Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01-2024

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb hier een Packard Bell Easynote SJ82 laptop staan die standaard met Windows Vista Home Premium 32 bit geïnstalleerd is. 5 maand geleden heb ik op alle computers in huis Windows 7 geïnstalleerd, omwille van praktische redenen, en mijn laptop was daar geen uitzondering op. Nadat ik Windows 7 op mijn laptop geïnstalleerd had, werd al snel duidelijk dat mijn systeem enorm traag geworden was. Dit is onder andere te wijten aan drivers die niet gevonden konden worden voor bepaalde componenten (typische rommel van Packard Bell...).

Hij was zodanig traag geworden dat ik besloten had er opnieuw Windows Vista op te installeren. Direct na de aankoop had ik 2 herstel (back-up) DVD's gemaakt, voor het geval Windows zou crashen of opnieuw geïnstalleerd moest worden. Ik heb dus geprobeerd deze te gebruiken om Windows Vista te installeren, maar helaas zonder succes. Het booten van de DVD loopt perfect, maar als ik in het menu kies voor complete herinstallatie van Windows, dan komt er steeds een melding: "Toegang tot E: geweigerd". Hierdoor komt het gehele installatieproces vast te lopen, dit telkens opnieuw. Hierdoor had ik besloten gewoon Windows 7 verder te gebruiken, maar nu is de traagheid van het systeem me echt beu :(.

Aangezien ik de back-ups op DVD staan heb, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat er een herstelpartitie nodig is die op de toenmalige Vista installatie HDD zat (maar die nu dus verwijderd is door de installatie van Windows 7). Het is wel opmerkelijk dat ik reeds Windows succesvol opnieuw geïnstalleerd heb ik het verleden, maar dit toen er Windows Vista op zat. Ik heb reeds de C: schijf via de back-up DVD met een command prompt geformatteerd, maar ook dit verholp het probleem niet.

Alvast bedankt voor alle hulp.

PS:Ik weet dat Packard Bell niet het beste computermerk is, maar dit systeem is al redelijk oud en nog gekocht in de tijd toen ik me nog niet zo verdiepte in computerzaken. Deze computer heeft dan ook in zijn gehele bestaan nog niets anders dan problemen en defecten opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Komt die melding direct of gaat hij eerst wat doen? Geeft hij nog een foutcode of is de melding die je gegeven hebt echt het enige?
Met dit soort problemen is de eenvoudigste oplossing waarschijnlijk om te kijken of je ergens een Vista DVD vandaan kunt halen die je even kunt gebruiken voor de installatie met je eigen product key. Probleem is bijvoorbeeld dat je niet precies weet wat je pc op dat moment ziet als E:. Is dat de voormalige recovery partitie? Verwacht hij dat je optische drive op E: zit maar zit die om een of andere reden op een andere letter?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 11:51
Misschien gewoon de drivers van de PB site installeren?
Of denk ik nu te makkelijk?

Edit: Anders ff de onderdelen van de specificatie lijst opzoeken en van de leveranciers de drivers downloaden?
Bijv. volgens mij zitten er AMD turion's in die latops dus heb je waarschijnlijk ook een AMD chipset erin zitten.
Zoek even op welke chipset en download de drivers bij AMD.

[ Voor 64% gewijzigd door Meekoh op 07-01-2011 10:50 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Meekoh schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 10:40:
Misschien gewoon de drivers van de HP site installeren?
Of denk ik nu te makkelijk?
Als jij denk dit op te lossen met drivers van een ander merk denk je wellicht te makkelijk inderdaad _/-\o_
Lijkt mij sterk dat het aan de driver zal liggen omdat het gaat om een recovery DVD. Het gaat wel om een interne optische drive neem ik aan?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 11:51
Rupie schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 10:45:
[...]

Als jij denk dit op te lossen met drivers van een ander merk denk je wellicht te makkelijk inderdaad _/-\o_
Lijkt mij sterk dat het aan de driver zal liggen omdat het gaat om een recovery DVD. Het gaat wel om een interne optische drive neem ik aan?
Zie mijn edit, bedoelde natuurlijk PB ;)
Maar ik probeer zijn vista niet te fixen, maar zijn Win7 netjes te krijgen. Ik zie niet in waarom je terug zou willen naar Vista? |:(

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:41
De E letter verwijst naar ee backup partitie. Deze heeft de software nodig.
Bij HP had ik dit ook. Ik kreeg van hun een aangepaste DVD thuisgestuurd. Toen kon ik de dvd wel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe weet TS zeker dat station E het DVD station is? en niet inderdaad een restore partitie zoals hierboven al wordt vermeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorchy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-08-2024
Denk dat de DVD de herstelpartitie (E:) wil aanroepen en dat je inderdaad daardoor die foutmelding krijgt. Zou ergens een DVD proberen vast te krijgen met het juiste OS om dan met je eigen key te activeren. Zou normaal moeten werken.

Why do we tell you to turn it off and on again? Because we don't have the slightest clue what's wrong with it, and it's really easy to induce coma in computers and have their built-in team of automatic doctors try to figure it out for us.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Cave_Boy schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 11:10:
De E letter verwijst naar ee backup partitie. Deze heeft de software nodig.
Bij HP had ik dit ook. Ik kreeg van hun een aangepaste DVD thuisgestuurd. Toen kon ik de dvd wel gebruiken.
Hier vreesde ik al voor... Het is nu wel dat mijn laptop al een tijdje uit garantie is, dus ik denk niet dat ik zomaar een aangepaste DVD opgestuurd zal krijgen, en zeker niet met de service van Packard Bell.

Bovendien zie ik het nut er niet van in om een schone Windows Vista installatie te doen. Dit komt toch op hetzelfde neer of ik dat met Windows 7 doe? Het gaat er hem gewoon om dat de Recovery DVD Windows Vista inhoudt.

Wat drivers installeren van de site van PB betreft; dit heb ik reeds gedaan. De installatie van de GPU (Geforce 8600 gs) van de site van packard bell liep echter fout en ik moest met een omweg deze toch geinstalleerd krijgen (en dit leverde tragere prestaties op). Ook zegt aparaatbeheer dat er een sturingsprogramma voor de coprocessor ontbreekt (maar naar mijn weten worden coprocessors al jaren niet meer gebruikt?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

egon088 schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 17:29:
[...]
De installatie van de GPU (Geforce 8600 gs) van de site van packard bell liep echter fout en ik moest met een omweg deze toch geinstalleerd krijgen (en dit leverde tragere prestaties op).
Waarom niet die driver van nVidia pakken? veel nieuwer en wss sneller dan de verouderde PB driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 17:55:
[...]

Waarom niet die driver van nVidia pakken? veel nieuwer en wss sneller dan de verouderde PB driver.
Dat heb ik ook eerst gedaan, maar aangezien dit niet werkte probeerde ik de driver van de packard bell site. Omdat dit ook niet werkte heb ik wat gegoogled en ben ik uiteindelijk op de site "laptopvideo2go" uitgekomen waar ik via een bepaalde methode de drivers wel kon installeren. Maar het uiteindelijke resultaat was dat de prestaties flink gedaald waren. Dit geldt niet alleen voor de GPU, maar ook vooral voor de CPU. Dit aangezien de gehele computer enorm traag werd, zelfs bij het uitvoeren van gewone office toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Aangezien Windows herstellen niet meer kan, en ik er ook geen geld aan wil besteden zal ik dan maar proberen de schone installatie zo goed mogelijk te laten lopen...

De volgende "onderdelen" hebben dus geen driver:
- Coprocessor
- SM Bus Controller
- Wlan
- Ethernet

Daarom zocht ik even de complete specificatielijst van mijn model (SG82-B-020) op, maar dat leek veel moeilijker dan gedacht. Er waren slechts enkele resultaten waarvan de specificaties incompleet waren. Na een volledige avond en morgen zoeken besloot ik dan zelf maar eens in mijn laptop te kijken aangezien deze toch al lang uit garantie is (en eens ontstoft moet worden).

Om het Coprocessor en het SM bus Controller probleem op te lossen weet ik dat ik de chipset drivers moet installeren. In mijn laptop vond ik de chipset genaamd "MCP67MD-A2" van nVidia. Volgens mij is dit eerder een soort van codenaam, en na wat googlen vond ik enkel sites waar ik de chipset kon kopen, maar helaas niets over drivers. De site van nVidia zelf heeft me ook niet echt veel wijzer gemaakt. Het makkelijkste was natuurlijk de drivers downloaden via de officiele site van Packard Bell, maar ook daar is mijn model nergens terug te vinden, en de link voor legacy products werkt gewoon niet.

het eindresultaat is dus dat ik nog altijd nergens verder ben geraakt..
Pagina: 1