Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Te weinig internet snelheid

Pagina: 1
Acties:

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Hey,

Bij KPN heb ik een Internet+bellen abonnement, van 16MB/s. Of nee, tot 16 MB/s. Met een test van speedtest.net, kom ik op welk moment van de dag(ik heb het om 3 uur 's nachts getest), met welke server dan ook, niet boven de 6 MB/s.
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1099962264.png. Omdat dat een gigantisch verschil is, besloot ik de KPN Klantenservice te bellen. Een verslag van mijn gesprek:

KPN: Welkom bij de klantendienst van KPN, dit gesprek kost u 10 ct/m. Er volgt een keuzemenu. Als u op 9 drukt, hoort u de volgende 5 keuze's nog een keer. 1: U hebt een vraag over uw abonnement. 2: U heeft een technisch probleem

IK: 2(//Ik heb immers een technisch probleem, nietwaar?)

KPN: Toets de postcode in waar de storing plaatsvind

Ik: IK HEB HELEMAAL GEEN STORING, MAAR EEN TECHNISCH PROBLEEM. (//Ik hang op, en bel opnieuw

KPN: Welkom bij de klantendienst van KPN, dit gesprek kost u 10 ct/m. Er volgt een keuzemenu. Als u op 9 drukt, hoort u de volgende 5 keuze's nog een keer. 1: U hebt een vraag over uw abonnement. 2: U heeft een technisch probleem(kies ik dus nu niet) 3. U wilt een abonnement afsluiten 4. U heeft een vraag over een factuur 5. U heeft een overig probleem

Ik: 5

KPN: Helaas zijn al onze medewerkers in gesprek, blijf aan de lijn, u wordt zo spoedig mogelijk geholpen(x123512)

KPN: Goedemorgen, eeh Goedenavond (na 3 uur wachttijd) U spreekt met de klantenservice van KPN, waarmee kan ik u mee van dienst zijn

Ik: (ik leg mijn probleem uit)

KPN: U heeft dus een Technisch probleem, ik raad u aan opnieuw te bellen en in het keuzemenu optie 2 te kiezen.

IK: (//Ik breek bijna de telefoon door midden) Ik leg uit dat mij dat een minder goede optie lijkt, en of ze me door kan verbinden met de technische dienst. (//Na wat geharrewar wordt ik doorverbonden)

KPN: Goedenavond, u spreekt met de technische dienst. Waar kan ik u mee van diens zijn?

Ik: (//Ik leg mijn probleem nog een keer uit)

KPN: Ik zal eventjes uw lijn uitmeten meneer, heeft u een momentje

Ik: (//Ik denk NEE) Ja hoor

KPN: (//We zijn ondertussen 3 minuten verder) Uw lijn loopt gemiddeld 10Mb

Ik: Dat is geen 16 Mb

KPN: Dat heb je goed gezien

Ik: (//Ik wilde gaan zeggen: Ik zie niks, ik hoor alleen dingen, ik doe het toch maar niet) Maar dat is 6MB te weinig? Hoe komt dat

KPN: Je abonnement is niet 16Mb, maar tot 16Mb

Ik: Dus als mijn internet 1Kb per uur is voldoen jullie nog steeds aan jullie voorwaarden

KPN: Ja

Ik: Vind u dat zelf normaal? Dan kunt u ook adverteren met snelheden 1Yottabyte per nanoseconde(is 1025Mb p/s.)

KPN: Ja dat kan

Ik: (//verontwaardigd weet ik nauwelijks meer wat ik moet zeggen) Maar mijn probleem is dus nu nog steeds niet opgelost

KPN: Het ligt dus aan je beveiligingssoftware

Ik: Nee

KPN: Hoe weet je dat? Ik heb meer verstand van computers dan jij hoor. Het kan echter ook aan je draadloze signaal liggen

Ik: Ik heb het ook met een usb kabel getest.

KPN: Dan draait er dus een programma mee op de achtergrond

Ik: Waarom kom ik dan ook zonder beveiliging niet boven 6Mb uit?

KPN: Dan heb je een virus

Ik: Waarom kom ik dan ook op iPod's en andere computer's niet hoger?

KPN: Op elk apparaat een virus?

Ik: Ik heb net mijn harde schijf geformatteerd, en windows 7 opnieuw geïnstalleerd, en meteen speedtest gedraait, kan het niet een fout bij jullie zijn?

KPN: Nee, ik zie hier op mijn scherm dat er van onze kant geen problemen zijn

IK: Ik zie hier van mijn scherm dat er vanaf onze kant geen problemen zijn

KPN: We kunnen ook een monteur sturen

IK: Moet ik daar voor betalen?

KPN: Ja natuurlijk

IK: Het lijkt mij verstandig als ik een andere keer terugbel(//Lees: Ik wordt helemaal gek van u, ik maak het zelf wel)

einde gesprek. Ik zit nog steeds geërgerd hier te schrijven, aangezien het geen fout is van mijn kant. Vooral daarom. Als mijn router nou slecht was, dan okay, maar dat is ie niet. Als ik intern een bestand verstuur van computer A naar computer B, gaat dat met zo'n 90Mb/s. Beetje vreemd dit alles. Heeft iemand een idee wat ik kan doen? Luchtaanval? Harpoenen? Maffia inhuren? Of betere ideeën? Mensen die dit al eens hebben meegemaakt?

Aan mijn firewall ligt het ook niet
Met beveiliging aan:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1100045696.png
Zonder beveiliging:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1100058635.png

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:35
Als je inlogt op het modem (10.0.0.138 uit mijn hoofd) welke snelheid staat er in het modem aangegeven ?
Verder altijd bedraad testen, hoe zit je netwerk in elkaar ? Ik lees iets over een router. Test rechtstreeks op de speedtouch/experiabox.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:56
Deze lage snelheid kan net zo goed aan ADSL zelf liggen, en die is afhankelijk van de afstand tot de centrale.
De snelheid is dus voor een groot deel afhankelijk van de afstand naar de centrale.

• Highlandd
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-10 13:18
ADSL is zeer afhankelijk van de afstand tot de centrale (eigenlijk de weerstand van de draad maar dat drukken alle mensen van de helpdesk zo uit, is namelijk makkelijker).

1e ding wat je kan doen:
- Dicht mogelijk bij het IS/RA punt zetten (waar de kabel binnen komt)

• bruudx
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-11 22:23
Kun je op http://pcdb.bbned.nl/ en http://www.speedtest.nl/adsl/ eens kijken wat de afstand is tot de centrale?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Laat de monteur dan komen. Als het een probleem van hun kant is hoef je daar toch niet voor te betalen?

En als het een probleem aan jou kant is dan :+

Btw vergeet niet dat adsl lijnen altijd overgeboekt zijn, wat is het 1: 25 - 1:50 oid
Als je echt pech hebt zit je gewoon in een druk cluster downloaders

[ Voor 34% gewijzigd door Fish op 06-01-2011 21:17 ]

Iperf

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vuurmuur maakt geen verschil, maar ik heb met mijn PC wel gemerkt dat antivirus (zowel AVG als Avast) roet in het eten kunnen gooien. Webshield was de boosdoener, en dan met name de heuristics :)

En wat KPN zegt klopt idd. Ze garanderen tot die 16Mbit. Als hij gemiddeld 10Mbit meet en jij op 6 uitkomt zit er dus bij jou een verschil. Dat je die andere 6Mbit niet krijgt is domme pech.

Offtopic: ADSL was 10 jaar terug het paradepaardje voor breedband internet. Tegenwoordig is het een van de vele mogelijkheden, die eerder gegarandeerd niet als wel de beloofde snelheid haalt. Kabelaars bieden dezelfde of betere service tegen een concurrerend tarief, tenzij je in de middle of nowhere zit. Maar dan mag je ook niet mopperen met je 10Mbit per sec ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:55

Barrycade

Through the...

Leuk dat je een blogje hebt geschreven over je ervaringen met de helpdesk, maar als je niet met meer info komt, zal dit draadje ongeveer het zelfde gaan lopen.

Wat voor netwerk hardware hebben we het hier eigenlijk over? Je test namelijk met een USB kabel naar het modem? Je router staat niet toevallig in 10 Mbit modus richting modem? Alle firmware up-to-date?

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Ik zit 650m/895m van de centrale af(2 verschillende uitkomsten)aan mijn routeren ligt het niet. Firmware up to date

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-11 16:26
Bij KPN heb ik een Internet+bellen abonnement, van 16MBb/s. Of nee, tot 16 MBb/s. Met een test van speedtest.net, kom ik op welk moment van de dag(ik heb het om 3 uur 's nachts getest), met welke server dan ook, niet boven de 6 MBb/s.
There I fixed it for you O-)

Dat telefoongesprek dat je beschrijft is echt weer zo'n typisch voorbeeld van een klantenservice, ze weten niks en je wordt maar doorgestuurd :/ ;(
Misschien moet je Youp even bellen, die kan het misschien oplossen, net als bij T-mobile? :+

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-11 12:00
Op nog geen kilometer aan afstand zou je zonder meer de 16Mbit/s moeten kunnen halen, ervanuit gaande dat alles correct is aangesloten en de wijkcentrale ook ADSL2+ ondersteunt. Omdat ze bij KPN de 10Mbit/s meten moet de centrale ADSL2+ doen. Puntje van jouw aansluiting blijft dan nog over.

Begin eens met kijken waar je ISRA punt zit, meestal zit dit in de meterkast als een blauwe kabel waarop een wit doosje zit van 5 bij 15cm (ongeveer). Sluit je modem hier eens direct op aan met een zo kort mogelijke kabel, bij voorkeur .5 tot 1 meter. Log dan eens in op je modem en kijk wat er aan snelheid aangegeven word. Is dit nog steeds om en nabij de 10Mbit/s vraag dan eens door en laat een serieuze meting doen.

Vraag bijvoorbeeld eens of zij kunnen achterhalen hoe lang de lijn is. Met een 10Mbit/s op de lijn als alles kort aangesloten is verwacht ik een lengte om en nabij de 2km. Als zij ook rond de 1km uitkomen dan moet er iets anders mis zijn. Ik weet niet wat je aan gegevens uit je KPN modem kunt halen, maar staat hier informatie in als signaal/ruis verhouding en demping?

En kies gewoon voor optie 2 als je weer belt en voer gewoon je postcode in. Je komt dan gelijk op de juiste afdeling terecht en dat scheelt jou ook een hoop ergernis. Wat je ook nog kunt doen, en gezien jouw ervaring lijkt me dat een beter idee, is de KPN webcare vragen om eens naar je lijn te kijken op Twitter: @KPNwebcare.

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Ik zal dat laatste zo eens doen. Dat isra punt ga ik vanmiddag weer doen, ik zit nu alweer fijn op school. Die webcare komt ook vanmiddag. Maar als KPN gelijk heeft, zit er een verschil van 5Mb tussen de plaats waar het mijn huis binnen komt, en mijn pc 10m verderop. Apart. Als ik er zelf niet uitkom laat ik misschien toch maar een monteu komen...

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik neem aan dat je het modem zo dicht mogelijk bij het ISRA punt hebt staan? De bekabeling hiertussen mag maximaal 1 meter zijn en dient zo kort mogelijk te zijn. Doe verder eens een wat betrouwbaardere speedtest: http://speedtest.kpn.net/

Verwijderd

beatboxx schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 08:12:
Ik zal dat laatste zo eens doen. Dat isra punt ga ik vanmiddag weer doen, ik zit nu alweer fijn op school. Die webcare komt ook vanmiddag. Maar als KPN gelijk heeft, zit er een verschil van 5Mb tussen de plaats waar het mijn huis binnen komt, en mijn pc 10m verderop. Apart. Als ik er zelf niet uitkom laat ik misschien toch maar een monteu komen...
Daarnaast, wat voor router hebben we het over en hoe heb je uitgesloten dat het daaraan ligt? Want je zegt wel dat het er niet aan ligt, maar ik zie geen enkele beredenatie of onderbouwin voor waarom het niet aan je router kan liggen.

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
edit : verkeerd gelezen

[ Voor 88% gewijzigd door Workaholic op 07-01-2011 18:02 ]

Mijn V&A

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:12
Even de feiten op een rij: Je haalt ongeveer 5,5Mbit/s de kpn helpdesk leest uit je modem dat deze is ingetraind met 10Mbit/s. Dit klopt wel ongeveer aangezien de modem het aantal Mbit/s op een andere manier weergeeft dan de site.

Bij een modem gaat er meer informatie over de lijn dan wat jij daadwerkelijk kunt downloaden via een site. Een site kan alleen maar meten wat de download en upload snelheid is van een bestand, de overhead zit hier niet bij.

Daarbij is het inderdaad zo dat de afstand bij adsl extreem van belang is. Wat ook meespeelt dat zijn apparaten die in de buurt van de telefoonkabel zitten die storen, oude (niet goed afgeschermde) kabels. Dit kan bij jou in huis zijn maar ook de kabel naar de kpn kast.

Wil je een betere gegarandeerde snelheid, neem dan een kabel of glasvezel verbinding. Bij de KPN krijg je niet voor elkaar wat je wilt, dat is technisch vrijwel onmogelijk. Het enige wat je kunt doen is zo dicht mogelijk bij het isra punt zitten, maar zelfs dan haal je nog niet de maximale snelheid.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:07

Tazzios

..

Xudonax schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 22:14:
Op nog geen kilometer aan afstand zou je zonder meer de 16Mbit/s moeten kunnen halen, ervanuit gaande dat alles correct is aangesloten en de wijkcentrale ook ADSL2+ ondersteunt. Omdat ze bij KPN de 10Mbit/s meten moet de centrale ADSL2+ doen. Puntje van jouw aansluiting blijft dan nog over.
....
16Mbit binnen 1 kilometer is helemaal niet zonder meer te halen. Je hebt ook nog te maken kwaliteit van je koper en naast gelegen koper lijnen die overspraak kunnen veroorzaken.

• Lenny77
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-11 16:11
Haal eerst even 2 dingen uit elkaar:
1. De snelheid die je modem binnenhaalt
2. De snelheid die je daarvan op jouw PC's overhoudt

Op 1 zou de afstand van je modem tot je ISRA wel effect kunnen hebben; op 2 niet.
Waar ik me op zou concentreren is het verschil tussen 1 en 2. Je haalt op je PC namelijk max 6 mbit/s, terwijl je modem er blijkbaar wel 10 mbit/s binnenhaalt. Ergens vanaf het punt dat het modem de DSL lijn binnenkrijgt tot aan je PC's gaat er 4 mbit/s verloren. Je hebt er niet toevallig Interactieve TV bij (waar in je modem 4 mbit/s voor wordt gereserveerd)?

Test het eens met een netwerkkabel direct op je Experia Box, nadat je het ding een harde reset hebt gegeven. (Wel even wachten tot het modem klaar is met software en SIP-gegevens binnenhalen, dus pas doen als je VoIP/Voice led weer brandt).

"To overcome other's armies without fighting is the best of skills" - Sun Tzu

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43
Je hebt nog steeds de vragen van Jim423 niet beantwoord, wat geeft het modem op de statuspagina zelf aan als up/down syncwaardes, line attenuation en signal/noise ratio?

Verwijderd

De afstanden die op deze websites gegevens worden zijn puur een indicatie. Zij meten hemelsbreed de afstand naar de wijkcentrale. Zo kan het voorkomen dat de website aangeeft dat je 600 meter van de centrale af zit, terwijl de afstand in werkelijkheid 3 Km. is. De database die hier achter zit, baseerd de afs
tand op postcodes (routeplanner achtig) en niet op werkelijke kabellengte.

Ook is er ergens een berekening te vinden die aan de hand van je SNR's de afstand kan berekenen. Uiteraard is dit ook geen volwaardige manier om de afstand te bepalen, maar kan je helpen met een indicatie.

De enige manier hoe je achter de werkelijke lengte komt, is bij KPN aandringen op een lijnmeting.
Dit kunnen ze soms op de helpdesk en anders kan een monteur dit zeker.

Kijk ook eens naar het IS/RA punt. Afhankelijk van het type kan het zijn dat de contactpunten geoxideerd / verroest zijn. Dit kan de verbinding behoorlijk nadelig beïnvloeden.

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Misschien heeft dat ene telefoontje toch geholpen. Mijn snelheid is nu:

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1100978360.png

de afgelopen 2 jaar kwam ik nooit boven de 6MB/s. Erg toevallig?

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-11 15:36
Mocht je echt niet hoger komen, dan kun je ook een verzoek doen om het abonnement om te laten zetten naar 8Mb.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
Precies, na 3 maanden kun je kosteloos switchen naar internet basis. Maar als je de snelheid niet haalt, kunnen ze het ook voor je doen. Prima opgelost toch.

PSN: djmurcielago

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

beatboxx schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 20:00:
Als mijn router nou slecht was, dan okay, maar dat is ie niet. Als ik intern een bestand verstuur van computer A naar computer B, gaat dat met zo'n 90Mb/s.
Gelukkig gaat dat over het switch-gedeelte van je router wat stiekem helemaal niks met routeren te maken heeft.

Heb je het al eens rechtstreeks op het modem aangesloten geprobeerd? Of heb je een modem/routercombi? En heb je al eens een ander modem geprobeerd? Vaak kun je minstens eenmalig kosteloos je modem laten vervangen, wat ook een optie kan zijn als je er geen kan lenen ergens.

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 07-01-2011 18:23 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

beatboxx schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 12:55:
Misschien heeft dat ene telefoontje toch geholpen. Mijn snelheid is nu:

[afbeelding]

de afgelopen 2 jaar kwam ik nooit boven de 6MB/s. Erg toevallig?
Je weet toch wel dat MB heel wat anders is dan Mb?
Het staat zelfs op het plaatje...

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 07-01-2011 18:26 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

er is inderdaad een groot verschil tussen Mb en MB,

ook lees ik hier veel goede reacties wat betreft de afstand tussen ISRA en modem, (adviesafstand 1 meter)
maar vanaf KPN word er gestest met een DSL meting die meet de snelheid van modem naar centrale,
dit houd in dat als de desbetreffende medewerker die je hebt gesproken aangeeft dat er 10MB over de lijn raast, dit tot aan het modem gemeten is. als er inderdaad in de webinterface van het modem gekeken word (10.0.0.138 KPN speedtouch modems) dan kan daar de snelheid gezien worden die binnenkomt op het modem.

Bij draadloos internet kun je altijd rekenen op verlies van snelheid, dus vandaar dat dit werd aangekaart.
Dit kan te verbeter zijn door op het modem in te loggen en op het draadloze gedeelte van de webinterface het kanaal aan te passen. (advies 11)

Bij bekabeld internet is de kwaliteit van de kabel belangrijk en UTP CAT5 een pré
Maar als er op de pc een virusscanner aanwezig is kan dit wel degelijk problemen geven (lees: Norton antivirus) Deze zal ik dan ook uitschakelen.

En ik kan me eigenlijk geen veranderingen voorstellen die de desbetreffende medewerker heeft gedaan in het geciteerde gesprek aan het begin van het topic ;) Dit komt wel degelijk door iets anders.

-Jerr0

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:07

Tazzios

..

Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 18:57:

er is inderdaad een groot verschil tussen Mb en MB,

ook lees ik hier veel goede reacties wat betreft de afstand tussen ISRA en modem, (adviesafstand 1 meter)
maar vanaf KPN word er gestest met een DSL meting die meet de snelheid van modem naar centrale,
dit houd in dat als de desbetreffende medewerker die je hebt gesproken aangeeft dat er 10MB over de lijn raast, dit tot aan het modem gemeten is. als er inderdaad in de webinterface van het modem gekeken word
.....
10Mb bedoel je ;) tenzijn je een 80Mb ADSL verbinding heb.

Verwijderd

Tazzios schreef op zondag 09 januari 2011 @ 12:01:
[...]

10Mb bedoel je ;) tenzijn je een 80Mb ADSL verbinding heb.
excuseer mij ;)
Pagina: 1