Systeem start niet meer na vervangen CPU Koeler ventilator

Pagina: 1
Acties:

• Lastpak
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-02 19:25
Goedenavond allen,

Na wat rondgekeken te hebben in verschillende topics incl de FAQ, zit ik nog steeds met een probleem. Zoekopdrachten naar eenzelfde probleem heeft mij niet veel opgeleverd.

Na een +- jaar begon de ventilator van mijn CoolerMaster Hyper 212 te ratelen. Na het stofvrij maken echter, bleef hij ratelen. Nu had ik nog een 120 mm casefan liggen en heb de fan daarmee vervangen. (achteraf gezien was dit niet al te slim aangezien de luchtverplaatsing van de casefan 1/2 van de originele fan is) Na de casefan op de CPU koeler gemonteerd te hebben startte ik het systeem op. Alle fans draaiden, inclusief die van de nieuwe fan, die op de CPU koeler gemonteerd was. Na een 5tal seconden echter, leek het alsof de videokaart "opnieuw opstartte" de rode led achterop knipperde een paar keer, waarna de ventilator heel even harder ging draaien. Monitor geeft geen beeld, harde schijf lijkt wel te draaien

Mijn specs zijn als volgt:

AMD Phenom II X4 955 Black Edition 3.20 GHz, Boxed, Excl. Videochip, Quad Core
GigaByte GA-MA790XT-UD4P ATX
Kingston HyperX Dual Channel 4 GB, PC3-10666, 1333 MHz, 7, Non-ECC, Kit Of 2
Cooler Master Real Power M 620 Watt, 24 Pins
Sapphire Radeon HD 4890 Vapor-X 1024 MB
Coolermaster Hyper 212
Samsung F3 1 TB Harde schijf
Samsung DVD speler

De casefan die ik erop gemonteerd had: Nexus Technology 120MM Led Series 120 Mm, 1000 Rpm, Blue

Dit alles in een Antec Nine Hundred Two kast, mocht dit van belang zijn. Links zijn van Salland aangezien dit makkelijk te copypasten was.

Wat ik inmiddels al geprobeerd heb om het probleem te verhelpen:

BIOS reset door middel van CLR_CMOS op het moederbord, fysieke batterij is moeilijk te verwijderen.
Originele fan op de koeler geplaatst
Systeem opgestart zonder RAM, HD, DVD speler
Processor opnieuw in het moederbord gedaan.
Stock koeler van AMD erop, na verwijdering Arctic 5 koelpasta
Stuk of 6 keer hele systeem opnieuw in elkaar gezet, cable management is er in ieder geval beter op geworden :).

Na elke stap was de uitkomst hetzelfde, systeem start op, fans draaien, videokaart "herstart" elke 5 seconden, geen beeld.

Denk dat of de processor de geest gegeven heeft, wat toch wel onwaarschijnlijk is, of hij maakt ergens kortsluiting (?). Heb eerlijk gezegd geen idee op dit moment. Hoop dat er iemand is die mij hiermee kan helpen.

[ Voor 4% gewijzigd door Lastpak op 06-01-2011 20:01 ]

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:34
Heb je die coolermaster fan aangesloten op de connector van de cpu cooler op het moederbord? Ik kan me niet voorstellen dat je een processor laat overleiden door er een ander coolertje op te zetten. Je hebt dat ding niet eens aangeraakt. Het enige wat nog zou kunnen is statische elektriciteit

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 23:40
Wat je kan proberen is het systeem uitelkaar te halen en weer op te bouwen zonder behuizing op een niet statische/geleidende ondergrond. Mocht het dan wel werken, dan weet je dat er een misschien kortsluiting is met de kast.

• Lastpak
Dank voor de snelle reacties, ben nog even bezig geweest ermee maar voorlopig nog geen succes. Heb in de originele reactie de specifieke cpu koeler gezet + de vervangende casefan die ik erop heb gemonteerd. Zal zo eens proberen op een niet geleidende ondergrond. Kan even duren ;)

• Lastpak
Ok, pc helemaal uit elkaar gehaald, ligt hier op een houten tafel. Enigste wat er nu in zit zijn processor + stock koeler, ram, videokaart. Probleem blijft helaas aanhouden, enige manier waarop hij uit te krijgen is door de Power knop van m'n kast ingedrukt te houden of de stroom er compleet af te halen. Heb het geprobeerd zonder RAM, 1 RAM stick, BIOS reset, videokaart in 2de PCI-E Slot, mag allemaal niet baten.

Om nog even terug te komen op ArvidBeheerder, ja, de fan zit aangesloten op de CPU fan aansluiting op het moederbord.

• THE_FIREFOX
Is de interne pc speaker wel aangesloten? Komen er beeps uit?

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Heb je al geprobeert om je gpu er even uit te halen en dan je onboard gpu te gebruiken?
Het lijkt met niet dat in 5 seconde genoeg warmte kan onstaan.
Om eerlijk te zijn ik heb hier bijna hetzelfde pc staan.
Mijn moederbord is van asrock maar wel dezelfde chipset.
Ik heb ook een phenom 955 x4 met coolermaster hyper plus 212.
Voor zover ik weet duurt het toch wel zonder fan 10 minuten voordat de koeler de 70 graden aantikt.

• Lastpak
THE_FIREFOX schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 21:29:
Is de interne pc speaker wel aangesloten? Komen er beeps uit?
Zit geen pc speaker op naar mijn weten, 8 pins connector is trouwens ook aangesloten. Kom echt bij moederbord/processor uit op het moment. Indien ik er morgen ook niet uitkom zal ik hem maar eens langsbrengen bij de MyCom hier.

• Lastpak
maarten12100 schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 21:35:
Heb je al geprobeert om je gpu er even uit te halen en dan je onboard gpu te gebruiken?
Het lijkt met niet dat in 5 seconde genoeg warmte kan onstaan.
Om eerlijk te zijn ik heb hier bijna hetzelfde pc staan.
Mijn moederbord is van asrock maar wel dezelfde chipset.
Ik heb ook een phenom 955 x4 met coolermaster hyper plus 212.
Voor zover ik weet duurt het toch wel zonder fan 10 minuten voordat de koeler de 70 graden aantikt.
Zit geen onboard video op :'( toch wel handig tijdens het troubleshooten, zelfde als speakers. Heb hier verder ook geen PCI-E kaartjes liggen, alleen maar AGP. Leek me eigenlijk ook niet dat m'n CPU zou doorbranden na 5 sec, maarja had echt even geen idee waar het anders aan kon liggen. Dit was namelijk de laatste wijziging die ik had gedaan nadat hij het niet meer deed. Met dat uitgesloten kom ik dus bij het moederbord uit. Zou die beschadigd kunnen zijn? Waarom draait de CPU fan dan nog steeds, die is immers direct op het moederbord aangesloten :|

[ Voor 21% gewijzigd door Lastpak op 06-01-2011 21:45 ]

• THE_FIREFOX
Heb je soms nog een andere am2+ / am3 systeem waarin je de processor kan testen?

• maarten12100
Ik gok de videokaart deze geven meestal nog een zucht voordat ze dood gaan.
Ik heb niet dezelfde kaart als jou nouja niet meer eigenlijk(ik had eerst een 4870 2gb saphire vapor-x)
Die heeft nooit problemen gehad mijn 295gtx daarintegen gaf wel na een zucht de geest.
Je kan natuurlijk vragen of je bij een vriend even je kaart mag testen als hij daar ook geen beeld geeft dan is deze hoogstwaarschijnlijk dood :-(

• Lastpak
maarten12100 schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 22:04:
Ik gok de videokaart deze geven meestal nog een zucht voordat ze dood gaan.
Ik heb niet dezelfde kaart als jou nouja niet meer eigenlijk(ik had eerst een 4870 2gb saphire vapor-x)
Die heeft nooit problemen gehad mijn 295gtx daarintegen gaf wel na een zucht de geest.
Je kan natuurlijk vragen of je bij een vriend even je kaart mag testen als hij daar ook geen beeld geeft dan is deze hoogstwaarschijnlijk dood :-(
Das toch wel raar dat zoiets zomaar defect kan gaan, kan er niet bij dat dit toevallig samenvalt met het verwisselen van de ventilator.

• YVG
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-03-2020

YVG

Als het de videokaart is kan je dit makkelijk controleren.

Haal deze eruit en start het systeem op.
Apparaat boot gewoon naar je OS. Als je Windows hebt draaien zal je ook gewoon het windows intro geluidje horen (wel speakers aanzetten).

Ondertussen zullen al je fans gewoon draaien. HDD ledje zal activiteit geven.

Wil je nog meer zekerheid. Bouw jouw (defekte) kaart in een ander systeem of bouw een andere kaart in jouw systeem.

Dat het gelijktijdig gebeurt is met het verwisselen van de CPU fan.
Misschien ESD/heb je je powercord laten zitten/pech.

• maarten12100
Lastpak schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 22:48:
[...]
Das toch wel raar dat zoiets zomaar defect kan gaan, kan er niet bij dat dit toevallig samenvalt met het verwisselen van de ventilator.
Ik zie geen reden hoe eigenlijk ik weet wel dat die fanclips van de hyper plus een hell zijn om vast te maken.
Maar ik neem aan dat je niet dat halve moederbord hebt kromgetroken tijdens het plaatsen van die fan.

Verwijderd

Als ik je verhaal zo lees , zeg ik mobo kapot!Zou een als je hardware testen op een ander mobo.

• Knupple
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-01 18:22
Ik heb ook verhalen gehoord over cpu fans die het starten van een pc moeilijk maken.
Ik zie dat je fan die erop heb gedaan ook geen 4 pin is maar een 3 pin, heeft het hier misschien mee te maken?

Ik zou idd ook even je videokaart in een ander systeem testen.

• Lastpak
maarten12100 schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 23:39:
[...]

Ik zie geen reden hoe eigenlijk ik weet wel dat die fanclips van de hyper plus een hell zijn om vast te maken.
Maar ik neem aan dat je niet dat halve moederbord hebt kromgetroken tijdens het plaatsen van die fan.
Haha nee, zit ook verschil tussen de Hyper 212 en de Hyper 212 Plus trouwens, andere manier van bevestigen.
YVG schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 23:26:

Apparaat boot gewoon naar je OS. Als je Windows hebt draaien zal je ook gewoon het windows intro geluidje horen (wel speakers aanzetten).

Ondertussen zullen al je fans gewoon draaien. HDD ledje zal activiteit geven.

Wil je nog meer zekerheid. Bouw jouw (defekte) kaart in een ander systeem of bouw een andere kaart in jouw systeem.

Dat het gelijktijdig gebeurt is met het verwisselen van de CPU fan.
Misschien ESD/heb je je powercord laten zitten/pech.
Inmiddels gedaan, moet zeggen dat ik nog niet naar de HDD Led had gekeken. Deze doet helemaal niks zo te zien. Zonder videokaart doet hij ook niks, systeem start ook niet naar Windows.
LaurensWindt schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 09:44:
Ik heb ook verhalen gehoord over cpu fans die het starten van een pc moeilijk maken.
Ik zie dat je fan die erop heb gedaan ook geen 4 pin is maar een 3 pin, heeft het hier misschien mee te maken?

Ik zou idd ook even je videokaart in een ander systeem testen.
Beide fans hadden maar 3 pins, alleen de stock koeler van AMD die er nu op zit heeft er 4.

Wil iedereen die suggesties heeft gedaan tot nu toe in ieder geval bedanken, ben een stuk verder gekomen. Denk dat ik de lokale pc boer maar even oversla en een RMA aanvraag, gelukkig zit er nog garantie op de onderdelen.

• Knupple
Wat jij hebt nu heb ik ook (ongeveer) een paar keer gehad.
PC start niet door, alles blijft draaien maar geen piep.
Bij mij had het 9 van de 10 keer met een kapot ram stikkie te maken of hij zat er niet goed in.
Had toen ook alles eruit gehaald, en mijn pc met alleen mn cpu koeler en de voeding gestart en toen startte hij wel door. Daarna langzaam onderdeel per onderdeel hem weer ingebouwd, toen bleek het een ram stikkie te zijn.

Weet je nou zeker wat het probleem is?

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

YVG schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 23:26:

Apparaat boot gewoon naar je OS.
Nee. Je hoort (als de mobo speaker is aangesloten) een lange biep en twee korte. Het systeem start niet op. Je moet m.a.w. een grafische interface voorzien om desktops op te starten.
Lastpak schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 10:00:
Zonder videokaart doet hij ook niks, systeem start ook niet naar Windows.
Dit is normaal. Wil niet zeggen dat je moederbord naar de maan is :)

Yes, but no.

• Knupple
ja maar had hij het er niet over dat hij helemaal geen piepjes hoordde?

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-02 21:23
Hij hoort geen piepjes omdat er geen speakertje is aangesloten op z'n moederbord

• Lastpak
Heb inmiddels voeding, cpu, moederbord en videokaart teruggestuurd. Weet vrij zeker, met name door de reacties hier, dat er toch iets defect is. Liever zou ik het natuurlijk zelf opgelost hebben maar helaas :).

Indien gewenst kan ik de uiteindelijke oorzaak hier nog vermelden, nadat de componenten zijn nagekeken.
Pagina: 1