Ik heb een
mITX-systeem staan waar de laatste tijd nogal eens tegen een kernel power-probleem wordt aangelopen, de computer sluit dan af. Ik ben er nog niet achter wat het is, maar daar is dit topic niet voor.
Het betreft dus een 90W pico-PSU met een 80 (of 90)W AC/DC-brick. Als ik naar het stroomverbruik kijk, dan komt dit zeker bij het opstarten richting de 80W of zelfs hoger, maar de power factor die mijn Cresta energiemeter aangeeft is op z'n best 0,55.
Nu vroeg ik me af of het kwaad kan dat deze factor veel kleiner dan 1 is? Ik heb gevonden dat PFC verplicht is bij grote vermogens, maar dat is hier dus niet het geval.
Als het voor mijn computer ook slecht is dat ik een lage PF heb, waar kan ik dan een 230/12V DC/AC brick met (actieve) PFC vinden?
offtopic:
Betekent een verbruik van 80W met een PF van 0,5 eigenlijk dat mijn computer 80W uit de muur trekt, terwijl hij er maar 40 van gebruikt en dat ik er dus 40 wel betaal maar eigenlijk niet geleverd krijg? In dat geval kun je nog beter een 300W ATX PSU hebben.
Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together