Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:36
Hallo,

Ik heb een Ikonik Ra X10 met een kapot sim systeem. Voordat ik alle fans aansluit op normale fan controllers wilde ik even kijken of het gemaakt kon worden. Ik heb het ding dus uit elkaar gehaald en alle standaard connectoren gechecked, maar windows geeft het sim systeem nog steeds aan als disconnected.
Misschien ziet iemand iets vreemds aan dit pcb?
Pics:

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/m7yots.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/2v2795z.jpg

Alvast bedankt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:30

almightyarjen

When does the hurting stop?

Is hij tijdens bedrijf kapot gegaan of deed hij het niet meer toen je de computer een keer aanzette? Hoe communiceert dit ding met de computer/windows, via USB?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
Er is een molex aansluiting aanwezig voor de voeding en een usb stekker voor de communicatie. Die usb stekkers heeft drie kabeltjes die naar de sim controller gaan. (de zwarte connector) Hoe de controller kapot is gegaan weet ik niet precies. Het is pas opgevallen toen de pc de volgende dag aangezet werd en de fans toen niet aangingen.

Ik vond het alleen vreemd dat de pcb er best goed uitzag en niet verbrand rook ofzo. Ik neem aan dat de chip dus is doorgebrand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:30

almightyarjen

When does the hurting stop?

Tja zeg het maar... Een chip brandt natuurlijk ook niet zomaar door. En als windows hem niet ziet is het ook wel erg moeilijk debuggen dus ik ben bang dat het einde verhaal is.

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
het lijkt wel of de onderste van de 5 elco's een beetje bol staat, klopt dat?

en staan er in het algemeen elco's bol of zien ze er raar uit.
het zou helemaal mooi zijn als je een capaciteits meter en esr meter hebt, dan kun je echt goed kijken naar de staat van de condensatoren. als die namelijk slecht worden kunnen ze allerlei rare effecten hebben op schakelingen.

je kan (als je een multimeter hebt) eens kijken of de voedingsspanning overal aanwezig is en er geen rare spanningen oid staan.
en je kan eens meten op de fan aansluitingen. wat voor signalen staan daarop?

zo'n controller zal ook niet zomaar uitfikken. Tenzij er echt iets niet goed was.

kijk ook even voor slechte soldeerverbindingen. die komen ook veel voor sinds de !@#$% ROHS

[ Voor 36% gewijzigd door timberleek op 07-01-2011 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
Bedankt voor de reactie. Ik zie geen slechte soldeerverbindingen en die ene elco lijkt inderdaad een beetje bol te staan. Nou heb ik geen speciale meters, behalve een simpele multimeter, maar ik kan dus wel de molex aansluiten en kijken of er ergens vreemde voltages opstaan. Ik verwacht dat er op de fan aansluiting geen signalen staan, want de fans gaan niet aan...Toch zal ik alles maar eens checken.

Nu even een total noob vraag. Moet een weerstand niet altijd geleiden? Je ziet op de pcb een blok van 7 weerstanden naast elkaar. Als ik de pennetjes van de multimeter op aan beide kanten op de grote weerstand houdt begint ie te piepen. Die geleiden dus. Bij de kleine is dit niet zo. Zou dit iets kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dat zijn weerstanden met een hele lage weerstand, in dit geval 0,1 Ohm. Dan is het niet zo vreemd dat je daar een doorgang meet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
een weerstand geleid gedeeltelijk.

als je ze goed wilt meten moet je ook de ohm stand gebruiken.
zo te zien is de kleurcode op de grote bruin-zwart-zilver-goud en op de kleine geel-paars-bruin-goud.
die eerste is dan 0.01ohm en die kleine 470ohm. dat is een aardig verschil en dat kan de uitslag wel verklaren.

heb je ook een ohm stand op je multimeter?
dan kun je eens nameten of de waardes kloppen, maar eigenlijk kan er met een weerstand niet zoveel misgaan (behalve volledig uitfikken, maar dat zie je).

bolle elco's zijn in elk geval een slechte zaak. je zou kunnen proberen om ze te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
De weerstanden geven de juiste waardes aan. Dus daar is inderdaad niks mis mee. Van die elco's weet ik het in ieder geval niet zeker. Ik zou ook gewoon scheef kunnen kijken Het zijn 220uF 16v elco's. Die kan ik makkelijk vervangen en ze zullen vast niet zo duur zijn. Dan moet ik maar even wachten tot Dick Best weer online is en ondertussen doorzoeken anar andere dingen die fout kunnen zijn. En als ik daarna nog niks heb gevonden gaat dat ding de prullenbak in en koop ik een extra fancontroller.

Bedankt voor jullie reacties en ik hoor het graag als jullie nog meer zien :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
die elco's kosten een paar cent per stuk, daar wordt je niet arm van ;-)

ik ben wel benieuwd wanneer dick weer online komt
Pagina: 1