Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_H_X
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-08-2024

L_H_X

Keep smiling!

Topicstarter
Ik zat met een vraag. Ik ben al enkele jaren werkzaam bij een organisatie, dit doe ik als bij baan. Ik heb ook al ruim 2 jaar een contract van 16 uur per week (64u per periode). Nu studeer ik nog en haal ik niet altijd de 16uur per week.

Normaal werden de niet-gewerkte uren aangevuld met adv en tvt (tijd voor tijd) uren tot het aantal contracturen dat ik heb. Waardoor ik dus wel 64u per periode betaald kreeg.

Na mijn stage wil ik graag weer meer gaan werken (liefst 16 uur per week), dat is met ingang van 1 feb 2011. Maar zoals het er nu naar uit ziet kan mijn werkgever mij maar 9 uur per week inplannen.

Ik zou graag willen weten of ik die 16 uur per week kan 'claimen' of dat deze uren uitbetaald worden zonder dat dit van mijn adv uren af gaat? (want ik wil 16 uur werken, eerder vond ik het niet erg minder te werken en de adv-aanvulling te krijgen.)

Kort gezegd:
Als een werknemer minder dan zijn contracturen werkt, mag de werkgever dan de gewerkte uren aanvullen met adv uren tot zijn contracturen ook al wil de werknemer geen adv uren opnemen?

Ik kon op verschillende websites niet een passend antwoord vinden, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:28

polthemol

Moderator General Chat
normaal heb je meende ik iets in je contract staan ook over hoe het met je verlof zit en hoeveel dagen de werkgever je verplicht verlof kan geven.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:26
Als je een contract hebt voor 16 uur per week, moet je gewoon uitbetaald krijgen voor 16 uur per week. Het is het probleem van de werkgever om jouw van voldoende werk te voorzien. Heeft hij niet voldoende werk, dat is het pech voor hem.

#kortdoordebocht

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_H_X

L_H_X

Keep smiling!

Topicstarter
edie schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 13:38:
Als je een contract hebt voor 16 uur per week, moet je gewoon uitbetaald krijgen voor 16 uur per week. Het is het probleem van de werkgever om jouw van voldoende werk te voorzien. Heeft hij niet voldoende werk, dat is het pech voor hem.

#kortdoordebocht
Dat lijkt me in eerste instantie ook. (Mits de werkgever geen zwaarwegende reden heeft dit niet te hoeven doen.)

De situatie is wel dat ik de volledige 16 uur per week betaald krijg, alleen is dat gedeeltelijk uit mijn adv-uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salandur
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 16:23

Salandur

Software Engineer

Ik vind het wel vreemd dat je niet gewoon 16 uur ingeplanned kan worden. Volgens mij heeft elk bedrijf een structureel te kort aan mankracht. Maar dat terzijde.

Of het mogelijk is om je contract aan te vullen moet in je contract staan of later mondeling danwel schriftelijk overeengekomen zijn. Mocht het niet in je contract staan dan kan je verzoeken aan je werkgever om deze overeenkomst/afspraak te beeindigen.

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_H_X

L_H_X

Keep smiling!

Topicstarter
Salandur schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 13:50:
Ik vind het wel vreemd dat je niet gewoon 16 uur ingeplanned kan worden. Volgens mij heeft elk bedrijf een structureel te kort aan mankracht. Maar dat terzijde.
Ik werk bij een supermarkt, er is in principe altijd werk te doen daar. Maar ik werk als teamleider en de verschillende shifts door de week heen moeten verdeeld worden onder de collega teamleiders. En daarmee kom ik tot 9 u per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Hoewel je gewoon recht hebt op betaald krijgen voor het aantal uur dat in je contract staat (mits je geen werk weigert, natuurlijk) vind ik eerlijk gezegd dat je werkgever blijkbaar jarenlang zo flexibel was om je minder uren te laten komen dan je beloofde. Dan zou ik die flexibiliteit de komende tijd andersom ook van jou verwachten.

Je hebt nu blijkbaar een HBO-papiertje op zak.Tijd om te gaan doen waar je voor hebt geleerd en een andere baan/functie te zoeken. Ik weet niet hoe moeilijk het is werk te vinden, maar ik kan me voorstellen dat het de moeite amper waard is om stennis te schoppen@supermarkt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_H_X

L_H_X

Keep smiling!

Topicstarter
F_J_K schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 14:16:
Hoewel je gewoon recht hebt op betaald krijgen voor het aantal uur dat in je contract staat (mits je geen werk weigert, natuurlijk) vind ik eerlijk gezegd dat je werkgever blijkbaar jarenlang zo flexibel was om je minder uren te laten komen dan je beloofde. Dan zou ik die flexibiliteit de komende tijd andersom ook van jou verwachten.
Daar heb je gelijk in. Ik heb ook nog niet met mijn leidinggevende gesproken over de situatie. Misschien dat er toch nog een paar uur bij kan komen. Maar ik wil graag van te voren weten hoe dit precies zit, waar ik recht op heb e.d. zodat ik niet het gesprek aan ga zonder de regels te kennen.
Je hebt nu blijkbaar een HBO-papiertje op zak.Tijd om te gaan doen waar je voor hebt geleerd en een andere baan/functie te zoeken. Ik weet niet hoe moeilijk het is werk te vinden, maar ik kan me voorstellen dat het de moeite amper waard is om stennis te schoppen@supermarkt.
Papiertje is nog niet binnen, ben nog zeker anderhalf jaar bezig. Heb gewoon meer tijd doordat mijn stage afloopt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-08 07:52
En wat nu als je als teamleider gaat meedraaien als werknemer, kan je ook voorstellen. Iig zou ik behoolijk pissig worden als filiaalmanager, je denkt mee en past je aan en dan vervolgens gaat iemand zodra het hem uitkomt op z'n rechten staan.

Ik zou gewoon eens gaan praten, leg de situatie uit (stage is afgelopen, je wilt graag meer werken, liefst 16 u/w), wie weet blijkt het wel te kunnen (A gaat dan en dan met vakantie, B wil graag een paar dagen vrij etc.) of kan het op een andere manier ingevuld worden (vakken vullen/kassa draaien). Hoef je helemaal je rechten niet te weten, weet je bijv. wel of het bijvullen uit vakantieuren/adv uren mocht/mag? Waarschijnlijk niet, maar dat intereseerde je toch ook niet omdat het je goed uitkwam.

Volgens mij heb je een schappelijke manager, dan moet je er toch gewoon als 2 volwassenen uit kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-07 23:57

Jeroen V

yadda yadda yadda

L_H_X schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 13:26:
Na mijn stage wil ik graag weer meer gaan werken (liefst 16 uur per week), dat is met ingang van 1 feb 2011. Maar zoals het er nu naar uit ziet kan mijn werkgever mij maar 9 uur per week inplannen.
Hoeveel uur kan je dan tijdens je stage werken? Hoe lang duurt die stage? En wat voor soort kontrakt heb je precies? (loopt bv het kontrakt tijdens de stage door) Het lijkt me dat dat bepalend zal zijn voor het antwoord op je vragen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Ik zou het eerst eens met de manager gaan overleggen, Zij denken met jou mee tijdens je stage door je minder in te plannen dan is het niet meer dan schappelijk dat jij ook meedenkt. De werkgever had je ook gewoon 16 uur/week kunnen inplannen tijdens je stage dan had jij ontslag moeten nemen om je stage te kunnen lopen.

Heb deze situatie vroeger zelf vaak genoeg gehad en altijd in overleg gewoon weer meer uren gekregen maar ja soms duurde dat wat langer omdat er ingeplant moest worden.
Het klinkt ook niet alsof de werkgever je bewust minder uren probeert te geven omdat je te duur wordt want anders had hij je heel handig weg kunnen werken tijdens je stage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_H_X

L_H_X

Keep smiling!

Topicstarter
drfrisbee schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 14:46:
En wat nu als je als teamleider gaat meedraaien als werknemer, kan je ook voorstellen. Iig zou ik behoolijk pissig worden als filiaalmanager, je denkt mee en past je aan en dan vervolgens gaat iemand zodra het hem uitkomt op z'n rechten staan.

Ik zou gewoon eens gaan praten, leg de situatie uit (stage is afgelopen, je wilt graag meer werken, liefst 16 u/w), wie weet blijkt het wel te kunnen (A gaat dan en dan met vakantie, B wil graag een paar dagen vrij etc.) of kan het op een andere manier ingevuld worden (vakken vullen/kassa draaien). Hoef je helemaal je rechten niet te weten, weet je bijv. wel of het bijvullen uit vakantieuren/adv uren mocht/mag? Waarschijnlijk niet, maar dat intereseerde je toch ook niet omdat het je goed uitkwam.

Volgens mij heb je een schappelijke manager, dan moet je er toch gewoon als 2 volwassenen uit kunnen komen?
Dat begrijp ik. Ik heb zeker een schappelijke manager en zal daarom ook niet gaan eisen dat ik per sé 16uur betaald wil worden. Want zoals je zegt, is de situatie ook voordelig geweest voor mij toen ik stage ging lopen.

Dit topic was ook niet bedoeld om advies te vragen hoe ik deze situatie het best kan aanpakken, maar om duidelijkheid te verkrijgen in de wet- en regelgeving hier omtrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Bij vermeerdering van de arbeidsduur is in ieder geval sprake van een zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang, indien die vermeerdering leidt tot ernstige problemen:

a. van financiële of organisatorische aard;

b. wegens het niet voorhanden zijn van voldoende werk, of

c. omdat de vastgestelde formatieruimte of personeelsbegroting daartoe ontoereikend is.
Dat is de wet; je baas mag dus nee zeggen.

Je contract is feitelijk niet zo belangrijk, omdat de overheid (vanwege nul-uren contracten) heeft bepaald dat de werkelijk gewerkte uren belangrijker zijn.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_H_X

L_H_X

Keep smiling!

Topicstarter
MSalters schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 16:36:
[...]

Je contract is feitelijk niet zo belangrijk, omdat de overheid (vanwege nul-uren contracten) heeft bepaald dat de werkelijk gewerkte uren belangrijker zijn.
Heb je hier een bron van? Hier uit maak ik op dat de werkgever mij dus niet mijn contracturen hoeft te laten werken? Lijkt me nogal vreemd, gezien er hier geen zwaarwegende factoren zijn.

Daarbij was mijn vraag ook meer gericht op het feit dat de werkte uren worden aangevuld met adv-uren om tot het aantal contracturen te komen, ook al wil de werknemer graag werken en geen adv-uren uitbetaald krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

MSalters schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 16:36:
[...]

Que? Misschien bij het zogenaamde nul-uren contract, maar bij een min-max contract bijvoorbeeld is de werkgever verplicht het minimum aantal uren uit te betalen, ongeacht of er gewerkt is of niet. Het ligt dus volkomen aan de bewoordingen in het arbeidscontract.

Moet je als werknemer natuurlijk wel beschikbaar zijn geweest voor de werkgever gedurende die uren... daar lijkt me een stage niet bepaald onder vallen.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Pagina: 1