Windows Home Server Alternatief

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 00:51
Ik zie door de bomen het bos niet meer, ik heb een hoop gezocht naar wat ik wil maar ik kon het niet precies vinden. Ik ben opzoek naar een voor mijn situatie geschikte linux versie.

Ik draai nu Windows Home Server op mijn dataservertje voor mijn XBMC (win 7) systeem, primaire (win 7) systeem en vriendin's (win 7) laptop, maar de installatie draait al een tijd en is instabiel aan het worden.
Windows Home server is ok, maar het is relatief zwaar voor het systeem en daarnaast niet helemaal fatsoenlijk te draaien zonder er al te veel geld aan uit te geven (windows te kopen :P )

Nu ben ik nog een groentje op het gebied van linux (wel eens ubuntu geinstalleerd enz, maar niet veel meer dan dat)

Wat ik voor elkaar wil krijgen zijn de volgende dingen:

* Een storagepool van 4 schijven als een volume laten herkennen en de mogelijkheid tot eenvoudig uitbreiden (2x 1TB en 2x 2TB) (nu nog in een NTFS windows home server storage pool)
Grotendeels die data behouden, ik kan wat heen en weer kopieren met een 3 TB op andere locaties.

* Een deel van de data (ca 500 GB) op 2 verschillende schijven zetten (momenteel in home server vrij eenvoudig door bij een map "duplicate" aan te zetten)

* Logins van windows gelijk aan logins van de server zodat ik niet nog eens in hoef te loggen voor de verbinding met de netwerkschijf.

* Via nieuwsgroepen en torrents downloaden, rarren en parren op de server.

* Remote desktop (logmein, pc anyware oid. in ieder geval een grafische interface, coden in een console is niet mijn sterkste kant)

* Misschien instellen als printservertje voor een Epson SX205

Specs van het systeem zijn:

C2D E4500
2GB DDR2 (op te waarderen mits noodzakelijk, maar ik denk dat 2GB voldoende moet zijn)
2x 1TB
2x 2TB
Vrij standaard MSI Moederbord met een Realtek Gigabit netwerkkaart en onboard video.

Ik hoop dat er een linux versie is die hier een beetje op aansluit, of eventueel een versie die met extra toevoegingen geschikt zou zijn. Ik stel jullie advies erg op prijs, ik kom er zelf namelijk niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

HKS-Skyline schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 00:17:
[...]
* Een storagepool van 4 schijven als een volume laten herkennen en de mogelijkheid tot eenvoudig uitbreiden (2x 1TB en 2x 2TB) (nu nog in een NTFS windows home server storage pool)
Grotendeels die data behouden, ik kan wat heen en weer kopieren met een 3 TB op andere locaties.
met ZFS maak je storage pools.
* Een deel van de data (ca 500 GB) op 2 verschillende schijven zetten (momenteel in home server vrij eenvoudig door bij een map "duplicate" aan te zetten)
ZFS kan dit ook, geef dataset een duplicate=n flag, zodat het n keer wordt gedupliceerd. Eventueel kan je ook kiezen voor een raid achtige setup waardoor de copies ook op verschillende schijven staan inderdaad.
* Logins van windows gelijk aan logins van de server zodat ik niet nog eens in hoef te loggen voor de verbinding met de netwerkschijf.
Ik heb niet zoveel verstand van Samba, maar volgens mij is dit gewoon prima mogelijk
Bijvoorbeeld Sabnzbd en rtorrent
* Remote desktop (logmein, pc anyware oid. in ieder geval een grafische interface, coden in een console is niet mijn sterkste kant)
Het is geen 'coden', en het is handiger als je het gewend bent, maargoed, vnc, X11 forwarding etc zijn mogelijk.
Dingen als CUPS zijn hiervoor interessant. Zoek wel even de printer support na.

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

HKS-Skyline schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 00:17:
Ik zie door de bomen het bos niet meer, ik heb een hoop gezocht naar wat ik wil maar ik kon het niet precies vinden. Ik ben opzoek naar een voor mijn situatie geschikte linux versie.

Nu ben ik nog een groentje op het gebied van linux (wel eens ubuntu geinstalleerd enz, maar niet veel meer dan dat)
Ubuntu, voor wat jij wil maakt het maar weinig uit welke distro je neemt.
Neem er dus een voor beginners. Aangezien je Ubuntu al kent lijkt me dat de beste kandidaat.
Wat ik voor elkaar wil krijgen zijn de volgende dingen:

Onder Linux heet dat LVM (Linux Volume Management). LVM gooit meerdere schijven in een Volume Group. Binnen die group kun je dan Logical Volumes (~=partities) aanmaken.

Het is echter volledig _niet_ compatible met Windows. Ik geloof ook niet dat er software bestaat die Windows
Storagepools begrijpt (behalve Windows zelf natuurlijk). Je data bewaren gaat lastig worden.
Het is niet onmogelijk maar voor een beginner is het te ingewikkeld. (kleine partitie aanmaken, beetje data kopieren, oude partitie verkleinen, nieuwe vergroten, herhalen tot al je data over is). Ik denk dat je beter nog een grote harde schijf kan lenen voor tijdens de migratie.
In LVM heet dit 'mirror-mode', een volume met die optie wordt op 2 (of meer) schijven gespiegeld.
Er zijn verschillende ingewikkelde oplossingen voor maar ik raad je aan om gewoon handmatig accounts aan te maken en die hetzelfde wachtwoord te geven. Ik neem aan dat in jouw thuissituatie er niet maar een paar gebruikers zijn. Als je heel veel gebruikers hebt kun je met LDAP of AD aan de gang ofzo, maar dat lijkt me overdreven.
De Rolls-Royce onder de usenet downloaders is sabnzbd al kan dat voor beginners wat intimiderend zijn.
Ubuntu installeert standaard VNC.
cups, zit ook standaard bij Ubuntu
Specs van het systeem zijn:

C2D E4500
2GB DDR2 (op te waarderen mits noodzakelijk, maar ik denk dat 2GB voldoende moet zijn)
2x 1TB
2x 2TB
Vrij standaard MSI Moederbord met een Realtek Gigabit netwerkkaart en onboard video.

Ik hoop dat er een linux versie is die hier een beetje op aansluit, of eventueel een versie die met extra toevoegingen geschikt zou zijn. Ik stel jullie advies erg op prijs, ik kom er zelf namelijk niet meer uit.
Iedere versie is goed, kies maar iets dat je leuk uit vindt zien ofzo.

[ Voor 3% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 06-01-2011 17:53 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Laatst online: 19-09 00:51
Top! thnx voor de reacties, dit is nuttige info, ik ga er dit weekend eens lekker voor zitten 8)

Het klinkt een stuk eenvoudiger dan ik had verwacht, dus dit moet mij opzich ook nog wel lukken.

reuze bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Als ik je eisen zo hoor dan zou ik persoonlijk denk ik voor FreeNAS gaan, volledige support voor ZFS (wat je mooie storage pools geeft met veel mogelijkheden) en een eenvoudige webinterface om alles te besturen.

Ubuntu is leuk als je met de console aan de gang kan, maar zonder console is imho niet ideaal. Veel dingen zijn naar mijn weten niet grafisch in te stellen (samba, raid, etc... kan afaik alleen vanuit de console). Dan moet ik er wel even bij vertellen dat ik zelf nagenoeg alles in de console doe dus ik heb ook nooit echt gezocht naar een grafische interface ;)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 00:23
Ik zou wel met raid gaan werken.
Dus bijv 4 x 2 TB, een raid maken, dan kan er 1 (of 2) uitvallen, die kun je dan uitwisselen en repareren.

In linux kun je raid maken, en daar boven op lvm zetten.

Freenas met zfs kan ook raid maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hou er wel ff rekening mee dat je in windows home server alle schijven gewoon door elkaar kunt gooien.. Met raid kan dat dus niet en moeten ze evengroot zijn. Anders worden alle schijven gezien zo groot als de kleinste schijf...

een raid array van 2x1TB en 2x2TB wordt dus 4x1 TB min 1 schijf voor de parity is 3TB aan storage...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Met LVM kun je ook schijven van verschillende grotes combineren, al werk het minder mooi dan de WHS oplossing die op voeldraden niveau werkt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 01:03
Dus, Linux er op, LVM + raid, en knallen maar \o/ Als je jezelf in het diepe wil gooien, en het echt wilt leren pak je gewoon de Gentoo livecd en ga je met het handboek beginnen.

Mensen mogen onder de lijn klagen dat het een prutsersdistro is en niet stabiel enzo, en dat <insert Ubuntu build here> veel makkelijker is, maar als je niet alleen Linux wilt gebruiken maar ook wilt weten wat er werklijke gaande is, raad ik je zeker aan om Gentoo te pakken.

Ik kan deze methode uit eigen ervaring aanraden omdat ik zelf wilde leren hoe Linux werkte, en het dus zelf zo geleerd heb. De eerste installatie was op mijn laptop en duurde meer dan een week, want hee, hoe werken die dependencies nou, en waarom klaagt het ballending over dat dit pakketje met deze flag gecompileerd moet en deze weer niet?, maar uiteindelijk begrijp en beheers ik nu Linux tot het niveau waarbij ik in een bedrijf voor 25-30 man naast mijn dagelijkse taken ook het systeembeheer doe op o.a. verschillende Linux-omgevingen.

De volgende installatie die ik deed was omdat ik zelf een NAS wilde bouwen die stabiel (stabieler dan Windows in mijn optiek) was, waar ik van alles op kon doen, zoals een torrentserver, een media share via Samba voor XBMC in de huiskamer, een webserver, enzovoort. Deze installatie ging een stuk vlotter omdat je weet hoe dingen werken enzo.

Oh ja, de klaaglijn: ------

[ Voor 116% gewijzigd door _eXistenZ_ op 11-01-2011 00:24 . Reden: Chronologisch klopte er geen zak van ]

There is no replacement for displacement!

Pagina: 1