PCI raid controller snelheidswinst

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 309128

Topicstarter
Ik heb het volgende systeem:

Intel I7 920
Kingston Valueram 1333 3x 2gb
MSI X58 PRO-E
2 A-DATA S599 64Gb in raid 0
2 Hitachi 2TB 7200 rpm

De raid-controller van het moederbord wordt op het moment gebruikt voor de SSD's. Nu vraag ik mij af of een pci raid-controller nog snelheidswinst opleverd? Zo ja wat heb je er voor nodig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan moet je echt naar PCI-E kijken, niet naar PCI. Bij laatstgenoemde is de bandbreedte te beperkt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 309128

Topicstarter
Dat bedoelde ik ook, ik vraag me daarbij af of je dan een controller van 30 of van 300 euro koopt. Plus de eventueel bijkomende snelheidswinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:26

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De eerste vraag die je hier moet stellen is, wat bedoel jij met sneller? Boot, opstarten van applicaties of datadoorvoer...? Pas dan kun je pas zeggen welke controller je nodig bent. Voor RAID0 ben je bijvoorbeeld niet echt een dure hardware controller nodig, dat kan prima op de onboard controller. RAID0 is bedoeld voor een hoge constante datadoorvoer en bijvoorbeeld niet echt om je boot tijd te verkorten. Sterker nog een RAID controller kan de boottijd erg verlengen, doordat deze ook zijn BIOS moet laden en vaak de schijfen gaat initialiseren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Intel onboard RAID0 is het beste voor snelheid. Waarom? Omdat die als enige onboard RAID namelijk de mogelijkheid heeft om write-back te schrijven, door je RAM als write-back te gebruiken. Dat betekent wel dat de gegevens op je RAID corrupt kunnen raken bij een stroomstoring of blauw scherm. Maar als snelheid je voornaamste zorg is, denk ik dat een aantal SSDs op Intel RAID0 met 'write caching' optie ingeschakeld je heel ver zult brengen.

Wat je dan nog kunt doen, omdat je geen TRIM hebt, is een gedeelte van je SSD/RAID niet gebruiken, door een 100GB partitie aan te maken als je schijf 160GB is bijvoorbeeld. Dat wordt overprovisioning genoemd, maar werkt alleen op een nieuwe SSD of na een secure erase; niet als je ooit al eerder hebt geschreven naar die locatie. Zoek eens op SSD en overprovisioning voor meer info hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

_Dune_ schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 01:22:
Sterker nog een RAID controller kan de boottijd erg verlengen, doordat deze ook zijn BIOS moet laden en vaak de schijfen gaat initialiseren.
Dat klopt, met mijn Areca 1220 erin duurt het ongeveer 15 seconden langer om m'n systeem te booten. Dus dat is weer een nadeel met de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Terw_Dan schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 12:22:

Dat klopt, met mijn Areca 1220 erin duurt het ongeveer 15 seconden langer om m'n systeem te booten. Dus dat is weer een nadeel met de snelheid.
Hoe groter de controller des te langer booten duurt. Ter vergelijking, een Areca 1220 (8 poorts) heeft 15-20sec nodig maar mijn 1280 (24-poorts) heeft bijna 1min nodig compleet te initialisen.
Pagina: 1