Nieuwe computer kapot, onderdelen getest,testcomputer defect

Pagina: 1
Acties:

• rutger465
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-02 12:32
Beste tweakers,

Een vriend van me heefd 2 dagen geleden een nieuwe computer bestelt.
we hebben de computer gebouwt , geinstalleert en alles werkte.

nu deed de 120mm fan aan de voorkant het niet , deze moet op een metalen plaatje gedruk worden om te draaien.
omdat hier speling in zat heefd hij tegen de voorkant gedrukt terwijl de computer aanstond , sindsdien werkt de nieuwe computer niet meer.

het gaat om een socked am3 moederbord met een amd phenom 2 x4 965 processor.

De computer gaat wel aan , maar het lampje van het scherm blijft knipperen en reageert niet.

omdat ik ook een am3 computer heb hebben we de onderdelen verwisselt om zo te testen welke onderdelen defect zijn.

we hebben het geheugen , de videokaart en de voeding gewisselt, deze onderdelen werkte allemaal perfect op mij computer en reageerde goed.

echter bij het verwisselen van de amd 965 processor gaf mijn computer hetzelfde probleem , gaat wel aan maar het beeldscherm reageert niet.

ik heb mijn processor niet in zijn moederbord gedaan , omdat we niet weten waarom de processor defect is.

nu heb ik alles weer in elkaar gezet , zijn nieuwe computer in elkaar en de mijne weer in orginele staat , helaas geeft mijn computer nu OOk hetzelfde probleem , computer gaat wel aan , moederbord lampje brandt en de fans draaien , alleen geen beeld.

de videokaart is het niet aangezien toen mijn systeem wel werkte ik zijn videokaart getest heb , en deze werkte.
op mijn computer heb ik het getest met zowel de orgineel ingebouwde videokaart als de onboard videokaart waarvan geen van de 2 werkte.

ook heb ik de bios gereset d.m.v. jumper , maar dit zonder resultaat.

ik weet nu niet meer wat ik moet doen , en weet niet meer waar ik nu moet zoeken , aangezien nu dus 2 computers defect zijn .......

ik heb wel vaker computers in elkaar gezet , en heb alles zorgvuldig gedaan, onderdelen zijn goed gemonteert en er zijn nergens sporen te vinden van doorbranden of beschadigingen , ook alle pinnetjes van beiden processors zijn aanwezig en recht , en zonder kleurverschil etc...

in de hoop dat iemand het weet, :X ,

alvast bedankt ;)

[ Voor 7% gewijzigd door rutger465 op 05-01-2011 22:44 ]

• increddibelly
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-01 20:37
haal alles er eens uit; opstarten met een kaal moederbord moet piepjes geven. het aantal piepjes betekent dan "geen ram!" of "geen CPU!" maar dat kun je opzoeken in de RTFM van je mobo.
daar staat ook de volgorde waar in het moederbord deze testen verricht; dat vertelt je ook een hoop over welke onderdelen al geslaagd zijn voor de self test...

edit:
check ook even of er in de handleiding niet een manier is om de cmos te resetten; soms moet je insert ingedrukt houden tijdens power on zodat je CMOS wordt gewist, waarna de nieuwe CPU hopelijk wel herkend wordt

edit2:
misschien is het handig om te vermelden om welke borden / cpu het precies gaat?

[ Voor 31% gewijzigd door increddibelly op 05-01-2011 22:51 ]

• DeviaVir
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-06-2023

DeviaVir

Sigma Octanus IV

Hoi Rutger,

Wellicht heb je een structurele fout gemaakt bij het aansluiten van de CPU, zijn alle pinnetje nog oké en recht (in socket en beide CPU's)? Alle relevante stroomvoorzieningen aangesloten (na te lezen in moederbord handleiding :))?

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mijn recente ervaring met een dergelijke actie was: gare voeding die het half deed, heeft bij mij twee server mobo's en een collectie raptors gekost. Ik wens je succes, heb er zelf gezeten en het is een hartstikke k erhm rot situatie.

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Geen idee wat je specs zijn maar de batterij eruit halen wil ook nog wel eens helpen, evenals de acties hierboven vermeld..

Wear Sunscreen!

• rutger465
oke bedankt voor de reactie's , ik ga de tips is ff uitvoeren en kijken of het helpt.
het moederbord van de nieuwe computer is de asus m4a79xtd-evo en de processor is een amd phenom 2 x4 965 black edition ( 4x3400mhz )
mijn eigen moederbord van het ''test'' systeem is de asus m4a78t-e en een amd phenom 2 x4 810 ( 4x 2600mhz )

en idd een *** situatie , heb er flink de pest over in :P

oja , wat is trouwens een RTFM?

ik heb trouwens alle pinnetjes van de processor echt goed bekeken en die zijn allemaal goed.

[ Voor 31% gewijzigd door rutger465 op 05-01-2011 23:06 ]

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Ik kan met 90% zeggen het is je voeding of je maakt ergens korsluiting.
Vergeet niet kortsluiting kan van de gekste pleken komen ik had laatst een ledje gesoldeerd (een van de gesoldeerde punten was losgeraakt van de printplaat) en toen had ik kortsluting :(
Maar als je de voeding uit je werkende pc had gehaald dan is die toch niet kapot of heb je de voeding uit de nieuwe gehaald?

Verwijderd

een rtfm is een readthefuckingmanual.

• rutger465
nouja , ik heb bij mijn eigen werkende pc alles weer terug gezet zoals hij was toen hij het deed , de voeding heb ik getest door zijn nieuwe voeding in mijn computer te zetten , deze werkte prima.

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Tip!;
asus MB's voor echte reset, even alle ram's eruit halen en opstarten, geheid een piep maar dat hoort. Afsluiten en weer met ram opstarten, gek genoeg heeft dat mij ook geholpen toen ik geen beeld meer had op een asus( weliswaar na het testen van een uiteindelijk defecte videokaart maar toch..), niet op interne video noch de externe...
Daarna deed hij het weer!

[ Voor 16% gewijzigd door Humma Kavula op 05-01-2011 23:14 ]

Wear Sunscreen!

• rutger465
ik ga aan de slag :)

edit : helaas geen resultaat , ik heb de cmos gereset volgens de manual , en het geheugen eruit gehaalt .
ik heb geen speaker in me kast zitten , en hoor geen piepjes etc :+

maar lijkt wel of hij heel me bios niet laad ofz , normaal bij het opstarten staat me cpu fan stil , en bij het opstarten gaat hij vanzelf draaien.

nu draait me cpu fan helemaal niet meer , ik zie hem wel een stukje vooruit tikken af en toe. ( dat deed hij eerst ook , alleen ging die na 10sec tijdens het opstarten draaien )

[ Voor 92% gewijzigd door rutger465 op 05-01-2011 23:27 ]

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Dan vrees ik dat er niks anders rest dan weer een ander goed werkend mobo te zoeken om je eigen! spullen te testen, cpu, ram e.d...
Ik zou die cpu maar rma sturen en laat hun het maar testen of deze goed is.. ;)

P.s. Kan je hier iets specifieker in zijn?;

"nu deed de 120mm fan aan de voorkant het niet , deze moet op een metalen plaatje gedruk worden om te draaien.omdat hier speling in zat heefdt hij tegen de voorkant gedrukt terwijl de computer aanstond , sindsdien werkt de nieuwe computer niet meer."

Wat voor kast, metaal, allicht een foto? Hij deed het daarvoor dus wel?

[ Voor 48% gewijzigd door Humma Kavula op 05-01-2011 23:40 . Reden: Typo ]

Wear Sunscreen!

• rutger465
nou , er zit een 120mm front fan in , die kan je met rooster en al uit de voorkant klikken.
op de fan zit een klein printplaatje van 1cm breed en ong 3/4cm lang met een koper of messing plaatje erop.
als je heb in de kast klikt komt dat plaatje tegen zo,n zelfde plaatje in de kast aan , en dat is de verbinding van de fan naar de kast.

op dat plaatje in de kast zit een 3punts stekkertje die op het moederbord aangesloten wordt.
zijn computer ( de nieuwe die het als eerste niet deed ) is een silverstone kl02 kubali( metalen kast )

ikzelf heb een zalman hd160 ( volledig alluminium zwart gecoat )

maar het rare is dat eigelijk na het testen van zijn cpu in mijn computer mijn computer met mijn eigen cpu ook niet meer werkt...

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ok maar hij deed het eerst wel? ( die nieuwe van je vriend )..

Wear Sunscreen!

• rutger465
ja ze computer was eerst goed , maar hij drukte op de fan aan de voorkant toen de computer aanstond ,
dat was al klote , maar met het testen van de cpu heefd mijn computer nu dus exact dezelfde problemen , het zal waarscheinlijk iets met de processor te maken hebben omdat toen we die op mijn pc testte mijn computer ook defect raakte.

[ Voor 53% gewijzigd door rutger465 op 06-01-2011 00:05 ]

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-01 14:10
hoe is die fan aangesloten?
direct op het mainboard of direct via de PSU?

als die direct op het mainboard zit, en als daar kortsluiting is opgetreden... dan is de kans groter dat je mainboard en/of CPU een oplawaai heeft gekregen

[ Voor 3% gewijzigd door Killerbert op 06-01-2011 00:10 ]

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

rutger465 schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 00:04:
ja zijne computer was eerst goed , maar hij drukte op de fan aan de voorkant toen de computer aanstond ,
dat was al klote , maar met het testen van de cpu heeftd mijn computer nu dus exact dezelfde problemen , het zal waarschijeinlijk iets met de processor te maken hebben omdat toen we die op mijn pc testte mijn computer ook defect raakte.
Hmm, dan heeft, zoals hierboven al vermeld, de cpu vrees ik het loodje gelegd en beide mobo's meegenomen.
Humma Kavula schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 23:34:
Dan vrees ik dat er niks anders rest dan weer een ander goed werkend mobo te zoeken om je eigen! spullen te testen, cpu, ram e.d...
Ik zou die cpu maar rma sturen en laat hun het maar testen of deze goed is.. ;)
En ik zou die front fan van je vriend maar even goed nakijken, die maakt wss kortsluiting ;)
Verder kan ik niet verzinnen waar het nog aan zou kunnen liggen...

Wear Sunscreen!

• rutger465
pfff dat zou echt klote zijn , dus misschien beiden cpu's kapot en beiden moederborden.........
nadat dat gebeurt was heefd hij trouwens de fan er gelijk af gehaalt en niet meer aangesloten.

ik ga nu ff proberen de fan los te maken , en dat te kijken maar denk weinig kans aangezien we dat bij zijn computer ookal geprobeert hadden.

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Wss niet, ik gok dat alleen je mobo stuk is door de defecte cpu, maar dat weet ik niet zeker, even testen met een ander mobo...

Wear Sunscreen!

• thijssie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-02 19:40
Je vertelde net dat je ook de voeding van je vriend zn pc hebt gebruikt heeft deze niet je moederbord gemold?
Het lijkt me namelijk sterk dat een CPU een moederbord molt.

Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]

• rutger465
mensen , mijn computer doet het weer =)

ik heb mijn cpu fan eraf gehaalt en hij start gelijk goed op , blijf het een raar verhaal vinden.....
want is er toch iets kapot aan mijn computer , dat mijn cpu fan in 1x kapot is ? ( mijn cpu & fan is nooit in zijn computer gezet )

wel is zijn fan en cpu in mijn moederbord getest, waarna hij het niet meer deed , hoe kan het dan dat mijn fan opeens kortsluiting of iets veroorzaakt , mijn casefans doen het trouwens wel.

zijn computer is nogsteeds kapot , ook geprobeert de fan eraf te halen en de cmos reset etc , zonder resultaat.
hij heefd zijn computer nu 2 dagen , wat zal nu slim zijn om te doen?

als hij zegt tegen de winkel dat ze cpu kapot is krijgt hij misschien een nieuwe , maar misschien sloopt ze moederbord wel weer die nieuwe cpu.

zeggen dat zowel het moederbord als de cpu defect zijn dat kan niet denk , beetje een sterk verhaal dan....

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-11-2025

crizyz

ne.t.weaker

Zou het niet de voeding zijn dan? Ik neem aan dat zowel die frontfan op 5V(of was het nou 7?) loopt als je cpu fan. Misschien dat de 5V lijn naar de knoppen is? Aangezien je pc het ineens weer doet nu je de cpu fan eraf gehaald hebt...

Of had jouw cpu fan dezelfde aansluiting als de frontfan van je vriend toen je zijn voeding in kast gebruikte?

Als het de voeding zou zijn sta je denk ik ook sterker met garantie.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-02 21:23
rutger465 schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 00:49:
mensen , mijn computer doet het weer =)

zijn computer is nogsteeds kapot , ook geprobeert de fan eraf te halen en de cmos reset etc , zonder resultaat.
hij heefd zijn computer nu 2 dagen , wat zal nu slim zijn om te doen?

als hij zegt tegen de winkel dat ze cpu kapot is krijgt hij misschien een nieuwe , maar misschien sloopt ze moederbord wel weer die nieuwe cpu.

zeggen dat zowel het moederbord als de cpu defect zijn dat kan niet denk , beetje een sterk verhaal dan....
Het enige wat slim is is om garantie te claimen. Zijn de onderdelen bij hetzelfde bedrijf gekocht? Zo ja dan gewoon de hele kast bij de technische dienst afleveren. Het is helemaal geen sterk verhaal als zowel de cpu als het moederbord defect is, want het kan best zo zijn dat een ander onderdeel (wat ook door hun is verkocht) hiervoor verantwoordelijk is geweest (kortsluiting door bijv. voeding of iets vreemds met die ventilator). Je kan gewoon garantie claimen en de computer terug nemen wanneer zij hebben getest dat alles werkt.

Hoe heb je nu je eigen cpu koeler draaien? Zonder fan, of heb je de fan op een andere aansluiting zitten?

• rutger465
nou , mijn cpu fan heefd mijn kast nooit verlaten , ik zal ff snel opsommen wat er nou gebeuert is met testen en welke onderdelen waar zijn heengegaan , ik ben niet zo goed in uitleggen:p.

Van Zijn nieuwe (defecte ) computer --> mijn ''oude'' werkende computer :

Voeding
Cpu
Geheugen
Videokaart
Cpu Fan. ( 4pins fan , direct op cpu fan ingang op moederbord )

Het rare is , ik heb geen onderdelen in zijn pc getest , omdat ik niet wist of zijn pc op een of andere manier nog kortsluiting zou kunnen maken , en mijn onderdelen ook kapot maakte.

mijn pc hield er dus mee op nadat we zijn cpu & fan in mijn computer hadden getest , en mijn computer werkte weer toen ik mijn cpu fan eraf haalde, die zou dus voor de storing zorgen terwijl mijn onderdelen nooit in zijn kast /moederbord zijn geweest.

@ jaapsander : ja dat zat ik ook al te denken , gewoon alles netjes weer assembleren en zorgen dat alles goed zit, dan de gehele kast terug sturen met het bericht dat we hem in elkaar hebben gezet maar de compu niet werkt.

alle onderdelen zijn trouwens bij dezelfde winkel gekocht.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-02 21:23
Het kan natuurlijk ook prima zijn dat een van de onderdelen die je van hem in jouw computer hebt gehad ervoor zorgde dat er iets stuk is gegaan (de mogelijkheid van voeding is al een keer genoemd) Ik denk dat je van geluk mag spreken dat jouw probleem is "opgelost" door de cpu fan los te koppelen. Ik denk namelijk niet dat je voor je eigen onderdelen nog garantie had gekregen.

Maar de nieuwe onderdelen hebben gewoon nog gatantie, dus heenbrengen die hap ;). Daar is garantie namelijk voor.

[ Voor 4% gewijzigd door jaapsander op 06-01-2011 14:10 ]

• rutger465
haha ja idd , we hebben zijn computer weer in elkaar gezet en naar de winkel gebracht , ik spreek hem vanavond en dan ben ik benieuwt....

maar ik vraag me nou af , kan ik nu een nieuwe fan in me computer doen?

omdat het zo'n vaag verhaal is weet ik nou niet echt waar ik aan toe ben :P

• rutger465
ok , hij heefd ze computer terug gebracht , en een nieuw moederbord en processor gekregen , deze waren alle 2 kapot.

hij is wel gemazzeld aangezien er een hele zwarte streep op de achterkant was te zien van kortsluiting......
mensen , bedankt voor de tips.

van mij mag er een slotje op :)
Pagina: 1