Netwerk vraagje

Pagina: 1
Acties:

• Twanjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11-2019
Vriend van me woont net opzichzelf en zijn daar bezig met een netwerkje.

In de meterkast hangt gewoon een modem van kpn met wifi. Vanuit huis werken ze met 2 laptops en die zijn werkend. Echter heeft hij bij zijn huis een kantoortje en daar staat een vaste pc. Daar ligt al een utp kabel (2x) naartoe en dat gaat ook vast en zeker werken.

Echter wil hij graag in zijn kantoor ook een draadloos netwerk , als hij daar een keer met de laptop zit of smartphone.Hoe kan ik dat nou het beste aanpakken. Heb in het verleden wel eens 2 modems in "bridge"gezet maar vond ik wel een gedoe.

Volgens mij kan ik als het goed is gewoon een router (heb ik nog liggen) in AP-mode zetten en daar de utp kabel die in het kantoor ligt op de WAN poort gooien toch? Weet alleen niet of de lanpoorten op het ding dan nog werken?

• Iooryz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-01 17:22

Iooryz

iooryz

Heeft hij in het kantoortje niet gewoon bereik van de draadloze router die blijkbaar in de meterkast hangt?

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-02 17:28

allure

Titaan fase 2/3

Twanjo schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 21:17:
Vriend van me woont net opzichzelf en zijn daar bezig met een netwerkje.

In de meterkast hangt gewoon een modem van kpn met wifi. Vanuit huis werken ze met 2 laptops en die zijn werkend. Echter heeft hij bij zijn huis een kantoortje en daar staat een vaste pc. Daar ligt al een utp kabel (2x) naartoe en dat gaat ook vast en zeker werken.

Echter wil hij graag in zijn kantoor ook een draadloos netwerk , als hij daar een keer met de laptop zit of smartphone.Hoe kan ik dat nou het beste aanpakken. Heb in het verleden wel eens 2 modems in "bridge"gezet maar vond ik wel een gedoe.

Volgens mij kan ik als het goed is gewoon een router (heb ik nog liggen) in AP-mode zetten en daar de utp kabel die in het kantoor ligt op de WAN poort gooien toch? Weet alleen niet of de lanpoorten op het ding dan nog werken?
Je kunt als je een router over hebt de kabel die van de modem afkomt in een van de LAN-poorten steken, dan moet je wel even de DHCP op de 2e router uitschakelen en de WIFI beveiligen.

Verwijderd

Ik weet niet of dit precies dezelfde situatie is maar wel vergelijkbaar denk ik. Ik heb zelf hier 2 oude wireless routers als AP staan. Ik heb deze aan de hoofdrouter (zonder wireless) Lan poort verbonden. Hierna de router een vast IP adres gegeven uit de DHCP pool van de hoofdrouter. Verder heb ik alle wireless instellingen erin gezet en daarna de dhcp server van de wireless router uitgezet. Tevens heb ik de kabel naar de wireless router op de LAN poort van de wireless router gezet.

Dit heb ik ook bij de andere wireless router zo gezet ( wel verschillende channels gekozen uiteraard). Let wel op dat in het netwerk maar 1 dhcp server actief is die adressen uitdeeld.

Werkt hier prefect.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. :)

• Twanjo
@ Looryz, nee dat i veelt ver en zitten te veel muren tussen.

Maar me de rest van de info gaat het wel lukken. Idd moet ik de WAN poort hebben (foutje) en dhcp uit. Alleen nog even uitvogelen hoe ik hem een vast ip geef. Maar dat zal wel lukken hoop ik. Geloof dat je er wel op moet letten in welke range hij ligt, anders kom je er niet meer in...

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-02 17:28

allure

Titaan fase 2/3

De WANpoort op de extra router blijft vrij!

Je kijkt eerst op je eerste router/modem welke DHCP-range hij uitdeelt en dan geeft je de extra router een vast adres welke net buiten deze range valt.

• Twanjo
allure schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 16:18:
De WANpoort op de extra router blijft vrij!
:o Schrijf ik het nog verkeerd. Idd WAN blijf vrij, hij moet in de LAN !

Verwijderd

En als je de tweede AP hetzelfde SSID geeft (wel kanaal verchillend, minimaal 5 kanalen tussen de kanalen), dan kan hij "rond lopen" bijna zonder de verbinding te verliezen.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-02 17:28
Inderdaad, Gewoon de 'operating mode' op 'Router' zetten ipv 'Gateway'.
Volgens mij mag hij dan wel degelijk met zijn WAN in een LAN-poort van je primaire router geprikt worden.

[ Voor 81% gewijzigd door frickY op 07-01-2011 16:51 ]

• Twanjo
frickY schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 16:49:
[...]

Inderdaad, Gewoon de 'operating mode' op 'Router' zetten ipv 'Gateway'.
Volgens mij mag hij dan wel degelijk met zijn WAN in een LAN-poort van je primaire router geprikt worden.
Hmm moet nu toch de kabel van zijn hoofdrouter (lan poort,meterkast) in zijn Wan poort (2e router, kantoor)? Want het wil maar niet lukken. Er zit nog wel een switch vóór in zijn kantoor, maar een switch heeft toch geen dhcp aan boord?

Ik denk dat de ip adressen niet goed staan. Als de hoofrouter :

IP-adres: 192.168.1.65
Subnetmasker: 255.255.255.0
Standaardgateway: 192.168.1.254
DHCP-server: 192.168.1.254

gebruikt. Wat moet ik dan in de 2e router invoeren?

En is dat van hetzelde SSID slim? Pakt hij dan altijd wel het sterkste kanaal? Niet dat hij steeds telkens op die ene verbinding blijft hangen.....

edit:

Zit nu thuis en heb ff zijn router en switch hier staan. Bij werkt wel alles de eerste poging (kan alleen niet meer in 2e router). Verschil is wel dat mijn hoofdrouter ip's uitgeeft in de range 192.168.1.65 en zijn hoofdrouter 192.168.1.254. Zou het hem daar in kunnen zitten?

[ Voor 13% gewijzigd door Twanjo op 07-01-2011 18:50 ]

Verwijderd

Iooryz schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 09:30:
Heeft hij in het kantoortje niet gewoon bereik van de draadloze router die blijkbaar in de meterkast hangt?
ik dacht eigenlijk precies hetzelfde, een KPN modem/experiabox/router kan in ieder geval 10 meter overbruggen. ik weet niet over wat voor een afstanden we spreken? want anders doen we nu erg ingewikkeld met z'n allen :P

• Twanjo
Zoals ik al had geschreven
@ Looryz, nee dat i veelt ver en zitten te veel muren tussen
Is zeker 25m. Met veel muren "achterhuis/berging" ertussen.

Maar heb het nu allemaal wekrend. Moet alleen nog even vaste ip's toewijzeen. Doe je dat nu het beste onder windows of in de hoofrouter?

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-02 08:04
edit: wellicht niet zo netjes om mijn vraag ook hier te stellen, maar het leek me enigszins relevant en om nou een eigen topic hier voor te openen vond ik ook zoiets

edit2: toch maar een eigen topic geopend excuus

[ Voor 86% gewijzigd door geishin op 07-01-2011 20:19 ]

• Twanjo
Stel je een vast ip nu het beste in via de router (kan ik aanvinken bij elk device "gebruik altijd dit adres") of beter in windows? En is het belangrijk om pc's een vast ip te geven? Netwerkprinter zal wel belangrijk zijn dacht ik zo?
Pagina: 1