Games stotteren, maar fps is goed.

Pagina: 1
Acties:

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-02 20:58
Heb sinds kort een nieuw systeem aangeschaft, maar heb bij sommige games van die rare schokjes. Het lijkt net alsof of de hdd moet laden, maar dat is het niet. De game doet dan vloeiend schokje en dan weer vloeiend. Heb bij 1 game waarbij het geluid mee stottert.
Ik weet zo niet als deze temps hoog zijn voor een stock koeler. De temps zijn idle 37-44 graden en in load komt het wel boven de 80 graden.

Dit is mijn systeem:

Asus P6X58D-E
Corsair Voeding HX1000W
Coolermaster Haf X
Intel Core i7 950
Intel stockkoeler
OCZ 3x2GB, DDR3, PC10666, CL7, Platinum
geforce 580gtx
win7 64bit

Alles met de laatste officiële drivers.

• SupremeRick
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-02 15:54

SupremeRick

Muse Fan

ja, de temperatuur hoort bij de stock koeler, als ik jou was zou ik gewoon een niet te dure simpele koeler er op monteren, bijvoorbeeld de Scyte Mugen 2 Rev b., en dat stotteren dat zit hem waarschijnlijk in de drivers van de kaart.. je zou kunnen kijken of het de direct X is, maar.. het zou dus WEL aan de hardeschijf kunnen liggen. Dus ik zou het nog is even goed gaan onderzoeken het zaakje.

edit:
pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B
linkje naar scythe pricewatch

[ Voor 16% gewijzigd door SupremeRick op 05-01-2011 21:20 ]

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
En die game is legaal gekocht?
Ik heb zelf ook wel eens gehad dan had ik een game gedownload maar dan lagde die versie hem de pan uit.
Na dan een update van de uploader of een andere kopie van de game te nemen was dit opgelost.
(Hier krijg ik vast weer een hoop gezeur over van medetweakers maar ik koop games pas als ik ze echt leuk vind logisch toch?)

Ik neem aan dat de temps van de cpu zijn?(je gtx en je i7 hebben allebij stock koeler)
Maar die temps zijn goed en niet hoog voor een stock koeler.

Verwijderd

80 graden is toch te hoog voor een cpu? Ik geloof dat toen mijn Pentium 4 3Ghz warmer dan 90 graden ofzo werd dat de fps echt zakte naar 12 waar ik makkelijk 60 had kunnen trekken..

Die temperatuur kwam toen trouwens omdat de stock cooler vol met stof zat :')

• jaaoie17
maarten12100 schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 21:19:
En die game is legaal gekocht?
Ik heb zelf ook wel eens gehad dan had ik een game gedownload maar dan lagde die versie hem de pan uit.
Na dan een update van de uploader of een andere kopie van de game te nemen was dit opgelost.
(Hier krijg ik vast weer een hoop gezeur over van medetweakers maar ik koop games pas als ik ze echt leuk vind logisch toch?)

Ik neem aan dat de temps van de cpu zijn?(je gtx en je i7 hebben allebij stock koeler)
Maar die temps zijn goed en niet hoog voor een stock koeler.
Die waren van de cpu. Die van de gpu komt rond de 80 graden. Tis allemaal stock koeling.

Heb nog even de mafia 2 benchmark gedaan en als er dan zon schok komt zie ik toch wel de fps dalen en dan gaat tie weer vloeiend.

Kan wel een nieuwe cpu koeler halen, maar dan weet ik niet of ik dan van mn problemen af ben.

[ Voor 5% gewijzigd door jaaoie17 op 05-01-2011 21:26 ]

• Erw
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

Erw

Geheugen goed ingesteld in het bios?

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

• jeroen3
  • Laatst online: 12:20
Is hij nog druk met indexering?
Dit lijkt wel op HDD schokjes.

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:44
Die waren van de cpu. Die van de gpu komt rond de 80 graden. Tis allemaal stock koeling.

Heb nog even de mafia 2 benchmark gedaan en als er dan zon schok komt zie ik toch wel de fps dalen en dan gaat tie weer vloeiend.

Kan wel een nieuwe cpu koeler halen, maar dan weet ik niet of ik dan van mn problemen af ben.
In theorie zou het probleem van jouw systeem de hitte kunnen zijn. Indien hij te warm wordt, kan je processor langzamer gaan lopen, met als gevolg dat je systeem trager wordt. Ik heb dit in het verleden met laptops meegemaakt en kan me voorstellen dat dergelijke nieuwe processoren dit soort acties ook kunnen verrichten.

Tevens vind ik het vreemd dat jouw processor met stock cooling zo warm wordt, dit maak ik niet vaak mee met zulke opstellingen. Het lijkt er dus op dat de koeler niet goed vast zit, of de sensor niet meet wat je wilt meten.

Als dit het niet is zou ik inderdaad in drivers van je kaart gaan zoeken, maar ook in andere drivers. Zo heb ik het laatst meegemaakt dat Windows een netwerkkaartdriver had geupdated, waardoor elke beweging met de muis tot een stotterende pc leidde. Ik denk dat het nog best een klus wordt, maar je moet elk onderdeel op zich gaan testen...

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08-2025
Je cpu clockt zich pas terug bij 100 graden, dus daar zal het niet aan liggen (wat niet wegneemt dat die temperatuur beter wat naar beneden kan).

Ik zou het volgende proberen:
  • Alle drivers updaten
  • Harde schijf defragmenteren

[ Voor 22% gewijzigd door NATStudent op 05-01-2011 21:35 ]

• jaaoie17
Erw schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 21:28:
Geheugen goed ingesteld in het bios?
Heb hem nu weer even op default staan, maar ook op de juiste instellingen blijft het probleem.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wat ik jammer ervan vind is dat je goed materiaal hebt in je systeem en dan een stockkoeler gebruikt waarvan ik denk van jammer want je cpu loopt inderdaad ietwat te warm. Hij kan namelijk met pieken nog hoger schieten dan 80 graden en gaan throttlen oftewel als het ware gaat stotteren, dus ik raad je aan van zet er een goede aftermarketkoeler op.

Zelf gebruik ik op mijn i7 930 een Prolimatech Megahalem die qua prijs best redelijk ligt en je zelf dan de fans kan bepalen welke jou het meest bevallen, waarbij de temperaturen bij mij gemiddeld met gamen rond de 55 graden liggen.

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Toch lijkt het me geen throtle probleem want zoals eerder gezegd start dat pas bij 105 graden.
Ik heb van dat ram dat al gaat throtelen op 50 graden erg vervelend dus dat heb ik uit gezet :P.
Daar komt nog bij hij stopt pas met throtelen als de temps weer stabiel en laag genoeg zijn(anders zou het een vertraging in frames zijn van 1/2 minuten)
Maar inderdaad je zou je koeler kunnen vervangen.
Ik denk dat je net als mij dacht liever performance maar daar ben ik later op terug gekomen vanwege de herie :P.
Budget koelers die goed presteren:de muggen(erg geliefd) en de 212 coolermaster hyper plus
Duurdere koelers:de meghalems koeler idd, de noctua nh-d14,Cooler Master V10(ik vind het zelf als je de ruimte heb de beste koeler en ook nog mooi voor het oog(helaas zit er wel een peltier element in dat een deel van je stroom opvreet))

• jaaoie17
Roel1966 schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 21:58:
Wat ik jammer ervan vind is dat je goed materiaal hebt in je systeem en dan een stockkoeler gebruikt waarvan ik denk van jammer want je cpu loopt inderdaad ietwat te warm. Hij kan namelijk met pieken nog hoger schieten dan 80 graden en gaan throttlen oftewel als het ware gaat stotteren, dus ik raad je aan van zet er een goede aftermarketkoeler op.

Zelf gebruik ik op mijn i7 930 een Prolimatech Megahalem die qua prijs best redelijk ligt en je zelf dan de fans kan bepalen welke jou het meest bevallen, waarbij de temperaturen bij mij gemiddeld met gamen rond de 55 graden liggen.
Maar die benchmark duurt maar iets van een minuut of 2. Kan zijn dat die temps later nog wel hoger gaan.

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Heb je misschien 2 virusscanners tegelijk draaien?

Ik had ooit ook zo'n probleem, was een dell PC. Bleek dat er een virusscanner was geinstalleerd, maar die zag je niet in taakbalk.... Draaide er dus 2 virusscanners tegelijk wat ook voor zo'n stottering zorgde.

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:16

Aganim

I have a cunning plan..

Een processor die met stockkoeler 80 graden wordt, dat heb ik sinds de AMD Durons eigenlijk niet meer gezien. Ik vraag me af of de airflow in de kast dan wel goed is. Kan het niet zijn dat hierdoor de videokaart ook te warm wordt?

Zoals eerder al is gezegd, indexering kan in de eerste dagen ook wel voor stotteringen zorgen. Schakel de indexering eens uit en kijk even of dat verbetering geeft, dan heb je in ieder geval dat uitgesloten.

• tikimotel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-01 20:04
Doen de cache L2 / L3 in CPU testen van Aida64 het naar behoren?
Mijn Q9650 doet bij een OC van 3,6Ghz bij een te lage voltage rare zaken met L2 / L3, 4000-5000Mb/s waar 19000-19200Mb/s normaal is. Ook is dan de frame rate niet stabiel in spellen.
De CPU is in die toestand wel 24uur prime stabiel...gek genoeg...
Oplossing is één nokje meer CPU voltage.
Wellicht is het mainboard iets te zuinig met de default waarden...

[ Voor 8% gewijzigd door tikimotel op 05-01-2011 23:24 ]

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-02 23:08
Wat voor HDD zit erin? Ik geloof niet dat dit iets te maken heeft met je cpu/gpu of ram.

• jaaoie17
spNk schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 11:07:
Wat voor HDD zit erin? Ik geloof niet dat dit iets te maken heeft met je cpu/gpu of ram.
Maxtor 7y250m0
samsung hd103sj
samsung hd753lj
st3320620as
st3500630as
st3750330as

Windows heb ik op de samsung hd103sj staan.

Heb even cpu-z geopend en zie bij core voltage 0.936 v staan en bij core speed staat 3205 Mhz.

Is die voltage niet te laag?

[ Voor 3% gewijzigd door jaaoie17 op 06-01-2011 12:15 ]

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-02 21:59

skoozie

SCSI

Die geforce 580gtx is toch nog een zeer nieuwe kaart,
kan het niet aan de drivers voor de grafische kaart liggen?
just my 2 cents

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• jaaoie17
skoozie schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 12:17:
Die geforce 580gtx is toch nog een zeer nieuwe kaart,
kan het niet aan de drivers voor de grafische kaart liggen?
just my 2 cents
Ik had er eerst een geforce 280gtx inzitten. En daarbij had ik dezelfde problemen.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Ik zou als ik jou was eerst HD tune draaien, en screenshotjes van de resultaten hier posten, en daarna je harde schijf defragmenteren:

Defragmenteer je harde schijf:

Stap 1: Download IObit smart defrag
Stap 2: Installeer dat programma
Stap 3: Start het programma(administrator rechten nodig)
Stap 4: Selecteer de harde schijf waar we het over hebben
Stap 5: Selecteer "Defragmenteren"
Stap 6: Druk op start
Stap 7: Wacht...

[ Voor 71% gewijzigd door Beatboxx op 06-01-2011 12:29 ]

• jeroen3
  • Laatst online: 12:20
Gebruik dan O&O Defrag, daarmee kan hem hem op "SPACE" zetten. Dan defragmenteert hij niet alleen de gefragmenteerde bestanden. Maar maakt hij de lege ruimte één.

• jaaoie17
beatboxx schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 12:29:
Ik zou als ik jou was eerst HD tune draaien, en screenshotjes van de resultaten hier posten, en daarna je harde schijf defragmenteren:

Defragmenteer je harde schijf:

Stap 1: Download IObit smart defrag
Stap 2: Installeer dat programma
Stap 3: Start het programma(administrator rechten nodig)
Stap 4: Selecteer de harde schijf waar we het over hebben
Stap 5: Selecteer "Defragmenteren"
Stap 6: Druk op start
Stap 7: Wacht...
Dit is de schijf waar windows op staat. Zit verder nog weinig data op.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/01/06/1294302912-960.png

En op deze schijf staan mn laatste games op.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/01/06/1294303045-390.png

Heb ook al getest om een game op die nieuwe hdd (waar dus ook windows op staat) te doen en dan blijft het probleem ook. Een nieuwe hdd hoef je toch niet te defragmenteren al meteen.

[ Voor 7% gewijzigd door jaaoie17 op 06-01-2011 13:43 ]

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Defragmenteren kan nooit kwaad. Na een maand kan je fragmentatie makkelijk al 40% zijn

• Niels9
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-03-2024
beatboxx schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 13:44:
Defragmenteren kan nooit kwaad. Na een maand kan je fragmentatie makkelijk al 40% zijn
Mits geen SSD kan het inderdaad geen kwaad, maar het zal ook niet de oplossing bieden voor de TS zijn probleem ;)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nieuw systeem: zo alles-in-1 geassembleerd gekocht of zelf in elkaar gezet? Ik vind eerlijk gezegd dat je bij een geassembleerd systeem allicht even contact kan zoeken met de leverancier over je klachten.

Verder: Windows 7. Ook hier: voorgeinstalleerd of zelf gedaan? Iets zegt me dat mogelijk Indexing aan staat en soms roet in het eten kan goien, zeker als je hoge I/O van je HDD verwacht op sommige momenten.

Bovenstaande, in combinatie met je assortiment schijven (wel/niet NCQ etc) zouden best wel eens de oplossing/oorzaak van je probleem kunnen zijn.

Maar zoals gewoonlijk, ik gok vaak op de basis-kennis.... :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-02 13:37

Pixeltje

Woo-woohoo!

Heb dat zelf onlangs ook gehad met een i5 750, p7p55D en 4GB crucial 1333MHz geheugen. Run eens een memtest, en kijk of je errors terugkrijgt. Bij mij was het probleem het geheugen, in windows niks aan de hand maar sommige games was geen doorkomen aan.

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• jaaoie17
MAX3400 schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 13:52:
Nieuw systeem: zo alles-in-1 geassembleerd gekocht of zelf in elkaar gezet? Ik vind eerlijk gezegd dat je bij een geassembleerd systeem allicht even contact kan zoeken met de leverancier over je klachten.

Verder: Windows 7. Ook hier: voorgeinstalleerd of zelf gedaan? Iets zegt me dat mogelijk Indexing aan staat en soms roet in het eten kan goien, zeker als je hoge I/O van je HDD verwacht op sommige momenten.

Bovenstaande, in combinatie met je assortiment schijven (wel/niet NCQ etc) zouden best wel eens de oplossing/oorzaak van je probleem kunnen zijn.

Maar zoals gewoonlijk, ik gok vaak op de basis-kennis.... :)
Heb hem zelf in elkaar gezet. Windows 7 heb ik ook zelf geinstalleerd. En heb die index ook even uit gezet. dat is toch windows search dat onder services staat.

@Pixeltje

Je hebt er dus ander geheugen ingedaan en alles werkt normaal?

[ Voor 4% gewijzigd door jaaoie17 op 06-01-2011 19:34 ]

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Test eens je hele computer door. En probeer eens wat meer volt toe te dienen(1.1V moet genoeg zijn). Test gewoon alles. En al gedefragmenteerd?

• jaaoie17
beatboxx schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 19:37:
Test eens je hele computer door. En probeer eens wat meer volt toe te dienen(1.1V moet genoeg zijn). Test gewoon alles. En al gedefragmenteerd?
die 1.1V bedoel je voor de processor toch?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
jaaoie17 schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 19:33:

Heb hem zelf in elkaar gezet. Windows 7 heb ik ook zelf geinstalleerd. En heb die index ook even uit gezet. dat is toch windows search dat onder services staat.

@Pixeltje

Je hebt er dus ander geheugen ingedaan en alles werkt normaal?
Windows search is niet de Indexering uitschakelen maar wanneer je met je rechtermuistoets via Verkenner op een drive klikt, en dan bij de tab Algemeen vink je "De inhoud en de eigenschappen van ..... " weg. Dit kan een tijd duren wanneer er veel files op de harddisk of ssd staan dus dat is normaal.

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-02 23:08
Dat is zeker wel windows search..

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:16

Aganim

I have a cunning plan..

Windows search is niet de Indexering uitschakelen
Windows Search (SearchIndexer.exe) is bij mijn weten wel degelijk het onderdeel dat de indexering regelt.

"Provides content indexing, property caching, and search results for files, e-mail, and other content."

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Monitor tooltjes kunnen ook nog wel eens roet in het eten gooien.

specs

• cnieuweboer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-02 10:57
Ook een mogelijkheid is een brakke geluidkaart driver. Dat zou je kunnen testen door deze in je apparaat beheer uit te schakelen.

• jaaoie17
Alucard schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 22:30:
Ook een mogelijkheid is een brakke geluidkaart driver. Dat zou je kunnen testen door deze in je apparaat beheer uit te schakelen.
Heb die onboardchip uitgeschakeld. Het gestotter blijft. Moet wel zeggen dat ik eigelijk nog maar met 2 games dat echte gestotter had.
Pagina: 1