Toon posts:

Het grote SSD-topic, deel 7

Pagina: 1
Acties:
  • 416 views

Verwijderd

Topicstarter
Solid State Disk

Overzicht

a. Installatie

Er zijn drie manieren om een solid state disk te installeren.

1. Eenvoudig

De solid state disk wordt in de computer geplaatst en aangesloten. Windows 7 wordt op de solid state disk geïnstalleerd. Er wordt gecontroleerd of defragmentatie is uitgezet.

2. AHCI

Voor de installatie van Windows 7 wordt AHCI aangezet in het bios-scherm. Dit kan leiden tot een iets hogere snelheid. Na de installatie van Windows 7 kan het register veranderd worden, waarna AHCI aangezet kan worden in het Bios-scherm.

3. Verfijningen

Het is mogelijk om de instellingen van de computer te verfijnen na de installatie van Windows 7. Dit kan via een instellingenprogramma, via een toolbox van de fabrikant van de solid state disk en handmatig. Het is onder meer mogelijk om de drivers, controllers en stuurprogramma's te veranderen. Ook kunnen functies uitgezet worden, zoals de slaapfunctie. Het doel van deze verfijningen van de instellingen is om de snelheid van de solid state disk te verhogen.

4. Raid

Het is mogelijk om de solid state disk in Raid te zetten. De trimfunctie van Windows 7 en de solid state disk werkt dan niet meer. In Raid verdubbelen de theoretische en de gemeten snelheid van de solid state disk. Het is niet zeker, dat de degradatie van de snelheid van de solid state disk deze dubbele snelheid te niet doet. Ook is er weinig over te zeggen op welke termijn dit eventueel zal gebeuren.

b. Soorten solid state disks.

Er zijn vijf soorten en merken solid state disks te onderscheiden.

1. Intel

De solid state disks van Intel waren toonaangevend. De schrijfsnelheid van de solid state disks van Intel is wat laag vergeleken met de solid state disks van sommige andere merken. De solid state disks van Intel zijn betrouwbaar en werken met alle moederborden.

2. OCZ

a. OCZ maakt snelle solid state disks met hoge snelheden. De Sandford-controllers geven de solid state disks van OCZ de hoge snelheden door compressie de gegevens.

Er staan in het forum sommige berichten over solid state disks van OCZ, die niet werkten na aankoop. Ook zijn er berichten over problemen met sommige controllers van sommige computerborden.

b. De Onyx van OCZ is relatief goedkoop. De snelheden van deze solid state disk zijn ook relatief laag vergeleken met andere solid state disks.

3. Crucial

Crucial levert de RealSSD C300 met SATA-3 aansluiting. Deze solid state disk en deze aansluiting zorgen voor hoge snelheden. De solid state disk schijnt niet samen te kunnen werken met sommige controllers van sommige computerborden.

4. Samsung

Samsung levert solid state disks, waarvan de specificaties veel beloven.

5. Andere merken.

Andere fabrikanten leveren ook solid state disk. De snelheden zijn meestal laag vergeleken met de solid state disks van de beschreven merken.

c. Aanschaf

De overwegingen over de aanschaf van een solid state disk kunnen afhankelijk zijn van een aantal factoren.

1. Beschikbaarheid
2. Prijs
3. Snelheid
4. Aansluitbaarheid

ad 1. Beschikbaarheid. Om een solid state disk te kunnen kopen is het een vereiste, dat de solid state disk verkocht wordt.

ad 2. Prijs. De solid state disk is duurder dan een harde schijf met dezelfde opslagruimte.

ad 3. Snelheid. Er zijn verschillen in de snelheden van verschillende solid state disks. Dit hangt soms samen met de prijs van de solid state disk.

Ad 4. Aansluitbaarheid. Om te kunnen werken is het nodig, dat de solid state disk goed samen kan werken met het computerbord in de computer. Het computerbord dient bijvoorbeeld over een SATA-3-aansluiting te beschikken om een solid state disk van Crucial te kunnen laten werken.

d. Toekomstperspectief

De verwachtingen zijn, dat de solid state disks sneller, goedkoper en groter zullen worden. Begin 2011 wordt de derde generatie van de solid state disks van Intel verwacht. Ook worden meer solid state disks met SATA-3-aansluitingen verwacht.

• Aethertyd
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-02 02:14
Ik heb vandaag mijn crucial c300 64GB binnengekregen, maar mijn computer kan hem niet detecteren. Ik heb al naar nieuwe drivers gezocht maar deze mochten niet baten. Ik gebruik een Gigabyte GA-770TA-UD3 moederbord en nu lees ik net hier dat de crucial SSD's soms niet werken met bepaalde mobos. Kan ik uberhaupt nog iets proberen of heb ik nou gewoon pech gehad?

[ Voor 3% gewijzigd door Aethertyd op 05-01-2011 22:04 ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-01 10:13

mux

99% efficient!

Nou, dan beginnen we dit topic met het nieuws dat Anandtech inmiddels een minimale hoeveelheid meer heeft gezegd over de Micron RealSSD C400 (opvolger RealSSD C300):
- Basically hardwarematig hetzelfde als de C300
- 25nm flash
- sterk getweakte firmware

@hieronder: ja, en dan meteen even de link erbij

[ Voor 19% gewijzigd door mux op 05-01-2011 22:46 ]

• CoB
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-08-2022

CoB

Er is op Anand ook al informatie over de nieuwe SF-2000

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Deze gaat tijdelijk nog even op slot, todat de auteurs van voorgaande topic's ook accoord zijn. Ik ga namelijk niet zomaar dergelijke ervaring topic sluiten, voor iemand die geen auteurs is van het oude topic en pas vandaag geregistreerd heeft hier op GoT. :) Overigens, nog van harte welkom Zona.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Dit topic is gesloten.