Laptop onderhoud

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekdl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-06-2021
Ik heb hier een Pavilion DV7 3150EB van ongeveer een half jaar oud.
Het toestel wordt enkel gebruikt om te surfen, mails te checken, te downloaden en af en toe een filmpje te bekijken, maar toch is het toestel er ongelofelijk op achteruit gegaan.

Om een voorbeeld te geven, in het begin kon ik de laptop op 'Energiebesparing' zetten, een 1080p .mkv bestand afspelen, downloaden tegen maximumsnelheid en zelfs nog een mkv bestand unrarren.
Tegenwoordig kan ik niet eens een .mkv meer bekijken op 'Energiebesparing', dan begint ie te schokken.
Ook met de temperatuur gaat het niet zo goed, hij staat altijd op 80°, zelfs als ik alles afsluit en enkel 1 browser venster openlaat. Als ik hem op hoge prestaties durf te zetten gaat hij ruim boven de 90 en draait de koeling non stop op maximum wat een verschrikkelijk storend geluid maakt. Dus laat ik hem meestal op energiebesparing staan, maarja, hier zit ik dan met m'n core i7 die nog geen 1080p bestand afspeelt..

Het is een persoonlijke laptop en ik ben niet het type persoon die veel software installeert, en al zeker niet de gratis toolbars vanop internet en dergelijke. Ik ga het toestel morgen even formatteren en hopelijk is alles dan verholpen, maar aangezien ik reeds mijn best deed om de pc zo clean en verzorgd mogelijk te houden vraag ik mij af wat ik in de toekomst nog meer kan doen om dit te voorkomen? Wat doen bv jullie als regelmatig pc onderhoud?

Ps: er zit geen stof aan de koeling/ventilator, volgens mij is het eerder iets softwarematigs.. Heb reeds verschillende virusscans gedaan (avast en malwarebytes anti malware).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:06

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Uit mijn eigen persoonlijke ervaring met HP Pavilion is dat deze apparaten heel erg heet worden naar mate ze ouder worden! Mijn advies is gewoon 1 keer in de zoveel tijd een keer hem opnieuw installeren.
Het feit dat je geen stof ziet zitten wil nog niet altijd zeggen dat er geen stof in het apparaat zit. Hij kan namelijk van binnen dicht zitten. Je hebt van die busjes met lucht erin die je door je koeling heen kan blazen om stof weg te blazen.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Dat formatteren zal sowieso je hitteprobleem niet verhelpen hoor...

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:06

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

skelleniels schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 19:46:
Sorry had er even bij moeten vermelde dat na een frisse installatie je systeem waarschijnlijk weer wat sneller zal worden e.d. mijn excuses! :9

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekdl
skelleniels schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 19:46:
Kan het warm worden niet deels komen doordat er allerhande dingen (ongevraagd) op de achtergrond draaien en zo de pc harder laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

freekdl schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 20:56:
[...]

Kan het warm worden niet deels komen doordat er allerhande dingen (ongevraagd) op de achtergrond draaien en zo de pc harder laten werken?
En deels door stof natuurlijk

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekdl
Wat zouden jullie in dit geval ondernemen? Open vijzen en stof verwijderen (en garantie verliezen), laptop laten 'herstellen' (en weken later terugkrijgen zonder dat ze een probleem gevonden hebben), formatteren of zo laten?
Het is de eerste maal dat ik een vrij goede laptop heb, ik zie er erg op tegen om hem na zo'n korte periode te verkopen voor 60% van de nieuwwaarde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smht
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-05 11:32
Neem contact op met de verkoper of HP. Vraag of de garantie vervalt als je de laptop openmaakt om hem schoon te maken of dat dit onder garantie valt.

Zij zullen zeer waarschijnlijk zeggen dat het onder eigen risico valt, maar de garantie niet wordt verbroken.

Vervolgens openschroeven, stof verwijderen, eventueel waar mogelijk koelpasta vervangen voor betere kwaliteit en weer alles terugmonteren en dichtschroeven.

Herinstallatie kan ook geen kwaad, eventueel verse installatie ipv. recovery cd's/dvd's.

:)

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:43

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Waarom zou je je garantie verliezen? Zelfs als er stickers opzitten is dat volgens mij niet gelijk een geldige reden voor een bedrijf om garantie te weigeren als 'ie later zou sterven.

Volgens mij als je 'm openmaakt en twee keer in 't koelblok blaast, is je probleem gewoon weg :)

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-08 18:30
Zoals ook hierboven al gezegd kun je busjes met perslucht kopen. Deze zijn speciaal om je pc / laptop "schoon" te spuiten.

Spuit je laptop eens voorzichtig uit met perslucht (wel door de openingen, niet openmaken) Dan zal het waarschijnlijk al een stuk beter gaan.
Pagina: 1