• tijmen76
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-07-2024
Goedeavond!

Afgelopen maandag met veel plezier voor het eerst een pc in elkaar gezet en wonder boven wonder deze zonder enig probleem aan de praat gekregen. Alleen doet zich na twee dagen intensief gebruik het eerste probleem zich voor. 1 minuut nadat Windows klaar is met opstarten begint de cpu koeler als een dolle te blazen.
Heb een scythe mugen 2 cpu koeler op een core I7 950. Met welk programma kan ik zien hoe heet de cpu wordt en heeft iemand enig idee wat er mis kan zijn. Vind het zo raar dat dit pas na twee dagen gebeurd.

Alvast bedankt!

Verwijderd

om te kijken hoe warm je cpu wordt kan je coretemp gebruiken.

Wat ik verwacht is dat er bij het plaatsen van de koeler op de processor iets fout is gegaan. Je zou de koelpasta eraf kunnen halen en opnieuw de koeler plaatsen. Je hebt niet meer dan een rijstkorrel aan koelpasta nodig. Je hoeft deze rijstkorrel aan koelpasta niet uit te smeren, dit gebeurd door de druk die ontstaat bij het bevestigen van het koelblok.

laat maar horen als er updates zijn, ik ben benieuwd.

edit, ik zou voordat je de pc weer open trekt eerst je temps even posten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2011 20:15 ]

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:27
En als je een stock koeler gebruikt even kijken of de fan wel goed zit (ze horen iig bij amd naar beneden te blazen). Anders gaat ie steeds harder blazen omdat ie niet genoeg koele lucht aanvoert.

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-01 13:19
cpt.skydiver schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 20:23:
En als je een stock koeler gebruikt even kijken of de fan wel goed zit (ze horen iig bij amd naar beneden te blazen). Anders gaat ie steeds harder blazen omdat ie niet genoeg koele lucht aanvoert.
Je had het typen van deze post kunnen besparen door eens goed door te lezen. Er wordt duidelijk vermeld dat het een Mugen 2 betreft icm een i7, en zover ik weet is dat geen AMD :)

Kijk inderdaad eens eerst naar je temps. Heb je de mugen2 gewoon via molex aangesloten? En kijk eens in je BIOS of daar de koeling op PWM ingesteld staat, zo niet switch hem eens naar PWM.

[ Voor 7% gewijzigd door Nieknikey op 05-01-2011 20:48 ]

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
@Thijmen,

heb je de Scythe Mugen nieuw gemonteerd?
Zo ja, heb je het plastikje eraf gehaald?
Als je de bijgeleverde koelpasta gebruikt hebt, das zooi, beter artic silver oid, en rijstkorrel midden op je processor is genoeg.

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

Verwijderd

de bijgeleverde koelpasta mag dan zooi zijn, maar het is niet zo slecht dat een Mugen met fan deze i7 op volle toeren de strijd aan gaat.

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
@Blue Boon,
montagefout kan tot te hoge temps leiden, waardoor de fan te snel blijft draaien.
En ben ook benieuwd naar z'n temps.

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

• tijmen76
Bedankt voor de snelle reacties!

Nee de Mugen niet via molex maar op het MB geprikt. Artic silver 5 koelpasta gebruikt deze wel uitgesmeerd met een bank pas. Maar volgens deze bevindingen van Core temp is de temperatuur toch niet schokkend hoog?

Afbeeldingslocatie: http://img375.imageshack.us/img375/2955/naamloosyn.jpg

Ga nu naar de BIOS kijken!

*op PWN gezet (wat betekent dit eigenlijk?) maar houd het probleem.*

[ Voor 8% gewijzigd door tijmen76 op 06-01-2011 00:11 ]

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-01 13:19
Door PWM aan te zetten kan 't moederbord zelf de snelheid van de fan regelen. Heb je je mugen op de CPU_Fan plaats aangesloten op je mobo?

• tijmen76
Na het opnieuw installeren van de koeler geen problemen meer gehad. Bedankt voor de reacties!
Pagina: 1