Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

iTunes Giftcard

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Wlie
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 18-08 21:39
Hallo tweakers!

Ik zit met een klein probleempje. Vanaf mijn iTunes account is een giftcard besteld door iemand anders, namelijk iemand die mijn password op een of andere manier heeft weten te bemachtigen. Waarschijnlijk had ik een keylogger op me PC want er zijn meerdere accounts gehacked (verder geen problemen mee gelukkig).
Meneer (of mevrouw) X heeft dus een giftcard van 50euro besteld met mijn account en aangezien ik mijn iTunes gekoppeld heb aan een clickandbuy account werd dit ook meteen afgeschreven voordat ik actie kon ondernemen.

Nu heb al contact opgenomen met de iTunes support over het intrekken van de giftcard (ik bestel zelden iets via de store) en het terugstorten van het bedrag. Zij willen dit echter niet terugstorten en wijzen op de voorwaarden van de store.
quote:
ANNULERINGSBELEID Elke verkoop is definitief. U hebt geen recht om u terug te trekken uit een aankoop in de iTunes Store zodra de levering van de producten een aanvang heeft genomen. De diensten van iTunes Store beginnen zodra u Producten gaat downloaden vanuit iTunes Store en u bent niet gerechtigd uw contract te annuleren wanneer de diensten eenmaal zijn begonnen.
en adviseren mij verder mijn bank in te lichten dat er sprake kan zijn van fraude bij het gebruik van de iTunes store :? 8)7 .

Nu vroeg ik mij af of ik in dit geval een beroep kan doen op de Wet Koop op Afstand. Het product is de 29e besteld dus ik heb tot vrijdag om hun dit voor te leggen. Ik kam alleen dit tegen:
quote:
Ook is er een specifieke uitzondering voor diensten die in één keer worden verricht met behulp van een techniek voor communicatie op afstand, zoals bijvoorbeeld het kopen van ringtones via een mobiele telefoon. Hierbij geldt een minder strikte informatieplicht: de leverancier hoeft alleen te melden hoe de dienst kan worden opgezegd (als deze niet éénmalig wordt verricht) en waar een klacht kan worden ingediend.
Dus heeft het zin om een beroep te doen op de wet of heb ik gewoon dikke vette pech en staat mijn 50euro op een spaarrekening zonder rente?

specs

• Nik
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 13-07-2017
Nee je hebt geen pech, je moet contact opnemen met je bank of CC instantie. Wet Koop op Afstand is heel duidelijk over goederen die niet terug genomen kunnen worden (zoals vouchers).

Gewoon doen wat je moet doen. Contact opnemen met de bank of CC instantie dus. Dat is echt niet iets raars om te doen hoor, echter de smileys die je erachter gooit zijn wel raar.

Rest mij de vraag: heb je al contact opgenomen of...?

Nik wijzigde deze reactie 05-01-2011 18:26 (7%)

• Wlie
Bedankt voor je reactie!
Ik heb nog geen contact opgenomen met de bank aangezien ik mailtje pas las toen ik thuiskwam. Ik vraag mij alleen af wat de bank voor mij kan doen, in principe heb ik toch iets bij iTunes gekocht en wil iTunes daar die 50euro voor zien, anders zouden zij niet zo een probleem maken van terugstorten lijkt mij. Kun je dit even toelichten aub? Het lijkt alsof je er meer vanaf weet.

Ik ga morgenochtend in ieder geval contact opnemen met mijn bank

specs

• Lawree
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 04-02 11:39
Via je bank moet je het bedrag in ieder geval kunnen laten storneren (terugboeken).

• Jolly_Jumper
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 14-09 10:10
quote:
Xental schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 18:57:
Via je bank moet je het bedrag in ieder geval kunnen laten storneren (terugboeken).
Storneren kan alleen bij (onterechte) automatische incasso's en dat gaat hier zover ik weet niet op.

• Lawree
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 04-02 11:39
Klopt, maar als een betaling via clickandbuy wordt gedaan dan incasseren zij voor zover ik weet, via de rekening van de gebuiker het bedrag? :?

Lawree wijzigde deze reactie 05-01-2011 19:22 (30%)

• Wlie
quote:
Xental schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 19:21:
Klopt, maar als een betaling via clickandbuy wordt gedaan dan incasseren zij voor zover ik weet, via de rekening van de gebuiker het bedrag? :?
bij clickandbuy betaalt clickandbuy het bedrag aan apple en schrijft het daarna van je rekening af inderdaad

specs

• Thralas
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 23:13
quote:
Jolly_Jumper schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 19:12:
[...]

Storneren kan alleen bij (onterechte) automatische incasso's en dat gaat hier zover ik weet niet op.
Toch lijkt het zo te zijn (na wat googlen). Je kunt immers meerdere betalingen doen met Click&Buy, dus is er (blijkbaar) sprake van een incassomachtiging (itt. eenmalige incasso). Zou dus te storneren moeten zijn, maar dan vraagt Click&Buy nog even 15,- aan 'administratiekosten' (eveneens aldus google)...

Lastig. Toen ik ooit spontaan wat purchases zou hebben gemaakt, afgeschreven van een credit bij Apple (actieve giftcard) heeft iTunes support het netjes gecrediteerd. Zaak van de TS ligt echter een stuk moeilijker..

Wat zegt Apple dan precies? Jij hebt die giftcard niet besteld, dus of ze zeggen dat ze je niet geloven, of ze draaien het terug. Anders maken ze zich er wel erg gemakkelijk vanaf...

• Cartman!
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Kun je ze uit coulance niet vragen de code van de giftcard te blokkeren en dan je geld terug te storten? Zolang deze niet gebruikt is lijkt me dat de makkelijkste methode zonder dat Click&Buy er aan te pas hoeft te komen.

• Wlie
quote:
Cartman! schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 14:03:
Kun je ze uit coulance niet vragen de code van de giftcard te blokkeren en dan je geld terug te storten? Zolang deze niet gebruikt is lijkt me dat de makkelijkste methode zonder dat Click&Buy er aan te pas hoeft te komen.
dit heb ik inderdaad gedaan en toen kwamen ze met hun algemene voorwaarden waarin staat dat gekochte producten nooit geannuleerd en teruggestort kunnen worden. ze vertelden mij toen contact met mijn bank op te nemen zoals in de ts staat

specs

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 08:02

MsG

Forumzwerver

quote:
Jolly_Jumper schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 19:12:
[...]

Nee hoor, je kan ook terechte incasso's vaak blokkeren. Althans op mijn ING-rekening kan ik dat gewoon doen bij Paypal-incasso's enzo. Gaan ze alleen niet leuk vinden bij die bedrijven.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

quote:
Thralas schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 03:13:
Wat zegt Apple dan precies? Jij hebt die giftcard niet besteld, dus of ze zeggen dat ze je niet geloven, of ze draaien het terug. Anders maken ze zich er wel erg gemakkelijk vanaf...
De giftcard is wel vanaf zijn account besteld. Hoe moeten zij uitmaken of de TS de waarheid spreekt of probeert een gratis giftcard te scoren? Er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.

De TS moet gewoon eerst contact opnemen met de bank, en zijn PC beter gaan beveiligen. Password veranderen, etc.

++?????++ Out of Cheese Error. Redo From Start.

• Rated
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 28-12-2017
Jouw account is jouw verantwoordelijkheid, click and buy is verder een ... service waar ook niet normaal mee te communiceren is.
Mocht je het geld via de bank terugstorten dan ga je dus met click and buy aan de haal wie je dan geld schuldig bent (50 euro + administratiekosten / incasso kosten)

Mijn tip is het dan eigenlijk om in de toekomst met itunes cards te werken, dan komen ze namelijk niet aan jou bank wat nu gebeurt is.

• alex3305
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 13-09 22:17
quote:
ThugNL schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 21:34:
Jouw account is jouw verantwoordelijkheid, click and buy is verder een ... service waar ook niet normaal mee te communiceren is.
Mocht je het geld via de bank terugstorten dan ga je dus met click and buy aan de haal wie je dan geld schuldig bent (50 euro + administratiekosten / incasso kosten)

Mijn tip is het dan eigenlijk om in de toekomst met itunes cards te werken, dan komen ze namelijk niet aan jou bank wat nu gebeurt is.
Jouw huis is jouw aansprakelijkheid, wordt er ingebroken en wat weggehaald heb je dus gewoon ... pech. :)

Althans dat is wat jij nu beredeneert. Uiteindelijk is dit computervredebreuk geweest - mocht de gebruiker echt gehacked zijn geweest - en is dat uiteindelijk strafbaar, net zoals een inbraak. Daarnaast is er ook nog fraude en diefstal gepleegd door met iemand anders, zonder diegene zijn toestemming, een betaling te verrichten.

Wat mijn advies zou zijn, is om aangifte te doen. Daarmee sta je uiteindelijk sterker tegenover Apple, Click & Buy en jouw bank. Waarnaast ik ook niet helemaal zeker ben of de algemene voorwaarden van Apple niet in strijd zijn met het Nederlands recht.

• Rated
quote:
alex3305 schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 23:10:
[...]

Jouw huis is jouw aansprakelijkheid, wordt er ingebroken en wat weggehaald heb je dus gewoon ... pech. :)

Althans dat is wat jij nu beredeneert. Uiteindelijk is dit computervredebreuk geweest - mocht de gebruiker echt gehacked zijn geweest - en is dat uiteindelijk strafbaar, net zoals een inbraak. Daarnaast is er ook nog fraude en diefstal gepleegd door met iemand anders, zonder diegene zijn toestemming, een betaling te verrichten.

Wat mijn advies zou zijn, is om aangifte te doen. Daarmee sta je uiteindelijk sterker tegenover Apple, Click & Buy en jouw bank. Waarnaast ik ook niet helemaal zeker ben of de algemene voorwaarden van Apple niet in strijd zijn met het Nederlands recht.
Een inbraak in een huis en een gehacked itunes account kan je niet vergelijken met elkaar, een inbraak in huis is makkelijk te bewijzen en heb je verzekeringen voor.

Probeer maar eens te bewijzen dat iemand jou account gehacked heeft en zo die itunes card gekocht heeft.

Als je aangifte doet van een gehacked account zal de politie niet veel doen, gestolen fietsen zijn tegenwoordig voor de politie ook niet meer interessant en nemen de aangifte ook niet aan.
Maar dan kan je iig zeggen dat je het geprobeerd hebt.

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:06
offtopic:
ThugNL schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 23:36:
"de politie [...] nemen de aangifte ook niet aan."

Onjuist. Politie: "doe altijd aangifte"
http://www.politie.nl/noo...n/doe_altijd_aangifte.asp

Daarnaast kun je fietsendiefstal 'gewoon' online aangeven.
http://www.politie.nl/aangifte/

PV Output

• alex3305
quote:
ThugNL schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 23:36:
[...]

Probeer maar eens te bewijzen dat iemand jou account gehacked heeft en zo die itunes card gekocht heeft.
Er bestaat ook nog zoiets als een IP-adres, wat altijd weer terug te leidden valt naar de dader. Ik mag toch zeker aannemen dat bestellingen gelogd worden bij Apple.
quote:
Als je aangifte doet van een gehacked account zal de politie niet veel doen, gestolen fietsen zijn tegenwoordig voor de politie ook niet meer interessant en nemen de aangifte ook niet aan.
Maar dan kan je iig zeggen dat je het geprobeerd hebt.
Het gaat er ook niet per se om of de politie hier veel tegen doet. Waarschijnlijk zit de dader zelfs in het buitenland, maar je staat wel sterker in je schoenen tegen de grotere partijen in deze, namelijk Apple, Click & Buy en de bank. Ook heb je meer kans dat deze partijen meer kunnen doen met een aangifte.

Het gaat hier dus meer over een formaliteit. Vergeet ook niet dat een valse aangifte doen ook een vorm van fraude is. Dit kan dus zeker ook als bewijs gelden!

alex3305 wijzigde deze reactie 15-01-2011 23:48 (5%)

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

quote:
alex3305 schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 23:46:
Het gaat er ook niet per se om of de politie hier veel tegen doet. Waarschijnlijk zit de dader zelfs in het buitenland, maar je staat wel sterker in je schoenen tegen de grotere partijen in deze, namelijk Apple, Click & Buy en de bank. Ook heb je meer kans dat deze partijen meer kunnen doen met een aangifte.
Eh, als de TS zijn wachtwoord is kwijtgeraakt door onvoldoende beveiliging (keylogger of zo), waarom moet Apple/Click&Buy/de bank daarvoor opdraaien? Een ander IP-adres hoeft niet zoveel te zeggen, je koopt niet alles van binnen je eigen netwerk.

Een uitgangspunt dat de TS de Giftcard niet gekocht heeft lijkt me incorrect; het is juist aan de TS om te bewijzen dat hij deze niet gekocht heeft.
quote:
Het gaat hier dus meer over een formaliteit. Vergeet ook niet dat een valse aangifte doen ook een vorm van fraude is. Dit kan dus zeker ook als bewijs gelden!
Nou, dat is de situatie een beetje omdraaien. Dat iemand aangifte doet kan niet als ontlastend bewijs worden gebruikt ;) .

++?????++ Out of Cheese Error. Redo From Start.

• alex3305
Ik stel ook niet meteen dat de verantwoordelijke maatschappij(en) daarvoor moet(en) opdraaien, maar eerder dat Apple bijvoorbeeld het account van de desbetreffende koper zou moet kunnen blokkeren. Daarbij denk ik dat een aangifte of een ander soort bewijs zeker kan helpen.

Alhoewel ik het dus niet geheel met je eens ben, snap ik jouw uitgangspunt ook zeker!

• Rated
quote:
alex3305 schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 23:46:
[...]

Er bestaat ook nog zoiets als een IP-adres, wat altijd weer terug te leidden valt naar de dader. Ik mag toch zeker aannemen dat bestellingen gelogd worden bij Apple.

[...]

Dat je met een aangifte sterker in je schoenen staat geef ik je gelijk in, een hoop mensen denken dat het niet nodig is omdat de politie er niets tegen doet, nu spreek ik mezelf eigenlijk een beetje tegen :)

Over de ip adressen, ze zullen zeker gelogd worden, maar bijvoorbeeld ziggo maakt gebruik van dynamische ip adressen, dus een ip adres veranderd eigenlijk constant waardoor je daar eigenlijk helemaal niets aan hebt als een bewijsstuk.
Tevens al is het een vast ip, dan moeten klantgegevens opgevraagd worden bij ziggo (of iedere andere provider) wat dan weer inbreuk is op privacy, dus apple mag dit niet doen, dus moet het via justitie geregeld worden. En voor 50 euro zullen ze daar niet de moeite voor doen, tenzij het een persoon is wat al voor 10.000 heeft gestolen.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True