creativiteit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapser
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-03-2022
Ik ben een 2e jaars student Multimedia, Design & Technology en moet een presentatie houden van 15 minuten voor het vakpresentatie.

Nu leek het mij wel aardig om het over creativiteit te hebben. Mijn vraag is dus waar halen jullie creativiteit vandaan. Hoe kom je op ideen. Doe je mee aan brainstorm sessies en zo ja hoe doe je dat dan ?

Heb je misschien interessant websites of zelf een website waar je dingen laat zien die je hebt gemaakt. ( En dan geen websites met mooie lay-out ofzo, maar een creatief idee ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-02 19:21

waxle

Schavuit & Schobbejak

* waxle heeft altijd last van creativiteit; het is meer een ding van: "waar haal je je inspiratie vandaan" :P
Dan zou ik zeggen: van alles en overal :)

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Goede muziek en geen anderen in de buurt (gewoon in m'n eigen kamer, geen telefoon enz.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 15:01

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

lekker jointje, biertje op zijn tijd, veel schetsen of schrijven. Vaak door 'het' te doen kom je tot een concept. Ik kan uren schetsen voor een site (ook gewoon in photoshop) voordat ik daadwerkelijk begin. Dan wek je je vreativiteit op.

en inderdaad inspiratie haal je overal vandaan: de kroeg, de wandelingen etc. etc.

Stoer; Marduq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23035

ALLES!!! kan eigenlijk geen poster, vrachtwagen, website of wat dan ook nog zien zonder te denken hoe het mooier had gekund, en of ik het mooi vind. heel ziek, maar zelfs op trance energy stond ik te kijken hoe de furore dr uit zag, en of ik dat ook kon maken... maar creatief ben je of ben je niet, en inspiratie haal je overal vandaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Kritiek hebben op alles van iedereen anders en dan doordenken wat nu eigenlijk wel beter ad kunnen werken.

Voor de rest, brainstorm sessies, tja ergens op een bank met koffie, alcohol, drugs en muziek en meerdere mensen die graag tegen elkaar in schreeuwen.

|{ brrr }] |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-07 11:52

DeFeCt

je wéét toch

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-06 13:37
ik kom meestal op goeie ideen als t laat is, en op bed lig... trying to get some sleep...
ik ben nl. meestal een nogal slechte slaper, en dan ga je over vanalles nalopen denken enzow, en dan is t donker en overal doodstil, nou dan vloeit het gewoon met ideen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15841

Over dat inspiratie en ontwerp enzo: je moet gewoon in je hoofd een voorstelling maken van hoe je het precies wilt hebben. Dan start je photoshop op, waarschijnlijk lukt dat idee toch niet, en op het laatst heb je iets compleet anders maar wel tofs... althans, zo doe ik het altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-07 21:18
Op Thursday 15 March 2001 22:26 schreef FizGig het volgende:
Over dat inspiratie en ontwerp enzo: je moet gewoon in je hoofd een voorstelling maken van hoe je het precies wilt hebben. Dan start je photoshop op, waarschijnlijk lukt dat idee toch niet, en op het laatst heb je iets compleet anders maar wel tofs... althans, zo doe ik het altijd.
Yep. Hier nog een.. Het in je hoofd 'voor-designen' is wel fijn (vaak op dezelfde manier als bij Tu-Tone). Schetsjes op papier maken doe ik niet al te vaak. Alhoewel, als ik denk een zeer goed idee te hebben, zet ik het wel op papier voor het geval bepaalde elementen moeilijker te onthouden zijn (of ik denk dat ik ze ga vergeten!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15981

Gewoon overal en altijd bezig zijn met het bedenken van concepten en ontwerpen. Gewoon veel zomaar zonder enkel doel of opdracht maken. Inelkaar knutsellen en weer weg gooien als het niets is.

Brainstormen & Mind maps maken..

tekennen!!!

en je laten inspireren door de dingen om je heen. Kijken naar andere ontwerpen. Maar altijd onbewust bewust! en onbewust bekwaam :) enzow!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapser
Veel zaken die hier genoemd worden herken ik ook wel. Een lange wandeling, niet kunnen slapen en ideen opschrijven. Maar goed heel vaak zijn het losse ideen, die geen verband met elkaar hebben.

Stel je hebt een bepaald concept en daar moet je steeds een idee voor verzinnen met een bepaalde deadline. Lukt het dan nog om door dit soort manieren tot goede ideen te komen. Of ga je dan je creativiteit forceren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cutter
  • Laatst online: 29-05 16:43

cutter

Wannabe i7 fanboy

Ik heb laatst zitten brainstormen over hoe je zo origineel mogelijk kunt designen. Wat ik deed was me afvragen: hoe zou iemand uit tijdperk X een site designen en welke graphics zou hij gebruiken.

Bij tijdperk X kwam ik uit op Jaren 20/30 design. Je kent ze wel de propaganda posters uit Rusland en (helaas) Nazi Duitsland. Of de beroemde Holland/Amerika Lijn posters. Grote schepen met strakke lijnen.

Probeer je te verplaatsen in een historische kunststijl en vraag je af: hoe zou iemand uit die tijd omgegaan zijn met een interactief design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

Creativiteit kun je bij ons bij de lokale toko halen, dat zit in van die zwarte bussen. Ongeveer 30 cm groot. En van de week hadden ze een aanbieding, 3 blikken creativiteit voor de prijs van 1, dus voorlopig kan ik nog wel even vooruit met mijn voorraadje ;)

Inspiratie is een heel ander verhaal, maar 1 ding is zeker duidelijk. Zeker niet van internet. Waarom zou je iets gaan doen, wat iemand anders al gedaan heeft? Surfen vind ik saai, en ik probeer ook altijd zo snel mogelijk te vinden wat ik zoek, ipv uren achtereen op linkjes hier en linkjes daar te klikken. Ik haal mijn inspiratie van hele normale, alledaagse dingen. Dat kan bijvoorbeeld een rondje door de stad zijn, even een broodje halen bij dat leuke meisje in het zaakje op de hoek, en dan op een bankje zitten. Dan zie ik bijvoorbeeld een krantenartikel, of een artikel in een magazine over Einstein met daarin een quote:

"The wireless telegraph is not difficult to understand. The ordinary telegraph is like a very long cat. You pull the tail in New York, and it meows in Los Angeles. The wireless is the same, only without the cat. "

Zo dus ik krijg een idee, om een object te maken. En nog een, ik zet ze ver uit elkaar, en maak er een onzichtbare lijn tussen. Ik beweeg de ene, en de andere reageert. Niet wereldschokkend, maar ik heb weer een manier ontdekt...en zo continue door...experiment hier, experiment daar.

Nog een grote bron van inspiratie zijn natuurlijk gesprekken van mensen, een voorbeeldje, ik ga vaak langs bij me onderbuurjongens, ff biertje drinken, bijpraten etc etc. Dan hebben we de meeste lol, en komen we met het ene vage idee na het andere. Maar dat is juist zo tof, ik kan jou een appel geven, en jij geeft er mij een en dan hebben we allebei een appel. Maar als we ideeen uit gaan wisselen, dan word het echt te gek, zo zaten we laatst, midden in de nacht een film te kijken. Het geluid stond keihard, ( is verplicht bij een film vind ik :) ) dus de buren kwamen weer eens klagen... (./ignore boze buurman ;) ) Het was een Stanley Kubrick film, en we hebben urenlang lopen discusseren over waarom hij nu bijvoorbeeld dit shot heeft gemaakt, en niet dat shot...kun je het voorstellen? Midden in de nacht, gewoon over zoiets onbenulligs eigenlijk een hele discussie houden, maar het brengt je wel op ideeen..en daar gaat het nu om...

En nog een opmerking, voor de mensen die denken dat Multimedia Designers zulke slimme mensen zijn, die kunnen toveren met de computers, want dat zij we niet :) Ik bedoel, uiteindelijk komt het allemaal van jezelf, ik vergelijk het altijd maar met een potlood en papier. Iedereen weet hoe een potlood werkt, dus laat maar zien wat je kan. HTML is echt geen ingewikkelde OOP taaltje, heeft maar iets van 140 tags, plus een aantal attributen, die heb je echt wel in een week leren allemaal gehad. Lat nu maar zien wat jij ermee kan maken. Uiteindelijk komt het allemaal op creativiteit neer....
( en daar heb ik nog 3 blikken van staan, :D)

"You're only as good, as what you did last week."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24780

Ik haal m'n creativiteit overal vandaan, muziek, vormen... Uit alles wat je om je heen ziet kun je wel een apparte vorm halen. Ik kijk ook naar al-bestaande designs, hoe zou het beter kunnen etc. etc.

Yannic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafioso
  • Laatst online: 08:57
Op donderdag 15 maart 2001 19:48 schreef Tu-Tone het volgende:
ik kom meestal op goeie ideen als t laat is, en op bed lig... trying to get some sleep...
ik ben nl. meestal een nogal slechte slaper, en dan ga je over vanalles nalopen denken enzow, en dan is t donker en overal doodstil, nou dan vloeit het gewoon met ideen!
Dit heb ik dus ook !!! .. precies het zelde :)

Alleen de laatste tijd is het wat minder :( ..

Maar ik heb in iedergeval altijd zo iets van: Je moet niet TE hard gaan denken over een alout/design.. je kan beter w88 totdat r spontaan iets goeds in je opkomt, dan steeds maar te denken "AAAA ik moet snel iets die layout bedenken, anders kan ik niet verder"

Hmm misschien klinkt dit bovenstaande beetje korm, .. kan het niet goed uitleggen ...

* Mafioso gaat nu naar bed ... nog ff lekker "dromen" over laouts/design enz. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Op zondag 18 maart 2001 23:21 schreef Mafioso het volgende:

[..]
Maar ik heb in iedergeval altijd zo iets van: Je moet niet TE hard gaan denken over een alout/design.. je kan beter w88 totdat r spontaan iets goeds in je opkomt, dan steeds maar te denken "AAAA ik moet snel iets die layout bedenken, anders kan ik niet verder"
Dat is thuis of voor school erg leuk, maar als je op je werk iets moet verzinnen dan hangen er wel vaak deadlines aan. En is soms de tijd voor een concept erg kort. Maar ok, dan kun je gewoon nog ff na het werk met collega's in de kroeg zitten en tijdens het drinken van een biertje ff verder brainstormen.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7431

Ik gebruik de alleronhandigste methode, ik bedenkt iets als ik alleen ben en mezelf verveel. Dat idee wil ik dan meteen uitwerken, al werkende wordt dit steeds aangepast omdat ik het resultaat eerst mooi vind maar na een uur vind ik het weer fout, dus dan blijf ik maar veranderen heen en terug, tot ik een resultaat heb.. waarschijnlijk de meest tijdrovende methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24417

Ik word altijd veel creatiever als ik een joint of spacecake heb gehad :)
Dan word ik ook altijd beter in bijv. Counter-strike e.d... heel relaxed.

Maar ik wil natuurlijk niemand aanzetten tot blowen dus DON'T! :P

Volgens mij is cultuur een grote beperkende factor voor creativiteit. Verder is compositie verschrikkelijk belangrijk voor goede resultaten (d0h, ok, maar toch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 15:47

Cyphax

Moderator LNX
oh ALS ik eens iets creatiefs bedenk is dat op verkeerde momenten (op de fiets ofzo, van die momenten dat je er totaal niets mee kan)
Of ook erg is als ik een idee heb dat ik zelf niet uit kan voeren :)
'k heb nou een hele mooie, maar dat zal zonder flash niet fatsoenlijk gaan... en ik ken geen flash :)
iemand? ;)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cutter
  • Laatst online: 29-05 16:43

cutter

Wannabe i7 fanboy

Op maandag 19 maart 2001 16:37 schreef Cyphax het volgende:
'k heb nou een hele mooie, maar dat zal zonder flash niet fatsoenlijk gaan... en ik ken geen flash :)
iemand? ;)
Voor een paar ruggen krijg je alle inspiratie die je je maar wensen kunt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 15:47

Cyphax

Moderator LNX
Op maandag 19 maart 2001 16:55 schreef cutter het volgende:

[..]

Voor een paar ruggen krijg je alle inspiratie die je je maar wensen kunt >:)
huh? :)
ik heb de inspiratie wel af en toe maar de technische kennis niet om het te realiseren :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21819

ik kijk in het gat van mijn ziel en af toe zie ik dingen voorbij zweven dat is blijven steken uit het dagelijks leven, muziek beelden en vormen. of de hele dag naar schilderijen staren en analyseren en dan de hele nacht opblijven want 's nachts werk ik het best waar ik in een net niet slaap toestand verkeer. of in de ochtend wanneer ik net niet wakker ben en toch goed droom, vervolgens strompelen naar de douche en daar je droom herinneren en omzetten naar een idee om vervolgens uit te beelden totdat mijn maag begint te knorren en ik verplicht ben om te eten anders sterf ik.

hmm blaat :z :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1114

creativiteit = probleemoplossend vermogen

dat wilde ik ff kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Pelle

🚴‍♂️

Nee. Creativiteit is het 'uit niets iets maken'. Creeëren, scheppen.
Dus niet: nadoen, imiteren.

Creatieve mensen hebben vaak wel een redelijk ontwikkeld probleemoplossend vermogen, maar andersom hoeft dat niet zo te zijn.
Daar komt bij dat creatievelingen een probleem heel anders oplossen dan mensen die heel systematisch of procesmatig kunnen denken, terwijl ze allebei op eenzelfde niveau een probleem op kunnen lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23970

Creativiteit haal je overal vandaan, van alles om je heen maar ook je innerlijke gevoelens (wat weer beinvloed wordt door alles om je heen... :Y) )

Het is niet zo dat ik ergens op een rustig plekje ga nadenken van wat ik nou voor moois kan doen met m'n creativiteit, nee je neemt gewoon gewoon dingen op tijdens een doornormale dag, en sommige dingen zullen je bijblijven omdat die raar, vreemd, gek, leuk or whatever zijn.. En als ik dan een websitetje in elkaar wil timmeren probeer ik die dingen die ik heb opgenomen erin te verwerken...

Maar als ik de reacties lees gaat iedereen anders om met creativeit en dat is maar goed ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10954

Op donderdag 15 maart 2001 13:39 schreef Tom het volgende:
Goede muziek en geen anderen in de buurt (gewoon in m'n eigen kamer, geen telefoon enz.).
hehe, teveel films gekeken :)

wat doe je dan als je erges werkt en je moet iets maken? wacht ik sluit me even op in dit kamertje en iedereen z'n mond dicht

?
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10954

Op dinsdag 20 maart 2001 00:49 schreef EL_Pincho het volgende:
Creativiteit haal je overal vandaan, van alles om je heen maar ook je innerlijke gevoelens (wat weer beinvloed wordt door alles om je heen... :Y) )

Het is niet zo dat ik ergens op een rustig plekje ga nadenken van wat ik nou voor moois kan doen met m'n creativiteit, nee je neemt gewoon gewoon dingen op tijdens een doornormale dag, en sommige dingen zullen je bijblijven omdat die raar, vreemd, gek, leuk or whatever zijn.. En als ik dan een websitetje in elkaar wil timmeren probeer ik die dingen die ik heb opgenomen erin te verwerken...

Maar als ik de reacties lees gaat iedereen anders om met creativeit en dat is maar goed ook :)
ja vind ik ook, iedereen verwerkt creativiteit op een andere manier (Tom dus door zich eigen op te sluiten in z'n kamer ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13328

waar haal creativiteit vandaan ??

Meestal kijk ik naar andere MOOIE site's waar ik insperatie vandaan haal!

Maar ik moet rust hebben en meestal geen ander gezeik aan me kop (zoals broer die er achter wil of dat je moe moet helpen)

Maar ik kan het gewoon ook zomaar te plekke verzinnen het ligt eraan hoe ik me voel en hoe mijn computer zich voelt :)

urltje : Digiland < helemaal zelf verzonnen | Insperatie : Draken/online spellen

btw. bij al mijn insperatie bronnen komt een draak voor want dat houd mij vurig om zo dat maar ff te zeggen

* Anoniem: 13328 houd van draken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1114

creativiteit haal je nergens vandaan,

stel: je hebt een probleem dat moet je oplossen DMV een ontwerp maken voor een website, dan moet je toch echt de skillz en idee-jen hebben om dat op te lossen als je daar geen gevoel voor hebt dan gaat het echt niet lukken en je ziet echt wel of iemand iets kan of niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapser
Ff wat urls die met dit onderwerp te maken hebben.

Een inspirerende URL : www.hoogerbrugge.com

Een handige URL : [url] www.brainstorming.co.uk[/url]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damouzer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-07 11:45
Een beetje creatief em...
dit is wel beetje creatief, maar toch wel in de bedrijfskleur.
www.expert-boeijink.nl

Ik ben zelf gek op een strak design. Niet teveel toeters en bellen
Pagina: 1