Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterdam
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-02 10:26

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Ik heb nieuw gekocht:
-Asrock N68C-S UCC moederbord
-Kingston DDR3 4GB Dual Channel Kit (2x2GB)
-Athlon X2 7750
(Deze processor zou er volgens de CPU support list op moeten passen.
http://www.asrock.com/mb/cpu.bg.asp?Model=N68C-S%20UCC )

Ik heb dit in een kast met 450W voeding met 20-pins connector gestopt
(op het moederbord zit een 24-pins connector, maar dit zou gewoon moeten werken toch? In het verleden heeft dit met een ander moederbord geen probleem opgeleverd)

Alle ventilatortjes gaan draaien, maar ik krijg geen beeld.

Dit wordt niet opgelost als ik een van de DIMM-etjes verwijder, of een DIMM-etje in een ander slot probeer.

Is het moederbord stuk?
Of kan het ook aan de processor of de voeding liggen?

[ Voor 7% gewijzigd door Masterdam op 05-01-2011 19:03 . Reden: voeding was niet nieuw, leek zo uit eerste post ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
In de handleiding zou moeten staan of een 20-pins voeding ook ondersteund wordt of niet. Heb je sowieso wel de CPU voedingsstekker goed aangesloten? Hou er ook rekening mee dat bepaalde processoren pas vanaf een bepaalde BIOS revisie ondersteund worden. Mogelijk staat er op jouw moederbord nog een oudere versie.

Overigens heb je wel een heel erg budget moederbord gekozen. Ik hoop dat je niet van plan bent om hard te overklokken of te gaan gamen met een high end videokaart. Dit moederbord is immers gebaseerd rond een drie jaar oude chipset, en heeft slechts PCI-E 1.0 sloten. Maar voor basisgebruik zal het wel voldoen. Al snap ik dan niet goed waarom je een Black Edition CPU hebt gekozen :)

[ Voor 38% gewijzigd door Admiral Freebee op 05-01-2011 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
" Though this motherboard provides 24-pin ATX power connector,
it can still work if you adopt a traditional 20-pin ATX power supply.
To use the 20-pin ATX power supply, please plug your power
supply along with Pin 1 and Pin 13"

Dit is ook de enige manier waarop hij past, dus zo zit hij er ook in.
De voedingsstekker voor de CPU zit goed aangesloten.

Volgens de CPU support list wordt de 7750 gesupport door alle BIOS-versies:
AM2+ Athlon X2 AD7750WCJ2BGH 95W Kuma 2700MHz 1800MHz 512KB x2 2MB B3 All

Wat betekent dat black edition? Eigenlijk helemaal niet in verdiept, dacht dat dat over de kleur ging ofzo.. Gebruik hem idd voor vrij standaard gebruik.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Black Edition betekent dat de multiplier vrij te wijzigen is naar boven toe, waardoor je kan overklokken zonder de HT bus te moeten overklokken. De kloksnelheid van deze processor wordt immers bepaald door de snelheid van de HT bus te vermenigvuldigen met een bepaald getal, de multiplier.

Heb je trouwens al eens een BIOS reset gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Nee, alles is nieuw. Zou dat uit kunnen maken?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Je kan het eens proberen. Is zo simpel als een jumper omzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
BIOS resetten maakt niet uit (geprobeerd met jumper en met batterij)
Kan de PC uitzetten door de aan-knop lang ingedrukt te houden. Kort werkt niet.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-09 18:12
Athlon 64 X2 had nog geen ondersteuning voor DDR3 memory. Ander geheugen kopen of andere CPU. Echter weet ik niet 100% zeker dat dit ook echt de factor is dat het niet werkt. Ik ben aan het zoeken voor je...

[ Voor 38% gewijzigd door naarden 4ever op 05-01-2011 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Ja, helaas weet ik vrij zeker dat dit het probleem is, aangezien de 64 X2 Athlon's socket AM2 processoren zijn, en het dus nog uit het DDR2 tijdperk komt. Uiteraard kunnen processoren uit 2007 geen ondersteuning hebben voor iets wat het jaar erop uit kwam. Dus de Athlon X2 kan in dit geval niks aan het geheugen adresseren. En daarom zal deze ook niet kunnen opstarten.
Probeer eens wat DDR2 geheugen uit of een AM3 processor erop te zetten. dit kan het probleem oplossen. Ga even langs een vriend die een van deze heeft liggen of langs een computer store in de buurt. Eventueel kan ik ook wel helpen als je zin hebt in een ritje naar Naarden.

Maar geeft het moederbord geen piep? zou wel moeten...

Ik citeer van de Engelse Wikipedia:

Hybrid motherboards
Some motherboards manufacturers (i.e. Jetway, MSI), released hybrid motherboards. These boards accept AM3 processors, but are equipped with an AM2+ socket and both DDR2 and DDR3 memory slots, permitting the use of AM2/AM2+ processors with DDR2 RAM, or AM3 processors with either DDR2 or DDR3 RAM.
AM2+ processors do not work on AM3 motherboards due to the processor's lack of a DDR3 memory controller

Kortom: AM2(+) chips hebben geen DDR3 memory controller aan boord en tussen daarom niks adresseren aan het geheugen. Simpel zat, het werkt gewoon niet. Koop een AM3 Processor of DDR2 geheugen, is de enige uitkomst.

[ Voor 33% gewijzigd door naarden 4ever op 05-01-2011 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:14
Klopt helemaal naarden 4ever. http://www.cpu-world.com/...GH%20(AD7750WCGHBOX).html

Als je toch iets moet inwisselen, dan zou ik de processor omruilen voor een nieuwere AMD Athlon II X2 2xx-processor. De processor die je nu hebt slurpt energie en presteert maar matig. Vergeet ook niet dat die 4 extra pinnen er niet voor niets zijn: Namelijk voor meer stroom. Nu zal bij jou het probleem wel zitten in de DDR3 icm die processor (wat dus nooit gaat werken). Maar het ontbreken van die 4 pinnen kan leiden tot instabiliteit. Dus vandaar ook het advies de zuinigere, iets duurdere, Athlon II X2 2xx te nemen om de kans op instabiliteit fors te verkleinen.

[ Voor 37% gewijzigd door GENETX op 05-01-2011 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
GENETX schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 18:25:
Klopt helemaal naarden 4ever. http://www.cpu-world.com/...GH%20(AD7750WCGHBOX).html

Als je toch iets moet inwisselen, dan zou ik de processor omruilen voor een nieuwere AMD Athlon II X2 2xx-processor. De processor die je nu hebt slurpt energie en presteert maar matig. Vergeet ook niet dat die 4 extra pinnen er niet voor niets zijn: Namelijk voor meer stroom. Nu zal bij jou het probleem wel zitten in de DDR3 icm die processor (wat dus nooit gaat werken). Maar het ontbreken van die 4 pinnen kan leiden tot instabiliteit. Dus vandaar ook het advies de zuinigere, iets duurdere, Athlon II X2 2xx te nemen om de kans op instabiliteit fors te verkleinen.
Hierbij is dan het sluitende bewijs. Het gaat niet werken, de onderdelen zijn niet compatible. Mijn advies: koop een Athlon X2 250 of een andere CPU op AM3 basis. DDR2 geheugen kopen kan ook, maar dan ga je erop achteruit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Ah thx! Lekker bezig ben ik zeg :P
Thx for the offer, maar dat is toch een beetje ver weg voor me, denk dat het makkelijker is een Athlon II X2 245 te kopen en die Athlon X2 7750 in de V&A zet :)

(zou een 220 trouwens net zo snel moeten zijn als een 240? En klopt het dat een 240 wel zuiniger is? Dat lijkt hieruit te blijken: http://www.cpu-world.com/...II_X2_240e_(rev._C3).html )

edit: Geeft idd geen piep, maar dat is niet zo raar, aangezien ik geen PC-speaker heb aangesloten ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Masterdam op 05-01-2011 18:39 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:14
De 220 heeft 1MB L2-cache, de 240 2MB. Dat maakt een klein beetje verschil. Doorgaans komt het er op neer dat dat evenveel verschil maakt als 100MHz.

Verder heb je de 240[b]e[/e] geselecteerd. Die is nog zuiniger (e staat volgens mij voor efficient ofzo). De normale non-e versie heeft ook een TDP van 65W. Je 7750 is 95W. Al gaat dat wel om de piekbelasting die je nooit haalt. Waarschijnlijk is de 240e niet eens zoveel zuiniger en kun je een 240 non-e versie net zo makkelijk undervolten om hem nog zuiniger te maken.
Pagina: 1