Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb een harde schijf met windows7 erop. die draait opzich prima.

Nou is alleen de controller(ide) kapot op het moederbord waardoor deze nog maar werkt op 40 pins, en ik steeds tijdens het booten een error krijg van dat er geen 80 pins kabel op zit... 5 kabels, zelfde melding... master en slave beide foutmelding.

gezien ik die pc wil houden, en niet een ander moederbord wil fixen
dacht ik om de bestaande hdd ineen externe usb case te stoppen, mbr aanpassen,boot.ini veranderen. en danzal hij wel vanaf usb moeten booten.

nou komt windows na het verwissellen gelijk met een error dat de config op de schijf niet correct is ofzo. en hij niet kanbooten.

het is msi moederbord die usb boot ondersteund(ook getest met cd drive via usb en werkt.)

wat moet ik nou aanpassen op de externe windows disk om het te kunnen laten werken?

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:31

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Waarom koop je geen pci ide kaartje. Dan houd je tenminste een beetje snelheid. Via usb schiet het helemaal niet op.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
IDE = 40 pins. De 80 aderige kabel is alleen om overspraak tegen te gaan maar dat is niet het probleem ;)

Probeer eens via de cd je boot te fixen met uit mijn hoofd de opdracht "fixboot" of " fixmbr" ofzo. Google kan je zo uitleggen hoe en welke commando's je moet gebruiken.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:17
Windows kan standaard met een normale installatie niet booten van usb omdat tijdens het bootproces de usb controller opnieuw geinitialiseerd wordt wat een bsod veroorzaakt. Er zijn wel how-to's te vinden om hier omheen te werken door de usb drivers eerder in het bootproces te laden e.d., maar voor een vaste installatie zou ik er persoonlijk niet mee gaan werken. Blijft altijd een stuk trager. Wat voor een mainboard is het, geen s-ata controller beschikbaar of zoals al geopperd werd een pci of pci-e slot voor een extra kaartje?

Verwijderd

Topicstarter
pci - ide kaartje beste optie dus, dan slaat ie volledig het moederbord bussen spul over?

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 20:02:
pci - ide kaartje beste optie dus, dan slaat ie volledig het moederbord bussen spul over?
Hoe bedoel je bussen systeem?

Op je moederbord zitten sloten om extra functies/uitbreidingen ( expansion slots ) te gebruiken.
Je plaats dus een extra IDE controler via pci zodat je pc weer werkt.

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:44
geforce5_guy schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 21:31:
[...]

Hoe bedoel je bussen systeem?

Op je moederbord zitten sloten om extra functies/uitbreidingen ( expansion slots ) te gebruiken.
Je plaats dus een extra IDE controler via pci zodat je pc weer werkt.
Klopt, stel dit alleen wel even in je bios in, dat hij van de kaart boot ipv hdd.

Verwijderd

Topicstarter
nou, m'n IDE controller geeft dus altijd een error aan. ookal werkt de computer nog wel(minder snel, maar hij werkt)

deze melding krijg ik altijd tijdens het opstarten: Primary IDE channel no 80 conductor cable installed.

dus eerst dacht ikdatte kunnen omzeilen door via usb te gaan.. maar dit is dus niks.

maar als ik nu zo'n ide controller pci kaartje koop zoalllls: http://www.pixmania.nl/nl...e=kelkoo_nl&CodePromo=oui

blijft de melding dan? als hier geen aparaat aan hangt? of maakt deze kaart gebruik van dezelfde ide controller van het moederbord.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:13
Heb je wel de juiste kan in je moederbord gedaan? Geen idee of dat uitmaakt.

Ik weet niet of dat kaartje gaat werken. Ik denk dat je een bootable versie moet hebben namelijk.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je kunt niet van alle PCI kaarten booten.

Helaas lukt het me niet van dit kaartje iets meer informatie te vinden. Dus gewoon proberen, maar in gedachten houden dat je hem terug moet sturen voor een andere.

Kijk wel effe na of je harde schijf wel sneller kan dan de 40 pins mode van je harde schijf (UDMA/33), anders ben je van de foutmelding af, maar is je systeem niet sneller geworden.

Ik denk namelijk dat usb trager is dan UDMA/33 mode.... (meetbaar trager, niet heel enorm verschil)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1