In goud gegoten coax kabel? of coax kabel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphyrnae
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:36
Dag allemaal,

Ik heb nu sinds een half jaar digitale televisie met HD van UPC.
Sinds een paar dagen heb ik problemen met signaalverlies, sommige zenders
geven zwart beeld. UPC gebeld, ligt aan de bekabeling (12 meter aan twee Coaxkabels)

Oplossing: Nieuwe Coax kabel kopen.

Nou kreeg ik te horen van de medewerker dat ik een C12 kabel moest hebben
omdat dit weer een betere kwaliteitsbeeld zou geven.

Kosten: 6 a 7 euro per meter.

Nou is mijn vraag of dit wel echt het geld waard is?
Kan ik niet beter een dood normale coax kabel kopen, zo'n eentje bij de Action van 12 meter..

Mijn HDMI kabel van de Action voor 10 euro van 2 meter en de HDMI kabel van een vriend van mij voor 100 euro van 2 meter geven EXACT het zelfde beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

C12 kabels kosten echt niet dit soort bedragen.
Ik ben zelf UPC monteur en verkoop die kabels voor 2 euro per meter.
Dit is C12. C12 heeft te maken met de dikte van je kabel. Dit is een wat dikkere kabel, waardoor je signaal verlies per meter wat lager ligt.
Probeer ook gewoon met 1 kabel te werken met goede connectors (niet de plastic connectors, maar gewoon goede metalen connectors).

Dan moet goed gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
geeft je decoder ook aan dat je een laag of kwalitatief slecht signaal hebt?
Het grootste verschil tussen type coax kabel is de demping per meter.
Wat van belang kan zijn als je bij je decoder uiteindelijk een zeer zwak signaal hebt door bijvoorbeeld lange afstanden en/of veel splitters/apparaten op de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Je zal geen betere beeldkwaliteit hebben door een andere coax kabel als je _digitale_ televisie hebt. Dat is nonsens.
Ik hoop dat hij bedoelt dat je signaalverlies daarmee verholpen zou moeten zijn, maar zelfs dat durf ik sterk te betwijfelen.

In de meeste settopboxen kun je wel enkele parameters over de kwaliteit van het binnenkomend signaal zien, hier zullen wel enkele mensen wat meer over kunnen zeggen.

Heb je trouwens recent iets met de bekabeling gedaan? TV/settopbox verplaatst of heraangesloten, aan de kabel gewikkeld, ... ? Kabels rotten nou eenmaal niet uit zichzelf. Als je al maanden prima beeld hebt zonder probleem en je hebt niets veranderd dan zal je beeld er niet slechter op worden. Er moet dus ergens iets veranderd zijn in de laatste dagen.

[ Voor 17% gewijzigd door H!GHGuY op 05-01-2011 16:08 ]

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
Absolute onzin. Er is wel verschil in Coax uiteraard; tussen goedkope Gamma/Action-coax en Hirschmann-coax. Maar daar boven worden de verschillen zo marginaal dat het naar mijn mening geld weggooien is.
Haal dus de Hirschmann KOKAA799 (ongeveer €1 per meter).
Zie ook zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5
Gaat over Hifi-kabels, maar dat geldt ook wel voor coax.

[ Voor 7% gewijzigd door HyperioN op 05-01-2011 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siemen1234
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-04-2020
Die medewerker had natuurlijk gelijk als hij zei dat die kabel beter beeld zou geven: Beter dan het verstoorde beeld dat hij nu binnenkrijgt dankzij de (oude? slechte/rotte?) kabel die voor signaal verlies zorgt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphyrnae
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:36
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb helemaal niks veranderd aan de kabels of set-up.
Wel is het zo dat de kabel onder het tapijt ligt (bij binnen komen van de woonkamer).
Waarschijnlijk is de kabel daardoor beschadigd geraakt.

Ik ga denk ik dan een normale Coax kabel kopen.
Weten jullie misschien een bepaalde 'kabel' ergens online of in een winkel, die jullie
pas geleden hebben gekocht? En die zouden kunnen aanbevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beunhaasbaas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-05 21:27
H!GHGuY schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 16:07:
Je zal geen betere beeldkwaliteit hebben door een andere coax kabel als je _digitale_ televisie hebt. Dat is nonsens.
Ik hoop dat hij bedoelt dat je signaalverlies daarmee verholpen zou moeten zijn, maar zelfs dat durf ik sterk te betwijfelen.

In de meeste settopboxen kun je wel enkele parameters over de kwaliteit van het binnenkomend signaal zien, hier zullen wel enkele mensen wat meer over kunnen zeggen.

Heb je trouwens recent iets met de bekabeling gedaan? TV/settopbox verplaatst of heraangesloten, aan de kabel gewikkeld, ... ? Kabels rotten nou eenmaal niet uit zichzelf. Als je al maanden prima beeld hebt zonder probleem en je hebt niets veranderd dan zal je beeld er niet slechter op worden. Er moet dus ergens iets veranderd zijn in de laatste dagen.
LEZEN, met digitale tv maakt het niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:42
TS heeft last van wegvallend beeld, en dat kan absoluut komen door slechte of te lange bekabeling. Pas als hij geen problemen zou hebben zou je kunnen stellen dat betere kabels geen beter beeld geven.

[ Voor 72% gewijzigd door Nielson op 05-01-2011 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-06 21:41

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

HyperioN schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 16:08:
Absolute onzin. Er is wel verschil in Coax uiteraard; tussen goedkope Gamma/Action-coax en Hirschmann-coax. Maar daar boven worden de verschillen zo marginaal dat het naar mijn mening geld weggooien is.
Haal dus de Hirschmann KOKAA799 (ongeveer €1 per meter).
Zie ook zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5
Gaat over Hifi-kabels, maar dat geldt ook wel voor coax.
Bij analoge signalen kan een betere kabel het signaal inderdaad beter vasthouden en "betere" kwaliteit leveren.
Bij digitale is het of één of nul en maakt het dus niet zoveel uit. Zolang je maar signaal hebt.
(heb ik met toch laten wijsmaken)

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ook is het zo dat de coax kabel een gedeeld medium is. Wat je buren op die kabel doen kan ook invloed op jou hebben. Wellicht had je al een slecht signaal, en hebben je buren nu internet genomen en is het nu te slecht geworden.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Of het aan de kabels ligt kun je eenvoudig testen door even de apparatuur aan te sluiten direct bij het punt waar het je huis binnenkomt.

Indien dat het probleem vormt dan ga je naar de (web)winkel en vraagt naar de bovengenoemde KOKA799 kabel. Laat je niks anders wijsmaken of aansmeren zowel goedkoop als duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-06 18:43

nAffie

...

Neem eens een kijkje op http://www.kabelkeur.nl

Die site geeft je veel meer duidelijkheid dan de meeste reacties die ik hierboven heb gezien.... 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door nAffie op 05-01-2011 16:38 ]

meh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 13:11
IStealYourGun schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 16:27:
[...]

Bij analoge signalen kan een betere kabel het signaal inderdaad beter vasthouden en "betere" kwaliteit leveren.
Bij digitale is het of één of nul en maakt het dus niet zoveel uit. Zolang je maar signaal hebt.
(heb ik met toch laten wijsmaken)
het probleem is alleen dat er geen enen en nullen verstuurd worden, maar een gemoduleerd signaal. Als dan de signaal/ruis verhouding te slecht wordt, kan de ontvanger het niet meer demoduleren.

Het is niet gezegd dat dit hier het probleem is, maar simpel zeggen dat de kabel geen invloed heeft is te kort door de bocht.

alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Eens met hierboven, Ja het zijn 1 en 0.
Maar het kan ook zijn dat de ontvanger het niet helemaal correct kan verstaan door de noiseratio.

Beetje het idee als dat we aan het bellen zijn en de verbinding wordt slechter door signaal verlies.
We proberen zo goed mogelijk dingen te verstaan maar zo af en toe versta je het verkeerde.

Een digitaal signaal heeft ook te leiden hieronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

Een goede coax kabel hoeft niet zoveel te kosten als in de TS staat. Wanneer je nu al signaalverlies hebt met een standaardkabel, lijkt het wel verstandig om een kabel van betere kwaliteit aan te schafffen. Maar wederom: dat kost echt niet zoveel als in de TS staat. Net zo belangrijk zijn je connectoren; probeer zo min mogelijk connectoren te hebben (hetzelfde geldt voor splitters) en als je ze hebt, maak dan gebruik van hoogwaardige exemplaren. Dat betekent dus metalen F-connectoren.

Online kan je bv bij allekabels.nl kabels kopen.
F-connectoren: http://www.allekabels.nl/f-konnektors.html
Splitters: http://www.allekabels.nl/coax_splitter.html (Neem metalen splitters met F-connectoren)
Kabels: http://www.allekabels.nl/coax_kabel_los.html (let er op dat de dikte van je kabel geschikt is voor de connectoren - of andersom natuurlijk. Zie bv. http://www.allekabels.nl/...Kabel-voor-Satelliet.html kabels die wat dikker zijn en dus meer geschikt voor lange afstanden dan de standaard (dunne) kabels. Ook kan je daar Hirschmann materiaal vinden)

Bij het leggen zoveel mogelijk onder/naast de plinten leggen, zodat je er niet overheen loopt en scherpe hoeken vermijden. Ook voorkomen dat je ze direct naast een stroomkabel of andere (slecht geïsoleerde) kabel legt.

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 05-01-2011 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:59
Aphyrnae schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 16:01:
Dag allemaal,

Ik heb nu sinds een half jaar digitale televisie met HD van UPC.
Sinds een paar dagen heb ik problemen met signaalverlies, sommige zenders
geven zwart beeld. UPC gebeld, ligt aan de bekabeling (12 meter aan twee Coaxkabels)

Oplossing: Nieuwe Coax kabel kopen.
Klinkt niet logisch.

Misschien eens wat met de connectoren rommelen (zitten ze er allemaal nog goed in?)

Het verschil tussen de kabels is de afscherming, maar 6 euro de meter is veels te duur. Haal als het toch echt de kabels zijn gewoon die Hirschmann van 1 euro/meter, dat is al professionele kabel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

beunhaasbaas schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 16:19:
[...]
[...]
LEZEN, met digitale tv maakt het niets uit.
Wat wil je nou zeggen?

Om in-depth te gaan:
Je beeldkwaliteit an sich zal er niet beter door worden, er komen niet plots bits bij die voor beter beeld zorgen.
Je hebt echter nog altijd je QAM kanalen die analoog over de kabel gemoduleerd zijn. Als daar teveel noise op zit dan kan je demodulator er ook geen digitaal signaal meer van maken en heb je packet loss. Typisch zitten 7 MPEG packets in 1 UDP packet en dus merk je er wel iets van als er verlies is.
Dus kan er _WEL_ bij betere bekabeling minder packetloss zijn waardoor er minder artifacts (aka blocking) kan zijn.

Als enkele zenders goed te ontvangen zijn en geen enkele artifacts vertonen, terwijl andere volledige op zwart gaan, zou je even moeten uitzoeken op welke QAM kanalen/transport streams die kanalen zitten. De kans dat je kabel gaar is, is in dit geval kleiner, maar niet helemaal uit te sluiten. Vermoedelijk situeert het probleem zich dan upstream (UPC zelf)

edit:
Neem AUB wat de UPC helpdesk zegt niet klakkeloos als "de waarheid" en blijf nadenken.
De kans dat er iets op hun netwerk is, is groter dan dat jouw kabels overnacht gaar zijn geworden.
Als andere zenders geen probleem geven is de kans veel kleiner dat er een kabelprobleem is. Gemakkelijkst te testen volgens wat Rukapul zegt.

[ Voor 13% gewijzigd door H!GHGuY op 05-01-2011 17:14 ]

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 390599

Had je voor die tijd geen problemen met signaalverlies?

Ik had namelijk laatst ook problemen met signaalverlies bij een UPC HD-decoder (DVR). Door terug te gaan naar de fabrieksinstellingen werd het probleem opgelost.

"
U kunt via onderstaande stappen uw mediabox terugzetten naar de fabrieksinstellingen.

1.Ga naar het Hoofdmenu en kies voor Instellingen.
2.Ga naar Fabrieksinstellingen en geef uw pincode in (standaard 0000).
3.Druk nu op de OK knop op uw afstandsbediening, de mediabox zal daarna uit- en aangaan.
4.Als de mediabox weer is opgestart, zal een keuzescherm met verschillende landen te zien zijn. Kies voor Nederland en druk op de OK knop.
5.Voer nu de activeringscode van uw gemeente in, gevolgd door het drukken op de OK knop. De activeringscode van uw gemeente vindt u in het overzicht activeringscode UPC Digitale TV.
6.Volg daarna de stappen om de installatie af te ronden.
Let op:
Alle instellingen zoals beeldformaat, favorieten, geplande opnames, pincode enzovoort, worden teruggezet wanneer u de mediabox terugzet naar fabrieksinstellingen. Heeft u een UPC Mediabox met opnamefunctie, dan blijven uw opgenomen programma's wel bewaard."

[ Voor 68% gewijzigd door Anoniem: 390599 op 06-01-2011 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-06 09:09
Glashelder schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 16:28:
Ook is het zo dat de coax kabel een gedeeld medium is. Wat je buren op die kabel doen kan ook invloed op jou hebben. Wellicht had je al een slecht signaal, en hebben je buren nu internet genomen en is het nu te slecht geworden.
Ja 12jaar terug zou ik je gelijk geven maar tegenwoordig heeft alles zijn eigen frequentie en met internet docsis3 zelfs zijn eigen kanaal.

Over digitaal en coax die kan weldegelijk verschil geven, bij slechte kabels en of pluggen kan je de melding geen signaal krijgen of heb je constante blokjes of afentoe blokjes op tv.

De freqienties kan je eventueel via je mediabox uitlezen, druk op achter 1 volgend menu 1 7 8 9, nu kan me met de page up/down knoppen door de pagina's bladeren, en dacht dat je op pagina 4 de 30 frequenties uitlezen signaal/kwaliteit.
Pagina: 1