Hallo tweakers,
Inmiddels ben ik al een tijd bezig met het samenstellen van mijn tweede HTPC. De eerste beviel goed maar speelt geen HD films af en heeft analoge TV kaarten. Tijd voor een opfrisbeurt dus.
Eisen
Bij het samenstellen van het systeem heb ik de volgende eisen:
- Afspelen van HD films, televisie (DVB HD) en geluid (DTS-HD)
- Opnemen en tegelijkertijd TV kijken.
- Meerdere televisies aansluiten via extenders/HTPC's (slaapkamer, zolder)
- Muziek luisteren zonder het aanzetten van de TV
- Laag energie verbruik
- Opslag op interne HD's, SSD voor OS
- Windows 7 MC
- behuizing is minitower, HTPC komt in een trapkast
Hardware config
Na het lezen van diverse reviews en fora's heb ik het volgende systeem in gedachten:
Daarnaast beschik ik reeds over een 7" touchscreen (Lilliput), een Onkyo SR508 receiver, een Samsung LED TV.
Vragen
1) Voor DVB kies ik waarschijnlijk voor schotel, maar heb hier weinig ervaring mee. Om aan mijn eerder genoemde eis te voldoen heb ik de volgende DVB-S PCIe kaart op het oog: TeVii S480 Dual DVB-S2 PCIe. Wat zijn de ervaringen met een dergelijke kaart en wat mis ik dan nog voor sateliet ontvangst? (ik vermoed een cardreader en CAM, maar mijn kennis schiet hier te kort en ik kom er niet uit in het DVB-S topic. Uiteraard moet ik zelf een schotel ophangen en kabels trekken
)
2) Is het mogelijk om mijn 7" touchscreen met een resolutie van 800*600 en met SubD aansluiting te gebruiken in een dual screen settop? Als de TV aangaat moet die 1080P weergeven.
3) Bestaat er een mogelijkheid om een IR ontvanger via een 10mtr lange USB kabel aan te sluiten aan de HTPC in de trapkast?
4) heb ik met deze config straks inderdaad DTS-HD via bitstreaming op mijn receiver?
Ik zal mijn vorderingen en bevindingen in de toekomst ook plaatsen. Hopelijk kan iemand mij weer een stapje op weg helpen.
Inmiddels ben ik al een tijd bezig met het samenstellen van mijn tweede HTPC. De eerste beviel goed maar speelt geen HD films af en heeft analoge TV kaarten. Tijd voor een opfrisbeurt dus.
Eisen
Bij het samenstellen van het systeem heb ik de volgende eisen:
- Afspelen van HD films, televisie (DVB HD) en geluid (DTS-HD)
- Opnemen en tegelijkertijd TV kijken.
- Meerdere televisies aansluiten via extenders/HTPC's (slaapkamer, zolder)
- Muziek luisteren zonder het aanzetten van de TV
- Laag energie verbruik
- Opslag op interne HD's, SSD voor OS
- Windows 7 MC
- behuizing is minitower, HTPC komt in een trapkast
Hardware config
Na het lezen van diverse reviews en fora's heb ik het volgende systeem in gedachten:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 47,- | € 47,- |
| 1 | Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm | € 6,95 | € 6,95 |
| 1 | AMD Athlon II X2 250 Boxed | € 48,47 | € 48,47 |
| 1 | be quiet! Pure Power L7 350W | € 37,25 | € 37,25 |
| 2 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G | € 18,50 | € 37,- |
| 1 | Asrock 880GMH/USB3 | € 64,90 | € 64,90 |
| 1 | Gigabyte GV-R557D5-1GI | € 69,- | € 69,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 310,57 | |
Daarnaast beschik ik reeds over een 7" touchscreen (Lilliput), een Onkyo SR508 receiver, een Samsung LED TV.
Vragen
1) Voor DVB kies ik waarschijnlijk voor schotel, maar heb hier weinig ervaring mee. Om aan mijn eerder genoemde eis te voldoen heb ik de volgende DVB-S PCIe kaart op het oog: TeVii S480 Dual DVB-S2 PCIe. Wat zijn de ervaringen met een dergelijke kaart en wat mis ik dan nog voor sateliet ontvangst? (ik vermoed een cardreader en CAM, maar mijn kennis schiet hier te kort en ik kom er niet uit in het DVB-S topic. Uiteraard moet ik zelf een schotel ophangen en kabels trekken
2) Is het mogelijk om mijn 7" touchscreen met een resolutie van 800*600 en met SubD aansluiting te gebruiken in een dual screen settop? Als de TV aangaat moet die 1080P weergeven.
3) Bestaat er een mogelijkheid om een IR ontvanger via een 10mtr lange USB kabel aan te sluiten aan de HTPC in de trapkast?
4) heb ik met deze config straks inderdaad DTS-HD via bitstreaming op mijn receiver?
Ik zal mijn vorderingen en bevindingen in de toekomst ook plaatsen. Hopelijk kan iemand mij weer een stapje op weg helpen.