Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-04 21:24
Ik heb gister mijn display eye one LT ontvangen. Met het programma match 3 ben ik gaan kalibreren.
Het probleem is alleen dat ik geen contrastknop op mijn 2407 WFP heb zitten, daardoor moet je een stap overslaan in het kalibratie process.
Nadat mijn scherm gekalibreerd was vond ik hem redelijk donker en had ik twijfels over de kleuren.
Voor de zekerheid ben ik coloreyes display pro gaan installeren en heb hiermee een kalibratie uitgevoerd.
Nu lijken voor mij de kleuren te licht op sommige punten.

Hebben meer mensen ervaringen hiermee??

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EoG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11-2024

EoG

BOFH

Laat me raden; je gebruikt DVI? Daarop is contrast niet beschikbaar op de 2407 WFP. Heb je toevallig een nVidia kaartje? Je kunt in het nVidia Control Panel de contrast wel aanpassen. :)

edit: @ Kompaan: Hij ziet, als hij DVI gebruikt, alleen "Brightness" staan ;)

[ Voor 17% gewijzigd door EoG op 05-01-2011 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Zit gewoon in het OSD volgens je handleiding:

http://support.dell.com/s...tup.htm#Using%20the%20OSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
Ja klopt ..
Maar als je bij nvidia instellingen aan de gang gaat dan gebruik je weer het profiel van nvidia en niet van match3 zelf .. deze maakt namelijk een eigen profiel aan. Of zit ik mis?

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EoG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11-2024

EoG

BOFH

Ik weet niet hoe Match 3 om gaat met softwarematige aanpassingen, je kunt wellicht een poging wagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
Ik heb net een kalibratie uitgevoerd met coloreyes display pro .. maar brightness moet je apart kaliberen. Nu lijkt m`n scherm beter te staan. Alleen zijn de kleuren nu weer meer richting zwart wit .. Het apparaat zat niet meer lekker op het scherm toen ik terug kwam.
Met Nvidia sliders spelen werkt niet daar ben ik al achter

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is aan te raden om je beeldscherm naar achter te kantelen (als ik de handleiding bekijk zie ik dat het scherm 21° naar achteren gekanteld kan worden), dan blijft de colorimeter beter tegen het scherm aan liggen, omdat de zwaartekracht hem dan tegen het scherm aan trekt.

Verder is het aan te raden zoveel mogelijk de verlichting in de kamer uit te doen tijdens kalibratie, dat verkleint de kans op lichtlekkage ook enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
Ja ik beide bij beide programma`s weer kalibraties uitgevoerd. De ene profiel schrijft de andere weer over etc met opstarten. Nu met msconfig het eea uitgezet en de profielen direct gesaved.
Ik moet zeggen dat de kleuren met de mach 3 stukken beter zijn dan met de coloreyes. Alleen de match 3 is wat donker dit heb ik opgelost om de brightness achteraf 20 te verhogen. De coloreyes heeft na de brightness meting wel de juiste brightness voor mij gevoel alleen de kleuren zijn een stuk valer.
Mijn keus gaat dus toch uit naar de mach 3 met wat monitor brightness tuning :-)

Mijn volgende monitor moet er wel 1 zijn met contrast.. Ik denk namelijk dat je hiermee nog betere resultaten kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
kid jansen schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 17:32:
Het is aan te raden om je beeldscherm naar achter te kantelen (als ik de handleiding bekijk zie ik dat het scherm 21° naar achteren gekanteld kan worden), dan blijft de colorimeter beter tegen het scherm aan liggen, omdat de zwaartekracht hem dan tegen het scherm aan trekt.

Verder is het aan te raden zoveel mogelijk de verlichting in de kamer uit te doen tijdens kalibratie, dat verkleint de kans op lichtlekkage ook enorm.
Ik heb de zuignapjes vochtig gemaakt met een papiertje met water dit ging ook goed. Mijn scherm hangt aan een zelf gemaakte muurbeugel dus kantelen zit er niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah okee, ik heb zelf de Spyder 3 Elite en als ik die gebruik maak ik vrijwel altijd gebruik van het tegengewicht en dan kantel ik het scherm. Die zuignappen vind ik waardeloos, vooral op matte schermen en op glossy schermen werken de colorimeters weer niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Banaan
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-03 12:18
kid jansen schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 17:32:
Is dat wel waar? Ik heb begrepen dat je een monitor juist moet kalibreren onder de omstandigheden waaronder je werkt, dus bij gewoon (dag)licht. Heb je daar misschien een bron van? Ben wel benieuwd wat nu de juiste methode is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet niet meer waar ik het vandaan heb. Maar Datacolor zegt zelf bijvoorbeeld in het programma dat er geen direct ligt op je scherm mag vallen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jkgosboeJIpbMPNXTDARTvaG/full.png

Er staat wel "intense", maar daar valt zo'n beetje alles onder. Die Spyder 3 Elite heeft ook een ambient light sensor en ondanks dat er totaal geen direct ligt op valt van de verlichting in m'n kamer geeft dat ding altijd high als ik de lampen aan heb en overdag met de gordijnen open zelfs very high. Om medium of low te halen (wat bij een helderheid van 120-140 cd/m² wel is aan te raden), moet ik alleen de staande halogeenlamp op m'n kamer aan hebben, maar dan sterk gedimd. Veel mensen maken het daarom zo donker mogelijk met kalibreren. Omgevingslicht is alleen nuttig als je op basis van een omgevingslichtmeting de optimale helderheid voor je scherm wil bepalen, als je gewoon voor 120-140 cd/m² kan je beter alles uit doen. Dan heeft het namelijk totaal geen toegevoegde waarde en kan het wel voor onnauwkeurigheden zorgen (een heel klein kiertje tussen colorimeter en scherm kan al genoeg zijn om omgevingslicht de meting te laten verstoren).
Pagina: 1