E-mail overzichtelijk maken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-09 21:24

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Omdat ik af en toe een beetje het overzicht aan het verliezen ben, ben ik op zoek naar een manier om mijn email-accounts eenvoudiger en overzichtelijker te beheren.
Daarbij wil ik ook gebruik (gaan) maken van alle kalender- en adresboekfeatures.
Deze twee wil ik uiteraard ook synchroniseren met mijn telefoon.

Even een overzicht waarover het gaat:
  • Zakelijke mail, met contacten en kalender (Exchange-server met Outlook)
  • Privemail met contacten en kalender (Gmail, via webinterface of KMail en Kontact onder Linux)
  • Schoolmail (wordt nu geforward naar bovenstaande Gmail, heeft IMAP-mogelijkheid)
Hier wil ik verschillende dingen mee kunnen doen. De vraag is of het kan, en zo ja, hoe het moet:

Zakelijke- en privéagenda en -kalender op alle locaties beschikbaar hebben
Ik wil dus thuis zien welke afspraken ik op mijn werk heb en op mijn werk zien welke afspraken ik thuis heb, en alle afspraken kunnen zien op mijn telefoon.
Ik weet niet precies hoe dit te realiseren is. Synchroniseren met afwisselend mijn werkcomputer en mijn thuiscomputer via de telefoon is niet optimaal, omdat mijn telefoon op dit moment niet meer dan één kalender ondersteunt (Nokia N95)

Mail lezen via een enkele webinterface, met bijvoorbeeld Horde/IMP of Citadel
Wanneer ik geen tijd/mogelijkheid heb om extern een outlook-account in te stellen lijkt het me fijn om al mijn mail via een webinterface te benaderen. Die webinterface kan ik lokaal draaien op mijn linux-servertje, icm een mailserver.
Mijn ouders en broertjes zouden er dan ook gebruik van kunnen maken.
Ik laat dus vervolgens alle mail fetchen en laat dit zien op een enkele account met aan elke map een identiteit gekoppeld.
Mijn ouders en broertjes kunnen dat dan ook.

De vraag is nu hoe ik dit aan moet pakken en wat ik er voor nodig heb, en of mijn plannen niet bizar omslachtig zijn en er veel simpelere oplossingen zijn voor dit soort zaken.

Heb ik daadwerkelijk iets nodig als Kolab+Horde of Citadel om mijn kalenders en agenda's centraal te houden (en benaderbaar te maken met Outlook), of is dat teveel moeite en kan het simpeler?
Kolab en Citadel bieden wel mooie extra opties voor thuis, met bijvoorbeeld de opties voor publieke agenda's en een gedeeld adresboek.

Is het makkelijker om alle mail te laten samenkomen op één mailaccount en die te laten sorteren op ontvanger, of is het slimmer om de mailadressen individueel in te stellen in Outlook?
Dit i.v.m de omslachtigheid van het opnieuw instellen van een Outlook-account als ik een nieuwe werkplek heb bijvoorbeeld. Het is wel makkelijk, maar gaat reply-en vanaf het juiste adres nog wel goed dan?

Is het met Outlook 2003 mogelijk om kalenders te publiceren naar het internet? Van 2007 weet ik dat het kan, maar op mijn werk gebruiken we 2003. Dan kan ik vanaf werk mijn kalender uploaden naar mijn server. Als dit niet mogelijk is moet ik het doen via mijn telefoon, maar aangezien die maar één kalender ondersteunt wordt dat waarschijnlijk best een bende. Of zijn hier ook nog andere opties voor?

Alvast bedankt voor de hulp!

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
Ik werk wat agenda betreft alleen met de Exchange-agenda.
Hierin kun je aangeven of een afspraak privé is, of zakelijk. Als je je agenda deelt zien anderen in geval van privé afspraken alleen dat er een afspraak is, maar de details ontbreken.
verder heb ik slechts één contactpersonen-store, in Exchange. Wel onderverdeeld in categorieën (Klanten, Leveranciers, Vrienden, Familie etc)

Ik synchroniseer met een Windows Mobile apparaat (HTC HD2), de iPhone biedt bijvoorbeeld niet de mogelijkheid om afspraken privé of zakelijk te markeren.

Op mijn HTC komen in een aparte mailbox ook mijn tele2-mails binnen en mijn hotmail. Tele2 gaat via POP3, hotmail via een eigen sync-systeem. Werkt prima, echter: ik heb 3 afzonderlijke inboxen op mijn foon.
(Die tele2-mails interesseren mij 0,0 omdat dat louter facturen zijn en nieuwsbrieven van tele2 zelf :) )
(Met een pop3-connector zouden de tele2-mails ook op mijn Exchange binnen kunnen komen...)

Op mijn tafel thuis ligt een iPad, daar kan ik fijn mijn agenda zien, en een unified inbox (exchange + hotmail). Echter, de iPad sync't hotmail niet maar haalt de mails slechts binnen. (lijkt op POP3).

Verder werk ik met een laptop die via het HTTP-protocol zijn outlook bijhoudt.
Verder heeft Exchange een prachtige web-toegang. (Outlook Web-access)

Kortom: ik probeer alles in Exchange onder te brengen, en maak daar onderscheid met Categoriën, Labels, Privé-markeringen etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Witte op 05-01-2011 15:52 ]

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Het nadeel is dan dat ik alles onder zou moeten brengen bij de Exchange-server van mijn werk (stage), en daar zal ik niet al te lang meer blijven. De mogelijkheid wil ik echter wel behouden.

Daarom zou het wat mij betreft interessanter zijn om alles bij mij thuis onder te brengen. De vraag is dan echter hoe ik het aanpak met de zakelijke dingen.
Citadel en Kolab bieden de functionaliteit van Exchange, en met een plugin kan Outlook er ook mee overweg. En het is gratis en in het geval van Citadel eenvoudiger dan Exchange.
Maar dan moet ik alles wel centraal onder kunnen brengen, en hoe werkt het dan het mooist om de data van werk thuis te kunnen bekijken? En in het geval van een Exchange-achtige oplossing thuis, vice versa?

[ Voor 3% gewijzigd door oshiro op 05-01-2011 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer eens thuis een mailserver op te zetten in linux. hier zijn genoeg moelijkheden voor. Je kan dan in de bestaande andere mailboxen een direct forward aanzetten naar je thuis server. Alle mail is dan via web, sync, of client te lezen en versturen.

Een andere mogelijkheid kan zijn een vorm van hosted exchange, je hebt dan een uitgebreide mailbox en enkele sync mogelijkheden. Een opensource alternatieve is dan onder andere hosted Zimbra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 16:25:
Probeer eens thuis een mailserver op te zetten in linux. hier zijn genoeg moelijkheden voor. Je kan dan in de bestaande andere mailboxen een direct forward aanzetten naar je thuis server. Alle mail is dan via web, sync, of client te lezen en versturen.
Kan ik dan ook nog van de collaboration-mogelijkheden van Exchange gebruik maken?
Eventueel kan ik met Fetchmail natuurlijk hetzelfde doen, en ik denk ook dat het die kant op zal gaan.
Een andere mogelijkheid kan zijn een vorm van hosted exchange, je hebt dan een uitgebreide mailbox en enkele sync mogelijkheden. Een opensource alternatieve is dan onder andere hosted Zimbra.
Zimbra kan in principe ook draaien onder Gentoo, de community-edition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ccollaboration-mogelijkheden van Exchange kan je gebruiken als je deze opties thuis dan wel op de server geinstalleerd is. standaard, agenda, contacten etc zijn wel overal te gebruiken.

Je kan ook kijken naar Zarafa wat vergelijkbaar is met exchange.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 17:01:
standaard, agenda, contacten etc zijn wel overal te gebruiken.

Je kan ook kijken naar Zarafa wat vergelijkbaar is met exchange.
Tot nu toe is er een aardige lijst aan software die de functionaliteit biedt die ik zoek, hier een mooi overzicht:
http://webwonker.wordpres...xchange-and-lotus-domino/

Welke van dit lijstje het wordt maakt me niet uit, zo lang het maar werkt en er een beetje slick uitziet :).

M'n grote vraag is eigenlijk nog steeds hoe ik dit alles aan elkaar ga knopen. Wat betreft zaken waar ik enkel IMAP voor gebruik is het eenvoudig, die kan ik aan een enkele identity koppelen welke ik dan vervolgens weer via IMAP inlaad. De verschillende mailaccounts komen dan als mapje in de mailclient te staan, en de mailserver bepaalt dan weer bij replies naar welk adres het mailtje teruggestuurd moet worden.
Dan kan ik via die IMAP-account inloggen op een webmail, en als ik een nieuwe Outlook ga gebruiken hoef ik ook enkel die account toe te voegen.

Het Exchange-verhaal is wat lastiger, want dat wil ik natuurlijk ook kunnen.
Voor zover ik weet is de implementatie van het Exchange-protocol onder Linux wat karig. Er zijn wat plugins voor Evolution maar daarmee heb je het wel gehad.

Wat is een fatsoenlijke manier om de calendar, notes en tasks vanuit Exchange op een ander systeem te bekijken? En kan dit uberhaupt wel? Of kan het eventueel via een tussenstap, zoals Google Calendar of iets dergelijks?
Het mooiste is natuurlijk als ik deze features ook op m'n server krijg, zodat ik dat in die webinterface heb, en ook als ik verbinding maak met een mailclient, deze info daar direct in mee kan gebruiken :).

Het is niet echt een voordeel om Linux te gebruiken op dit gebied, dat is wel jammer. Hoewel het echt enorme sprongen heeft gemaakt en op veel punten lekkerder werkt dan Windows, is Exchange-integratie nog wel een zorgenkindje :P.

Edit: Ik kijk nu hiernaar: http://davmail.sourceforge.net/
Misschien is dat wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:03
Witte schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 15:46:
Ik werk wat agenda betreft alleen met de Exchange-agenda.
Hierin kun je aangeven of een afspraak privé is, of zakelijk. Als je je agenda deelt zien anderen in geval van privé afspraken alleen dat er een afspraak is, maar de details ontbreken.
verder heb ik slechts één contactpersonen-store, in Exchange. Wel onderverdeeld in categorieën (Klanten, Leveranciers, Vrienden, Familie etc)

Ik synchroniseer met een Windows Mobile apparaat (HTC HD2), de iPhone biedt bijvoorbeeld niet de mogelijkheid om afspraken privé of zakelijk te markeren.

Op mijn HTC komen in een aparte mailbox ook mijn tele2-mails binnen en mijn hotmail. Tele2 gaat via POP3, hotmail via een eigen sync-systeem. Werkt prima, echter: ik heb 3 afzonderlijke inboxen op mijn foon.
(Die tele2-mails interesseren mij 0,0 omdat dat louter facturen zijn en nieuwsbrieven van tele2 zelf :) )
(Met een pop3-connector zouden de tele2-mails ook op mijn Exchange binnen kunnen komen...)

Op mijn tafel thuis ligt een iPad, daar kan ik fijn mijn agenda zien, en een unified inbox (exchange + hotmail). Echter, de iPad sync't hotmail niet maar haalt de mails slechts binnen. (lijkt op POP3).

Verder werk ik met een laptop die via het HTTP-protocol zijn outlook bijhoudt.
Verder heeft Exchange een prachtige web-toegang. (Outlook Web-access)

Kortom: ik probeer alles in Exchange onder te brengen, en maak daar onderscheid met Categoriën, Labels, Privé-markeringen etc.
Je kan hotmail tegenwoordig ook als Exchange account instellen, daarma wordt de mail dan wel gesynchroniseerd worden!
Pagina: 1