| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |
This footer is intentionally left blank
Nee oke, maar dat komt wel in orde.ajhaverkamp schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 13:50:
Zonder kennis is niets makkelijk te bedienen (om het over de beveiliging nog maar niet te hebben).
Ik zit net naar screens van Windows Server 2003 te kijken, en dat ziet er beter uit i.v.m. de GUI...
| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |
Dan draai je toch een linux versie die wel een GUI heeft?rikdegraaff schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 13:52:
[...]
Nee oke, maar dat komt wel in orde.
Ik zit net naar screens van Windows Server 2003 te kijken, en dat ziet er beter uit i.v.m. de GUI...
Want dat vraag ik me af...
@SandStar: Weet jij een goeie distro voor een server? (Met GUI)
[ Voor 33% gewijzigd door PeaceFreak op 05-01-2011 13:55 ]
Wil je niet betalen ga dan voor Ubuntu Server eventueel met Gnome/KDE als GUI. Als het echt om een server gaat heb je overigens helemaal geen GUI nodig. Een GUI is namelijk zonde van de resources.
Ik heb zelf alleen maar Ubuntu servers (10.04 LTS en 8.04.1 LTS) en een Windows XP bakje omdat dit vereist is voor een stukje management software welke niet goed werkt onder Gnome/Wine
Tsja het is maar een klein servertje.raymonvdm schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 13:58:
De keuze is eigenlijk helemaal niet moeilijk Wil je betalen voor het besturingssysteem en de applicaties of niet ? En welke applicaties wil je gebruiken en voor welk OS zijn deze beschikbaar ?
Wil je niet betalen ga dan voor Ubuntu Server eventueel met Gnome/KDE als GUI. Als het echt om een server gaat heb je overigens helemaal geen GUI nodig. Een GUI is namelijk zonde van de resources.
Ik heb zelf alleen maar Ubuntu servers (10.04 LTS en 8.04.1 LTS) en een Windows XP bakje omdat dit vereist is voor een stukje management software welke niet goed werkt onder Gnome/Wine
Ik ben niet van plan een drukke website er op te zetten.
Dus Gnome/KDE is aan te raden?
EDIT: Dus de enige software die ik nodig heb is Apache MySQL en PHP...
EDIT2: Hoe kom ik dan aan een GUI voor op mijn serverbakkie? Hoe moet ik dat installeren??
[ Voor 8% gewijzigd door PeaceFreak op 05-01-2011 14:03 ]
Ja... Of nee...rikdegraaff schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 14:02:
[...]
Tsja het is maar een klein servertje.
Ik ben niet van plan een drukke website er op te zetten.
Dus Gnome/KDE is aan te raden?
EDIT: Dus de enige software die ik nodig heb is Apache MySQL en PHP...
Of Server 2008, IIS "out of the box" en daar kan je ook een webserver op draaien. Maar gezien je antwoord wil/moet je PHP draaien en iets met MySQL; het kan ook op Windows.
De vraag wordt meer: wil je iets meer moeite doen om het werkend te krijgen onder Windows of wil je meer moeite doen om onder Unix het werkend te krijgen? Het ene ken je, het andere niet. Het ene heeft meer ondersteuning, het andere weer niet...
EDIT2: Hoe kom ik dan aan een GUI voor op mijn serverbakkie? Hoe moet ik dat installeren??
1
| apt-get install blahblah --no-install-recommends |
Maar als je nu al vragen stelt over hoe je iets moet installeren, why not een LiveCD downloaden om te kijken of je uberhaupt je website werkend krijgt onder Unix en pas later gaat kijken hoe je het vanaf scratch weer opbouwt?
[ Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 05-01-2011 14:07 ]
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Dus kan ik gewoon de desktop editie van Ubuntu gebruiken, want de Server editie heb ik hier nu draaiende maar zonder GUI...
EDIT: Een live cd is een goed idee, maar ik heb het liever in een keer werkend, zodat ik niet weer alles opnieuw hoef op te zetten
[ Voor 26% gewijzigd door PeaceFreak op 05-01-2011 14:09 ]
Maar kan ik voor een webserver ook gewoon de Ubuntu Desktop editie gebruiken?
Tuurlijk, maar dan moet je na installatie de daemons nog even los installeren (Apache2, SSH, FTP, etc). Dat is namelijk het enige verschil tussen de server- en desktopedities: de initiele setup (aanwezige software). Als je nu al wat geconfigureerd en draaiende hebt is het misschien net zo makkelijk om Xorg en een eenvoudige omgeving (Xfce ofzo) te installeren op je server.rikdegraaff schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 14:13:
Dat is ook een idee.
Maar kan ik voor een webserver ook gewoon de Ubuntu Desktop editie gebruiken?
Aan de andere kant is de CLI in Linux dermate krachtig dat het vaak wel de moeite is om de commando's te leren. Ze zijn allemaal goed gedocumenteerd namelijk.
Windows Server 2008 is peperduur voor een thuisservertje met 1 website, dat kan nooit rendabel worden.
[ Voor 8% gewijzigd door Cyphax op 05-01-2011 14:17 ]
Saved by the buoyancy of citrus
Ikzelf heb ook weinig kaas gegeten van linux maar ik moet er toch iets van gaan weten en dan kan ik alleen maar aanbevelen door het gewoon te gaan doen.
Als je iets niet weet dan gewoon even google gebruiken en of hier vragen.
Ikzelf ben nu bezig met CentOS en dit is er eentje zonder GUI maar dit kun je ook gewoon met een GUI installeren.
Maar wat is in hemelsnaam Xorg en Xfce(is volgens mij GUI)?
Kan je me daar een duidelijke link over geven??
@tlpeter, Ja dat is ook mijn instelling
EDIT om 14.22, Ik ga ff wat eten. Ik kom straks weer terug!!
[ Voor 23% gewijzigd door PeaceFreak op 05-01-2011 14:23 ]
1
2
3
| sudo apt-get install ubuntu-desktop --no-install-recommends sudo apt-get install gdm sudo /etc/init.d/gdm start |
Misschien vraag/opmerking: probeer e.e.a. eerst op een LiveCD-achtige omgeving of desnoods in een virtual machine. Veel installaties (zeker door beginners) zetten overal en nergens zooi weg die je later amper nog weet terug te vinden. Ook leer je dan mogelijk beter om om te gaan met verschillende accounts, rechten/permissies op public/private folders etc.
Tja, voor sommigen welCyphax schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 14:16:
[...]
Windows Server 2008 is peperduur voor een thuisservertje met 1 website, dat kan nooit rendabel worden.
[ Voor 24% gewijzigd door MAX3400 op 05-01-2011 14:29 ]
Heel erg dank Max.
Ik houd jullie op de hoogte, qua vorderingen en vragen.
Het is mogelijk, maar ga alsjeblieft even elders lezen, dat sommige GUI's nog/niet/never goed werken op 10.10 of dat ze pas in een volgende release volledig gaan werken.
Ik ga even uitzoeken of GNOME al werkt op 10.10.
Ook kan je je verdiepen in lighttpd alleen krijg ik daar nogal eens ruzie mee omdat over time (uptime van meer dan 30 dagen) zelfs de simpelste php-pagina ineens 2 tot 5 seconden moet duren. Die heb ik dus eraf getrapt.
Maar bedankt voor de tips!
Nou, eigenlijk liever nietrikdegraaff schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 14:41:
Ik houd jullie op de hoogte, qua vorderingen en vragen.
Het is niet de bedoeling dat we je hier bij het handje gaan houden terwijl je zelf met de meest eenvoudige vragen aankomt als het gaat om wat je moet doen.
Hier op GoT verwachten we nu eenmaal dat je zelf dingen uitzoekt en onderneemt.
Het algemeen beleid geldt voor iedereen, dus ook voor jou.
Kijk in Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 of je daar al zaken over welke desktop environment en dergelijke kunt vinden, lees je wat in over de applicaties die je zelf wil gebruiken..
Als je dan concrete vragen hebt over iets wat je aan het proberen bent maar ergens niet uitkomt dan kun je het altijd opnieuw proberen met een goeie topicstart.
Nu komt het verhaal er eigenlijk op neer dat je geen idee hebt wat je aan het doen bent en lukraak vragen gaat stellen en met elke wind mee waait.
Daar ben jij niet mee gebaat, maar wij schieten er ook niks mee op.
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Dit topic is gesloten.
![]()