HDD klikt / biept bij opstarten ?

Pagina: 1
Acties:

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:12

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
Hallo medetweakers.

Sinds een aantal dagen klikt/biept mijn harde schijf 1 maal. Dit gebeurt als ik op mijn loginnaam klik in windows, of een paar seconden erna. Bij het opstarten is de PC ook traag, dit is normaal, maar de laatste tijd is hij toch iets trager dan normaal (ofwel is dit omdat ik er meer op begin te letten). Eigenlijk is het begonnen sinds ik de sluimerstand heb ontdekt, maar ik heb deze sinds het biepen niet meer gebruikt (omdat ik vermoed dat mijn HDD ervan dood aan het gaan is...)

Dit klik/biepgeluid is normaal telkens ik de PC uitzet, dan hoor ik dit klikgeluid en valt de PC uit. Volgens mij is het dan ook de harde schijf die zich uitzet. Ik heb geprobeerd het op te nemen met mijn GSM, maar er zit teveel ruis op en je hoort het amper. Sorry hiervoor.

Is dit het teken dat mijn harde schijf aan het doodgaan is ? Ik vrees er eigenlijk wel een beetje voor, dus ik ben meteen aan het backuppen geslagen.

De harde schijf is een "Samsung HD103uj, 1 TB", gebruikt in combinatie met
  • Intel Core Quad Q8200
  • 4 GB DDR2 RAM
  • Asrock P45TurboTwins2000
  • GTX 260 Core 216 @896 MB
*Ik wacht ongeduldig op een verklaring hiervoor, hopelijk is het niet te erg :9

[ Voor 12% gewijzigd door Mavamaarten op 05-01-2011 12:56 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

• EoG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-01 07:42

EoG

BOFH

Dit klinkt inderdaad als een HDD die aan het overlijden is, hij slaat waarschijnlijk een stukje van de schijf over op dit moment. Je kunt natuurlijk scandisk/ander tooltje draaien om te zien of je een bad block hebt, maar vaak is dit "Game Over".

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
Ik dacht al zoiets. Best wel vreemd, overigens... De HDD is misschien anderhalf jaar oud ;(
chkdsk runt nu, misschien beter runnen in veilige modus ofzoiets :?

[ Voor 27% gewijzigd door Mavamaarten op 05-01-2011 13:00 ]

• EoG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-01 07:42

EoG

BOFH

Wouw, dat is wel snel, misschien eens een mailtje sturen/bellen richting Samsung? Ik mag toch aannemen dat een schijf langer dan dat mee mag gaan!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:12

ManiacsHouse

Scheisse!

Mavamaarten schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 12:58:
Ik dacht al zoiets. Best wel vreemd, overigens... De HDD is misschien anderhalf jaar oud ;(
Zo vreemd is dat niet hoor. Al vaker disks gehad die na 1 week al overleden...
Maar download eens die testtool van Samsung http://www.samsung.com/gl...lities/Support_HUTIL.html
Als het ding echt kaput is na anderhalf jaar zit er nog garantie op.

Verwijderd

ik heb een Samsung HD203WI van 2tb en die klikt ook soms hard.
Zal hem ook maar vlug eens testen want 't is m'n data schijf... die ik gekocht had om 2 recente Seagate barracuda's te vervangen. Waar is de tijd van de kwaliteits harde schijven :(

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2011 13:06 ]

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
Sja, ik heb hem niet zelf gekocht eigenlijk.
Lang verhaal, vader had voor de verassing een gaming PC gekocht (want ik wou er een) maar was eigenlijk niet echt gaming te noemen... Nieuwe grafische kaart, kast, en voeding erin en je kon er eindelijk op gamen. Het probleem is natuurlijk dus wel dat ik de HDD niet echt kan terugsturen. Of wel ?

EDIT: K heb het tooltje gedownload, maar het doet niets ? Het opent een DOS venster maar sluit weer...
En eigenlijk heb ik geen zin om een hele CD te verprutsen voor 1,5 MB aan data...

EDIT2: chkdsk vond niets...
Afbeeldingslocatie: http://img1.uploadscreenshot.com/images/orig/1/407023997-orig.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door Mavamaarten op 05-01-2011 13:14 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het testen van een hardeschijf kun je het beste doen met de diagnostictooling van de fabrikant zelf. Veelal kun je een ISO downloaden om een bootable CD te maken, zodat je buiten Windows om kunt testen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
Ja, die heb ik gevonden. Er was een ISO versie en een .Exe, maar de .Iso is 1.5 MB groot. Moet ik echt een hele CD verkl*ten door er maar anderhalve MB op te branden ?
De .exe werkt niet :(

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:12

ManiacsHouse

Scheisse!

Mavamaarten schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 14:07:
Ja, die heb ik gevonden. Er was een ISO versie en een .Exe, maar de .Iso is 1.5 MB groot. Moet ik echt een hele CD verkl*ten door er maar anderhalve MB op te branden ?
De .exe werkt niet :(
CD'tje kost geen drol en dan weet je meteen of de tool een fout geeft of niet. Garantie lijkt mij te claimen via de verkoper en anders kun je op de Samsung-site kijken of er nog garantie op zit. http://www.samsung.com/in...o?page=HDD.WARRANTY.CHECK Vaak werkt een RMA direct met Samsung sneller dan via de verkoper...

[ Voor 7% gewijzigd door ManiacsHouse op 05-01-2011 14:14 ]

• jackthehacker871
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-12-2025
pak eens Crystal Disk Info erbij.

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
Crystal Disk Info zegt dat alles OK is.
Afbeeldingslocatie: http://img1.uploadscreenshot.com/images/orig/1/408364263-orig.jpg

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:13
Als een HDD andere geluiden gaat maken betekent dat meestal dat hij aan het overlijden is. Ik heb het 3x meegemaakt en 3x was dat ook zo (binnen 2 weken) .
Maar als hij het alleen bij het opstarten doet is dat wel vreemd....

Al die stats zeggen alleen wat over het schijfoppervlak, echter, meestal begeeft de leeskop het en dat zie je niet mee die progjes.

[ Voor 10% gewijzigd door - J.W. - op 05-01-2011 14:44 ]

• Little_Bear
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-12-2025
@TS

Ik zou als ik jou was inderdaad maar direct een back-up van je belangrijke bestanden van die schijf maken en indien het lukt een imagekopie op een andere schijf (met Partition Wizard bijv.) zodat je hem voor RMA kunt retourneren naar de fabrikant.. HD's zit tegenwoordig toch zo'n 36 maanden garantie op minimaal..

Het piepen en kraken van een HD hoeft niet direct invloed te hebben op het schrijven en lezen, maar zoals je al aangaf, wel op de prestaties.. uiteindelijk kan het zijn dat het motortje niet lekker functioneert.. die gaat misschien niet snel stuk nu, maar de schijf behoort stil te zijn imo.

• foetus_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-11-2025
http://www.samsung.com/gl...0_iso_for_CDROM_drive.zip
op cd branden en testen, ja jammer voor die cd maar ik neem aan dat je harde schijf iets meer kost dan die 70 cent (en ik overdrijf waarschijnlijk met dit getal).

Indien je echt geen cd-r(w) kunt opofferen kun je altijd seatools proberen : http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/seatools
Hoewel het altijd aan te raden is de tool van de fabrikant zelf te gebruiken, zal een short / long test op gelijk welke schijf werken.

Laat een long test lopen, duurt een uurtje of 2-3.
Indien passed, super, schijf 99.999% in orde. Indien niet, garantie en RMA aanvragen (code te controleren op site support samsung).

Progs als crystaldisk geven buiten smart info (wat zo ongeveer 3000 andere programmatjes kunnen uitlezen) niets interresant weer.

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
Mja, dat dacht ik ook al. Ik zal t branden op een schijfje en de resultaten hier posten.
Maar wat moet ik eigenlijk in dat tooltje doen ? Ik ben nogal bang dat als ik Self Diagnostic doet dat hij ook Erase Data test gaat doen ofzoiets :/

We zullen zien. Er staat dat de test een tijdje kan duren maar ja.
/Mava out tot de test klaar is.

[ Voor 43% gewijzigd door Mavamaarten op 05-01-2011 15:06 ]

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
Vreemd, vreemd... Ik doe de vers gebrande CD in mijn DVD lezer, ik druk F11 voor boot-menu en ik kies om vanaf de CD op te starten. Freedos start (Ik had al gezien in de .iso, hij opent een .bat die waarschijnlijk de tests uitvoert...).

Hierna krijg ik dit. Ik denk dat hij de .bat niet kan lezen omdat er geen DVD drivers zijn :?
Afbeeldingslocatie: http://img1.uploadscreenshot.com/images/orig/1/409301168-orig.jpg
De pic is genomen met mijn mobiel, dus vandaar de crappy kwaliteit. K heb wat geprobeerd om het leesbaar te maken met photoshop. Is aardig gelukt toch :9

Mijn tweede dvd lezer heb ik ook geprobeerd, zelfde error.
Zoals je ziet heb ik nog geprobeerd om de .bat handmatig te runnen, maar zelfs "dir" om de inhoud van de CD te bekijken deed het niet |:(

Maar dus... Ik kan men HDD nergens mee checken ? (toch niet met de officiele tool ?)
Achja. Elke dag documenten mapje kopieren op men externe HDD en afwachten tot hij het begeeft zeker ;(

[ Voor 20% gewijzigd door Mavamaarten op 05-01-2011 15:39 ]

• - J.W. -
Als je ff wat van die termen in Google gooit kun je eea proberen, meestal in het bios.

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
Dus wat je wil zeggen is dat ik het op een USB stick moet zetten en zo proberen ?
Ik zal dit even proberen.

• - J.W. -
Kan ook. Maar de meeste links gaan over dat je IDE compatibiliteit oid in je moederbord moet aanzetten en dat hij het dan doet.

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
Als ik het spul op mijn USB stick zet met Unetbootin (tooltje om ISO's mee op USB te zetten) dan krijg ik gewoon een knipperende cursor te zien.
De IDE instellingen in mijn BIOS, in welke tab moet ik die zoeken :? ik vind eigenlijk bitter weinig :-(

• r_AllocStarByte
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-01 23:52
Vertel me niks.. Mijn nieuwe Samsung hdd 1TB (HD103UJ) is ook al raar aan het doen. Ik heb hem nog net geen 6 maanden. En heeft nu al 3 Damaged sectors :( .. En trouwens, Ik kreeg voor 1 week terug van een kennis een laptop omdat deze kapot was. Deze had ook een samsung hdd. En die was ook echt helemaal kapot. En ook zomaar uit het niks, PS: Die laptop hdd was van eid 2009. Samsung? lol?
Trouwens seagate is nog slechter. Dat is echt pas zooi!

Ik had een nieuwe 250 Gb (ST3250310AS) hdd voor mijn file servertje (minipc). Die was al kapot na nog geen 2 maanden. Dus kreeg hij een RMA. En daarna ging hij alweer kapot. Toen hebben ze em weer gemaakt en ging hij alweer kaput. Dus toen heb ik besloten hem open te maken. En er zat gewoon fkk stoff in de schijf zelf. Dit verklaart hoe goed hun reparaties zijn!!!! Stront dus.

Laterz

BTW: volgende keer ga ik voor een WD hdd ;) Is volgens mij veel beter.
Pagina: 1