Geheugen uitbreiding: 2x2 GB icm 2x4 GB?

Pagina: 1
Acties:

• rattenfanger
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-02 15:13
Hello,

Ik heb een systeem staan welke gebruikt wordt als dekstop, server (onder andere virtueel) en af en toe gaming. Omdat de DDR3 prijzen op dit moment zo laag zijn wil ik het geheugen uitbreiden naar 8 of 12 GB. 8 GB kan ik goed gebruiken ivm virtualisatie maar gelijk naar 12 GB ben je future proof en kost relatief niet veel (later upgraden = bankjes vervangen = duurder)

Ik heb een MSI H57M-ED65 moederboard welke (volgens de specs op de site) geen quad channel ondersteund. Op dit moment heb ik 2x2 GB uit de set OCZ Platinum DDR3 PC3-10666 Low Voltage Dual Channel in het systeem zitten.

Ik zit te twijvelen of ik een extra setje koop welke ik er al in heb zitten of voor de 8GB ga: OCZ Gold DDR3 PC3-10666 Ultra-Low Voltage Dual Channel

Het voordeel van 8GB is dus dat het future proof is. Ik heb geen zin om over een jaar of 2 de 2x2 te moeten vervangen.. Wat ik me echter afvraag is of het wel goed gaat de de verschillende sets (gold en platinum) verschillende timings (CAS Latency 9 vs 7) en grootes hebben. Ik heb hier op GOT nogal tegenstrijdige berichten over gelezen.

Heeft iemand tips of betrouwbare referenties?

Alvast bedankt! Groeten René

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je moet het geheugen zo instellen dat de traagste DIMM(s) de juiste instellingen heeft. Dingen trager laten lopen is niet zo'n probleem, sneller laten lopen is gewoon overclocken, en is je stabiliteit niet gegarandeerd.
Aanrader is om de QVL te controleren, zodat je weet of het geheugen compatible is getest of niet.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-02 23:48

M2M

medicijnman

je hoeft ten eerste niet te groeten,
ten tweede bestaat futureproof in de computerwereld niet echt. Je hebt current proof, maar meer geheugen is natuurlijk altijd beter :)

Quad channel zijn we nog niet, triple al wel, dual ook. Het toevoegen van een setje verandert de hoeveelheid kanalen niet, in jouw geval. Het is dan gewoon dual channel met meer dan 1 geheugen reepje per kanaal. Werkt overigens prima.

Wat doe je momenteel met je pc? 8 GB is al veel (limiet van 32 bit apps is nog steeds 3 GB). Ben je van plan om virtual machines te maken? grote photoshop dingen? serversoftware die baat heeft bij veel geheugen?

-_-

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07-2025
M2M schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 11:23:
je hoeft ten eerste niet te groeten,
ten tweede bestaat futureproof in de computerwereld niet echt. Je hebt current proof, maar meer geheugen is natuurlijk altijd beter :)

Quad channel zijn we nog niet, triple al wel, dual ook. Het toevoegen van een setje verandert de hoeveelheid kanalen niet, in jouw geval. Het is dan gewoon dual channel met meer dan 1 geheugen reepje per kanaal. Werkt overigens prima.

Wat doe je momenteel met je pc? 8 GB is al veel (limiet van 32 bit apps is nog steeds 3 GB). Ben je van plan om virtual machines te maken? grote photoshop dingen? serversoftware die baat heeft bij veel geheugen?
Lees het ff nog een keer goed.. Hij gebruikt de PC voor virtual dingen en soms voor gaming.. Dus ja hij doet er wat mee..

Persoonlijk zou ik gewoon kiezen voor een tripple memery (3x2 GB)
Want je zegt al dat je PC geen 4x2 GB ondersteuned

(ps heb niet gekeken op de MB site van jou, want wordt geblockeerd hier :(

En zoals de rest ook zegt, Future Proof ben je nooit in de PC wereld :0

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Soundstorm2010 schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 11:51:
Persoonlijk zou ik gewoon kiezen voor een tripple memery (3x2 GB)
Want je zegt al dat je PC geen 4x2 GB ondersteuned
Waarom zou je dat in godsnaam doen? De geheugencontroller kan singlechannel of dualchannel, geen triplechannel, dus dan heb je een rare config. Gewoon 4x 2GB gaat prima werken, ik zie niet in waarom dat niet ondersteund zou worden.

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07-2025
Terw_Dan schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 11:54:
[...]

Waarom zou je dat in godsnaam doen? De geheugencontroller kan singlechannel of dualchannel, geen triplechannel, dus dan heb je een rare config. Gewoon 4x 2GB gaat prima werken, ik zie niet in waarom dat niet ondersteund zou worden.
Ik zie het inderdaad nu in staan, via pricewatch... 4x ddr3

Ik kwam in verwarring omdat de TS zei dat zijn MB geen Quad channel ondersteunde..

dan inderdaad 4x2 :D

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

4 dimmen wil niet per se quadchannel zeggen hoor. 4 dimmen kunnen ook prima in single of dualchannel

• Nielson
  • Laatst online: 13:28
:') Wat een triest volk ook bij OZC, geheugen wat 1.65V nodig heeft ipv de standaard 1.5V noemen ze Low Voltage en geheugen wat eindelijk op de normale ddr3 jedec spanning van 1.5V draait is Ultra Low Voltage? Benieuwd of ze nog een keer geheugen gaan maken volgens de officiele low voltage ddr3 standaard (1.35V) en hoe ze het dan noemen. Maar anyway, let bij het mixen van verschillende geheugentypes dus ook even op de benodigde voedingsspanning, aangezien je die alleen voor alle dimmen tegelijk in kunt stellen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-02 23:48

M2M

medicijnman

Soundstorm2010 schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 11:51:

Lees het ff nog een keer goed.. Hij gebruikt de PC voor virtual dingen en soms voor gaming.. Dus ja hij doet er wat mee..
ik had de zin gelezen. Ik draai af en toe ook een virtual machine. En dat op een apparaat met 2 GB geheugen. Werkt ook prima. Het ging mij om iets specifiekere dingen. Als er zou staan: ik draai dagelijks 3 VM's, twee linux varianten en een windows server OS die allemaal een paar databases onderhouden, mailserver, webserver en FTP server zijn. Momenteel ondervind ik performance problemen aangezien mijn host OS geen vrij geheugen meer over heeft,
dan is dat een ander verhaal en heb je wel degelijk baat bij 12 GB geheugen. Nog boven de 8 GB :)

-_-

Pagina: 1