AHCI Performance rotslecht

Pagina: 1
Acties:

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-02 22:35
Ik heb onlangs een SSD aangeschaft. Nu kwam ik enkele dagen geleden tot de constatatie dat mijn oude 200GB SATA schijven nogal traag waren. Na een test met HD Tune is traag een understatement. Beide schijven geven een gemiddelde snelheid van 5 MB/s :s
Nu heb ik daarnet met de Ultimate BootCD for Windows eens HD Tune gedaan en daar zijn de snelheden wel redelijk normaal (rond de 50MB/s), voor beide schijven.
Een andere SATA schijf (van 500GB) presteert wel normaal. Die schijf geeft zowel met de bootcd als in de gewone install snelheden rond de 90 MB/s

Nu heb ik net even in de BIOS AHCI aangepast naar IDE en geboot in mijn huidige install, en de snelheden zijn terug normaal. Reboot ik terug naar AHCI en de snelheden liggen terug rond de 5 MB/s

Een opmerking terzijde, na installatie van Windows 7 blijven die 200 GB schijven constant tikken. Net alsof ze niet opgespind geraken, ze zijn wel toegankelijk. Van de moment dat ik de Intel RST drivers installeer is dit opgelost.

Iemand ervaring hiermee? Of mss een suggestie?

Relevante info:
Mobo: MSI P55-GD45
CPU: Intel Core i5 760

Schijven die raar doen:
WDC WD2000JD

Normale schijven:
WDC WD5000AAKS

Ik heb net een nieuwe versie van de RST drivers geinstalleerd: 10.1.0.1008

Indien meer info gewenst, kan ik hiervoor zorgen.

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-02 22:35
Na wat getest ben ik erachter gekomen dat er blijkbaar iets niet in de haak was met die RST drivers. Ik heb even geformateerd en de bijgeleverde drivers (dus van de mobo DVD) geinstalleerd en dat lijkt de oplossing te zijn. Ik draai nu wel relatief oude RST drivers maar het zal me een worst wezen :)