Systeem boot niet met IDE schijf

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentgeak
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 21:36
Beste tweakers,

Laatst startte mijn oude computer niet meer op en besloot dat het tijd was voor wat nieuwe hardware.
Ik had namelijk nog wat hardware liggen.
Ik heb de volgende hardware overgezet:

Intel pentium 4 631 (HT)
Asus P5VD2-VM
1 GB ddr2 667 transcend dimm 5-5-5 ram
onboard videokaart VIA Chrome9 HC IGP
80GB W&D WD800AAJS
Aopen voeding van 400 watt

Nu wilde ik de twee oude overgebleven IDE schijven aansluiten op deze pc.
Maar dan blijft hij uitvallen bij het opstarten.
Ik heb nog een sata schijfje liggen met XP erop dat bij deze configuratie hoorde, dan start hij wel door.
Maar ik wil ook graag de IDE schijven erin kwijt, maar dit gaat op geen manier.
Ik heb 1 IDE kabel voor 2 IDE schijven op de primary IDE aansluiting op het moederbord aangesloten, dit moet normaliter geen probleem moeten geven.

Wat heb ik geprobeerd:
- sata schijf met besturingssysteem XP en 2 IDE schijven, 1 met ander zonder besturingssysteem, ook niks te zien in bios
- sata schijf met besturingssysteem XP en 1 IDE schijf zonder besturingssysteem, wel te zien in bios, maar start verder niet door naar Windows, blijft rebooten.
- Alleen de 2 IDE schijven geprobeerd, ook niks.
- IDE schijven getest in ander systeem, blijken dan wel benaderbaar.
- Andere IDE kabel tussen gehad.
- Allebei IDE schijven op slave
- 1 IDE schijf op master, andere IDE op slave

Voeding kan het ook niet aan liggen lijkt mij, heb nu een 400 watt, daarvoor een 300 watt.
Bios update is misschien een optie, maar mijn laatste mogelijkheid.

Met alleen de sata schijf werkt de pc wel maar..
valt de computer uit bij een van de laatste stappen tijdens de installatie van AVG.
Bij het opnieuw opstarten blijft hij uitvallen bij de keuze hoe ik Windows wil opstarten. (normaal of veilige modus)
Pas als ik de stroom er een tijdje af heb gehad, start hij weer normaal op.
Denk dat het hier aan bad sectors op de schijf ligt.
Maar ik kan wel andere software installeren behalve AVG.
De pc start nu ook niet meer op na installatie van Windows updates, na een tijdje weer wel zonder stroom eraf gehad te hebben.
Temp van cpu is gewoon goed, gister nog koeler stof vrij gemaakt en nieuwe koelpasta erop gedaan.

Wat ik al heb gedaan:
- Setup van AVG getest op andere computer, werkt dan wel.
- error check gedaan met hd tune op de sata schijf, vind 14 bad sectors.

Iemand nog tips/suggesties?

Alvast bedankt,

[ Voor 4% gewijzigd door Mentgeak op 04-01-2011 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:14
Volgens mij is het niet booten met IDE schijven een symptoom van een groter probleem als ik het zo lees. In combinatie met het uitvallen en niet op willen starten als hij 'warm' is ga ik direct denken aan een probleem met temperatuur, je voeding of je mobo.

je opmerking 'Temp van cpu is gewoon goed' zegt niet zo veel als je het mij vraagt. Wat is goed? En de andere onderdelen in je pc?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentgeak
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 21:36
Rupie schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 07:36:
Volgens mij is het niet booten met IDE schijven een symptoom van een groter probleem als ik het zo lees. In combinatie met het uitvallen en niet op willen starten als hij 'warm' is ga ik direct denken aan een probleem met temperatuur, je voeding of je mobo.

je opmerking 'Temp van cpu is gewoon goed' zegt niet zo veel als je het mij vraagt. Wat is goed? En de andere onderdelen in je pc?
Bedankt voor je reactie,

Als we Everest mogen geloven:
CPU temp schommelt tussen de 11 en 40 graden.
Mobo temp: 25 graden
Aux: 53 graden (benchmark 90 graden!)
HD: 25 graden

In de Bios krijg ik andere getallen te zien:
CPU: 80 graden,
Mobo: 27 graden,

Ik heb daarom de processor en koeler er nogmaals af gehad en zag dat de koelpasta niet goed genoeg was uitgesmeerd, dus de koeler zat niet strak genoeg terwijl ik er daarvoor geen beweging in kon krijgen dus ik ging ervan uit dat die goed zat.
Nu geeft hij in de bios 30 graden aan.

Avg kan nu gewoon worden geïnstalleerd, dus dat is one down, one to go.

Nu ga ik nogmaals die IDE schijven erin hangen, kijken wat er nu gebeurd.
Computer valt ieder geval niet meer uit, maar ik krijg het nog niet voor elkaar de sata als boot hd te gebruiken en de 2 ide schijven als opslag, hij herkent ze gewoon niet. 1 IDE schijf lukt wel, maar 2 niet.
Jumper setting lijken me juist, 2 IDE HD's op 1 IDE kabel is 1 schijf master de ander slave.
Idem dito met de 2 cd/dvd branders... het lijkt wel of niks het doet met IDE.

De schijf van 80gb is wel bereikbaar die van 250 niet, misschien wordt dat niet ondersteund door het moederbord? Lijkt me sterk, me oudere moederbord deed dit ook.
Als ik de ide kabel uit de harddisk haal, dan voel ik hem draaien, met beide kabels erin (voeding en ide) doet hij niks.

Iemand nog ideeën/suggesties?

[ Voor 83% gewijzigd door Mentgeak op 08-01-2011 18:49 ]