Verwarring: ISRA-punt(?) + Telfort-ADSL = ???

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goeienavond!

Ik heb een waarschijnlijk makkelijk te beantwoorden vraag, maar ik kom er zelf even niet uit. We hebben in onze studentenwoning al een aantal jaren een gedeelde internetverbinding met de buren. Zij zijn 2 jaar terug overgestapt op Telfort en dat werkt prima. Aangezien ADSL tegenwoordig echter toch meer geen drol kost willen wij ook een abonnement bij Telfort.

Ons huis is een 'tweede huis', er zit een huis van 2 verdiepingen onder ons. Onze energie- en gasmeter komen daar binnen in de meterkast, wij hebben zelf in ons huis geen meterkast. De buren wonen in een soortgelijk huis. Voor hun aansluiting, ~2,5 jaar geleden, is er een volledig nieuwe kabel gelegd, een blauwe, die rechtstreeks uit de grond het huis in gaat. Deze gaat dan in een soortgelijk kastje als deze, http://www.plaatjesupload...0/05/26/1274862077-50.jpg waar dan weer het modem op is aangesloten.

Nu heb ik gebeld met Telfort of zo'n kabel ook bij ons moet worden getrokken, aangezien wij een telefoonaansluiting in één van de kamers. Zij konden daar geen definitief antwoord op geven. Ondertussen denk ik eigenlijk niet dat het perse nodig is, alleen vraag ik mij af het modem etc van Telfort sowieso op onze telefoonaansluiting kan worden aangesloten. Daarnaast vraag ik mij af of er dan de juiste snelheid kan worden gehaald. Via de buren en de nieuwe kabel halen we ~18Mbit

Ik heb even een foto gemaakt, let niet op het stof, het is al een tijd niet gebruikt en zat achter een bank. Graag uw mening/advies!

Foto:

Afbeeldingslocatie: http://img706.imageshack.us/img706/9792/dsc04648qs.th.jpg

Reden waarom ik dit plaats: zo'n kabel trekken kan volgens mij wel wat kosten (~100 euro), wil even weten hoe en wat..

Edit: Imageshack heeft de foto een slag gedraaid, hij moet één slag naar links :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:05

BHQ

Hmm. Wordt die lijn dan niet gewoon bijgeleverd op dat verse ISRA op het 2e aderpaar? Zelf even een kabeltje erheen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jarpse schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 21:05:
Hmm. Wordt die lijn dan niet gewoon bijgeleverd op dat verse ISRA op het 2e aderpaar? Zelf even een kabeltje erheen trekken.
Waarschijnlijk wel.. Hadden wij ook in zo'n 'oud' huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 16:13
Komt je huisnummer toevoeging voor op de Telfort website als je wilt bestellen? Die geeft aan welke toevoegingen er bekend zijn met een 'eigen ISRA' bij KPN.

Zo ja; dan daarop aanvragen.
Zo nee; dan heb je geen ISRA op je specifieke adres (toevoeging/kamer).

Wat je dan ziet hier is een aansluiting die met eigen bekabeling waarschijnlijk naar het ISRA van de beneden woning (met de gas/electra meters) is getrokken. Daar zit hij misschien nergens op aangesloten of op het 2de aderpaar van dat huis.

Misschien dat Telfort Webcare team dit topic ook ziet en als je via een Direct Message (DM) op het forum hun de postcode+huisnummers+toevoegingen geeft kunnen ze iets uitzoeken/bevestigen voor je. Misschien op het hoofd adres is er nog een aderpaar (lijn) vrij en kan je daarop laten aansluiten ;)

Zo'n kabel leggen wat KPN doet is een ISRA punt maken voor een adres. Dat kost wel iets meer dan de €100 die je noemt. En dat kan je vaak ook niet via je ISP regelen maar doe je door een analoge telefoon lijn/abonnement aan te vragen bij KPN. Kosten zijn dan éénmalig €50 en 12*€10 (12 maanden minimaal contract). Mits je wel een eigen adres hebt en niet een kamer in een andere woning, dan is dit niet mogelijk als oplossing.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Edit

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2011 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bjck schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 21:14:
Komt je huisnummer toevoeging voor op de Telfort website als je wilt bestellen? Die geeft aan welke toevoegingen er bekend zijn met een 'eigen ISRA' bij KPN.

Zo ja; dan daarop aanvragen.
Zo nee; dan heb je geen ISRA op je specifieke adres (toevoeging/kamer).

Wat je dan ziet hier is een aansluiting die met eigen bekabeling waarschijnlijk naar het ISRA van de beneden woning (met de gas/electra meters) is getrokken. Daar zit hij misschien nergens op aangesloten of op het 2de aderpaar van dat huis.

Misschien dat Telfort Webcare team dit topic ook ziet en als je via een Direct Message (DM) op het forum hun de postcode+huisnummers+toevoegingen geeft kunnen ze iets uitzoeken/bevestigen voor je. Misschien op het hoofd adres is er nog een aderpaar (lijn) vrij en kan je daarop laten aansluiten ;)

Zo'n kabel leggen wat KPN doet is een ISRA punt maken voor een adres. Dat kost wel iets meer dan de €100 die je noemt. En dat kan je vaak ook niet via je ISP regelen maar doe je door een analoge telefoon lijn/abonnement aan te vragen bij KPN. Kosten zijn dan éénmalig €50 en 12*€10 (12 maanden minimaal contract). Mits je wel een eigen adres hebt en niet een kamer in een andere woning, dan is dit niet mogelijk als oplossing.
Ik heb Telfort al aangevraagd op dit adres, dus dat klopt in ieder geval. Dan zou het punt in principe werkzaam moeten zijn?

Bedankt voor de uitgebreide reactie iig :) 220 euro is bijna een verdubbeling, daar ben ik niet echt voor in.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2011 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-09 19:52
Wat je op de 2e foto laat zien is een wandcontactdoos. Dat is geen eigen ISRA, maar waarschijnlijk een vertakking van de onderburen (omdat je ook de meterkast met hun deelt). De belangrijke vraag is of je een eigen huisnummer hebt of een officieel erkende huisnummertoevoeging. Dat blijkt niet helemaal uit je posts.

Als je Telfort aanvraagt als extra aansluiting en er is geen tweede aderpaar, dan krijg je helaas over een week ofzo een afwijzingsbrief dat ze je helaas niet aan kunnen sluiten oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Johny_B schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 22:28:
Wat je op de 2e foto laat zien is een wandcontactdoos. Dat is geen eigen ISRA, maar waarschijnlijk een vertakking van de onderburen (omdat je ook de meterkast met hun deelt). De belangrijke vraag is of je een eigen huisnummer hebt of een officieel erkende huisnummertoevoeging. Dat blijkt niet helemaal uit je posts.

Als je Telfort aanvraagt als extra aansluiting en er is geen tweede aderpaar, dan krijg je helaas over een week ofzo een afwijzingsbrief dat ze je helaas niet aan kunnen sluiten oid.
Het huis onder mij is 17, ons huis is 17A, op dat adres heb ik de aansluiting besteld. Heb ik wat aan de wandcontactdoos..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Als jij 17A bent en je vraagt nu aan op 17A wordt er gekeken of er nog een vrij aderpaar (lijn) is om op te leveren.

Je geeft aan dat je nu deelt met de buren en dus is dat niet een aansluiting op 17A neem ik aan maar 17B (?) of echt buren met ander nummer (en toevoeging)?

Vaak als woningen later zijn gesplitst en ooit is er KPN telefonie geweest op het nieuwe nummer is inpandig van het hoofd ISRA een lijn doorgetrokken naar een 'nieuw ISRA'. Zonder nieuwe kabel te trekken vanaf de kruipruimte/straat helemaal. Dat zou jij hier kunnen hebben, een doorgetrokken lijn vanaf de beneden woning.

Feit dat je kunt aanvragen is het officieel als aansluiting bij KPN bekend op adres 17A als aansluiting. Zit daar nu niets op omdat je geen dienst hebt van xDSL is hij nog vrij ook. Als het niet werkt op dit aansluitpunt bel je Telfort en geef je aan dat je aansluiting niet werkt, sturen ze vanzelf een monteur van KPN die komt kijken of het goed zit.

[ Voor 61% gewijzigd door bjck op 04-01-2011 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-09 19:52
Een wandcontactdoos is simpelweg een aansluitpunt (stekkerdoos) achter het punt waar de koperdraden je huis binnen komen. Als je een eigen officieel huisnummer hebt, en alle interne bekabeling is netjes geregeld, dan heb je niks met de onderburen te maken. Maar het is wel belangrijk dat je of dit zelf uitzoekt of een monteur dit uit laat zoeken. Omdat je aangeeft dat je meterkast wordt gedeeld, dan begin ik een beetje te twijfelen of je wel een 'eigen' ISRA hebt. Het kan goed zijn dat het wel zo is en dat deze netjes op je wandcontactdoos is aangesloten etc etc. Dan vraag jij netjes op 17 A aan, wordt het geleverd en dan kan het op die wandcontactdoos gaan werken.

Wat het vervelende van dit soort opgedeelde panden is, is dat je signaal net zo goed op het tweede aderpaar bij de benedenburen binnen kan komen. Dan moet je zelf uitvogelen hoe je het bij jouw boven werkend krijgt. Dit zie je heel vaak bij mensen die boven een winkel of kroeg oid wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bjck schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 22:59:
Als jij 17A bent en je vraagt nu aan op 17A wordt er gekeken of er nog een vrij aderpaar (lijn) is om op te leveren.

Je geeft aan dat je nu deelt met de buren en dus is dat niet een aansluiting op 17A neem ik aan maar 17B (?) of echt buren met ander nummer (en toevoeging)?

Vaak als woningen later zijn gesplitst en ooit is er KPN telefonie geweest op het nieuwe nummer is inpandig van het hoofd ISRA een lijn doorgetrokken naar een 'nieuw ISRA'. Zonder nieuwe kabel te trekken vanaf de kruipruimte/straat helemaal. Dat zou jij hier kunnen hebben, een doorgetrokken lijn vanaf de beneden woning.

Feit dat je kunt aanvragen is het officieel als aansluiting bij KPN bekend op adres 17A als aansluiting. Zit daar nu niets op omdat je geen dienst hebt van xDSL is hij nog vrij ook. Als het niet werkt op dit aansluitpunt bel je Telfort en geef je aan dat je aansluiting niet werkt, sturen ze vanzelf een monteur van KPN die komt kijken of het goed zit.
Het is inderdaad 17A, de onderburen zijn 17, wij delen verder niks en hebben dus ook onze eigen gas/energie/water-meter, alleen de eerste 2 zitten bij de onderburen in de meterkast. Overigens is er bij ons in huis in minimaal 2 van de 4 kamers een telefoonstekkeraansluiting aanwezig, wat wel doet denken dat er in het verleden een werkende telefoonaansluiting is geweest.

@Johny_B: Dat is dus het vervelende, ik weet niet goed hoe ik dit kan checken. Ben al wel even langs geweest bij de onderbuurman, maar kon in de meterkast bijvoorbeeld verder niks vinden.

Edit: Ik zie nu iets in mijn OP wat tot mogelijke verwarring kan leiden: ons gas/energie zit in de meterkast van onze onderburen, de buren die ik noem in mijn OP zijn de buren op 16A, dus direct naast ons, waar dus ook de nieuwe kabel naartoe is getrokken.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2011 03:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 20:35
Je topic start is idd nogal verwarrend maar nu is het wat duidelijker. Als je een eigen huisnummer is dan is het vrij eenvoudig te checken of je zelf een eigen ISRA punt hebt. Het ISRA punt zal bij KPN bekent moeten zijn onder huisnummer 17A, en voor je onderburen is er een aansluiting op huisnummer 17. Als je een gedeeld ISRA punt hebt dan zal er enkel 1 bekend zijn onder huisnummer 17. Ik heb even gauw gekeken of de websites van Telfort en KPN dit checken maar dit lijkt niet het geval te zijn, ik kan met elke willekeurige toevoeging iets aanvragen op mijn postcode/huisnummer terwijl er geen huisnummer met toevoeging bestaat.

De (technische) KPN helpdesk (en ik vermoed ook de Telfort helpdesk, maar dat weet ik niet zeker) kan voor je nakijken of er wel of geen eigen ISRA punt is op jou huisnummer+toevoeging. Ga in ieder geval niet uit van de website.

Edit: Je ISRA punt is dan zeer waarschijnlijk de wandcontactdoos waarvan je de foto hebt geplaatst. Nieuwe ISRA punten zien er idd zo uit als op het plaatje dat je gepost hebt maar in wat oudere woningen is het heel vaak gewoon een wandcontactdoos (vaak aan de straatkant van het huis).

Edit2: Het klopt idd wat bjck zegt, als je verder gaat in de aanvraag bij Telfort met een ongeldig aansluitpunt krijg je de volgende melding te zien:
Telfort kan alleen internet leveren op de onderstaande huisnummertoevoegingen:

[ Voor 23% gewijzigd door IceM op 05-01-2011 15:01 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:38
Idd, doe het telefonisch of nog beter, zoals bjck al aangaf, vraag de hulp van Telfort Webcare. Gebruik de zoekfunctie maar eens, vind je genoeg topics waar het verkeerd is gegaan bij het aansluiten waardoor of het signaal op de verkeerde kabels/isra terecht komt of bv onbedoelde verhuizing plaatsvind van een bestaand adsl abo van een andere aanbieder. Achteraf zoiets weer rechtbreien is altijd lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
IceM schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 14:23:
Ik heb even gauw gekeken of de websites van Telfort en KPN dit checken maar dit lijkt niet het geval te zijn, ik kan met elke willekeurige toevoeging iets aanvragen op mijn postcode/huisnummer terwijl er geen huisnummer met toevoeging bestaat.
Iets verder in de Telfort aanvraag wordt je verwittigd dat de toevoeging die je ingevuld hebt geen ISRA / aansluiting (invoerkabel) bevat in de administratie. Je kan dan kiezen voor de mogelijke opties aan toevoegingen.

De eerste stap is denk ik alleen om dekking van snelheid en beschikbaarheid te controleren, nog zonder de toevoeging/ISRA controle.
Telfort kan alleen internet leveren op de onderstaande huisnummertoevoegingen:
Toevoeging bij uw huisnummer: <keuzes>
Nielson schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 14:32:
Idd, doe het telefonisch of nog beter, zoals bjck al aangaf, vraag de hulp van Telfort Webcare. Gebruik de zoekfunctie maar eens, vind je genoeg topics waar het verkeerd is gegaan bij het aansluiten waardoor of het signaal op de verkeerde kabels/isra terecht komt of bv onbedoelde verhuizing plaatsvind van een bestaand adsl abo van een andere aanbieder. Achteraf zoiets weer rechtbreien is altijd lastiger.
Dat gebeurt bij ADSL als een ISP laat aanvragen op elke toevoeging zonder daar controle op te doen bij aanvraag. Zo kan 3 ook III moeten zijn of PRAK in plaats van b (voormalige praktijk ruimte wat nu huisnummer b is geworden).

Of als je een aanvraag doet op bijvoorbeeld hier 17 omdat 17A niet bestaat met de hoop op goede afloop. Dan vraag je eigenlijk dus zelf aan als persoon op het verkeerde adres en creëer je drama.

Een check zoals Telfort doet voorkomt dit soort problemen juist.

[ Voor 40% gewijzigd door bjck op 05-01-2011 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bjck schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 14:33:
[...]

Iets verder in de Telfort aanvraag wordt je verwittigd dat de toevoeging die je ingevuld hebt geen ISRA / aansluiting (invoerkabel) bevat in de administratie. Je kan dan kiezen voor de mogelijke opties aan toevoegingen.

De eerste stap is denk ik alleen om dekking van snelheid en beschikbaarheid te controleren, nog zonder de toevoeging/ISRA controle.
Dat heb ik dan even gedaan, ik krijg geen bericht van een ISRA-punt. Het 20Mbit pakket is beschikbaar op ons adres.

Ik heb overigens ook contact gehad met Telfort en die konden mij niet met zekerheid zeggen of en waar in dit huis een IRSA-aansluiting aanwezig was, ook niet waarom er bij de buren bijvoorbeeld een nieuwe kabel is aangelegd. Ik heb echter niet specifiek gevraagd naar de reden daarvan..wellicht kan ik daar nog even over bellen.

@Nielson: Ik wil inderdaad de aanlsluiting wordt opgeleverd weten waar ik aan toe ben, maar ik ben nu zover dat volgens mij alleen iemand van KPN mij definitieve bevestiging kan geven door gewoon langs te komen. Of vergis ik mij daarin :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
De reden dat jij een ISRA op je adres hebt is omdat er ooit telefonie is geweest. Het andere adres waarschijnlijk niet dan.

Of wat ook kan is dat de kabel defect of onvindbaar (in de muur weggewerkt bij verbouwing bijvoorbeeld) was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bjck schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 17:58:
De reden dat jij een ISRA op je adres hebt is omdat er ooit telefonie is geweest. Het andere adres waarschijnlijk niet dan.

Of wat ook kan is dat de kabel defect of onvindbaar (in de muur weggewerkt bij verbouwing bijvoorbeeld) was.
Ok. Dus redelijkerwijs kan ik nu vanuit gaan dat de het modem op de telefoonaanlsluiting van de foto in de OP kan worden aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-09 11:19
Die aansluiting op je kamer zal ongetwijfeld ergens bij je onderburen uitkomen, gezien de kabel. Volgens mij is het een UTP kabel voor zover ik kan zien. Gewoon een tracer die toontjes genereert aan je aansluiting hangen en dan beneden in de meterkast kijken welke kabel het is. Deze verbind je met het tweede aderpaar, want daar zal je DSL op aangesloten worden. Je modem zou ik gewoon bovenzetten ondanks dat ze adviseren om het zo dicht mogelijk bij het ISRA te zetten. Eventueel een splitter ertussen als je ook een analoge lijn wilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hugo__Boss schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 18:42:
Die aansluiting op je kamer zal ongetwijfeld ergens bij je onderburen uitkomen, gezien de kabel. Volgens mij is het een UTP kabel voor zover ik kan zien. Gewoon een tracer die toontjes genereert aan je aansluiting hangen en dan beneden in de meterkast kijken welke kabel het is. Deze verbind je met het tweede aderpaar, want daar zal je DSL op aangesloten worden. Je modem zou ik gewoon bovenzetten ondanks dat ze adviseren om het zo dicht mogelijk bij het ISRA te zetten. Eventueel een splitter ertussen als je ook een analoge lijn wilt :)
De kabels in de telefoonaansluiting zijn gewoon van een gesplitste UTP kabel? Grappig, nooit geweten.

Welk nummer moet ik dan echter de aansluiting op aanvragen volgens jou? Jij gaat er volgens mij vanuit dat er geen apart ISRA-punt is voor onze woning omdat het op het tweede aderpaar wordt aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 20:35
Hugo__Boss schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 18:42:
Er is een aansluitpunt 17A, dit betekend dat de woning een eigen ISRA punt heeft. Dit ISRA punt kan best gewoon een wandcontactdoos zijn, in veel oudere woningen/flats/... is dit zo. Het DSL signaal zal in ieder geval niet geleverd worden op aderpaar 2 van de aansluiting van huisnummer 17. Ik durf niet te zeggen of de wandcontactdoos op de foto het ISRA is of dat deze ergens mee doorgelust is maar het kan ook best een normale telefoonkabel zijn. Welke bekabeling de PTT/KPN door de jaren heen allemaal wel of niet heeft gebruikt weet ik echter niet.

In 99% van de gevallen zit het ISRA punt bij oudere woningen aan de straatkant van de woning.

[ Voor 3% gewijzigd door IceM op 06-01-2011 20:00 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 19:36:
[...]

De kabels in de telefoonaansluiting zijn gewoon van een gesplitste UTP kabel? Grappig, nooit geweten.

Welk nummer moet ik dan echter de aansluiting op aanvragen volgens jou? Jij gaat er volgens mij vanuit dat er geen apart ISRA-punt is voor onze woning omdat het op het tweede aderpaar wordt aangesloten?
Aanvragen altijd op je woon/huis adres, nooit op een ander adres. Je komt dan later altijd in de problemen met veranderingen of aanvragen van de andere bewoners waardoor jouw aansluiting wordt gesloopt.

Waar in het pand het ISRA zich bevind doet er niet zo toe, belangrijk is dat je kan aanvragen op je adres omdat er een ISRA bestaat dat een lijn heeft voor jouw woning/adres. Of het inpandig iets is doorgezet en een afsplitsing is van een ander ISRA maakt niet uit. Het is op jouw adres bestaand in de administratie als telefoon aansluiting, dat is van belang.

Komt vaker voor, ook in Amsterdam heel veel. Dan is een huis met nummer 4 heeft toevoegingen BGL, BGR, 1L, 1R, 2L (etc). Dat is 1-links, 1-rechts etc. Omdat het vroeger een oud pand was, één pand (pakhuis bijv) is het ISRA beneden naast de deur en inpandig doorgezet naar de woningen. Is niet heel raar met appartementen en later gesplitste woningen. Zo zie je ook dat je meters (gas/elektra) beneden zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
IceM schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 19:58:
[...]

Er is een aansluitpunt 17A, dit betekend dat de woning een eigen ISRA punt heeft. Dit ISRA punt kan best gewoon een wandcontactdoos zijn, in veel oudere woningen/flats/... is dit zo. Het DSL signaal zal in ieder geval niet geleverd worden op aderpaar 2 van de aansluiting van huisnummer 17. Ik durf niet te zeggen of de wandcontactdoos op de foto het ISRA is of dat deze ergens mee doorgelust is maar het kan ook best een normale telefoonkabel zijn. Welke bekabeling de PTT/KPN door de jaren heen allemaal wel of niet heeft gebruikt weet ik echter niet.

In 99% van de gevallen zit het ISRA punt bij oudere woningen aan de straatkant van de woning.
Duidelijk, indien het een telefoonkabel is kan alsnog het modem gewoon worden aangesloten right? De contactdoos zit op de eerste verdieping op de kamer aan de straatkant, dat lijkt dus te kloppen.

@bjck: duidelijk, merci, dat werd hier namelijk eerder volgens mij nog gesuggereerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 23:05:
[...]

Duidelijk, indien het een telefoonkabel is kan alsnog het modem gewoon worden aangesloten right? De contactdoos zit op de eerste verdieping op de kamer aan de straatkant, dat lijkt dus te kloppen.

@bjck: duidelijk, merci, dat werd hier namelijk eerder volgens mij nog gesuggereerd.
Om nog even mezelf te quoten; ik had de bestelling bij Telfort ondertussen even geannuleerd, om eerst goed uit te zoeken wat nu precies de mogelijkheden zijn. Het pakket is al wel gearriveerd en ik heb ~2 weken om te heractiveren. Ik zoek dus nog even een antwoord op bovenstaande post ;) dan weet ik voldoende!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Je hebt ergens in het pand een hoofd aansluiting (ISRA) op 17A, dat moet wel. Deze kan fysiek ook beneden zitten door opsplitsing van de woning of door de aanleg hoe dat gedaan is. Aanleg van een telefoon aansluiting (kabel + ISRA) kan gedaan zijn met aparte kabel naar boven + ISRA of door een kabel uit ISRA van beneden te gebruiken en deze naar boven te verlengen.

Waarom zou je annuleren? Die stap begrijp ik niet. Dan haal je alleen maar meer op je hals denk ik.

Je hebt aangevraagd op het juiste adres, jouw adres. Als het niet werkt kan je ISP altijd nog een monteur sturen om het uit te zoeken en te herstellen.

Enige wat ik nog zie is dat je meerdere wand aansluitpunten hebt en je moet de eerste vinden. Dan de rest daar loshalen en je modem erop aansluiten. Werkt het dan niet je ISP onderzoek laten verrichten waarom 't niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bjck schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 18:39:
Je hebt ergens in het pand een hoofd aansluiting (ISRA) op 17A, dat moet wel. Deze kan fysiek ook beneden zitten door opsplitsing van de woning of door de aanleg hoe dat gedaan is. Aanleg van een telefoon aansluiting (kabel + ISRA) kan gedaan zijn met aparte kabel naar boven + ISRA of door een kabel uit ISRA van beneden te gebruiken en deze naar boven te verlengen.

Waarom zou je annuleren? Die stap begrijp ik niet. Dan haal je alleen maar meer op je hals denk ik.

Je hebt aangevraagd op het juiste adres, jouw adres. Als het niet werkt kan je ISP altijd nog een monteur sturen om het uit te zoeken en te herstellen.

Enige wat ik nog zie is dat je meerdere wand aansluitpunten hebt en je moet de eerste vinden. Dan de rest daar loshalen en je modem erop aansluiten. Werkt het dan niet je ISP onderzoek laten verrichten waarom 't niet werkt.
Mja achteraf was annuleren misschien niet zo heel handig. Liep wel erg soepel, was verder geen probleem.

De wandcontactdoos in de OP is de enige in het huis. Ik ga het proberen en laat de uitslag weten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Verwijderd schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 19:58:
[...]

Mja achteraf was annuleren misschien niet zo heel handig. Liep wel erg soepel, was verder geen probleem.

De wandcontactdoos in de OP is de enige in het huis. Ik ga het proberen en laat de uitslag weten! :)
Ik denk dat er weinig te proberen valt nu, annulering is een annulering bij ISP's. Wat wil je dan proberen, of je hem op je hoofd kan dragen als hoedje?

;)

Je vraagt iets aan bij een ISP, je wilt het hebben maar twijfelt over de aansluiting. Je adres heb je goed opgegeven en je ISP heeft de taak als het niet werkt het op te lossen. Waar twijfel je over en waarom rare stappen als annuleren. Daarna ga je proberen of het werkt, tuurlijk werkt het dan niet...

Gokje, je bent straks lang bezig om modem weer te retourneren. Nieuwe aanvraag doen en wachten tot je annulering helemaal verwerkt is omdat je lijn misschien administratief al bezet is en weer vrij moet komen.

[ Voor 34% gewijzigd door bjck op 08-01-2011 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bjck schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 20:27:
[...]

Ik denk dat er weinig te proberen valt nu, annulering is een annulering bij ISP's. Wat wil je dan proberen, of je hem op je hoofd kan dragen als hoedje?

;)

Je vraagt iets aan bij een ISP, je wilt het hebben maar twijfelt over de aansluiting. Je adres heb je goed opgegeven en je ISP heeft de taak als het niet werkt het op te lossen. Waar twijfel je over en waarom rare stappen als annuleren. Daarna ga je proberen of het werkt, tuurlijk werkt het dan niet...

Gokje, je bent straks lang bezig om modem weer te retourneren. Nieuwe aanvraag doen en wachten tot je annulering helemaal verwerkt is omdat je lijn misschien administratief al bezet is en weer vrij moet komen.
Mijn twijfel was gerelateerd aan hoe het is gegaan bij onze buren en de kosten voor een nieuwe kabel. Nieuwe kabel komt niet op kosten van ISP maar van de klant.

De bevestigingsbrief van de annulering geeft aan dat door contact op te nemen met de klantenservice de annulering weer ongedaan gemaakt kan worden. Waarschijnlijk krijg ik daarvan weer een bevestigingsbrief over wanneer de verbinding wordt opgeleverd. Dan ga ik het natuurlijk proberen, niet nu inderdaad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Kosten kunnen nooit achteraf komen van een ISP, alleen vooraf. Het ergste wat je kan gebeuren als consument is dat de ISP achteraf moet bekennen niet te kunnen leveren.

Als vooraf geen kosten worden gemeld kan het of geleverd worden en werkt, of niet geleverd worden. Dat is de afspraak die je maakt als je de voorwaarden van ISP's leest. Ergste geval krijg je niet geleverd en heb je een paar keer een monteur over de vloer om een niet gelukte levering op te lossen.

Als de kabel die de ISP in de administratie ziet voor ADSL niet werkt kan jij daar als consument nooit de kosten van moeten betalen voor herstel. Ja, tenzij het zelf gesloopt is natuurlijk. Je mag immers kabels en leidingen van nuts bedrijven niet beschadigen, weghalen of verplaatsen.

Eigenlijk wat je nu gedaan hebt is:

twijfelen / keuze maken / ISP kiezen / bestellen / twijfelen / annuleren / twijfelen / keuze maken / bestellen.

Je loopt in een cirkel ;)

[ Voor 19% gewijzigd door bjck op 08-01-2011 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als dit een gedeelde woning is dan ligt de oorsprong inderdaad in de meterkast. het eerste aderpaar zal vermoedelijk door de onderburen gebruikt worden.
Als het 2e aderpaar beschikbaar is zal Telfort hierop kunnen leveren. Mits deze vrij is.

Verder is een Wandcontactdoos inderdaad een aftakking van het originele ISRA. Als telfort levert tot aan de meterkast en de vertakking naar die WCD niet goed gaat ligt de verantwoordelijkheid bij de klant.

Als een contract word afgesloten, maar het signaal niet geleverd kan worden zal inderdaad een afwijzing volgen die de klant geen geld zal kosten. Dus het lijkt mij allereerst wel handig om toch even contact op te nemen met Telfort en te vragen wat de voorwaarden zijn en of ze kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 09 januari 2011 @ 16:12:
Als dit een gedeelde woning is dan ligt de oorsprong inderdaad in de meterkast. het eerste aderpaar zal vermoedelijk door de onderburen gebruikt worden.
Als het 2e aderpaar beschikbaar is zal Telfort hierop kunnen leveren. Mits deze vrij is.
Het zijn 2 aparte woningen, 17A zit boven 17. Jij geeft aan dat er echter sprake is van één IRSA voor beide woningen? Dan zou ik toch niet op 17A mijn aansluiting kunnen aanvragen? Dit lijkt mij niet te kloppen, zie ook eerdere reacties.
Verder is een Wandcontactdoos inderdaad een aftakking van het originele ISRA. Als telfort levert tot aan de meterkast en de vertakking naar die WCD niet goed gaat ligt de verantwoordelijkheid bij de klant.

Als een contract word afgesloten, maar het signaal niet geleverd kan worden zal inderdaad een afwijzing volgen die de klant geen geld zal kosten. Dus het lijkt mij allereerst wel handig om toch even contact op te nemen met Telfort en te vragen wat de voorwaarden zijn en of ze kunnen leveren.
Dit is inderdaad waar ik op doelde @bjck. Als het signaal wel geleverd kan worden, maar tot de meterkast, ligt de verdere verantwoordelijkheid dan toch juist bij mij als consument..?

Edit: Ah, nu valt denk ik het kwartje bij mij :P; als er inderdaad een nieuwe kabel moet worden getrokken vanwege het gebrek van een werkende telefoonaansluiting dan kan er per definitie natuurlijk niet geleverd worden. De keuze om daarvoor een nieuwe kabel te leggen ligt dan natuurlijk bij de consument, bij mij, het ISP heeft daar verder niks mee te maken.

Kan er wel geleverd worden maar werkt het één en ander niet, dan komt er inderdaad een monteur langs. Het sluit elkaar uit.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2011 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-08 11:19
Gezien het type kabel en wcd op de foto is dat wat jij hebt 100% geen ISRA punt.
Telford kan je ook geen antwoord geven op de vraag of jij een ISRA punt hebt omdat zij geen beheerder zijn van het netwerk.
Volgens mij kun je dat beter checken bij KPN.
Die zouden je moeten kunnen vertellen of jou huis een eigen aansluiting heeft of niet.
Maar gezien jou verhaal over geen meterkast etc, plus de foto weet ik eigenlijk wel 100% zeker van niet.
Enigste optie is dan om op het 2e aderpaar van je onderburen te gaan zitten. (Als die aanwezig is / nog goed werkt. want dat is in oudere huizen niet gegarandeerd)
Of natuurlijk de duurdere optie van een eigen aansluiting te laten aanleggen.
Want volgens mij is er binnen KPN ook nog een regel dat je eigenlijk niet de aansluiting van iemand anders mag gebruiken. (Pin me er niet op vast, het is alweer een x aantal jaren geleden dat ik als telecom monteur werkzaam was).

[ Voor 20% gewijzigd door arbraxas op 09-01-2011 16:40 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Verwijderd schreef op zondag 09 januari 2011 @ 16:24:
[...]

Het zijn 2 aparte woningen, 17A zit boven 17. Jij geeft aan dat er echter sprake is van één IRSA voor beide woningen? Dan zou ik toch niet op 17A mijn aansluiting kunnen aanvragen? Dit lijkt mij niet te kloppen, zie ook eerdere reacties.
Ondanks je ISRA misschien fysiek buiten je woning zit vraag jij netjes aan op je eigen adres. Het zou pas fout gaan als je niet aanvraagt op 17A maar op 17. Nu vraag je correct aan en dat kan ook, dus is er een lijn voor 17A. Of dat ISRA nu bij je binnen of net buiten je voordeur zich bevindt is er een aansluiting voor 17A.

Als een ISP je levert op 17A omdat jij daarop besteld en het werkt niet of signaal is niet te vinden komt er vanuit de ISP een monteur om het te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bjck schreef op zondag 09 januari 2011 @ 18:03:
[...]

Ondanks je ISRA misschien fysiek buiten je woning zit vraag jij netjes aan op je eigen adres. Het zou pas fout gaan als je niet aanvraagt op 17A maar op 17. Nu vraag je correct aan en dat kan ook, dus is er een lijn voor 17A. Of dat ISRA nu bij je binnen of net buiten je voordeur zich bevindt is er een aansluiting voor 17A.

Als een ISP je levert op 17A omdat jij daarop besteld en het werkt niet of signaal is niet te vinden komt er vanuit de ISP een monteur om het te fixen.
Allright, duidelijk.

Als laatste nog even een duidelijkere foto van de contactdoos, waarop ook de drie draden (en kleuren) te zien zijn die eruit komen.

http://img683.imageshack.us/i/dsc04655n.jpg/

Foto moet je een slag naar links draaien, de oranje-wit gaat dus naar de linkerbovenschroef, blauw-wit naar rechtsboven. Weet niet of dit het nog wat duidelijker maakt, maar goed :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2011 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:38
Dat lijkt niet op een echte ISRA, iig niet qua bekabeling, lijkt wel utp wat er gebruikt is. Is de bekabeling helemaal weggewerkt in de muren of is deze enigzins te volgen waar deze vandaan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om nog even terug te komen op het meterkast verhaal.
Neem nou bijvoorbeeld een appartementen complex. Deze hebben over het algemeen een gedeelde meterkast.
In deze meterkast komen dan meedere internet abo's binnen omdat deze woningen vaak voorheen 1 woning waren maar later zijn opgesplitst. In sommige situaties kan het niet anders. Hetzelfde geld voor studentenwoningen, deze hebben onderaan een grote meterkasten met soms 10 aansluitpunten waarop dan een stuk of 4/5 internet abo's binnenkomen, sommige studenten werken samen, sommigen willen individueel een eigen internetabo.
Wat ik bedoel te zeggen is dat als jij in een woning woont waarop 2 aderparen binnenkomen. en 1 is in gebruik, 1 niet. deze woning is opgesplitst. Dan zou dat 2e aderpaar hiervoor gebruikt kunnen worden.

Als deze woning namelijk geheel is afgesplits, en dit de oorspronkelijke situatie zou zijn. en er tevens een 'eigen' aansluitpunt zou zijn, dan zou je waarschijnlijk ook een eigen meterkast hebben.

En ik sluit me er bij aan dat dit niet op een ISRA punt lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat inderdaad ook, ik heb net ook nog even met onze buren gesproken. Zij gaven aan dat er, voordat zij er woonden, in het verleden er een gedeelde telefoonaansluiting is geweest met hun onderburen. Zij hadden dus ook een soortgelijke 'telefoonaansluiting' als bij ons in een kamer, daar de verbinding op aangevraagd, maar dat werkte dus niet. Vervolgens is er een monteur geweest op zoek naar de aansluiting, die hebben uiteindelijk een nieuwe kabel aangelegd, zo'n blauwe. Die komt uit de grond voor het huis en gaat via het trappenhuis naast de voordeur het huis in.

Ik denk dat er in het verleden een soortgelijke situatie is geweest bij ons, ook gezien de reacties in dit topic. Dan is het dus waarschijnlijk dat er ook voor ons zo'n kabel moet worden getrokken. Die moet vanuit de grond naar de 2e verdieping, 20 meter ofzo. Het meisje wat ik sprak van de buren wist niks van hoge kosten 100-200 euro, maar zij had het verder niet geregeld. Ze betaalden wel alles samen, dus als er opeens een groot bedrag had moeten worden betaald zou zij het waarschijnlijk wel hebben gemerkt..daar wist ze alleen niks van. De jongen die 't geregeld had is ondertussen al verhuisd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Je moet met dit verhaal niet bij een ISP aanmelden, dit is zo onbekend dat geen helpdesk medewerker je een juist antwoord kan gaan geven.

Vraag gewoon ergens aan, je adres komt voor en heeft een ISRA dus in de administratie. Als het niet werkt maak je een ticket aan bij de ISP en komt vanzelf KPN een kijkje nemen. Als die monteur de aansluiting niet kan vinden en repareren wordt er daarna door KPN een ondergronds ploeg aangestuurd die de aansluiting in je huis in orde gaan maken.

Zou er administratief geen ISRA bestaan heb je kosten, dan kan je namelijk niets bestellen. Omdat er een lijn staat in de administratie op je adres heb je als consument geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bjck schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 19:47:
Je moet met dit verhaal niet bij een ISP aanmelden, dit is zo onbekend dat geen helpdesk medewerker je een juist antwoord kan gaan geven.

Vraag gewoon ergens aan, je adres komt voor en heeft een ISRA dus in de administratie. Als het niet werkt maak je een ticket aan bij de ISP en komt vanzelf KPN een kijkje nemen. Als die monteur de aansluiting niet kan vinden en repareren wordt er daarna door KPN een ondergronds ploeg aangestuurd die de aansluiting in je huis in orde gaan maken.

Zou er administratief geen ISRA bestaan heb je kosten, dan kan je namelijk niets bestellen. Omdat er een lijn staat in de administratie op je adres heb je als consument geen probleem.
Gaan we doen :) dank voor alle reacties! Het is mij nu in ieder geval helder.
Pagina: 1