Oude harde schijf te sloom?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de onderstaande harde schijf in een cover gestopt en deze gebruik ik als externe harde schijf.

Merk: Hitachi
Model: Deskstar 7K250
Serie: HDS 722516VLAT80
Grootte: 164.7 GB
RPM: 7200
Cache: 8 MB
Seek time: 8,5 ms
Inch: 3,5
Jaar: 18-09-2004

Dit gaat vrijwel altijd prima maar laatst had ik een probleem. Ik had een mkv-bestand van circa 10,3 GB op de schijf gezet en ging deze bekijken op mijn Home Cinema Set (Samsung HT-C5500). Bij scenes met hard geluid en veel snel beeld ging het beeld en het geluid zeer schokkerig. De film was dan niet normaal te bekijken.

Ik ben een redelijke leek met computers, maar mijn verstand zegt dan "de overdrachtssnelheid is te langzaam voor deze bitrate (10,3 GB, 104 minuten, bitrate 13,21 Mbit/sec)".

Maar USB kan die snelheid wel aan. En andere mkv-bestanden met een iets lagere bitrate (circa 10 Mbit/sec) geven geen probleem.

Weet iemand waar dit aan kan liggen? Is de harde schijf te langzaam? Zou een nieuwe harde schijf beter werken?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

10.3GB/104 minuten ~= 100MB/minuut ~= 1.7 MB/s
De HD zou dat prima aan moeten kunnen.
USB1 kan het echter niet, USB2 wel.

Weet je zeker dat je TV het kan, 10.3G voor 104 minuten is nogal wat.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 20:13

FikkieHo

Wokmaster

Ik denk eerder dat je HC-setje zo'n hoge bitrate niet aankan. Deze zijn meestal niet gemaakt om zo'n hoge bitrate uit te lezen.

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:51
Ehm, misschien kan het voorkomen dat de 10.3 GB niet in 1 stuk op de schijf staat. Maar in honderden fragmenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 20:19:
Weet iemand waar dit aan kan liggen? Is de harde schijf te langzaam? Zou een nieuwe harde schijf beter werken?
Hang de schijf eens aan een pc en kijk hoe snel het kopieren van het betreffende bestand naar de interne schijf gaat, denk dat je de 20MB/s wel haalt.

Wat FikkieHo noemt lijkt me eigenlijk logischer. Welk bestandssysteem gebruik je trouwens, NTFS neem ik aan? Je zou jeroen3's advies kunnen opvolgen en kijken of de schijf erg gefragmenteerd is, hoewel dat bij ntfs en grote bestanden wel mee zal vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ CAPSLOCK2000 en FikkieHo

Het verbaasde mij ook, maar ik ben zeer te spreken over de Home Cinema Set. Streamend via een netwerkkabel en via de harddisk met USB gaan vrijwel alle mkv-bestanden rond de 10 GB gaan soepel in Full HD. Het is trouwens de Home Cinema Set die het werk doet, de TV is alleen maar output van de Home Cinema Set.

@ Nielson

De overdrachtssnelheid van de externe naar de interne schijf is gemiddeld 35 MB/sec. Snel genoeg lijkt me.
Het bestandssysteem is inderdaad NTFS. Ik ben geen held met defragmenteren naar Windows vindt het na een analyse niet nodig de schijf te defragmenteren. Met UltimateDefrag 2008 zie ik 1/3 blauw (contiguous), 1/3 rood (fragmented) en 1/3 wit (free space). En degree of fragmentation 48,39%. Ik heb geen idee of dat de informatie is die je bedoelt.

Andere opties waarom streamen via het netwerk wel gaat, maar via de harddisk schokkerig bij drukke scenes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Je kunt toch ook wel zien welke bestanden gefragmenteerd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:36

Mavamaarten

Omdat het kan!

LOLWUT ?!
48.39% is vreselijk hoog. Defragmenteren die handel !
Dit is waarschijnlijk de/ een mede-oorzaak van het probleem.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ jeroen3

Ik heb geen idee. Hoe kan ik dat zien? Er staan maar 5 bestanden op, alleen mkv-bestanden van circa 10GB.

@ Mavamaarten

Ik ga de schijf vanavond meteen defragmenteren. Daarna meteen kijken of het beter gaat. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Defragmenteer je harde schijf:

Stap 1: Download IObit smart defrag
Stap 2: Installeer dat programma
Stap 3: Start het programma(administrator rechten nodig)
Stap 4: Selecteer de harde schijf waar we het over hebben
Stap 5: Selecteer "Defragmenteren"
Stap 6: Druk op start
Stap 7: Wacht...

Een Fragmentation rate van <5% is acceptabel, ik defragmenteer zelfs altijd tijdens opstarten(2.5TB), ±3 minuutjes werk.

[ Voor 13% gewijzigd door Beatboxx op 05-01-2011 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Weet je 2000% zeker dat die externe HDD NTFS is? Ik vind 48% fragmentation echt achterlijk veel; zelf kom ik op minder dan 1% uit op een 2TB RAID5 volume wat al dik een jaar draait.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Lijkt me sterk dat het iets gaat helpen, als je PC aan 35MB/s kan lezen zou je HCS dat zeker wel aan 10-15Mbit moeten kunnen. Zou hij dat niet kunnen dan ligt het probleem niet bij de hardeschijf maar bij de HCS die zulke snelheden niet bij kan benen.
Wat als je exact deze film over het netwerk bekijkt?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@MAX3400

Ik heb op mijn harde schijf 80% aan films en de rest is kleiner dan 100 mb.
En dan krijg je een hoge kans op fragmentatie als je veel bestanden weghaald en nieuwe plaatst. Zeker op een oudere harde schijf die al wat langer in gebruik is.
Laatst zette ik een ISO van 5 GB op mijn harde schijf die nog slechtst 100 GB vrij had. En daar had hij 63 stukjes van gemaakt. Dus ik heb een boel ruimte gemaakt en hem het "SPACE" algoritme van een tool laten draaien, dat maakt van alle vrije ruimte een lang stuk. Dat voorkomt ook toekomstige defragmentatie van grote bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

jeroen3 schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 17:22:
@MAX3400

Ik heb op mijn harde schijf 80% aan films en de rest is kleiner dan 100 mb.
En dan krijg je een hoge kans op fragmentatie als je veel bestanden weghaald en nieuwe plaatst. Zeker op een oudere harde schijf die al wat langer in gebruik is.
Totaal off-topic maar onzin, zeker op NTFS... Nee, ik moet het anders zeggen: NTFS is ingericht om zo min mogelijk gefragmenteerd te raken vandaar ook mijn opmerking over mijn RAID-set. Niet alleen worden gedeelten van een file over schijven verdeeld, ik kan met zeer grote zekerheid zeggen dat daar dagelijks minstens 500 zo niet 5000 files bijkomen en/of verdwijnen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de schijf leeg gehaald en gedefragmenteerd. Degree of fragmentation is nu 0,06%. Twee films erop gezet, nogmaals gedefragmenteerd. Maar als ik de harde schijf aan mijn Home Cinema Set aansluit is het schokkerige beeld bij 1 van de films nog steeds aanwezig.

Misschien iets met het bufferen?

Ik ga het binnenkort maar eens met een andere harde schijf proberen. Bedankt voor alle reacties.

@ Tsurany
Via het netwerk gaat dezelfde film prima, geheel soepel. Dus aan de Home Cinema Set zal het niet liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 20:13

FikkieHo

Wokmaster

Maar ja, het kan ook zijn dat de HC via de usb het niet kan verwerken, ook al staat er usb2 op :)

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het lijkt mij juist wel dat het aan de Home Cinema Set ligt, want als je hardeschijf in de PC acceptabele snelheden haalt die hoog genoeg zijn om elke vorm van video te streamen dan moet je Home Cinema Set dat ook kunnen. Dat het niet lukt moet dan echt iets bij de Home Cinema Set zijn wat verkeerd zit.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In de handleiding van de HCS staat dat externe harde schijven tot 160 GB zeker worden herkend en schijven groter dan 160 GB mogelijk niet.

Waarom dat verschil? En zou een schijf van 1 TB het ook doen of is die kans zeer klein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
Gewoon proberen, maar denk niet dat je het in de hd moet zoeken. Zo'n mediaplayer heeft gewoon erg weinig rekenkracht, en denk dat je nu tegen die limiet aanloopt bij die zware mkv icm het gebruik van usb en ntfs.
Pagina: 1