Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fukutoshin
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-07 10:35
het volgende probleem, 3 jaar lang heb ik via timemachine mijn foto's, muziek, en applicaties lopen back uppen met time capsul, nu is mijn oude 320 gb hd gecrashed en heb ik een ssd laten inbouwen van 120 gb.
via migratie assitstent heb ik bijna 100 gig laten terug zetten, waaronder documenten, en applicaties maar waar zijn mijn libaries voor fotos gebleven en wat was die 100 gig eigenlijk dan??
als ik via finder mijn naar users ga zie ik wel, music, photos, documents etc maar met een rood kruis erdoor,
ik word er echt helemaal gek van, waar is alles gebleven??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:07

YellowCube

Wait...what?

is dat rode kruis niet toevallig vanwege permissies die je weer even goed moet zetten?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fukutoshin
ik kan via info alleen zien dat alles op read en write staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fukutoshin
echt niet te volgen dit hoor, 100 gig terug laten zetten (maar wat?) mijn aperture en iphoto libary bestaan allebij niet, echter nu ik picassa opstart begint die opeens allemaal foto's te scannen en te importeren...rara...
(ik wilde zowiezo helemaal schoon beginnen alleen met aperture en dan rustig alles importeren vanuit iphoto)
maar nu zit ik weer met die picassa meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05:38
wellicht met chmod even opnieuw instellen voor alles incluus subfolders :?

chmod -R u+rwX /Users/%username%

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fukutoshin
http://gallery.me.com/jjonker#101791 heb ik een screenshot gemaakt,
chmod? via terminal of zo? is er geen makkelijker manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fukutoshin
ik ben er al (dus niet) uit, je moet via info en dan bij sharing en permissions jezelf toevoegen voor read write,..
zie http://superuser.com/ques...ups-from-another-computer
maar dan wordt het leuk, dan zijn de mappen leeg :(

[ Voor 12% gewijzigd door fukutoshin op 04-01-2011 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Open toch eens een terminal. Vervolgens voer je uit:
ls -ln

Je terminal output ziet er -normaal gesproken- als volgt uit:
$ ls -ln
total 0
drwxr-xr-x    7 501  20   238 20 dec 16:00 Applications
drwx------+   4 501  20   136  4 jan 15:24 Desktop
drwx------+  16 501  20   544  4 jan 16:39 Documents
drwx------+ 158 501  20  5372  4 jan 16:20 Downloads
drwx------+  45 501  20  1530 18 nov 20:08 Library
drwx------+  17 501  20   578 16 dec 20:33 Movies
drwx------+   5 501  20   170 10 dec 20:35 Music
drwx------+   8 501  20   272 24 dec 16:01 Pictures
drwxr-xr-x+   6 501  20   204 27 dec 11:16 Public
drwxr-xr-x+   5 501  20   170 23 okt 16:05 Sites

Wat nu belangrijk is, is welk userid er vermeld staat voor de directories waar jij in de Finder een permission-denied-symbool bij ziet. In mijn geval is het userid van de owner voor alle folders 501, zoals je kan zien. Het userid dat je hier ziet staan noemen we even voor het gemak WrongID

Vergelijk dit userid uit je terminal uitvoer met het userid van je huidige user. Vraag dit userid op met:
dscl . -read /Users/`whoami` UniqueID

De uitvoer ziet er als volgt uit:
$ dscl . -read /Users/`whoami` UniqueID
UniqueID: 501

Dit userid noemen we RightID

Hoogstwaarschijnlijk zijn WrongID en RightID niet hetzelfde. Als dat zo is, doe je het volgende:

Word root:
sudo -s

Wanneer je om je password gevraagd wordt, voer je je eigen password in. Uitvoer:
benny@kiwi:~$ sudo -s
Password:
bash-3.2# 

En daarna:
find -x / -uid <WrongID> -exec chown <RightID> {} \;

Kortom: als WrongID 503 is, en RightID 501, ziet het commando er als volgt uit:
find -x / -uid 503 -exec chown 501 {} \;

[ Voor 5% gewijzigd door Whieee op 04-01-2011 20:25 ]

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fukutoshin
ik doe nu weer een nieuwe install, opstarten met c, dan restore from old back up, dit omdat ik niet begreep waar die 100 gig was gebleven, ik kon dus wel in de folders kijken maar zag niks, behalve de nieuwe libary waar niks in stond. ik kon verder niet kiezen welke backup ik wilde restoren dus dat is een verrassing zo...
anders bovenstaande stappen proberen met terminal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-08 20:53
Whieee schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 20:19:
Open toch eens een terminal. Vervolgens voer je uit:

[knip] hoop tekst en uitleg
Zo! Met een kanon op een mug schieten!
Wel een toffe oplossing, zeker als je originele gebruiker domweg niet meer in je directory bestaat.

Je kunt ook de UID van je gebruiker aanpassen in Systeemvoorkeuren. Dan klopt je UID weer voor alle oude bestanden (en krijg je een dikke error omdat de nieuwe bestanden in je ~/Library niet meer kloppen. Op te lossen met de post van Whieee).

Andere methode: ga naar de info van je homemap, geef jezelf lees&schrijf rechten zoals je al eerder hebt gedaan. Klik vervolgens op het tandwieltje en kies voor 'propagate permissions'. Hiermee stel je alle onderliggende mappen hetzelfde in en hoef je deze actie niet voor elk bestandje en mapje te herhalen.

[ Voor 20% gewijzigd door hans_lenze op 04-01-2011 22:09 . Reden: Klikerdieklik methode toegevoegd ]

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 21:31
fukutoshin, overigens nog even een ander punt. Probeer je zinnen duidelijk op te bouwen en iig te beginnen met hoofdletters. Op het forum communiceren we alleen met taal, dan is het wel zo handig als het optimaal leesbaar is ;)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fukutoshin
Ok, goed punt. Ik ben helaas nog niet veel verder omdat de mac aangaf minimaal 7 uur over een restore te doen. Een paar uur later stond deze nog steeds op 3% en leek het hele apparaat te hangen.
Dus restoren met de de startup disk werkt ook niet net als de migratie assistent zoals eerder vermeld.
Ben nu maar weer gewoon het os op de ssd te zetten en dan via time machine proberen terug te reizen na 2 januari en eens kijken of ik de hele libary van aperture kan terug zetten idem met iphoto en itunes.
Als dan niet helpt ga ik weer van voren af aan beginnen en met de rechten klooien via terminal. Bedankt voor alle tips zover 8-) ik moet helaas weer "gewoon werken" straks... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fukutoshin
Nou eindelijk komen we nu een stapje verder. Na veel omwegen en rechten goed zetten heb ik met veel moeite mijn aperture libary en iphoto libary binnen en na het opnieuw instaleren van de programma's die daar voor nodig zijn kan ik ze eindelijk openen. Simpel weg een restore werkt voor geen meter, ook migratie assistent is hopenloos. Je moet eerst inloggen op je time capsule en jezelf daar als admin of user toevoegen, dan moet je dus de rechten op read/write zetten en kan je het binnenhalen met heel veel foutmeldingen en waarschuwingen etc. Daarna mag je nog even opnieuw beide programma's instaleren (en plugins) want ook dat werkt niet via restore.
Enfin, het werkt nu wel en hoe! Ssd rules. Tnx en nog bedankt voor de input. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fukutoshin
test
Pagina: 1