Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Ik ben in het bezit van een Asus 1005px netbook met daarin een Intel Atom N450 processor.

De netbook beschikt standaard over 1 GB geheugen en dat is aan de magere kant bij gebruik van Windows 7.

Ik wil het geheugen dus uitbreiden, naar het liefst 4 GB. Maar nu las ik tegenstrijdige berichten over het aantal maximaal ondersteunde geheugen bij Atom processors. De ene zegt dat er maximaal 2 GB in kan en de andere zegt dat er 4 GB en zelfs meer in kan.

Wie kan mij duidelijkheid verschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:05
Intel zelf zegt maximaal 2GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Limiet is volgens mij afhankelijk van de gebruikte chipset/memory controller.

[ Voor 13% gewijzigd door MegaTronics op 04-01-2011 18:05 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylzzzz
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 15:20
ik heb 4GB geprobeerd, dit werkte wel goed :) dus 1x4GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Op wat voor hardware precies draaide die 4GB? Zowel model mobo/laptop/netbook als merk/typenr. geheugen graag.

En welk OS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
MegaTronics schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 18:03:
Limiet is volgens mij afhankelijk van de gebruikte chipset/memory controller.
In mijn netbook zit een Intel NM10 Express chipset.

Ik vind het vreemd om te lezen dat iemand 4 GB werkend heeft. Dat is wat ik bedoel met tegenstrijdige berichten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:10
Memory controller zit in de CPU geintegreerd bij nieuwere Atoms. De Singlecore N* atoms kunnen 2GB aan, de dualcore D* atoms doen 4GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Bedankt, nu is het mij duidelijk! Ik ga zo op pad om 2GB geheugen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Het geheugen zit in de netbook en het verschil mag er zijn. Vooral opstarten/afsluiten gaan een stuk vlotter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb net een asus netbook geupgrade door win7 professional 64-bit te installeren ipv de bestaande win7 starter. 32-bit systemen kunnen maximaal 4 gb ram adresseren (zonder PAE - physical address extension). 64-bit systemen zou theoretisch 2^64 bits adresseren - heeeeeel veel dus! Maar de hoeveelheid adresserbare RAM is niet alleen daarvan afhankelijk. Belarc says that slot DIMM0 has 1gb RAM en slot DIMM1 is empty. Ik dacht dat de ASUS 1005PX slechts 1 slot had, maar vermoedelijk is er wel een 2e slot aanwezig op de moederbord die voor de een of andere reden niet bruikbaar is?
Het verhaal is dat de ASUS 1005px maximaal 2gb aan kan? Maar het zou interessant om een 4gb DIMM te proberen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:58

Bolletje

Moderator Harde Waren
Limitaties kunnen niet enkel in het besturingssysteem zitten. Zoals je zegt kan de chipset wel de mogelijkheid bieden tot twee geheugensloten, maar inderdaad dat de andere simpelweg fysiek niet aanwezig is.

Ik heb zelf toevallig een Asus 1001PX en daar inderdaad naderhand 2GB DDR2 in geplaatst. 4GB DDR2 SODIMM modules zijn eigenlijk te duur voor de machine. Je bent namelijk behoorlijk gelimiteerd door je processor, niet zozeer je werkgeheugen. Ik heb tevens een vrij snelle ssd er inzitten (Samsung 830); dat zorgt ook dat het geheel een stuk vlotter aanvoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 14:13
Ik heb een soortgelijke netbook met Windows 7 starter die ik voornamelijk gebruik om de internetten en mailen. Dat gaat echter niet erg vlot.

Onlangs heb ik er de Linux distributie Peppermint op geinstalleerd, een wereld van verschil! Doordat het een licht besturingssysteem is, draait alles een stuk vlotter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bolletje schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 20:58:
Limitaties kunnen niet enkel in het besturingssysteem zitten.

[...]
Toch wel. Windows 7 Starter zal slechts 2GB gebruiken, ongeacht hoeveel in het apparaat aanwezig is.

Ik heb een netbook (Acer AO522) die met een onbruikbare 1GB en Windows 7 Starter geleverd werd. Max volgens alle specs van Acer was 2GB, maar hardwarematig kon er prima 4GB in, heb een tijd lang zo gedraaid ook met Win7 Ultimate en Ubuntu erop.

Dat gezegd, dit is een uitzondering. Meeste limieten zitten idd in de hardware. Als de geheugencontroller max een bepaald hoeveelheid RAM aankan, dan is dat dan ook de max. Let wel dat met name Intel er een handje van weg heeft om bij low-end producten een lagere max te communiceren dan werkelijk het geval is - ik herinner me goed hoe Abbadon en ik een jaar of 10 terug vaststelden dat de i430TX en i440LX chipsets twee keer zoveel RAM aankonden als Intel officeel aangaf.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1