Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[FreeNAS] Opstarten/Booten duurt 21,3 minuten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Sinds een tijdje heb ik op mijn EMC server FreeNAS 0.7.2 32-bit draaien. Over het feit dat ik me kapot schrok over de hoeveelheid geluid dat de server produceert, wil ik het niet hebben.

Zoals in de titel van dit Topic al zegt, duurt het maar liefst 21 minuten en 20 seconden voordat de server is opgestart. Hetgeen wat ongeveer 20 minuten in beslag neemt, is de loader van FreeNAS.

Ik heb FreeNAS geinstalleerd met en op een USB-stick. Mijn idee was om te installeren op één van de hardeschijven, alleen de keuze om dat te doen, toont zich niet in het menu. Ik vermoed dus dat het komt doordat de server alle data van de usb-stick moet halen.

Nou heb ik tijdens het booten gezien, dat de server beschikt over 3 USB 1.1 poorten en 1 USB 2.0 poort. Misschien dat de stick nu in een 1.1 poort zit, maar weet iemand hoe je kunt zien welke poort de USB 2.0 poort is?

Verder heb ik op internet weinig tot niks gevonden. Er zijn wel topics over mensen die het ook te lang vinden duren, maar dan gaat het om secondes. En verder dan hardware uitzetten komt het ook niet, wat overigens alleen secondes winst geeft.

Wie heeft voor mij de gouden tip waardoor ik niet eerst hoef te gaan douchen als ik de server aan zet?

Groeten,

Diggel

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 16:37:
Nou heb ik tijdens het booten gezien, dat de server beschikt over 3 USB 1.1 poorten en 1 USB 2.0 poort. Misschien dat de stick nu in een 1.1 poort zit, maar weet iemand hoe je kunt zien welke poort de USB 2.0 poort is?
Ik zou verwachten dat zoiets in een handleiding staat. Of denk ik nou te simpel? ;)

En anders probeer je gewoon alle poorten tot het sneller gaat.

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:58

Releases

Ja maar!

Pak je telefoon of ipod met bijbehorende usb kabel erbij.
Plug hem in alle poorten en kijk bij welke poort je mobiel of ipod wel oplaad via die usb poort.

Problem solved.

Verwijderd

Topicstarter
Geen van de vier werkte.

Maar jullie denken dat, dat het probleem veroorzaakt?

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2011 17:29 ]

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:58

Releases

Ja maar!

Dat denk ik wel ja, wellicht is de USB stick wel gigantisch traag of deze is corrupt/bijna stuk oid?

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 20:46
Releases schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 17:36:
Dat denk ik wel ja, wellicht is de USB stick wel gigantisch traag of deze is corrupt/bijna stuk oid?
behalve dat, usb 1.1 is maar 12mbit MAX :)

als je zo in de war bent met je usb poorten, snor ergens eens een PCI kaartje op welke usb heeft. kost niks.
maar hoe dan ook, zou ik het niet van usb draaien en ff uitzoeken hoe je het op een hd kan knikkeren. ik denk dat je een tijdswinst van factor 1000 (ok factor 250 komt eerder in de buurt) kan verwachten :)

http://www.installationwiki.org/Installing_FreeNAS

[ Voor 42% gewijzigd door Razwer op 04-01-2011 17:59 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Kan ook aan je bios liggen. Zijn er genoeg waarbij in bios legacy mode (dus bv bij usb boot of onder dos zonder drivers) de poorten alleen op 1.1 snelheid werken. Je zou eens kunnen kijken of het laden sneller gaat via de usb 2.0 driver van de Plop Boot Manager.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Zit er niet al een USB 2 insteekkaart in? Ik zou het een beetje raar vinden dat een systeem zelf zowel USB 1 als 2 poorten zou hebben en je zag blijkbaar bij het opstarten iets vermeld staan over USB 2.

Verwijderd

Topicstarter
Heb nog eens goed naar alles gekeken. Het volgende heb ik gedaan, zonder snelheidswinst:
- USB getest in mijn laptop, met freenas erop, super snel.
- Tweede (nieuwe) USB getest, ook super snel.
- Zowel de 32-bit als de 64-bit versie van de software geprobeerd. Op allebei de USB-sticks.
- Nog een keer naar de BIOS gekeken. Alle USB functie zijn geactiveerd.
- 4 USB-poorten. BIOS zegt --> 3x USB 1.0/1.1 U... controller
USB 2.0 E... controller

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Mijn prioriteit #1 zou zijn de handleiding van het mobo te vinden en op precieze USB functionaliteit/instelmogelijkheden te checken.

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:00
...
Verder heb ik op internet weinig tot niks gevonden. Er zijn wel topics over mensen die het ook te lang vinden duren, maar dan gaat het om secondes. En verder dan hardware uitzetten komt het ook niet, wat overigens alleen secondes winst geeft.
...
Dus je hebt wel 1 of meerdere hardware componentjes uitgezet, welke secondes tijdwinst geven, maar niet alle 4 de USB poorten geprobeerd :?

Misschien een optie hoor, om af te lopen :Y)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Releases schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 16:46:
Pak je telefoon of ipod met bijbehorende usb kabel erbij.
Plug hem in alle poorten en kijk bij welke poort je mobiel of ipod wel oplaad via die usb poort.

Problem solved.
Dat slaat nergens op. Een USB 1.1 poort geeft net zo goed 5v bij max 500mA af als een 2.0 poort. Zie Wikipedia: Universal Serial Bus Opladen heeft er dus niks mee te maken, tenzij je wilt opladen via je datapinnen, maar dat wil je niet ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 21:04:
Mijn prioriteit #1 zou zijn de handleiding van het mobo te vinden en op precieze USB functionaliteit/instelmogelijkheden te checken.
Dan ga ik dat morgen doen, bedankt!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:17
geen mogelijkheid om even een cd-rom erin te proppen ?
want ik herken dit probleem enigszins,. bleek dus dat freenas de chipset van me mobo niet leuk vond.
voordat je de heletijd aan t klote bent met de usb en blijkt dat daar het probleem niet ligt :P

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Je zou kunnen proberen om FreeNas toch op de hdd te installeren om te kijken of het echt aan usb ligt. Er zijn daarna met wat knutselwerk wel mogelijkheden om toch een RAID 1 te configuren ook al zegt de handleiding van niet.

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 20:46
btw, dat je ziet dat er x aantal poorten van iets is gaat dus over de poorten op je moederbord en niet eens de losse usb poorten extern op je behuizing. Via zo'n connector op je mobo kunnen weer meerdere fysieke poorten op zitten.
In het slechtste geval voor jou zit er niet eens een connector op de usb2 connectie op je mobo.

anyhow, ondanks dat freenas recommended is op usb stick, zou ik dus in jouw geval op hdd installeren, of een usb uitbreidingskaart in je bak stoppen.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:00
Ik ken die hele server niet, maar kan je de boot procedure volgen (desnoods via serial) en zien waar hij blijft 'hangen'?

Als het namelijk over de 'hele boot' langzaam gaat, kan je pas zeggen dat het de USB port of stick is. Als hij opeens bij een netwerk opbrengen blijft hangen, heb je iig wat om uit te doktoren ipv heel breed erin te springen denk ik zo.

Andere mogelijkheid, niet echt failproof, als je de boot niet kan zien is de dmesg uit te dokteren waar er opeens 'gabs' in timestamps vallen.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
In dmesg zul je ws niks zien. Opstartproces vanaf usb is vergelijkbaar met de live-cd, er wordt eerst een imagefile vanaf het medium in het geheugen geladen, en daarna begint de eigenlijke bootprocedure pas en begint dmesg pas te loggen. Het inladen van de imagefile op usb 1.1 snelheid maakt het booten zo langzaam.

@TS, weet niet welke hardware je precies gebruikt, maar mocht je een p-ata slot over hebben is misschien zo'n mini ssd het proberen waard.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties.

Inmiddels heb ik het volgende geprobeerd:
- DVD drive aangesloten op één van de IDE-kanalen op het mobo --> Geen succes, weigert te booten van CD.
- Primary Master hard disk gemonteerd in een andere computer en FreeNAS geinstalleerd via LiveCD --> Niks
- IMG bestand op diezelfde harde schijf gezet dmv een andere pc met XP. Volgens deze procedure: http://homeserver.wikidot.com/live-usb --> Eerste boot prioriteit ingesteld op die harde schijf --> Geen succes.

Ga nu gewoon windows xp installeren via een andere computer op de hardeschijf, hopen dat het dan wat wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Even een nieuwe post, want het is opgelost.

Wat ik heb gedaan:
- Alle vier harde schijven van de server geformatteerd en opnieuw ingedeeld dmv een xp computer en partition wizard.
- http://homeserver.wikidot.com/live-usb uitgevoerd op één van de harde schijven en die op de primarie master aansluiten gedaan.
- Heel veel aangepast in de Bios, waaronder de volgorde waarop de harde schijven werden ingedeeld.

Toen deed FreeNAS het in een paar minuten. Geen oplossing op het echte probleem, maar wel een oplossing.
Pagina: 1