Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:33
Hallo allemaal,

Ik ben nu bezig met het installleren van XP op mijn MBP.
Heb inmiddels Parallels geinstalleerd en heb de CD van Windows erin gedaan.

Echter, bij de installatie vraagt die om een partitie te kiezen.
Er staat 1 partitie; Ongepartitioneerde ruimte
Dit is 65GB

De ruimte die ik nog over heb op mijn MBP is 108GB

Hoe zit dit?

Want die partities moeten ook nog geformateerd worden. Maar ik wil niet dat er data verdwijnt van mijn MBP.
Ook wil ik de HDD niet verne**en door te formateren als NTSC.

Hoe is dit nu geregeld?
Want op Windows XP wil ik alleen FTD + Alt.Binz hebben. Plus eventueel nog extra ruimte(ong. 5 GB) voor in de toekomst.

Ik heb een MBP 2010, Windows XP, Parallels

Iemand die hier meer van weet en mij hier mee kan helpen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je HD ga je er sowieso niet mee verneuken want het is een virtuele machine. Verder alloceerd hij ook niet gelijk alle ruimte maar groeit deze dynamisch. Ik heb verder geen ervaring met Parallels maar je kunt ergens instellen hoeveel GB je toekent aan je VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-07 22:07
Parallels maakt voor Windows XP een virtuele machine aan. Dit is een verzameling hardware die door Parallels wordt aangeboden aan het besturings systeem dat erin draait. In jou geval dus Windows XP.

Een onderdeel van die hardware is de harde schijf. Deze hoort een formaat te hebben waar Windows tevreden mee is. In jou geval 65GB. De harde schijf die Windows ziet is eigenlijk een bestand op je Mac OS machine. Normaal staat deze in documenten/Parallels/[naamvanjeXPmachine].

De ongebruikte ruimte in je virtuele machine zal niet gebruikt worden door het 'harde schijf bestand'.

Dus:
Je hebt een harde schijf bestand van 65GB waarin je Windows XP (1,5GB) en Office 2003 (800MB) installeert. Als je in Windows kijkt zul je zien dat er nog 62,7GB vrij is op de C: schijf.
Als je in Mac OS kijkt in de map documenten/Parralels/[naamvanjeXPmachine] zul je hier een bestand zien van 2,3GB. Dit bestand bevat je volledige Windows installatie.

Vergeet niet om een goede virusscanner te installeren in je virtuele machine! Ik heb goede ervaringen met Microsoft Security Essentials. Deze virusscanner is gratis en gebruikt niet veel rekenkracht.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
Aah, oke! Helder. Bedankt!

Virusscanner?
Waarom eigenlijk? Het is toch virtueel? Ik hoef mij dan toch ook geen zorgen te maken als Windows crasht?
Want virussen voor Windows werken toch niet op mac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Laatst online: 13-07 22:07
Dat Windows in z'n eigen virtuele zeepbelletje draait wil niet zeggen dat hij niet vrolijk mee kan doen aan botnets, spam netwerken en andere ongein.
Inderdaad, je Mac OS installatie waar hij in draait zal er weinig last van ondervinden, hooguit wat vertraging zo nu en dan.

Dat het virtueel is wil niet zeggen dat het onschendbaar is. Tenzij je het leuk vind om elke week je Windows machine opnieuw te installeren (en dat dus ook ELKE week braaf doet) zou ik er een virusscanner op zetten.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Tank
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-03-2019
FTD kun je trouwens ook gewoon op MAC gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Klopt, bestaat een draadje van > Nieuwsgroepen en FTD op mac, hoe doe jij het? . Check de laatste pagina's en check op "Wine".
Trezzahn schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 16:32:

Want die partities moeten ook nog geformateerd worden. Maar ik wil niet dat er data verdwijnt van mijn MBP.
Ook wil ik de HDD niet verne**en door te formateren als NTSC.
Ik neem aan dat je NTFS bedoelt en geen NTSC, klein verschil ;)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
  • Laatst online: 26-05 08:10

MoietyMe

zij/haar

Waarom overigens voor zoiets als dit Parallels aanschaffen? VirtualBox is gratis en zou hierin prima voldoen. Daarnaast kun je ook gewoon Usenet gebruiken op een Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Good Fella schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 14:47:
Waarom overigens voor zoiets als dit Parallels aanschaffen? VirtualBox is gratis en zou hierin prima voldoen. Daarnaast kun je ook gewoon Usenet gebruiken op een Mac.
Precies, als je er geld voor over hebt of als je ook nieuwsgroepen wil browsen: Unison.
Hoef je alleen maar nzb's te downloaden: Sabnzbd :)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
Ik weet dat je ook FTD op Mac kan maar daar werkt het nog NET niet naar behoren. Dus dan maar even zo.. :$

*knip* pochen met je warez doe je maar ergens anders

@AramDim
Jep, klopt :p
Was iets te snel :)

[ Voor 21% gewijzigd door Whieee op 10-01-2011 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:02
Trezzahn, als je niet van plan bent om CENTEN neer te tellen voor parrallels, neem dan virtualbox. BTW, Virtualbox laat ook jou systeem ongemoeid, terwijl parralels en VMware lowlevel drivers instaleren.

Virtualbox werkt ook sneller voor niet 3D

http://www.softfocus.be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:39
Even een schaamteloze cross post uit het grote SSD topic. Ik denk dat het kwa software meer hier thuishoort, al is de link met een SSD wel belangrijk:
bassio schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 22:29:
Ik zit nog even te twijfelen over het volgende. Ik was van plan op de mac te gaan downloaden en dan de uitgepakte bestanden naar een externe HDD te verplaatsen. Maar dan wordt er dus best veel geschreven, gekopieerd en verwijderd van de SSD. Volgens mij komt dat de performance (zeker door het ontbreken van TRIM) en de levensduur niet ten goede.

Vandaar dat ik toch een W7 installatie wil gaan virtualiseren omdat er dan in principe maar een paar grote bestanden staan. Je kunt volgens mij de grote van de virtuele HDD vast zetten zodat deze niet vaak veranderd.

Ik kan ook parallels gebruiken die mijn Bootcamp W7 installatie gebruikt. Ik heb net even wat dingen getest en het is toch wel erg mooi dat je de windows applicaties gewoon native in OSX kan draaien.

Wat zouden jullie doen?
- 2 partities maken met W7 en OSX op een aparte partitie en W7 via Parallels/bootcamp draaien
- 1 partitie met OSX en binnen parallels (of vmware/virtualbox) een nieuw image maken en die draaien

Ik ben benieuwd of dit uit zal maken voor de levensduur/snelheid
Ik ga nu even aan de slag met Virtualbox om te kijken hoe dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Ik heb verschillende dingen geprobeerd met Parallels en Virtualbox, alleen blijft kopieren naar een externe USB HDD een probleem.

Onder virtualbox krijg ik de HDD's helemaal niet gemount. Ze staan wel in het rijtje maar zijn greyed out.

Daarnaast zijn de HDD's via NTFS geformateerd en kan ik dus niet vanuit Parallels (mb.v. Coherence) schrijven naar de HDD's. Ik ga er vanuit dat dit onder Virtualbox dus ook niet kan, als ik ze al aan de praat krijg.

Ik kan de HDD's niet anders formateren om 1 ervan in een Icybox hangt. Deze HDD kan ik alleen maar formateren als ext2,ext3, fat32 en NTFS. Ik wilde graag HFS+ doen maar dat kan dus niet.

Ik heb slechte verhalen gelezen over MacFuse, zeker op lange termijn, dus dat wil ik liever niet gebruiken.

Iemand nog goede idee voor NTFS geformateerde USB HDD's onder parallels/virtualbox?

Anders zit er niks anders op dan via parallels te downloaden en dan eens in de zoveel tijd via bootcamp de bestanden over te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boshar
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-07 09:17
bassio schreef op zondag 09 januari 2011 @ 21:14:
Ik heb verschillende dingen geprobeerd met Parallels en Virtualbox, alleen blijft kopieren naar een externe USB HDD een probleem.

Onder virtualbox krijg ik de HDD's helemaal niet gemount. Ze staan wel in het rijtje maar zijn greyed out.
Ik heb alleen ervaring met Parallels. Wanneer ik een USB HDD aansluit wanneer Parallels al actief is krijg ik een venster waar ik kan kiezen of Parallels / Windows danwel de Mac iets met het nieuwe USB apparaat moet doen. Is wel met een FAT32 geformateerde USB HDD (wordt ook herkend door de Mac en gemount maar dat wijt ik aan het FAT32 geformateerd zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
Klopt, dat krijg ik ook en werkt super, maar niet voor NTFS drives. En dan zit je aan het limiet van 4GB kwa grootte van het bestand, Vandaar dat ik naar een andere manier aan het kijken ben. Misschien ga ik wel direct naar de Nas downloaden, kwa snelheid van downloaden zal dat wel gaan lukken, alleen is het uitpakken erg traag denk ik.
Pagina: 1