temp system asus rampage extreme vrij hoog?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarf26966
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-05 20:54
Hi ik heb laats een rampage extreme ingebouwd en heb speedfan geinstaleerd.
Als ik nu via speedfan kijk wat de temp van system is dan geeft hij aan dat het tijdens internetten 51 graden is.
Is dit een normale temperatuur of klopt er iets niet?

Heb trouwens bij het inbouwen wel de northbridge koel element vervangen door de grotere die in de doos werd bijgeleverd.

sensor omschrijving in speedfan is system: winbond W83667HG+
Hier nog even een screenshot gemaakt met everest temps net even na oipstarten pc
http://www.servimg.com/im...view.php?i=182&u=13868775
En na een poosje word die temp dus van moederbord dus 53 graden.

Mijn systeem is
Windows 7 64 bits
asus rampage extreme
geheugen 2 maal 2gb ocz reaper
spinpoint 500gb F3
2 maal hd 4870 512 mb
voeding coolermaster 700W
zalman cnps9700 cpu koeler

[ Voor 14% gewijzigd door Snarf26966 op 04-01-2011 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Speedfan leest de temperatuur in een aantal gevallen niet goed uit.

edit: Met systeem bedoel je? CPU of de door jouw genoemde northbridge? Heb je de nieuwe koeler op de northbridge goed gemonteerd? Wordt deze ook warm? Wat zegt het bios?

[ Voor 56% gewijzigd door jaapsander op 04-01-2011 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:33
Speedfan is vaak mis, volgens sommigen, je kan hier beter Everst Home Edition gebruiken heb ik me laten vertellen.
de temp van system
Heb je enig idee welke sensor dat kan zijn?

Bij het vervangen van de koelblok, je hebt daar, veronderstel ik, toch enige vorm van koelpasta gebruikt?
De NB wordt vaak wel warm, ik heb geen ervaring met dat moederbord.

Drive it like you stole it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Probeer ook eens andere programmatje's. En het hangt er nogal vanaf waar die temperatuursensor zich bevind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarf26966
Heb net even geken met everest en die zegt dat die temp het moederbord temp is.
Is 50 tot 60 graden te warm voor moederbord temp of niet.

heb er zeker koelpasta op gedaan maar was een beetje raar, toen ik namelijk de oude klein koelblok eraf haalde was de pasta raar verdeeld.
Toen ik de pasta op de groter koelblok gedaan heb en er weer afhaalde om te kijken of er voldoende opzit was de verdeling ook een beetje raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En het beste is nog gewoon een losse thermometer pakken, dan kun je ook precies zien waar de hitte vandaan komt.

Maar 50 tot 60 graden vind ik nog niet eens zo heel schokkend voor een rampage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:42

Aganim

I have a cunning plan..

50-60 graden idle/licht gebruik is nogal aan de hoge kant voor de meeste mobo's, maar de rampage is wellicht een uitzondering. (Ik ga maar even af op de kennis van Terw_Dan, mijn kennis van dat type mobo's reikt niet zo ver.)

Wat bedoel je met 'de pasta was raar verdeeld'?

Je hoeft maar een klein druppeltje (ter grootte van een erwt is meer dan genoeg, teveel werkt eerder averechts) pasta aan te brengen, dit wordt dan tussen de 'kiertjes' tussen het te koelen vlak en het koelblok geperst. Verwacht dus geen laag van een centimeter dik aan te treffen na het verwijderen van het blok.

En uiteraard dien je altijd een nieuwe laag aan te brengen als je het koelblok er, om wat voor reden dan ook, weer vanaf haalt.

[ Voor 13% gewijzigd door Aganim op 04-01-2011 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarf26966
als ik de pasta erop deed en goed aandrukte en die er dan afhaalde om te zien als het goed verdeelt werd dan kon ik zien dat niet overall pasta zat.
Dat bedoel ik metbraar verdeelt.
Als je namelijk pasta voor de cpu erop doe en je haalt die eraf dan is de past helemaal verdeeld over het oppervlak.
En dat gebeurt dus niet met die koelblok voor northbridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarf26966
in bios na herstarten wanneer moederbord temp 53 graden was geeft het bios aan dat MB temp 44 graden en na een tijdje langer 37 graden, maar dat komt natuurlijk ook omdat de fans bij in bios zijn sneller draaien.
Er valt me nog iets op NB temp in bios geeft 0 graden aan.
SB geeft wel 53 graden aan in bios.

[ Voor 26% gewijzigd door Snarf26966 op 04-01-2011 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337LutZ
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-07 20:13
HWMonitor werkt ook fijn.

NB temp stijgt niet zo snel met load, iig bij mijn CH formula IV. De temps kunnen soms hoog zijn, om dat te voorkomen kun je de NB cooler reseate.

Mijn NB idle en load temps zijn 48/55c, schijnt best normaal te zijn, heb gewoon 4ghz OC.

[ Voor 20% gewijzigd door 1337LutZ op 04-01-2011 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarf26966
Maar is het normaal dat de NB temp in bios 0 graden aangeeft nadat de pc een tijdje heeft aangestaan en ik een herstart doe en dan in bios kijk?

En dan blijft het verhaal van de moederbord temp van in de 50 graden, is dat normaal?
En wat bedoel je met de NB Cooler reseate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:33
Snarf26966 schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 08:24:
En wat bedoel je met de NB Cooler reseate?
Dat je het hebt vervangen of opnieuw geplaatst hebt.

Er zal wel iets schelen aan de sensor van de NB, zoals op vele moederborden geeft deze (waarschijnlijk) een verkeerde temperatuur aan.

50°C voor je moederbord kan normaal geen kwaad.

Drive it like you stole it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ter vergelijk : mijn Asus P5K wijkt 10 graden af in de Everest software tov BIOS en bij echte meting op de chip is de temperatuur (uiteraard) lager als dat de computer zelf aangeeft. Onder full load zit de echte temperatuur van mijn NB op 43 graden (goede airflow scheelt een hoop). Een rampage is meer een tweakerboard natuurlijk en afhankelijk van de belasting zal de temperatuur bij jou hoger liggen maar 50 graden is niet reden om wakker te gaan liggen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarf26966
Ok, bedankt voor de reacties,heb ook even met de lokale pc boer gesproken en die zeggen ook dat moederbord temperatuur 57 graden word is niet erg.
laat het even zoals het is, al heb ik wel even omdat ik die toch heb liggen een extra fan aan de zijkant van de kast gemonteerd voor een beetje extra koeling in de kast.
Pagina: 1