Asus P6T Deluxe gebroken pinnetjes herstellen

Pagina: 1
Acties:

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Bij een opruiming kwam ik bovenstaand LGA1366-moederbord tegen, de pinnetjes zijn bij een installatiepoging van iemand die niet wist wat 'ie deed beschadigd geraakt, waardoor de boel niet meer werkte. Bij inspectie bleek dat twee pinnetjes finaal (45 graden) omgebogen waren. Ik heb toen met een vergrootglas en pincetje uiterst voorzichtig geprobeerd ze terug te buigen, maar helaas was de stress op het metaal al dusdanig geweest dat ze bij die poging in het midden afbraken. Asus vervangt vanzelfsprekend geen bordjes waarvan met de pinnetjes is gerommeld, dus ik zit nu met een mooi bord waar ik niets aan heb.

Heeft iemand een idee hoe ik de schade kan herstellen, of kan iemand met het juiste gereedschap en de ervaring hiermee helpen? Alvast bedankt.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:45
Heb je al gekeken of je toevallig die twee pinnetjes niet kan missen? Op de Intel site is wel een datasheet oid te vinden van de pinbezetting. Ongeveer de helft van de pinnetjes is voor de stroomvoorziening van de cpu, en daar kan 'ie er vaak wel een paar van missen.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:07

D4NG3R

kiwi

:)

Nielson schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 14:42:
Heb je al gekeken of je toevallig die twee pinnetjes niet kan missen? Op de Intel site is wel een datasheet oid te vinden van de pinbezetting. Ongeveer de helft van de pinnetjes is voor de stroomvoorziening van de cpu, en daar kan 'ie er vaak wel een paar van missen.
Lijkt mij sterk, aangezien het bord bij de vorige eigenaar ook al niet functioneerde.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Zoals ik in de TS vermeld werkt het bord niet meer. What are the odds? 1366 pinnetjes en je sloopt er 1 die wel essentieel is :')

• n0m0r3
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-01 16:06
kan je misschien eeen close-up foto posten, is zowieso wel boeiend natuurlijk om dat 'ns van dichtbij te zien.
mogelijk dat de visueel ingestelde tweaker hier dan iets nuttigs over kan roepen. misschien ik zelfs wel.

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Ik zal vanmiddag even kijken wat ik kan doen, helaas ben ik niet in het bezit van een bijster goeie camera. Voor degenen die enig voorstellingsvermogen hebben van hoe zo'n LGA er ookalweer uitzag, neem dat voor de geest, kies 2 willekeurige pinnetjes en breek die doormidden. Dus dat schattige ronde knopje, pats, eraf.

• tjverhagen
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Transplanteren van ander bord met een paar rechte pinnen? Ik heb ook nog een intel X58SO liggen met gebroken en verbogen pinnen.

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Hoe zet ik ze dan vast?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat is bijna niet te doen. In de fabriek vervangen ze die sockets altijd in z'n geheel, anders is het gewoonweg niet te doen.

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Hoe los ik het wel op dan? Het enige wat ik kan verzinnen is op de een of andere manier iets op het pinnetje solderen om het contact te herstellen, of dat nou een donorpinnetje, een stukje metaal of gewoon een druppeltje soldeer is. Of je moet de CPU die je erop wil zetten aan gaan passen, daar begin ik al helemaal niet aan :+

Heeft iemand ervaring met het solderen van dit soort dingen en er de juiste apparatuur voor in huis? Voltmod ervaringsdeskundige oid?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Of je regelt een nieuw (los) socket, vanonder hebben die een BGA. Die plaats je op je oude socket, dan verhit je het geheel en hoop je dat het nieuwe socket zich vastsoldeert aan alle pinnetjes. Mocht dat goed zijn gegaan stop je in het nieuwe socket je CPU, moet je een manier vinden om je koeler te monteren en klaar is Kees :)

Ik kan je niet beloven dat dit gaat werken btw O-)

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 04-01-2011 15:22 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Of je regelt een nieuw (los) socket, vanonder hebben die een BGA. Die plaats je op je oude socket, dan verhit je het geheel en hoop je dat het nieuwe socket zich vastsoldeert aan alle pinnetjes. Mocht dat goed zijn gegaan stop je in het nieuwe socket je CPU, moet je een manier vinden om je koeler te monteren en klaar is Kees
Je gelooft dit zelf?!

'Mijn auto is stuk. Volgens mij is er een klep verbrand.'
'Nou, je regelt een nieuw motorblok en neemt een grote hamer, motorkap open, ouwe motor eruit, nieuwe erin, flink op de cilinderkop rammen, motorkap dicht, benzine erin en kijken of 'ie werkt. Ik kan niet beloven dat dit gaat werken btw.'

8)7

We hebben het hier over een paar duizend aansluitingen die precies goed moeten vastsolderen, en hoe moet ik in hemelsnaam aan een nieuwe socket komen...

[ Voor 4% gewijzigd door Singular1ty op 04-01-2011 15:35 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Singular1ty schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 15:30:
[...]

Je gelooft dit zelf?!

'Mijn auto is stuk. Volgens mij is er een klep verbrand.'
'Nou, je regelt een nieuw motorblok en neemt een grote hamer, motorkap open, ouwe motor eruit, nieuwe erin, flink op de cilinderkop rammen, motorkap dicht, benzine erin en kijken of 'ie werkt. Ik kan niet beloven dat dit gaat werken btw.'

8)7

We hebben het hier over een paar duizend aansluitingen die precies goed moeten vastsolderen, en hoe moet ik in hemelsnaam aan een nieuwe socket komen...
Foxconn, Molex etc. Die sockets komen bij Asus & Co. ook niet uit de lucht vallen hoor.

Het is nogal een verloren zaak imo. Je kan proberen een soortgelijk stukje metaal te vinden, dat te voorzien van wat soldeer en met een pincet bij het afgebroken pinnetje houden en met hete lucht er aan te solderen. Maar de kans dat dat lukt is ook uiterst klein.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Tja, dat is het geld niet waard. De pinnetjes zijn niet helemaal weg, alleen het kopje is eraf gebroken. Ik post vanmiddag wel een foto. Ik kan me niet voorstellen dat je het als Tweaker dan maar opgeeft.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Om de meeste kans van slagen te hebben zou je het liefst een defect mobo met een zelfde socket op de kop zien te tikken. Alhoewel ik betwijfel of hele pennetjes over te zetten zijn kun je die socket gebruiken om stukjes 'donorpin' af te halen die je met veel gepriegel dan aan de afgebroken pennetjes kunt proberen te solderen. Je kunt dat dan ook eerst oefenen op dat bord door daar zelf een paar pennetjes gelijksoortig te beschadigen. Als het daarop dan lukt probeer je het op het te redden bord.

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:28
Heb je al geprobeerd om asus te mailen om te vragen hoeveel het zou kosten het te herstellen? Als ik mij niet vergis, doen ze dat voor een bedrag... zelf solderen is hopeloos, denk dat nog niemand erin geslaagd is (+ risico op kortsluiting en je cpu ook stuk).

Los daarvan zeg je dat het ook bij de vorige eigenaar niet werkte, dus maw kan het goed zijn dat er meerdere dingen stuk zijn dan alleen maar de socket.

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Hier een voorstelling van de situatie:
Afbeeldingslocatie: http://img89.imageshack.us/img89/8518/kapot.png

Je ziet dus niet zoveel vanwege de neppe camera die ik heb gebruikt, maar de beschadigde pinnetjes zijn er nog, zitten op de goeie positie, alleen het bovenste deel dat contact maakt is eraf.

Verwijderd

Het 'makkelijkste' lijkt mij om er een stukje metaal op te solderen zodat hij contact maakt, ze zijn zo te zien dusdanig gebroken dat je ze niet kunt buigen om nog net contact te maken.
Maar die pinnetjes zijn zó extreem klein dat je wel een heel precieze soldeerbout en een vaste hand moet hebben wil het lukken, dat is niet te doen.
Je kan het ook eens proberen met geleidende lijm, en microscule stukjes metaal op de uiteindjes lijmen zodat die weer contact maken, op de cpu doen is makkelijker maar dan gooi je zo goed als zeker de cpu weg omdat niemand anders hem in een ander bord kan prikken, of je moet de combinatie al tegen een dumpprijs verkopen als het zo ver is, uiteraard onder vermelding van het defect.

Ik gun je natuurlijk dat het lukt, maar ik denk dat je dat mobo op de keien kunt gooien :'(

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Niemand die denkt dat 'ie de vaste hand en de precisiegereedschappen heeft om hier wat mee te kunnen? En hoever worden die pinnetjes onder normaal gebruik eigenlijk naar beneden gedrukt? Misschien maken ze alweer contact wanneer ik ze recht overeind buig maar ik denk dat ik net een stukje tekort kom...

Of! Ik breek gewoon alle 1366 pinnetjes in twee, dan maken ze allemaal weer contact :+

[ Voor 59% gewijzigd door Singular1ty op 04-01-2011 23:53 ]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als ik met een dergelijke situatie geconfronteerd zou worden zou ik overwegen om heel kleine propjes aluminiumfolie in de 'kuiltjes' boven de afgebroken pennetjes te deponeren voor ik de processor er in zou laten zakken.

Maar opzoeken wat de precieze functie is van die pinnetjes, zoals eerder gesuggereerd, zou ik ook zeker doen. "Kennis is macht" en zo. Goed advies moet je niet alleen krijgen, je moet het ook opvolgen. :Y

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Maar opzoeken wat de precieze functie is van die pinnetjes, zoals eerder gesuggereerd, zou ik ook zeker doen. "Kennis is macht" en zo. Goed advies moet je niet alleen krijgen, je moet het ook opvolgen.
Ik geef je groot gelijk, heb mijn grote vriend google al hierop aangesproken, maar vooralsnog kom ik alleen uit op de site van intel waar wel wordt verteld hoe geweldig LGA1366 is, maar nergens staat wat al die pinnetjes nou precies doen... ik blijf nog efkes zoeken. Ik dacht niet dat er kuiltjes in i7 CPU's zaten maar je idee van de alu folie is zo gek nog niet. Met behulp van een heel klein beetje geleidende lijm is het misschien mogelijk een CPU geschikt te maken voor dit beschadigde bord zonder deze voor eeuwig te vernaggelen...

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Thanks voor het meezoeken, helaas heb ik dat document al uitvoerig bekeken en de exacte functie van de verschillende pinnetjes wordt er niet in besproken.

Verwijderd

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=245637

En dan http://download.intel.com...essor/datashts/320834.pdf , vergeet ook niet http://download.intel.com...essor/designex/320837.pdf

Mocht het zo zijn dat ze vereist zijn voor het e.a, is de allerlaatste redmiddel nog altijd afbreken en hopen op een goede gok dat het werkt :P

Anders kan je weinig anders doen lijkt mij. Succes.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Met de kuiltjes bedoel ik natuurlijk de ruimte van de gaatjes in de plastic socket boven de afgebroken pinnetjes die overbrugd moet worden om contact te maken met de vlakjes van de processor. Als die propjes even 'hoog' zijn als de pinnetjes en even klein (zodat ze geen contact maken met andere pinnetjes/vlakjes) kan ik me voorstellen dat het *zou* kunnen werken.

(Zes slagen om de arm natuurlijk ;) )

Ik zou dan een speld/naald gebruiken om die propjes 'correct' te positioneren.

[ Voor 9% gewijzigd door CaptJackSparrow op 05-01-2011 01:00 ]

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Met de kuiltjes bedoel ik natuurlijk de ruimte van de gaatjes in de plastic socket boven de afgebroken pinnetjes die overbrugd moet worden om contact te maken met de vlakjes van de processor. Als die propjes even 'hoog' zijn als de pinnetjes en even klein (zodat ze geen contact maken met andere pinnetjes/vlakjes) kan ik me voorstellen dat het *zou* kunnen werken.
Dat vatte ik, ik dacht alleen niet dat er letterlijk kuiltjes in de onderkant van een i7 CPU zouden zitten, volgens mij zijn deze gewoon plat, wat het correct vastmaken van eventuele 'propjes' folie lastiger maakt.
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=245637

En dan http://download.intel.com...essor/datashts/320834.pdf , vergeet ook niet http://download.intel.com...essor/designex/320837.pdf

Mocht het zo zijn dat ze vereist zijn voor het e.a, is de allerlaatste redmiddel nog altijd afbreken en hopen op een goede gok dat het werkt

Anders kan je weinig anders doen lijkt mij. Succes.
Die zocht ik! Merci.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik bedoel ook niet dat je de propjes op de vlakjes van de processor 'vast' moet maken maar dat je het ontbrekende stukje geleidend materiaal van de pinnetjes vervangt door de propjes bovenop de afgebroken pinnetjes in de socket op het mobo te laten zakken zodat de vlakjes van de processor tegen die propjes aan gedrukt kunnen worden. Die propjes moeten dan net voldoende 'hoogte' hebben en vervormbaar genoeg zijn om dat elektrische contact tot stand te kunnen brengen.
Pagina: 1