Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dosbox->modem->telefoonlijn->modem->DOS PC (min modems)

Pagina: 1
Acties:

• Thieu-s
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-02-2024
Heren,

Ik heb een klimaat beheer programma draaien op een DOS PC, ik moet die DOS PC kunnen benaderen met een Win PC (ivm via remote kunnen werken dmv RDP).
Ik maak gebruik van een Dosbox op de Win PC om via "modem -> telefoonlijn -> modem" te verbinden met de DOS PC. Dit programma draait ALLEEN op die DOS PC omdat een hardware sleutel er voor zorgt dat dit programma "getrouwd" is met die PC. (die hardware sleutel werk alleen op die PC)

Nu wil het feit dat die 2 PC's naast elkaar staan en ik gebruik maak van vrije 2 telefoonlijnen om te verbinden. Beetje omslachtig dus...

Hier een schematje van hoe het er nu uit ziet...
Afbeeldingslocatie: http://www.thieu-s.nl/fotoalbum/thieu/klimaatmodem.jpg

Dit moet naar mijn idee ook zonder de 2 modems en 2 telefoonlijnen kunnen...
Ongeveer zo...
Afbeeldingslocatie: http://www.thieu-s.nl/fotoalbum/thieu/klimaatzondermodem.jpg

Nu is mijn vraag: Hoe?!
De modems zitten allebei op de compoorten...
De modems behouden zou ook geen probleem zijn maar dan zouden de modems rechtstreeks met elkaar verbonden moeten worden... ?? (weet niet of dit mogelijk is...)
Liefst iets in de zin van compoort to compoort oid...
Een soort bedrade RDP of VNC verbinding oid is er waarschijnlijk niet voor een WinPC naar een DOS PC??

Iemand ideeën?

[ Voor 4% gewijzigd door Thieu-s op 04-01-2011 14:31 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Null modem kabel?
Wikipedia: Null modem

@hieronder: Dan moet die oude(?) pc wel een NIC hebben ;)

[ Voor 94% gewijzigd door Raven op 04-01-2011 14:45 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

5 sec google, 2e hit:
http://josh.com/tiny/
TINY is a set of programs that lets you control a DOS computer from any Java-capable machine over a TCP/IP connection. It is comparable to programs like VNC, CarbonCopy, and GotoMyPC except that the host machine is a DOS computer rather than a Windows one.
Paar NIC's inpluggen en gaan :)
Als je kunt, voor de DOS PC een oude 3com Etherlink scoren. Retestabiel, DOS drivers prima voor te krijgen en met een beetje mazzel nog 100Mbit ook :)

[ Voor 18% gewijzigd door The Eagle op 04-01-2011 14:46 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Thieu-s
Nice! Tnx!

Ik ga ffies wat rommelen...
Keep u updated!

(alvast) Bedankt!

• Thieu-s
Mooi! Het werkt!

Inderdaad met wat oude, van Tweakers gehaalde NIC's (waarvoor dank Tweaker Citruspers!) inpluggen is het werkend!

Was even wat old-school-programmeren (was te trauma's nét te boven...) maar, 't werkt nu als 'n zonnetje...

Afbeeldingslocatie: http://thieu-s.nl/fotoalbum/thieu/tiny.jpg

Bedankt voor de hulp!

[ Voor 6% gewijzigd door Thieu-s op 08-02-2011 16:04 ]

• The Eagle

The Eagle

Mooi :)

Uit pure nieuwsgierigheid: hoe heb je het hem nou gefixt? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Thieu-s
Het was eigenlijk relatief eenvoudig.

Heb (dankzij mede-tweaker "Citruspers") een ISA NIC in de DOS PC geprikt, deze met 'n switch verbonden met de Win PC.
Op de Win PC het client gedeelte van het programma "Tiny" geïnstalleerd. Dit is een Java programma waar je met een .bat bestandje aangeeft op welk IP hij de host moet aanspreken, hierin moet je ook een wachtwoord zetten.

Op de DOS PC de drivers voor de NIC en het host gedeelte van Tiny gezet. Hier zaten echter wat meer haken en ogen aan dan bij de client.
Heb de autoexec.bat aangepast en wat .bat bestandjes aangemaakt die er voor zorgen dat de NIC drivers geladen worden en aangeven op welk IP de NIC moet staan. Ook hierin meteen aangeven dat Tiny geladen moet worden.
In een config bestandje van Tiny ook aangeven welke NIC driver geladen moet worden. Hier in ook het IP van de en het wachtwoord zetten waar de host op aangesproken mag worden.

Helaas bleek de DOS PC ook over erg weinig RAM te beschikken, heb hier voor in de autoexec.bat en de config.sys wat moeten rommelen om uiteindelijk nét genoeg RAM over te houden om alles te kunnen laden.

Het is nu dubbel-klikkerdieklak op 't (java) .bat bestandje op de client en 't start meteen!

Heb nu na wat "spelen" met de verbinding een klein probleempje gevonden.
In dat DOS programma (klimaatbeheer) kan ik een soort "grafische layout" (grafieken) weergeven van de afgelopen dagen. Zodra ik dit scherm wil weergeven geeft Tiny een "Unsupported mode" fout... (VGA Mode : [0x12]) Gelukkig is dit niet zo'n probleem en verder werkt 't programma perfect.

Afbeeldingslocatie: http://thieu-s.nl/fotoalbum/thieu/Tiny-unsupported-mode.JPG

De NIC is een 10 mbit maar heb totaal geen last van die "traagheid".

Al met al een heel fijn alternatief voor de dosbox met 2 modems en telefoonlijnen!

[ Voor 3% gewijzigd door Thieu-s op 11-02-2011 10:15 ]

• The Eagle

The Eagle

Nice :)

Vwb dat probleem met RAM: hoeveel zit er in en wat gebruik je om het te adresseren? Toch wel de memory manager gebruikt hoop ik he? Wat is het voor machine btw? Heb daar vanuit het verleden nog wel wat ervaring mee :)

En dat die 10Mbit meer dan voldoende is had ik je zo ook wel kunnen zeggen. Volgens de documentatis is Tiny vergelijkbaar met VNC en RDP en consorten. OFtewel: alleen KVM data wordt over gestuurd. Wij zitten op de zaak dagelijks met 250 VDI via een 35Mbit lijn te werken. Loopt als een tierelier. Uiteraard totdat ik met mijn fat client een paar GB over ga trekken, maar da's het probleem van onze IT afdeling en niet het mijne })

• Thieu-s
Het is 'n 80486DX2 met 8Mb RAM...

Na wat nukken en vastlopers heb ik de EMM wel draaien ja... (QEMM386) Was niet zo...

En wat die 10Mbit betreft... Is inderdaad zat! Het is natuurlijk minimaal dataverkeer...

35Mbit lijn?! Op de zaak?! Ook wat oude achterhaalde troep dus? 't is ook overal 't zelfde... ;)

• The Eagle

The Eagle

Nee, geen achterhaalde troep. Net nieuw aangelegd zelfs :D
Ben een van de weinigen die 2 tier werkt, de rest allemaal via citrix. Ik vertik het ook, die citrix client kan ik voor mijn line of work simpelweg niets mee. Maar gelukkig waren de jongens bij ICT zo slim om QoS in te richten dus dat gaat best goed eigenlijk. Verbaas me er zelf ook regelmatig over. Maar als het werkt werkt het :)

Overigens zou ik in jouw geval gewoon met himem.sys in je config.sys aan de slag gaan. Dat zou eigenlijk al voldoende moeten zijn, of Tiny moet specifiek EMS ipv XMS vereisen - wat ik overigens sterk betwijfel.
Zie ook Wikipedia: HIMEM.SYS en http://users.cybercity.dk/~bse26236/batutil/help/HIMEM_S.HTM

• Thieu-s
Oké, dus ze zijn wel zo vriendelijk geweest om je enigsinds voorrang te verlenen op 't netwerk...

Ben begonnen met HIMEM maar daar kreeg ik dus die vastlopers op...
Gaf iets aan van "Cannot load because expanded memory... blablabla"... Met daaronder iets van "Hit Esc to abort or any key to... blablabla"... Maar hier zat hij meteen vast... Moest met opstart-floppie aan de gang om weer te kunnen booten...
Kreeg 'm in ieder geval niet vatsoenlijk aan de gang...
Maar, 't draait nu prima dus doe er niets meer aan...

[ Voor 53% gewijzigd door Thieu-s op 22-02-2011 15:44 ]

Pagina: 1