Toon posts:

Goede backup compositie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi alleen,

ik hoopte dat jullie me wat advies zouden kunnen geven over een backup opstelling. Nu is het volgende aan de hand: ik heb een NAS (networkspace 2) en een online backup.

De online backup update zichzelf automatisch "continu"
Op mijn NAS zet ik nu en dan mijn projecten door ze simpelweg daarheen te slepen.

Echter: laatst ben ik door de dell monteur die mijn ventilatoren kwam vervangen (vraag me niet hoe) alle data op mijn hardeschijf kwijt geraakt. Ik dacht geen probleem: ik herstel mijn online backup maar deze bleek 1/2 dagen achter te lopen op de daadwerkelijke data waardoor 1/2 dagen werk overnieuw kon doen.

Doel: dit voorkomen.

Nu heb ik een opstelling bedacht waarmee ik volgens mij altijd veilig moet zijn (zie plaatje) ook wou ik al enige tijd graag een SSD schijf dus daarom die keuze.
Afbeeldingslocatie: http://img507.imageshack.us/img507/4026/backupsetup.gif

vraag: ben ik op deze manier altijd verzekerd van een actuele backup? Bijv, mijn OS crashed en de schijf moet geformatteerd worden of een van de schijven begeeft het? Kortom: zie ik iets over het hoofd?

alvast bedankt, en allemaal een gelukkig nieuw jaar nog! :)

(PS: mijn systeem is een alienware m17x r2 laptop mocht dat relevant zijn.)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Je had toch nog een backup op je nas, waarom ben je dan 1/2 dag kwijt, bij het verlies van je cloud opslag.

Als je backup te langzaam is, dan zul je altijd achter liggen.
Je zegt niet hoe je backuppen doet?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:55

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Realtime backup heed RAID. Maar dat wil je misschien niet, want realtime file wissen is realtime je 'backup' wissen.

1. een backup moet automatisch met 0 menselijke handelingen plaatsvinden
2. een backup moet heel regelmatig gemaakt worden.

Time machine van mijn mac heeft zich laatst ook weer bewezen na een domme actie van mijzelf. Die maakt zonder dat ik het merk ieder uur een backup.

Backups die handmatig moeten worden gedaan worden niet gedaan.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Allen,

bedankt voor de reacties!

@Jan:
De backup naar de NAS gebeurt zoals Q zegt met de hand, af en toe verslepen en gebeurt dus te vaak niet.
De andere cloud backup gebeurt middels software van de backup provider: backblaze en deze staat continu aan, het probleem hiermee is logischerwijs dat dit een internet verbinding vereist die niet altijd aanwezig is. (bijv. als ik bij een klant zit te werken) Daarbij komt dat grotere bestanden logischerwijs er even overdoen voordat ze geupload zijn.

@Q
Op dit moment draait mijn computer in RAID0 met 2 HDD's het is inderdaad niet de bedoeling dat wanneer ik per ongeluk wat verwijder van mijn main SSD dat dit ook gelijk van de interne HDD verdwijnt. Daar had ik nog niet over na gedacht, het beste zou zijn als ik binnen een bepaald tijdsbestek terug zou kunnen, op die manier blijft mijn folder structuur vrijwel gelijk maar ben ik geen data kwijt bij stommiteiten. Ik weet dat hier software voor is vergelijkbaar aan time machine voor windows (het OS dat ik gebruik)
http://genie9.com/business/Genie_Timeline_Pro/Overview.aspx

Wanner er een "timeline" aan data word geback-upt, elke 3 minuten op mijn HDD die vervolgens met de cloud synced zou ik veilig moeten zijn toch?

Alvast bedankt!