Bios instellingen werken niet

Pagina: 1
Acties:

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Hey,

Ik heb een heel vreemd&vervelend probleem. Ik probeer een Q6600 te overclocken, maar wat ik ook verander in de bios(en ja, ik doe SAVE&EXIT, dan type ik een Y in en daarna enter....), CPU-Z geeft geen verandering aan...... Verder valt de multiplier van 7 vaak een paar seconde terug naar 6, waarna die na ±5 secondes weer terug naar 7 gaat. Dit doet ie ook onder load.....(100% met prime95). Iemand een ideetje voor mijn 2 problemen?>

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Is dat met andere instellingen in je BIOS ook zo? Het eerste waar ik aan denk is namelijk een leeg batterijtje.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit klinkt als EIST dat aan staat, of een CPU die te heet wordt en daardoor flink aan het throttlen is. Controleer dat eerst eens.

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:51
Als je alle stroom van je PC haalt (stekker eruit en even je powerbutton 10 sec ingedrukt houden), staan de tijdinstellingen dan nog goed nadat je hem weer hebt aangesloten? Zoja, BIOS batterij vervangen welke bij elke PC-boer wel te verkrijgen is.

• Nielson
  • Laatst online: 08:45
beatboxx schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 12:45:
Iemand een ideetje voor mijn 2 problemen?>
Geef eerst eens de exacte specs van je systeem; Mainboard, cpu, bios, geheugen, psu, etc.

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Specs komen eraan; ik zit nu op mn laptop, ik moet m zo eventjes opstarten(5 minuutjes dus). Ik dacht ook meteen aan de batterij, maar ik heb hem al getest op jouw manier.... Temperatuur(zonder oc dus) na 3 uur prime95 is 49 graden, lijkt mij niet te warm...

SPECS:

CPU: Intel Core 2 Quad Q8200 @ 2.33GHz
MOBO: Foxconn G31MVP
RAM: 4.0GB Dual-Channel DDR2 @ 400MHz (6-6-6-18) (ik weet timings zuigen....)

Verder denk ik niet dat mn grafische kaart er toe doet....

[ Voor 29% gewijzigd door Beatboxx op 04-01-2011 13:13 ]

• Nielson
  • Laatst online: 08:45
Verder denk ik niet dat mn grafische kaart er toe doet....
Tuurlijk wel, specs er altijd gewoon zo compleet mogelijk bij zetten. Zo heb je het in de ts over een Q6600, nu opeens 'n Q8200, de voeding mist nog, heb je gekeken of je cpu op de cpu support list staat en draai je met bijbehorende bios versie?

[ Voor 34% gewijzigd door Nielson op 04-01-2011 13:27 ]

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
oops ik haal geloof ik cpu's door elkaar.... Q8200 is de goede. Voeding weet ik niet... Hoe bedoel je de cpu support list? BIOS is meest recente versie, maar overclocken werkte wel vroeger....

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als het vroeger wel werkte dan is er vast wat veranderd, ga eens na wat je aangepast hebt aan je systeem, op die manier kun je achterhalen waarom het niet werkt.
en wat Nielson bedoelt is of die CPU wel door het moederbord ondersteunt wordt.

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Ja, hij wordt ondersteund

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:32
Terw_Dan schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 12:49:
Dit klinkt als EIST dat aan staat, of een CPU die te heet wordt en daardoor flink aan het throttlen is. Controleer dat eerst eens.
Bij een multiplier die telkens veranderd moet ik meteen aan bovenstaande denken.

@TS: Wat zijn de temperaturen van de CPU (idle en load)? En staat de functie EIST in het bios soms aan?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
De functie EIST kan ik nergens vinden, maar volgens mij staat ie uit.
Temperaturen:
beatboxx schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 13:05:....Temperatuur(zonder oc dus) na 3 uur prime95 is 49 graden, lijkt mij niet te warm....

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:32
beatboxx schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 15:19:
De functie EIST kan ik nergens vinden, maar volgens mij staat ie uit.
Temperaturen:

[...]
Niet lullig bedoelt maar als je niet weet waar de functie zit, hoe kan je dan stellen dat hij uit staat?

EIST is een functie die het gedrag wat jou systeem vertoont, goed zou verklaren:
http://www.intel.com/cd/c...er/asmo-na/eng/203838.htm

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

En EIST staat meestal ook aan, omdat die alleen tijdens het OCen soms wat in de weg zit eigenlijk, maar verder gewoon nuttig is.

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Maar dit werkt dus nog steeds niet...
Pagina: 1