Na lang wikken en wegen heb ik besloten geld opzij te leggen voor een Hifi Set nu ik ben gaan samenwonen in een 3 kamer appartement. Wat advies daarbij is nooit verkeerd, vandaar dit topic.
Allereerst het belangrijkste:
- Budget: Max 700 euro, mag ook minder
- Opstelling: Ik wil beginnen met 2 fronts, mag zowel boekenplank als vloerstaand. Echter moet de prijs van de stands bij de 700 euro
- Receiver: Geen enkele ervaring mee, echter lijkt het mij prettig om mijn mediaspeler, mijn PS3 en mijn decoder op de receiver aan te sluiten.
- Uitbereiden: Dit moet in de toekomst kunnen naar 2.1, 3.1 of 5.1.
- Doel: Kijken naar films en muziek luisteren. Echter staan de films op 1.
De kamer: De kamer is een rechthoek met open keuken van ongeveer 10 m lang bij 4 m breed.
De set gaan komen te staan in de 1e 4 meter, je krijgt dan dus een denkbeeldige splitsing van het tv gedeelte en het eet/kook gedeelte.
De kamer is open en net na de "splitsing" zit een kleine inham waar een kastje in staat.
Dit om een idee te geven van de kamer.
Mijn bevindingen:
Allereerst, ik heb nog nergens ook maar iets beluisterd. Ik wil eerst een lijstje met luidsprekers hebben voordat ik ga luisteren.
Ik ben al een tijdje aan het kijken, ook op de 2e handse markt. Echter zie ik door de bomen het bos niet meer. Mij is duidelijk dat ik beter voor 2 goede speakers kan gaan, daar deze vrij lang mee gaan.
Dan komt de vraag: Welke speakers?
In dit prijssegment (300 ~ 400 euro per paar) heb ik een hoop gedadigden:
- Tannoy F3 (toevallig voor 100 euro per set?!!?)
- Jamo S606 (iets boven mijn budget)
- Monitor Audio
- Eltax Monitor iX
- Mordaunt Short 904 (2e hands voor 150 euro)
- XTZ 89
Daarnaast zijn er een hele lading boekenplank modellen die vaak 250 euro per set zijn.
- XTZ 89/93
- Tannoy F2
- Monitor Audio .....
- KEF IQ3 (2e hands voor 250 euro op het HTforum)
- Eltax Monitor 3
En dan heb ik er nog wel wat gemist ook denk ik.
De receiver mag 2e hands zijn, echter is nieuw ook wel fijn.
Ik weet niet of een Denon 1611 2e hands voor deze prijs te vinden is. Maar bijvoorbeeld een Onkyo 508 of zelfs 608 moet te doen zijn.
Hebben jullie adviezen (voor deze prijs is dit de beste keus en behoorlijk gebalanceerd voor films en muziek) of tips (pak deze speakers en ga luisteren welke je het best bij je past).
Ik snap dat er geen duidelijk antwoord is: Over smaak valt te twisten, maar er zijn behoorlijke verschillen in prijs en (neem ik aan) kwaliteit. Vandaar dat ik m.b.v. een lijstje wil gaan maken om 2 a 3 zaken af te gaan en te luisteren.
Allereerst het belangrijkste:
- Budget: Max 700 euro, mag ook minder
- Opstelling: Ik wil beginnen met 2 fronts, mag zowel boekenplank als vloerstaand. Echter moet de prijs van de stands bij de 700 euro
- Receiver: Geen enkele ervaring mee, echter lijkt het mij prettig om mijn mediaspeler, mijn PS3 en mijn decoder op de receiver aan te sluiten.
- Uitbereiden: Dit moet in de toekomst kunnen naar 2.1, 3.1 of 5.1.
- Doel: Kijken naar films en muziek luisteren. Echter staan de films op 1.
De kamer: De kamer is een rechthoek met open keuken van ongeveer 10 m lang bij 4 m breed.
De set gaan komen te staan in de 1e 4 meter, je krijgt dan dus een denkbeeldige splitsing van het tv gedeelte en het eet/kook gedeelte.
De kamer is open en net na de "splitsing" zit een kleine inham waar een kastje in staat.
Dit om een idee te geven van de kamer.
Mijn bevindingen:
Allereerst, ik heb nog nergens ook maar iets beluisterd. Ik wil eerst een lijstje met luidsprekers hebben voordat ik ga luisteren.
Ik ben al een tijdje aan het kijken, ook op de 2e handse markt. Echter zie ik door de bomen het bos niet meer. Mij is duidelijk dat ik beter voor 2 goede speakers kan gaan, daar deze vrij lang mee gaan.
Dan komt de vraag: Welke speakers?
In dit prijssegment (300 ~ 400 euro per paar) heb ik een hoop gedadigden:
- Tannoy F3 (toevallig voor 100 euro per set?!!?)
- Jamo S606 (iets boven mijn budget)
- Monitor Audio
- Eltax Monitor iX
- Mordaunt Short 904 (2e hands voor 150 euro)
- XTZ 89
Daarnaast zijn er een hele lading boekenplank modellen die vaak 250 euro per set zijn.
- XTZ 89/93
- Tannoy F2
- Monitor Audio .....
- KEF IQ3 (2e hands voor 250 euro op het HTforum)
- Eltax Monitor 3
En dan heb ik er nog wel wat gemist ook denk ik.
De receiver mag 2e hands zijn, echter is nieuw ook wel fijn.
Ik weet niet of een Denon 1611 2e hands voor deze prijs te vinden is. Maar bijvoorbeeld een Onkyo 508 of zelfs 608 moet te doen zijn.
Hebben jullie adviezen (voor deze prijs is dit de beste keus en behoorlijk gebalanceerd voor films en muziek) of tips (pak deze speakers en ga luisteren welke je het best bij je past).
Ik snap dat er geen duidelijk antwoord is: Over smaak valt te twisten, maar er zijn behoorlijke verschillen in prijs en (neem ik aan) kwaliteit. Vandaar dat ik m.b.v. een lijstje wil gaan maken om 2 a 3 zaken af te gaan en te luisteren.
K to the KillaZ