[Advies] Stereo Speaker set met AV Receiver

Pagina: 1
Acties:

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:58
Na lang wikken en wegen heb ik besloten geld opzij te leggen voor een Hifi Set nu ik ben gaan samenwonen in een 3 kamer appartement. Wat advies daarbij is nooit verkeerd, vandaar dit topic.

Allereerst het belangrijkste:
- Budget: Max 700 euro, mag ook minder
- Opstelling: Ik wil beginnen met 2 fronts, mag zowel boekenplank als vloerstaand. Echter moet de prijs van de stands bij de 700 euro
- Receiver: Geen enkele ervaring mee, echter lijkt het mij prettig om mijn mediaspeler, mijn PS3 en mijn decoder op de receiver aan te sluiten.
- Uitbereiden: Dit moet in de toekomst kunnen naar 2.1, 3.1 of 5.1.
- Doel: Kijken naar films en muziek luisteren. Echter staan de films op 1.

De kamer: De kamer is een rechthoek met open keuken van ongeveer 10 m lang bij 4 m breed.
De set gaan komen te staan in de 1e 4 meter, je krijgt dan dus een denkbeeldige splitsing van het tv gedeelte en het eet/kook gedeelte.
De kamer is open en net na de "splitsing" zit een kleine inham waar een kastje in staat.
Dit om een idee te geven van de kamer.

Mijn bevindingen:

Allereerst, ik heb nog nergens ook maar iets beluisterd. Ik wil eerst een lijstje met luidsprekers hebben voordat ik ga luisteren.
Ik ben al een tijdje aan het kijken, ook op de 2e handse markt. Echter zie ik door de bomen het bos niet meer. Mij is duidelijk dat ik beter voor 2 goede speakers kan gaan, daar deze vrij lang mee gaan.
Dan komt de vraag: Welke speakers?

In dit prijssegment (300 ~ 400 euro per paar) heb ik een hoop gedadigden:
- Tannoy F3 (toevallig voor 100 euro per set?!!?)
- Jamo S606 (iets boven mijn budget)
- Monitor Audio
- Eltax Monitor iX
- Mordaunt Short 904 (2e hands voor 150 euro)
- XTZ 89

Daarnaast zijn er een hele lading boekenplank modellen die vaak 250 euro per set zijn.
- XTZ 89/93
- Tannoy F2
- Monitor Audio .....
- KEF IQ3 (2e hands voor 250 euro op het HTforum)
- Eltax Monitor 3
En dan heb ik er nog wel wat gemist ook denk ik.

De receiver mag 2e hands zijn, echter is nieuw ook wel fijn.
Ik weet niet of een Denon 1611 2e hands voor deze prijs te vinden is. Maar bijvoorbeeld een Onkyo 508 of zelfs 608 moet te doen zijn.

Hebben jullie adviezen (voor deze prijs is dit de beste keus en behoorlijk gebalanceerd voor films en muziek) of tips (pak deze speakers en ga luisteren welke je het best bij je past).

Ik snap dat er geen duidelijk antwoord is: Over smaak valt te twisten, maar er zijn behoorlijke verschillen in prijs en (neem ik aan) kwaliteit. Vandaar dat ik m.b.v. een lijstje wil gaan maken om 2 a 3 zaken af te gaan en te luisteren.

K to the KillaZ

Verwijderd

Voor ongeveer 700 euro zou ik deze set kopen, ik denk dat niet dat je beter kunt vinden voor dit geld en een stuk meer.

Yamaha rx-v367
Afbeeldingslocatie: http://data.yamaha.jp/sdb/local/products/images/16827/12073/16827_12073_1.jpg

AVI Neutron 5
Afbeeldingslocatie: http://www.hifi123.nl/images/P/neutrons_black.jpg

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 15:50
Het is mij niet helemaal duidelijk wat je precies wil. Die 700 euro is dat inclusief of exclusief versterker?
Indien het inclusief is kun je misschien beter in eerste instantie een goede versterker halen en bijvoorbeeld boekenplank modellen als fronts gebruiken. Dan als je flink geld gespaard heb zuilen voor fronts kopen en een centerspeaker. Dan gaan de boekenplankmodellen als rears gebruikt worden.

Persoonlijk zou ik voor Wharfedale Diamond 10 serie gaan, erg goede prijs prestatie en daarnaast schoonheden om te zien met hun ronde vormen :) Plus ze zijn uitbreidbaar met een matchende centerspeaker en in vele verschillende kleuren te krijgen.
http://www.plasmavisie.nl/Wharfedale/merk/27

[ Voor 4% gewijzigd door Ossi op 04-01-2011 13:50 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 12:21:
Voor ongeveer 700 euro zou ik deze set kopen, ik denk dat niet dat je beter kunt vinden voor dit geld en een stuk meer.

Yamaha rx-v367
[afbeelding]

AVI Neutron 5
[afbeelding]
Toevallig, ik wilde deze Yamaha receiver ook aanraden, in Duitsland al voor 180euro gezien.
Ik heb de voorganger gekocht voor weergave van mijn PC games op mijn werkkamer, ik ben zelf een audiofiel (Accuphase E211 als amp, minimaal een factor 10 duurder dan deze receiver) maar uit dit goedkope versterkertje komt een heel leuk geluid ik was echter verbaasd over dit apparaat en dat voor 200 Euro. Gezien je budget zou ik deze zeker overwegen... suc6 ermee.

• KillaZ
Ossi schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 13:49:
Het is mij niet helemaal duidelijk wat je precies wil. Die 700 euro is dat inclusief of exclusief versterker?
Indien het inclusief is kun je misschien beter in eerste instantie een goede versterker halen en bijvoorbeeld boekenplank modellen als fronts gebruiken. Dan als je flink geld gespaard heb zuilen voor fronts kopen en een centerspeaker. Dan gaan de boekenplankmodellen als rears gebruikt worden.

Persoonlijk zou ik voor Wharfedale Diamond 10 serie gaan, erg goede prijs prestatie en daarnaast schoonheden om te zien met hun ronde vormen :) Plus ze zijn uitbreidbaar met een matchende centerspeaker en in vele verschillende kleuren te krijgen.
http://www.plasmavisie.nl/Wharfedale/merk/27
Die 700 euro is inclusief :)

Mijn vraag komt eigenlijk op het volgende neer; Voordat ik een Hifi winkel binnenstap, wil ik weten welke setjes ik wil luisteren met welk budget.
Omdat ik verschillende winkels ga bezoeken heb ik het liefst vooraf een kleine selectie vloerstaanders en boekenplank modellen zodat ik weet waar ik naar luister en wat de ervaringen er mee zijn.

Ik vraag het liever op een forum met veel kenners dan dat ik naar 3 verkopers ga luisteren die, goedbedoeld of niet, vaak hun portomonee zien groeien als ik binnenstap. Wat logisch is, maar ook invloed kan hebben op de objectiviteit. :)

K to the KillaZ

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06:59
een jamo s606hcs3(400 en een beetje euros) + onkyo 508 (iets onder de 300) heb je ook voor rond de 700 en dan ben je meteen klaar (die 606'jes kunnen prima zonder sub). Gezien films de prioriteit hebben lijkt me dat een goede optie. De hierboven genoemde wharfedale's klinken ook erg goed, maar qua klankkleur is dat iets heel anders dan jamo speakers.
Verder even opletten hoe je ze plaatst, alle speakers zijn erg afhankelijk van hun plaatsing, maar bij wharfedale 10.x's zit de baspoort achterin, waardoor ze helemaal overgevoelig voor tegen muren plaatsen zijn.
Verder zal ik hier wel wat mensen mee op de tenen trappen, maar receivers schelen allemaal niet zo heel veel, een 508 is ruim voldoende om al serieus leuke speakers mee aan te sturen en, in combinatie met leuke speakers, klinkt ie gewoon goed.

[ Voor 20% gewijzigd door Bastard op 04-01-2011 15:26 ]

• iNFiNiTY-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-07-2025

iNFiNiTY-

pro

Onkyo TX-SR607 of 8 (HD reciever)
JBL ES 80 (Speakers)

Of als je graag films kijkt; JBL SCS 178 (Super set voor een leuke prijs)

En genieten maar.

[ Voor 33% gewijzigd door iNFiNiTY- op 04-01-2011 15:02 ]

• Ossi
KAdrifter schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 14:48:
een jamo s606hcs3(400 en een beetje euros) + onkyo 508 (iets onder de 300) heb je ook voor rond de 700 en dan ben je meteen klaar (die 606'jes kunnen prima zonder sub). Gezien films de prioriteit hebben lijkt me dat een goede optie. De hierboven genoemde wharfedale's klinken ook erg goed, maar qua klankkleur is dat iets heel anders dan jamo speakers.
Verder even opletten hoe je ze plaatst, alle speakers zijn erg afhankelijk van hun plaatsing, maar bij wharfedale 10.x's zit de baspoort achterin, waardoor ze helemaal overgevoelig voor tegen muren plaatsen zijn.
Verder zal ik hier wel wat mensen mee op de tenen trappen, maar receivers schelen allemaal niet zo heel veel, een 508 is ruim voldoende om al serieus leuke speakers mee aan te sturen en, in combinatie met leuke speakers, klinkt ie gewoon goed.
Je hebt gelijk wat betreft plaatsing met bass-reflex poorten aan de achterkant.
Lastige van het setje wat jij adviseert is dat er grote woofers aan de zijkant zitten, dat maakt de plaatsing ook niet makkelijk ;)
http://www.jamo.com/na-en/products/s-606-hcs-3-description/

Daarnaast geeft hij aan voor 700 euro te zoek naar fronts en een receiver, als je dan alle speakers voor dat geld koopt doe je toch wel flink wat concessies in geluidskwaliteit.

Verwijderd

Als je het voornamelijk voor films gebruikt, zou je miss ook een set van Mordaunt Short kunnen neerzetten?
De 904 die je 2e hands voor 150 kan kopen is best prijzig.
Nieuw kan je ze voor 160 halen en dan heb je gelijk het nieuwste model (met de i)
Je kan er dan 4 neerzetten en een center erbij halen. Of je kan de zwaardere 906i's neerzetten en de 902i/904i achter plaatsen.
Dan hoef je alleen nog een mooie versterker rond de 300 euro uit te zoeken.
Een sub kan je er eventueel later bijzetten mocht dat nodig zijn. Ik heb zelf de 902i als fronts en deze geven naar mening al een voldoende laag. Dat zal bij de grotere alleen maar beter zijn lijkt me.

Als je toch eerst met stereo wil beginnen, zou je ook naar de 908i's kunnen kijken? Die zijn 199 per stuk.
De MS geven wel een wat hoger geluid, en ik weet niet naar wat voor geluid je naar opzoek bent?
Wharfedale is bijv. wat warmer.

Een versterker maakt naar mijn mening niet zo heel veel uit. Er zit iets verschil in, maar niet een wereld van verschil om het zo maar te zeggen. Ik zou als ik jou was eerst de speakers luisteren en vervolgens naar een versterker.

De Eltax zou ik laten voor wat ze zijn. Ik heb ze vergeleken met de 902i's en ze zijn zeker niet slecht. Maar voor hetzelfde geld als voor de eltax koop je ook de Mordaunt Short, en deze zijn net iets sprankelender dan de Eltax.

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06:59
Ossi schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 18:21:
[...]

Je hebt gelijk wat betreft plaatsing met bass-reflex poorten aan de achterkant.
Lastige van het setje wat jij adviseert is dat er grote woofers aan de zijkant zitten, dat maakt de plaatsing ook niet makkelijk ;)
http://www.jamo.com/na-en/products/s-606-hcs-3-description/

Daarnaast geeft hij aan voor 700 euro te zoek naar fronts en een receiver, als je dan alle speakers voor dat geld koopt doe je toch wel flink wat concessies in geluidskwaliteit.
Over die concessies, daar heb je gelijk in, maar zo'n s606hcs3 set is wel erg veel bang voor buck. plaatsing kan bij die s606's inderdaad ook lastig zijn, maar daarbij hoor je het verschil minder duidelijk (+ dat ze natuurlijk veel te groot/zwaar zijn om ergens in een klein hoekje te duwen)

• Ossi
KAdrifter schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 17:46:
[...]

Over die concessies, daar heb je gelijk in, maar zo'n s606hcs3 set is wel erg veel bang voor buck. plaatsing kan bij die s606's inderdaad ook lastig zijn, maar daarbij hoor je het verschil minder duidelijk (+ dat ze natuurlijk veel te groot/zwaar zijn om ergens in een klein hoekje te duwen)
Dat het veel bang for the buck is zal ik niet ontkennen :)
Als je veel muziek luistert en je hebt een dergelijk budget zou ik toch voor wat anders gaan. Wat in het hoekje plaatsen betreft geldt hetzelfde voor wharfedale zuilen ;)
Ze zijn beiden dus niet de meest handige met plaatsing.
TS, je hebt nu wel een leuk lijstje denk ik, succes met luisteren en kiezen :P

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-01 08:44
Weet je zéker dat je in de toekomst gaat uitbreiden? Ik speel zelf al 5 jaar met een 7.1 receiver in stereo en heb nu wel spijt dat ik geen stereoversterker heb gekocht destijds.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-01 19:14
PHiXioN schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 20:59:
Weet je zéker dat je in de toekomst gaat uitbreiden? Ik speel zelf al 5 jaar met een 7.1 receiver in stereo en heb nu wel spijt dat ik geen stereoversterker heb gekocht destijds.
Waarom? Geluid of gebruik?

Kwa geluid of gebruik is het misschien niet de meest ideale oplossing maar het is tenminste een complete oplossing. Ik zit ook ernstig naar een AV reciever te kijken voor in gebruik met 2 speakers en een vergelijkbaar totaal budget. Bij een stereo versterker moet er nog een losse DAC (TV heeft alleen optisch uit) en een FM reciever bij. En dan inclusief speakers binnen het budget van 700 euro blijven lijkt me best een uitdaging.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• bjorn1
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-12-2025
KillaZ,
Misschien is het voor jezelf fijner als je eerst op een rij zet wat je er zelf allemaal mee wilt doen, wil je voorlopig mee kunnen met de huidige generatie versterkers/receivers of vind je het ook goed als je een ouder model neemt die over het algemeen goedkoper zijn en misschien geluid technisch beter zijn maar dan misschien weer dingen als een extra hdmi poort in/uit mist of bepaalde nieuwe geluids effecten als IIz.

Je speakers zijn inderdaad het belangrijkst en daar blijft toch het advies ga luisteren luisteren en luisteren, en zoals reeds eerder vermeld door iemand hier boven kijk naar de boekenplank speakers die je nu wel kan betalen en luister daar naar maar vraag dan ook hoe het zal klinken als ze opgesteld worden in een 5.1 opstelling.

Heb even 2 minuten gewinkeld en kwam met dit even snel, ben zelf niet een onkyo fan maar goed ieder voor zich.

Home Cinema Receivers
Merk: Onkyo
Type: TX-SR507B 5X130W/HD AUDIO/4/1 HDMI/MULTIROOM
Kleur/kenmerk: zwart
prijs: 199,00

Luidsprekerbox (per stuk geprijsd)
Kef C-5 2-weg vloerspeakermet 150 Watt vermogen
Kleur/kenmerk: zwart
StuksPrijs: 229,00

• KillaZ
Even een crosspost:
Gisteren wezen luisteren bij van Ingen Hifi in Heemskerk. Deze had uitverkoop en ik zag toevallig de Dali Concept 2 speakers staan voor een leuke prijs.
Daarnaast is Van Ingen dealer van Canton en het onbekende Indiana Line.

Mijn eigen muziek meegenomen en ik ben eens gaan luisteren met het 2e jurylid, mijn vriendin.

Aangezien van Ingen geen Onkyo heeft werd het aangesloten op een Marantsz receiver. De NR 1501 die voor 399 in de etalage stond.
Ik vond eigenlijk vanaf de 1e seconde de Dali's heel fijn klinken. Ik ben in principe niet veel gewend en niet bepaald kritisch (mijn kennis beperkte zich tot een paar oude KRK monitoren voor mijn DJ set.) maar de Dali's vond ik vrij "warm" klinken. In tegenstelling tot de Indiana Line speakerset (de lijn weet ik niet, het was een boekenplank model met dezelfde adviesprijs van 149 euro p.s.) en de Canton speakerset, die zelfs iets duurder was.
Om te vergelijken heb ik een paar vloerstaanders van Indiana Line beluisterd, maar mede door ruimtegebrek en de prijs heb ik toch de knoop doorgehakt om voor de Dali's te gaan.

Daarnaast was mijn vriendin, die helaas weinig kennis over de receivers beschikt en puur voor het uiterlijk en de klank ging, heel gecharmeerd van de Marantsz en de Dali's
Samen met de Marantsz receiver en 2 stands voor de Dali's kwam ik ruim 140 euro boven mijn budget uit......Dacht ik.

Gelukkig heb ik een mooie prijs kunnen maken die zelfs nog iets onder mijn budget kwam en ben ik, misschien tegen alle adviezen hier in, toch voor de deal gegaan.
(de belasting aanslag die ik verwacht hielp ook mee met de gedachte moet ik zeggen :-X)

Ik wil jullie, ondanks dat ik ze niet heb opgevolgd, toch erg bedanken voor de adviezen.

Het is mijn 1e setje en ik vind het geluid nu al prachtig. Hoe relatief dat ook is ;D.

Na Maart maar eens gaan kijken naar een kleine uitbreiding in de vorm van een sub en een center. Misschien dan wat minder egoïstisch m.b.t. jullie adviezen. ;)
Ondanks dat de speakers "redelijk" goedkoop waren, vind ik ze behoorlijk goed klinken voor mijn ongetrainde oor ;)

Daarnaast een mooie prijs betaald. Dus daar ben ik wel blij mee :)

K to the KillaZ

• KillaZ
Even een kick van mijn eigen topic, aangezien ik het geen nieuwe TS waard vind.

Om van 2.0 naar 2.1 te gaan (bij films zijn de dali's goed, maar ik mis toch wat laag bij sommige scenes) is een subwoofer een vereiste natuurlijk.

Echter heb ik weinig kaas van subs gegeten en word ik van het lezen ook niet bepaald wijzer, het is vaak een kwestie van praktijk met veel theorie er naast. In principe moet je dus net zoals met de speakers altijd gaan luisteren.

Echter kan ik, ook met het oog op de toekomst, een hele strakke Dayton Reference 12HF sub met een Hypex DS 4.0 actieve versterker kopen.

Het is wel zelfbouw en iets boven mijn budget, maar ik heb totaal geen ervaring met subs.

Ik heb wel een REL sub beluisterd destijds bij Van Ingen (opruiming voor 299 euro, typenummer moet ik mij voor verontschuldigen), maar dat vond ik nou niet bepaald indrukwekkend. Dat lag echter waarschijnlijk aan de ruimte die te groot was voor het relatief kleine subje.

Nu is mijn vraag of ik voor de ruimte die ik nu heb (een kleine 20 m2 aan zitgedeelte, echter is door de open keuken is de kamer meer richting de 32 m2) deze sub zware overkill is voor mijn set + kamer of dat het een prima sub is ook richting de toekomst.

Alternatief zou voor mij zijn een BK gemini of 300 of een wharfdale sub. (deze zijn echter veel kleiner :) ) Echter heb ik het risico met deze subs dat bij een eventuele verhuizing binnen 3 jaar ik weer de sub moet upgraden.

K to the KillaZ

Pagina: 1