Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-07 20:51
Ik zit te kloten mijn thuisserver.
Het is een op AMD gebaseerde machine die Ubuntu 10.04 LTS draaide, de desktopversie.
De onboard videokaart zit met een analoge VGA kabel op mijn monitor aangesloten (een Samsung die twee video ingangen heeft) en doormiddel van een HDMI kabel met mijn Samsung LCD TV.
Een losse kabel met 3.5mm naar tulp stekkers zit aan mijn versterker vast voor geluid bij de films. Aangesloten op eveneens de onboard geluidskaart, een azalia chipset.

Zonder iets aan de hardware te hebben veranderd is de machine behoorlijk gecrasht. De schermresolutie was plots 1280 x 800, terwijl die normaal op 1366 x 768 stond. En het geluid was gewoon weg. Als ik de 3.5 mm in een ander gaatje van mijn pc stak kreeg ik zo nu en dan wel wat geluid, maar heel zacht. Gewoon volwassen stereo was er niet bij, daarvoor moest ik aan de voorkant de 'koptelefoon' uitgang gebruiken en mijn geluid maximaliseren (in ubuntu en op mijn versterker)

Ik kreeg het niet hersteld en besloot Ubuntu opnieuw te installeren. Dat werkte niet. De 10.04 LTS disc gaf een unrecoverable error aan tijdens de installatie 'a desktop will be loaded or please try again'. Ik kon dan via de geladen desktop de swap niet wissen.
Na de schijf gewiped te hebben met een Debian installatiedisk, kreeg ik de foutmelding niet meer bij de Ubuntu 10.04, maar was de schermresolutie een uncomfortable 340x480, waardoor ik maar een kwart van de installatie optie schermen kon zien. Een onwerkbare situatie.

De 9.10 disc gaf geen foutmelding, maar zodra er overgeschakeld werd naar de grafische weergave reboot de pc als een ' never ending story'.

Dus nu een Debian installatie gemaakt, maar die kan mijn ext4 schijven weer niet mounten.

Mijn vragen:
Is er een stabiele mogelijkheid om ext4 in Debian te gaan gebruiken, die ook niet al te ingewikkeld uit te voeren is.
Of moet ik nog een laatste Ubuntu installatiepoging doen met de 10.10 disc?
Welke rol kan het aansluiten van de HDMI kabel tijdens de installatie spelen (zorgt die misschien voor een aangepaste schermresolutie coor auto-polling van het aangesloten apparaat?)

(De schijven wissen is niet echt een optie, het gaat om data: films en mp3's)

[ Voor 30% gewijzigd door TheMe op 04-01-2011 12:06 ]

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:29
Ik kan in Debian Squeeze (=testing, maar wordt binnenkort de nieuwe "stable") gewoon ext4 filesystems mounten. Welke Debian versie heb je geinstalleerd, welke kernel etc?

/offtopic: anders dan volledig corrupte filesystems door een defecte disk o.i.d. zijn dit soort issues in mijn ogen nooit reden voor een herinstallatie van Debian of Ubuntu :)

[ Voor 52% gewijzigd door zordaz op 04-01-2011 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
Qua Debian is het de 5.07 versie, heb alleen CD1 gedownload vanaf een ftp mirror in NL. Het is dus de 'stable' Lenny. Ik heb niet gekozen voor de Squeeze, omdat ik wel iets van Linux weet, maar niet genoeg om een instabiele testversie stabiel te krijgen.

@zordaz: Het lijkt me wel het best om die eerst te proberen ipv Ubuntu 10.10 Bedankt voor de tip.Ben het met je eens dat dit soort issues geen reden hoeft te zijn. Ik kreeg het simpel niet voor elkaar om mijn settings werkend terug te krijgen, out-of-the-box werkte het wel.
Daarnaast vond ik het vrij bijzonder dat mijn VLC media player na 1 jaar plots niet meer geinstalleerd stond (althans niet meer in het Ubuntu menu) . Waarschijnlijk heeft het installeeren van een aantal video encoders de boel redelijk in de war gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

>>TheMe
Testing is niet gelijk aan unstable.
Unstable is weer een volgende versie.
Testing draait op een van mijn servers, en werkt zonder problemen, en heb gelijk de nieuwste packages.
Ik raad je toch aan om Testing te gebruiken, over de stabiliteit zul je geen verschillen merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
Thanks YamiHoshi,
Ik zal het vanavond eens proberen. Update volgt hier dan morgen ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
http://cdimage.debian.org/cdimage/weekly-builds/

Weekly builds van testing/squeeze. Squeeze is trouwens ook al weer een tijdje "frozen" dus die komt steeds dichter bij "stable".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:38

deadinspace

The what goes where now?

TheMe schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 12:06:
Ik heb niet gekozen voor de Squeeze, omdat ik wel iets van Linux weet, maar niet genoeg om een instabiele testversie stabiel te krijgen.
Ik zou op dit moment aanraden voor Squeeze (de aankomende 6.0) te gaan. Squeeze is nu al een tijdje in het "release candidate" stadium (deep freeze in Debian-terminologie); er verandert nog maar weinig aan, wat het nu een vrij veilige keuze maakt.
Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 12:32:
Testing draait op een van mijn servers, en werkt zonder problemen, en heb gelijk de nieuwste packages.
Squeeze bevat nu de versies die het straks ook bevat als het gereleased wordt (en 6.0 genoemd wordt). Dat zijn niet per se de laatste versies. Zo bevat Squeeze Gnome 2.30 (want dat is waar Squeeze mee gereleased zal worden), terwijl 2.32 al uit is. Het is uiteraard wel nieuwer dan Lenny (5.0).

(Nou is Gnome weinig relevant voor een server, maar het is een goed voorbeeld).
Ik raad je toch aan om Testing te gebruiken, over de stabiliteit zul je geen verschillen merken.
Merk op dat dat nu voor Testing geldt, maar niet altijd. Straks als Squeeze gereleased is zal Testing overspoeld worden met nieuwe packages en wordt het een stuk rumoeriger. Het advies om voor Testing te gaan voor een server is nu prima, maar straks misschien niet meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
Heb de eerste dvd van debian test versie gedownload en geïnstalleerd. Weinig soelaas. De installatie verloopt soepel, probleemloos alle stappen door. Tot de eerste reboot.
Na de POST blijft de opstart hangen bij 'Veryfying DMI data.........'
En verder niets.

Alsnog de eerste cd van de Ubuntu 10.10 geprobeerd en ook dat levert niets op.

Na denkende om Ubuntu te installeren blijf ik lang naar een paars scherm kijken met daarin de tekst: Ubuntu. Dan verspringt het scherm naar 1680x1050 en reboot de machine.

Een bios levert ook niets op.
Iemand een idee?

[ Voor 1% gewijzigd door TheMe op 04-01-2011 20:16 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:09
http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld
Kijk eens of hier iets aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
Bedankt jan9999

Ik heb Alle schijven behalve de bootdisk los gekoppeld en nogmaals de Debian installatie gedaan, de Squeeze.
Ditmaal wil ie wel opstarten. Ik rommel door. Eerst maar eens de ati drivers installeren.

Edit:
Ik lijk bijna wel te maken te hebben met een kapot stuk hardware.
Heb nu de Debian Squeeze draaien, AMD64 kernel, geinstalleerd vanaf de i386 dvd. Met Alsa soundmixer en met Pulse zelfde probleem.
De hoofdtelefoonjack voorop geeft geluid, maar de output aan de achterkant doet nagenoeg niets.

Bizar: na de installatie van Pulse crasht mijn pc bij het starten van VLC om een muziekje af te spelen. Zelfs met de onboard geluidskaart uitgeschakeld in de bios...

Ik heb nu echt geen flauw idee meer wat te doen om een stabiel systeem te krijgen.

Ubuntu 9.04 wil niet installeren crash bij overschakelen naar X
Ubuntu 10.04 wil niet installeren "Unrecoverable error melding"
Ubuntu 10.10 wil niet installeren crash bij overschakelen naar X
Debian 5.07 installeert prima, maar daarmee kan ik mijn ext4 schijven niet benaderen
Debian Squeeze installeert maar crasht bij VLC
Fedora Live CD crasht bij tonen inlogprompt van X

Nu maar eens Windows XP terug zetten, zien of die hardware problemen geeft.

[ Voor 92% gewijzigd door TheMe op 05-01-2011 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
TheMe schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 20:14:
En verder niets.
Dat klinkt als een hardware probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

>>TheMe
>Debian Squeeze installeert maar crasht bij VLC
Waarom wil je een Linux server grafisch draaien?
Ik bedoel, VLC is een App die je onder een grafische schil draait, en dan verlies je capaciteit en snelheid van je server, tenzij je er andere doelen mee hebt.

Als ik nu eens naar de TS kijk, wil je je bestanden op de ext4 HDD benaderen. Klopt dit?
Dan kun je gewoon je HDD ontkoppelen, in een andere PC stoppen, die Squeeze of Ubuntu 9.10 of hoger wel aankan, dan heb je meer kans om alles te benaderen.
Vervolgens pak je een andere HDD pakken, die als NTFS geformatteerd is, daar naartoe kopiëren, en dan kun je ze via Windows XP openen.
Of je formatteert het naar ext3 in plaats van NTFS, en installeert Debian Lenny in plaats van Windows XP.

Klinkt allemaal als veel werk, maar kan meevallen.
Wat het langst kan duren, is het kopiëren, of formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
Waarom ik VLC wil op mijn server:
De onboard videokaart zit met een analoge VGA kabel op mijn monitor aangesloten (een Samsung die twee video ingangen heeft) en doormiddel van een HDMI kabel met mijn Samsung LCD TV.
Een losse kabel met 3.5mm naar tulp stekkers zit aan mijn versterker vast voor geluid bij de films. Aangesloten op eveneens de onboard geluidskaart, een azalia chipset.
De machine gebruik ik om te downloaden, teamspeak server voor bij het gamen, maar ook om films te bekijken op mijn TV.
Olaf van der Spek schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 01:12:
[...]

Dat klinkt als een hardware probleem...
Klinkt steeds meer, vooral omdat ik afgelopen nacht wat heb staan downloaden uit nieuwsgroepen en die rar bestanden op twee linux machines (Debian en Ubuntu) corrupt zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door TheMe op 05-01-2011 12:43 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:38

deadinspace

The what goes where now?

TheMe schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 20:14:
Dat is een bericht van de BIOS. Wat doet je computer normaalgesproken precies na deze tekst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
@deadinspace: Dan komt de GRUB en kies ik de Linux om te laden. Maar dat is een probleem doet zich niet meer voor.

In het algemeen heb ik nu de Debian Squeeze draaien. Het is gelukt om de ATI driver te instaleren met fglxr mesa OpenGL bibliotheek. De HDMI aansluiting geeft prima beeld op mijn tv.

Alleen geluid pak ik nog steeds van de hoofdtelefoonaansluiting, Op de line-out hoor ik nagenoeg niets. Heb Hellanzb er af gegooid en ben weer terug bij Sabnzbdplus, die werkt nu prima en pakt ook uit, zonder corrupte rar bestanden.

Ik heb toch het vermoeden dat mijn moederbord ietwat gaar is. Bij een poging Windows XP te installeren kreer ik het namelijk ook niet voor elkaar om de geluidsdriver te installeren, vanaf de meegeleverde driver CD. Iets wat bij dit bodje normaal geen probleem was.

Zo lang het draait, draait het. Ondertussen kijk ik uit naar een nieuw AM2 bord, met onboard graphics en sound, met HDMI aansluiting.

Waarschijnlijk wordt het deze: MSI 785GTM-E45

[ Voor 3% gewijzigd door TheMe op 05-01-2011 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

>>TheMe
Dus in andere woorden, jouw probleem is opgelost, omdat alles werkt, of jouw probleem is nog niet opgelost, omdat de geluidskaart niet werkt en/of de moederbord schijnbaar kapot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
Mijn probleem is nog niet opgelost, daarvoor denk ik een nieuw moederbord nodig te hebben. Tot dat er is neem ik genoegen met een ietwat wankel systeem en geluid via de front koptelefoonuitgang ipv de line-out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weet dat het hardware is maar heb je al eens gekeken naar de ELCO's of die niet bol staan?
Mocht je niet weten waarop te letten -> http://lh3.ggpht.com/_RWO.../K71XTERaFg0/P1010042.jpg

En http://www.memtest.org/ ?

Ook eens voedingsspanning controleren :) Lekke ELCO's in een voeding kunnen ook rare fouten veroorzaken trouwens.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2011 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 17:23:
weet dat het hardware is maar heb je al eens gekeken naar de ELCO's of die niet bol staan?
Mocht je niet weten waarop te letten -> http://lh3.ggpht.com/_RWO.../K71XTERaFg0/P1010042.jpg

En http://www.memtest.org/ ?

Ook eens voedingsspanning controleren :) Lekke ELCO's in een voeding kunnen ook rare fouten veroorzaken trouwens.
kleine extra tip: memtest86+ zit ook in de ubuntu-iso's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke, wist ik niet :) (debian-gebruiker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 15:37
Dat squeeze niet werkt op Debian lenny is vrij bekent. Lenny (5.0) heeft namelijk een inmiddels vrij oude kernel waar ext4 nog als development. Je kunt wel de ext4dev module gebruiken maar die is vrij onstabiel en heeft een aantal grote bekende problemen (ro mounten is wel veilig). Lenny kan bijvoorbeeld ook niet booten vanaf een ext4 partitie.

Zoals deadinspace al zegt kan je in squeeze (6.0) native en zonder problemen ext4 mounten en booten.

Kan vervelend zijn maar dat is de prijs van stabiliteit: nieuwe features komen pas laat beschikbaar (en ext4 zit pas nipt 2 jaar, sinds 2.6.28, stable in de kernel)
Pagina: 1