Tijdrelais schakelen icm faseafsnijding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Schaamteloze crosspost vanuit Circuits Online, maar ik kom er nog niet uit...

Ik zit met het volgende: ik gebruik een Finder tijdrelais 87.02 om de besturing van de mechanische ventilatie die zich in de keuken bevindt te dwingen naar stand 3. Zodra ik het licht in de badkamer aanzet slaat het relais aan en gaat de ventilatie op de hoogste stand. Na het uitschakelen van het licht gaat na een kwartier de ventilatie weer naar de stand die staat ingesteld in de keuken.

Nu wil ik de verlichting gaan dimmen: het gaat om halogeenspotjes welke ik wil gaan dimmen met een dimmer die werkt met behulp van faseafsnijding (Systeem 2000 van Gira). Gira heeft helaas geen dimmers welke een dim én schakelfunctie hebben (dus een tweede draad die niet gedimd wordt).

Nu wil ik eigenlijk niet te veel wijzigen en zou het liefste de bedrading niet te veel aanpassen. Ik had contact gezocht met Finder en dit voorgelegd en zij gaven aan dit niet te willen adviseren omdat er een niet correcte sinusvorm dan op het stuursignaal komt te staan. Heeft iemand hier ervaring mee of een eigen mening over?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 08:37

mookie

Heerlijk Helder

Ik doe hetzelfde, alleen heb mijn tijdrelais op 30 minuten gezet.
Als ik het licht aandoe zet ik het licht helemaal aan, dan schakelt die relais in.
Vervolgens het licht dimmen en de relais blijft dan toch 30 minuten doorlopen.
Overigens schakelt mijn relais best wel snel in... hij schakelt pas NIET in als ik de dimmer terug breng tot iets van 30 procent.
Ik kwam er toevallig achter dat hij niet inschakelt toen de dimmer praktisch uitstond en ik hem aanzette (ik heb druk-draai of hoe dat ook heet).
Bij het langzaam omhoog draaien van de dimmer hoorde ik de ventilatie inschakelen.

Nou moet ik zeggen, je verbouwt je badkamer en je denk laat ik lekker sfeer verlichting aanbrengen maar hij heeft de afgelopen 2 jaar al zeker 5 keer op sfeer gestaan en normaal laat ik hem gewoon vol open staan.

Ik weet ook niet precies hoe die delay-off relais werken, maar je hoeft volgens mij niet echt een spoel te bekrachtigen.
Kun je niet even het licht vol aanzetten en daarna dimmen?

mookie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 08:37

mookie

Heerlijk Helder

zit net naar die datasheet te kijken, ik denk dat als je op die L/+ gewoon standaard 240v zet (ik denk dat je die hebt) en dan op B1 je dimmer hangt hij het wel doet....
Dan heb je altijd genoeg spanning voor de spoel in de relais.

mookie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Als ik kijk in de documentatie zie ik dat de impuls minimaal 50ms moet duren. Ik vraag me meer af of het relais niet over de zeik gaat van het feit dat de sinus niet helemaal netjes is. Het relais zelf werkt met een optocoupler (volgens dezelfde documentatie), dus het hoeft inderdaad niets te leveren.

@mookie: dat zat ik inderdaad zelf ook aan te denken

[ Voor 7% gewijzigd door leejoow op 04-01-2011 11:22 . Reden: moet sneller typen ;-) ]

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module