Ati 4890 schade ? Hoe is deze tot stand gekomen

Pagina: 1
Acties:

• greedseed
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-08-2021
oke ik hadmijn kaart uitgeleend aan een persoon
het verhaal ga ik niet lopen uitleggen hoe of wat maar ik heb eindelijk mijn kaart terug

steek de kaart in ...
... Beep Beep ...
Oei das minder ??
Nog is proberen
... Beep Beep ...
... Beep Beep ...

Wtf ????

is even kijken naar de kaart zelf

oh wat is dat daar ?
Afbeeldingslocatie: http://i992.photobucket.com/albums/af46/greedseed/DSC_0043-1.jpg

WTF ?
Afbeeldingslocatie: http://i992.photobucket.com/albums/af46/greedseed/Chip.jpg

Dit is een foto van mijn andere kaart die Identiek
Afbeeldingslocatie: http://i992.photobucket.com/albums/af46/greedseed/chip2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i992.photobucket.com/albums/af46/greedseed/DSC_0046.jpg

meer shots
Afbeeldingslocatie: http://i992.photobucket.com/albums/af46/greedseed/one.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i992.photobucket.com/albums/af46/greedseed/twotwo.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i992.photobucket.com/albums/af46/greedseed/Untitled-1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i992.photobucket.com/albums/af46/greedseed/Untitled-1-1.jpg

kan iemand wat meer duidelijkheid uitleggen over hoe deze schade mss tot stand is gekomen ?

bedankt

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-01 21:20
in iedergeval door eigen toedoen...
never nooit niet dat dit per ongeluk kan gebeuren...

wat voor merk ist btw? als die kapot is hebk misschien wel interesse :D

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-01 14:14

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Die heeft een flinke klap met een schroevendraaier of iets dergelijks gehad, is erop gevallen of er heeft iets met extreme (150c+) hitte op gezeten. Zeker weten doe ik het niet, maar daar lijkt het wel verdacht veel op.

Ik had identieke schade op m'n 9800GX2 waarschijnlijk van een uitschieter met een schroevendraaier tijdens een remount. Ook een paar van die transistoren gemold.

Heb je nog garantie of kun je het mogelijk verhalen bij hem / verzekering weet ik het?

Zo nee, het is relatief simpel te repareren, er van uit gegaan dat de sporen / PCB zelf geen (al te zware) schade heeft opgelopen. Aangezien je nog een identieke kaart hebt kan je de codes op de missende / kapotte componenten aflezen en er gewoon nieuwe voor in de plaats solderen. Als je dit niet zelf kunt zijn er vast genoeg anderen die dit voor elkaar kunnen krijgen. Het is mij ook gelukt dus.. :)

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• greedseed
MartijnAbel schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 00:22:
in iedergeval door eigen toedoen...
never nooit niet dat dit per ongeluk kan gebeuren...

wat voor merk ist btw? als die kapot is hebk misschien wel interesse :D
is van powercollor maar will eerst met zekerheid want op sommige foras zeggen sommige mensen dat het schade is van overvolt
Imprezzion schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 00:24:
Die heeft een flinke klap met een schroevendraaier of iets dergelijks gehad, is erop gevallen of er heeft iets met extreme (150c+) hitte op gezeten. Zeker weten doe ik het niet, maar daar lijkt het wel verdacht veel op.

Ik had identieke schade op m'n 9800GX2 waarschijnlijk van een uitschieter met een schroevendraaier tijdens een remount. Ook een paar van die transistoren gemold.

Heb je nog garantie of kun je het mogelijk verhalen bij hem / verzekering weet ik het?

Zo nee, het is relatief simpel te repareren, er van uit gegaan dat de sporen / PCB zelf geen (al te zware) schade heeft opgelopen. Aangezien je nog een identieke kaart hebt kan je de codes op de missende / kapotte componenten aflezen en er gewoon nieuwe voor in de plaats solderen. Als je dit niet zelf kunt zijn er vast genoeg anderen die dit voor elkaar kunnen krijgen. Het is mij ook gelukt dus.. :)
zal er is naar kijken

dat is all 2/0 voor opzettelijke schade

[ Voor 109% gewijzigd door greedseed op 04-01-2011 00:26 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-01 14:46

mace

Sapere Aude

Dat is zuur, maar blijkbaar is diegene aan wie je de kaart hebt uitgeleend er niet netjes mee omgesprongen (op z'n zachts gezegd).

Lijkt er op alsof er iets van een koelblok o.i.d. in de weg zat bij het indrukken maar dat hij'/zij het toch geforceerd heeft.

Overvoltschade ziet er anders uit, dan komen er van die kleine ronde gaatjes in je transistors, een soort mini-vulkaantjes.

[ Voor 19% gewijzigd door mace op 04-01-2011 00:26 ]

• greedseed
mace schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 00:25:
Dat is zuur, maar blijkbaar is diegene aan wie je de kaart hebt uitgeleend er niet netjes mee omgesprongen (op z'n zachts gezegd).

Lijkt er op alsof er iets van een koelblok o.i.d. in de weg zat bij het indrukken maar dat hij'/zij het toch geforceerd heeft.

Overvoltschade ziet er anders uit, dan komen er van die kleine ronde gaatjes in je transistors, een soort mini-vulkaantjes.
dacht ik ook all dat het zeer moeilijk was om dit als overvolt te zien

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:33

Dark

who tweaked the light?

iig is ie kapot gemaakt met een puntig voorwerp, ziet de krassen nog in de lak staan hier en daar...

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Ja, of dat ja. Die was ik nog vergeten :) Klem zitten haha.

Maar in ieder geval, aan de foto's te zien is de schade op de PCB zelf niet echt extreem, alleen er loopt wel een flinke kras over het spoortje van Q1248 (Zie foto 2).

Overvolten lijkt me sterk aangezien deze kaarten voor zover ik weet geen softwarematige voltagecontrole hebben. Dan zou hij al een andere BIOS moeten hebben geflashed op de kaart ALS dat werkt.

EDIT: Zoals ik het zie, fixen is evt goed te doen, maar het vereist wel een SMD soldeerbout en een goed vergrootglas lol.

[ Voor 12% gewijzigd door Imprezzion op 04-01-2011 00:32 ]

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Je kan gewoon voltage met gputool veranderen

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Als het een PCS+ is niet. Dat is geen reference kaart. Maar je zult wel gelijk hebben.

• gumbal696
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-02-2018

gumbal696

bla bla bla

Imprezzion schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 00:31:
Ja, of dat ja. Die was ik nog vergeten :) Klem zitten haha.

Maar in ieder geval, aan de foto's te zien is de schade op de PCB zelf niet echt extreem, alleen er loopt wel een flinke kras over het spoortje van Q1248 (Zie foto 2).

Overvolten lijkt me sterk aangezien deze kaarten voor zover ik weet geen softwarematige voltagecontrole hebben. Dan zou hij al een andere BIOS moeten hebben geflashed op de kaart ALS dat werkt.

EDIT: Zoals ik het zie, fixen is evt goed te doen, maar het vereist wel een SMD soldeerbout en een goed vergrootglas lol.
Als ik jou was had ik de schade wel verhaald op die gene die hem in bruikleen heeft gehad.
Lekker zuur, een kapotte kaart. Heeft die gene aan wie je hem hebt uitgeleend nog iets gemeld dan dat het moeilijk passen was, en dat het niet makkelijk ging maar met een beetje drukken en kracht zetten dat het wel paste o.i.d?? 8)7 8)7

win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Dark

Dark

who tweaked the light?

zou het een mislukte vmod kunnen zijn? met accu klemmen op de smd's >:) ipv behoorlijke grabbers?

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09-2025
Zoals men hierboven al zei; een typisch geval van een WA-verzekering claim. Iedereen (ik geloof ->) was verplicht om een WA verzekering te hebben. Er (nu) niet zelf aan sleutelen, omdat ze verzekeringsmaatschappij het waarschijnlijk wil onderzoeken. Ik heb dit gehad met een Slot-A moederbord en vergoed gekregen.

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Heb je enig idee waarom die andere persoon je kaart heeft geleend, of wat hij ermee van plan was? Hij is duidelijk niet alleen maar gebruikt; er is ook aan geknutseld. En waarom zou iemand anders aan de koeling van jouw kaart gaan rommelen??

Anyway... WA verzekering kun je proberen. Een goed gesprek met de 'lener' lijkt me een mooi punt om te beginnen.

[ Voor 19% gewijzigd door JvW op 04-01-2011 01:20 . Reden: toevoeging ]

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• greedseed
enig idee waar ik die componentjes zou kunnen kopen ?

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ik vind het sowieso een beetje jammer van TS dat we een case voorgeschoteld krijgen maar voor de rest erbuiten gehouden worden. Wie A zegt, moet ook B zeggen.

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-01 14:10
greedseed schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 01:46:
enig idee waar ik die componentjes zou kunnen kopen ?
farnell zou ze wel hebben

je moet wel even de juiste componenten opzoeken ;)

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-01 14:46

mace

Sapere Aude

Modest71 schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 00:52:
Zoals men hierboven al zei; een typisch geval van een WA-verzekering claim. Iedereen (ik geloof ->) was verplicht om een WA verzekering te hebben.
Dat is een veelvoorkomende misvatting, je bent het alleen verplicht als je een motorvoertuig hebt.

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09-2025
mace schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 02:13:
[...]

Dat is een veelvoorkomende misvatting, je bent het alleen verplicht als je een motorvoertuig hebt.
Ik zei "was verplicht" ';)
Het was eerder wel verplicht, of ik ben toen verkeerd geïnformeerd.
Of:

Wikipedia: Aansprakelijkheidsverzekering

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

• greedseed
Killerbert schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 02:06:
[...]

farnell zou ze wel hebben

je moet wel even de juiste componenten opzoeken ;)
oke thanks :P nu even zoeke welke searh ik zou gebruiken want heb meer dan 2000 hits xD

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Ik zou niet meteen beginnen aan het repareren. Doe dit nou alleen als laatse uitweg!
Probeer het eerst te verhalen op die gene of de verzekering!

Als je hiermee wel gaat beginnen, weet dat HEEL goed wat je doet en wat voor materiaal / gereedschap je hiervoor nodig hebt, en weet ook dat je alles ermee nietig verklaard (Garantie, aansprakelijkheid wat dan ook meer).

Plus, het is geen garantie dat het ooit weer zal werken.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Wacht eventjes, we hebben het hier over verzekeringen, repareren blablabla, maar het is de fout van degene aan wie je hem hebt uitgeleend, dus moet hij maar regelen dat die grafische kaart weer gaat werken? Of denk ik nu heel gek?

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Tja zal niet heel makkelijk zijn, maar zo te zien zijn het:

SMD halfgeleiders in SOT23 behuizing, types W03 of WO3 en WK4
die dwarscijfers slaan meestal op fabrikant.

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/262a4qo.png

Als ik zo eens op een smd code lijst kijk lijkt het erop dat het Siemens equivalenten zijn: WKs=BCR119 en en WOs=BCR191

• JvW
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Heeft de veroorzaker van dit technische drama ondertussen al wat van zich laten horen? Ik zou daar meer mee bezig zijn dan met het zoeken naar een obscuur componentje bij Farnell.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Dat probeer ik dus nu al 3 keer duidelijk te maken ja...

Had misschien nooit de suggestie moeten doen dat dit niet zo heel moeilijk te fixen lijkt want nu hamert iedereen daar op wat totaal niet de bedoeling is.

Het is toch wel duidelijk dat dit soort maatregelen puur als last resort gebruikt moeten worden?

Pagina: 1