Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers.net,

De temperaturen die in mijn pc worden weergegeven zijn extreem hoog;
bij geen activiteit; 50-70C, bij stress tests 100C+ (Prime)
Ik heb 3 fans in de pc die goed koelen, ze gaan van max (~4k) rpm naar 2krpm als de temp van 90 -> 80 is gedaald (wat lager moet natuurlijk)
Nou loop ik hier al een tijdje in te wroeten (omdat ik niet eens meer kan gamen).
fans zijn schoongemaakt.

Ik heb nu last van freeze spikes van 1-2s die mekaar opvolgen gedurende een random periode die weinig met activiteit te maken heeft. Eerder resette de pc na het bereiken van een te hoge temp (als bescherming), nu is de cpu koeler iets beter gemonteerd en koelt beter en reset de pc niet meer maar heb dus nu last van deze "lag" spikes (ook bij normale temp soms, 50-70C).

specs: Windows 7 64bit, BIOS versie: V02.61 american megatrends
Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q9300 @ 2.50 GHz
RAM 6,00 GB
Videokaart: NVIDIA GeForce GT 220

Opm.: Ik heb speedfan gedownload om de temperaturen in de gaten te houden
hij geeft het volgende weer:

GPU, Temp 1&2&3, Core 1&2&3&4
Tijdens een game stijgt deze tot +/-80C

Help? Vraag even als je meer info nodig hebt ik reageer vrij snel
Wordt dit veroorzaakt door een defecte videokaart of speelt er iets anders mee?

Tests gedaan; memtest64+ geen fouten. HDTune; geen fouten.
De stress test van prime moet ik afbreken omdat hij boven de 100C stijgt binnen 1m.

alvast bedankt voor de hulp

Verwijderd

Is je koeler van de cpu ook goed schoon, want dat kan ook probs opleveren. Zit er een fan op je videokaart? Zo ja, is deze ook goed schoon? Zo niet, maak 1 of beide dan stofvrij. Mochten je temperaturen dan nog hoog blijven, dan is de kans groot dat er toch iets mis is met de airflow in de kast. Ik weet niet hoe jij je fans hebt geinstalleerd, maar ik zou, in jouw geval 2 fans gebruiken voor de intake en 1 fan gebruiken voor de outtake.

Verwijderd

Topicstarter
kheb 3 fans, 1 voor cpu, 1 voor gpu en 1 in de case. Alledrie zijn schoon en goed aangesloten en goed qua gebruik (alledrie recent gedemonteerd/schoongemaakt en gemonteerd). Heel evt. kan de koelpasta voor de fan op de cpu wat oud zijn maar er wordt nog goed contact gemaakt omdat het koelblok de temp. mooi overneemt. ik heb het gevoel dat het probleem zich meer in een beschadiging v/d videokaart ligt maar heb nog geen oplossing / oorzaak gevonden.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Alleen maar 1 fan in je case betekent dat je bijna geen airflow in de case hebt, en dat verklaard ook wel deels de hoge temperaturen die je hebt. Het beste kan je eens kijken of je er niet nog 1 fan bij kan plaatsen in je kast en dan 1 aan de voorkant als intake, en 1 aan de achterkant als outtake. Punt is namelijk dat die fans op de videokaart en je cpu alleen maar de videochip en cpu koelen, maar daarna die warme lucht nergens naartoe kan.

[ Voor 19% gewijzigd door Roel1966 op 04-01-2011 02:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
daar ligt het niet aan, de kast ligt open op mn bureau, schoongemaakt en wel sinds ik het hitte probleem tegenkwam, dus intake genoeg

Verwijderd

Ok, blijf eigenwijs, zal ons hier een zorg zijn. Als je kast openstaat heb je dus geen geforceerde airflow (welke je wel nodig hebt), beste is om de kast weer dicht te doen na het installeren van 2 intakefans aan de voorkant en 1 outtake aan de achterkant. Beste is om de intakefans aan de onderkant te monteren en de outtakefan aan de bovenkant.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 03:11:
daar ligt het niet aan, de kast ligt open op mn bureau, schoongemaakt en wel sinds ik het hitte probleem tegenkwam, dus intake genoeg
Als je toch al weet dat het niet eraan ligt wat mensen je hier aanraden die genoeg ervaring hebben, dan zou ik zeggen stel je vraag hier niet en als je het zo goed weet dan weet je ook zelf wel de oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
luister, ik heb iets meer informatie dan dat jullie hebben. Ik probeer jullie die zo snel mogelijk te geven door wat kort te zijn (niet eigenwijs), het ligt niet aan de kast inlaat want het probleem doet zich ook voor als de temp gedaald is naar 50-60C (de random freeze-spikes), de kast inlaat is prima, ik heb het probleem zelfs gehad toen ik een huis ventilator erop zette. En zelfs al zou mijn intake niet optimaal zijn (wat wel zo is en wat je toch mag aannemen van een kant en klaar gekochte, schoongemaakte pc) dan nog zou de temp niet van 50 naar 100 moeten gaan met een stress test terwijl dat probleem zich niet voordeed in het eerste jaar na de aankoop (ong 1-1,5jr oud nu).

Als jullie meer info nodig hebben hoor ik het graag, bedankt (voor de snelle nachtelijke reacties)!

Edit;
Wat een felle reacties, ik heb nu het probleem van de freeze spikes op dit moment met een ventilator op de open case, temps tussen de 40-55C (GPU 65C maar die komt nooit boven de 75C), hoe kan het nou ooit aan de case ventilatie liggen? Het is niet dat ik jullie ervaren mening niet waardeer, ik zit er gewoon met de neus bovenop en kan je vertellen dat de airflow in de pc goed is.

Nogmaals, ik waardeer jullie moeite zeer, ik ben er alleen vrij zeker van dat de ventilatie niet veel beter kan dan hoe ik die nu heb ingericht en hoop dat ik er gauw achter kom wat er nou mis is. Bedankt!

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2011 05:39 ]

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-02 16:55
Probeer voor de zekerheid even je koelpasta te verversen. Oude eraf halen en nieuwe erop doen.
Wat voor CPU cooler heb je eigenlijk? Stock?
Graag ook even vermelden wat nu de exacte temperatuur waardes zijn van alle sensoren in bijv. Speedfan.
Deze kan je ook laten loggen naar een text bestandje tijdens het gamen.

Computer says no

Verwijderd

Topicstarter
K zal binnenkort ff nieuwe koelpasta halen, zal waarschijnlijk wel een beetje helpen.
Stock CPU ja. exacte temps tijdens CPU stress test (Prime):
GPU: 70
Temp1: 34
Temp2: 99
Temp3: 90
Core 0: 99
Core 1: 94
Core 2: 97
Core 3: 96

Tijdens gamen komt niets boven de 80-85C uit
Idle:

GPU: 70