[Problemen geassembleerd systeem]BSOD en soms memtest errors

Pagina: 1
Acties:

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Onlangs heb ik een systeem samengesteld en laten assembleren (bij en door 4Launch). Al snel traden er willeurige BSOD's op. Uiteindelijk met memtest aangetoond dat geheugen fouten bevatte. Systeem terug en getest door de webshop, resultaat: niets gevonden. Zowel memtest gaf geen errors als geen optredende BSOD's. Systeem retour en hier aangesloten, resultaat: errors in memtest.
Nieuw geheugen toegestuurd gekregen van de webshop. Geheugen in het systeem, resultaat: 10x memtest (20 minuten tot > 10 uur) zonder errors, uiteindelijk tijdens een laatste test na 15 minuten errors.

Terugsturen heeft weinig zin, de probleem treden niet op wanneer het systeem getest wordt bij de webshop. Systeem is op diverse plaatsen getest (meerdere stopcontacten/locaties) waarbij problemen uiteindelijk overal optreden.

BIOS geüpdatet. Standaard BIOS settings teruggezet. Geheugen timings zullen dit probleem niet veroorzaken lijkt me aangezien de meeste memtest sessies geen errors aantonen, zowel na warme als koude start.

Tientallen direct na elkaar gestarte kwartier durende tests van BurnInTest leveren telkens resultaat "Passed" op. Everest burnintest draait uren zonder problemen. Prima95 idem dito.

Systeem staat nu weer bij diegene waarvoor het systeem bedoeld is waarbij willekeurige BSOD's optreden. Een defecte voeding zou dit probleem kunnen veroorzaken? Het moederbord eventueel ook?

Specificaties:

Moederbord: MSI 785GM-E51 AMD 785G, SATA2 RAID, HDMI
Processor: AMD Athlon II X2 245 2.90GHz 2MB AM3 Box
Geheugen: Corsair 2x2GB DDR3 PC10666 CL9.0 XMS3 C9A
Behuizing: AOpen Midi Tower ES45F ATX 350W (zwart)

Alle suggesties zijn uiteraard welkom!

Verwijderd

Laatste stuurprogramma's geinstalleerd? Welke BSOD's krijg je? Heb je een andere voeding om te testen?

• JBS
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2011 @ 22:19:
Laatste stuurprogramma's geinstalleerd? Welke BSOD's krijg je? Heb je een andere voeding om te testen?
Yep, alle drivers zijn up to date en inmiddels is het systeem ook al een paar keer opnieuw geïnstalleerd.
Een reserve voeding heb ik zo niet liggen, maar dat is te regelen. Ik weet dat een gare voeding voor allerhande problemen kan zorgen, valt deze situatie aan een gare voeding toe te schrijven?

Verwijderd

JBS schreef op maandag 03 januari 2011 @ 22:22:
[...]
Yep, alle drivers zijn up to date en inmiddels is het systeem ook al een paar keer opnieuw geïnstalleerd.
Een reserve voeding heb ik zo niet liggen, maar dat is te regelen. Ik weet dat een gare voeding voor allerhande problemen kan zorgen, valt deze situatie aan een gare voeding toe te schrijven?
Je zegt verschillende stopcontacten te hebben geprobeerd, maar heb je ook verschillende locaties geprobeerd? Ik kan me voorstellen (maar dat is voor mij gissen) dat er misschien een probleem is in de energietoevoer :?.

• JBS
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2011 @ 22:44:
[...]

Je zegt verschillende stopcontacten te hebben geprobeerd, maar heb je ook verschillende locaties geprobeerd? Ik kan me voorstellen (maar dat is voor mij gissen) dat er misschien een probleem is in de energietoevoer :?.
Ja, ook verschillende locaties. Drie om precies te zijn.

TS aangepast.

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 03-01-2011 22:52 ]

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-02 09:46
waren stopcontacten geaard?

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Corsair omruilen voor Kingston (of iets anders) en kijken of dat werkt wellicht??.
Laatste tijd veel topics met vage problemen en allen hebben of OCZ of Corsair geheugen en bij enkelen daarvan, was het over nadat er ander geheugen kwam.

En ja ook als ie door memtest heen komt kan het geheugen niet lekker werken, zodra het 1 geheel is met je systeem.
Memtest is in DOS omgeving, met weinig tot geen extra's, in je OS draaien er allerlei processen op de achtergrond en als je geheugen dan toch net ff niet lekker met je systeem wil werken kun je dit soort flauwekul krijgen.

Heb het zelf gehad met OCZ, passeerde elke test maar toch 2 - 3x in maand BSOD, geheugen vervangen, geen BSOD meer gezien.

[ Voor 58% gewijzigd door DaLoona op 04-01-2011 10:04 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• DannyvdHof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-04-2021
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met corsair. zie mijn specs voor het geheugen wat ik er nu in heb zitten. ( het kingston geheugen is sneller beter en goedkoper :P ) systeem werkt perfect zonder herinstall.

AMD Phenom II X4 965BE - Sapphire HD6850 1GDDR5 - Kingston HyperX Gen 8GB DDR3 1600Mhz - ASrock 870 Extreme3

• JBS
  • Niet online
Ja, alle stopcontacten waarop het systeem is aangesloten zijn geaard.
DaLoona schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 09:58:
Corsair omruilen voor Kingston (of iets anders) en kijken of dat werkt wellicht??.
Laatste tijd veel topics met vage problemen en allen hebben of OCZ of Corsair geheugen en bij enkelen daarvan, was het over nadat er ander geheugen kwam.

En ja ook als ie door memtest heen komt kan het geheugen niet lekker werken, zodra het 1 geheel is met je systeem.
Memtest is in DOS omgeving, met weinig tot geen extra's, in je OS draaien er allerlei processen op de achtergrond en als je geheugen dan toch net ff niet lekker met je systeem wil werken kun je dit soort flauwekul krijgen.

Heb het zelf gehad met OCZ, passeerde elke test maar toch 2 - 3x in maand BSOD, geheugen vervangen, geen BSOD meer gezien.
Geheugen omwisselen via de shop zal niet meevallen verwacht ik. Er is al een nieuw kitje toegestuurd (zelfde type). Dan maar eventueel zelf andere setje aanschaffen wanneer dit de meest waarschijnlijke oorzaak is.
Memtest geeft ook soms nog errors, dus het is niet zo dat er alleen BSOD's optreden.
DannyvdHof schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 10:50:
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met corsair. zie mijn specs voor het geheugen wat ik er nu in heb zitten. ( het kingston geheugen is sneller beter en goedkoper :P ) systeem werkt perfect zonder herinstall.
Ook dat memtest 10x passed en de elfde keer wel errors toont?

Lastige is dat 10x urenlange memtest zonder errors geen uitsluitsel geeft aangezien het de elfde keer na 20 minuten weer mis kan gaan. Hoe is dit eigenlijk te verklaren?

Meeste reacties wijzen richting het geheugen, een gare voeding kan deze symptomen niet veroorzaken?

[ Voor 10% gewijzigd door JBS op 04-01-2011 11:17 ]

• DannyvdHof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-04-2021
JBS schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 11:11:
Ook dat memtest 10x passed en de elfde keer wel errors toont?

Lastige is dat 10x urenlange memtest zonder errors geen uitsluitsel geeft aangezien het de elfde keer na 20 minuten weer mis kan gaan. Hoe is dit eigenlijk te verklaren?

Meeste reacties wijzen richting het geheugen, een gare voeding kan deze symptomen niet veroorzaken?
Het is te verklaren doordat het geheugen hoogstwaarschijnlijk niet in de QVL lijst staat van je moederbord.

Ik had precies hetzelfde. 3x hetzelfde corsair setje. eerste was wel brak met 80000 errors, 2 nieuwe setjes kwamen zonder problemen door memtest, maar toch bleven de bluescreens. geheugen handmatig ingesteld in de bios. nog steeds bluescreens. Windows opnieuw geiinstalleerd en daarna weer bluescreens. setje omgeruild voor 1 van kingston, en daarna werkte het super :)

Dus ik zou gewoon omruilen voor kingston! werkt gegarandeerd.

AMD Phenom II X4 965BE - Sapphire HD6850 1GDDR5 - Kingston HyperX Gen 8GB DDR3 1600Mhz - ASrock 870 Extreme3

• JBS
  • Niet online
DannyvdHof schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 11:57:
[...]

Het is te verklaren doordat het geheugen hoogstwaarschijnlijk niet in de QVL lijst staat van je moederbord.

Ik had precies hetzelfde. 3x hetzelfde corsair setje. eerste was wel brak met 80000 errors, 2 nieuwe setjes kwamen zonder problemen door memtest, maar toch bleven de bluescreens. geheugen handmatig ingesteld in de bios. nog steeds bluescreens. Windows opnieuw geiinstalleerd en daarna weer bluescreens. setje omgeruild voor 1 van kingston, en daarna werkte het super :)

Dus ik zou gewoon omruilen voor kingston! werkt gegarandeerd.
Verhaal komt inderdaad overeen. Bedankt dat je me die garantie wilt geven, dat is een geruststelling. ;)

Ik vind overigens nergens de QVL van het moederbord (MSI 785GM-E51)...? :?

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Hier lijst met testreports voor geheugen:
Testreports geheugen
Hier vind je van alles en nog wat van je bord:
MSI 785GM-E51
Gekomen via Portal:
Portal

[ Voor 21% gewijzigd door DaLoona op 12-01-2011 20:35 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• JBS
  • Niet online
Inmiddels de Corsair modules vervangen door een Kingston setje en de problemen lijken opgelost (klopklop).
Pagina: 1