Computer valt uit en gaat niet meer aan.

Pagina: 1
Acties:

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-12 20:04

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Dus. Ik heb ergens in augustus een nieuwe computer gekocht en in elkaar gezet en nooit problemen gehad. Ik heb hem best vaak aan, ook 's nachts en wanneer ik weg ben. Altijd was het beestje rustig aan het draaien wanneer ik er weer was.

Maar nu dus niet, ik had de computer al een poosje aanstaan (2 dagen, maar da's niet raar). Ik zou net even een aflevering Boardwalk Empire kijken en *poof* computer uit. Gewoon stroom er af en nu gaat die ook niet meer, er komt gewoon geen stroom door. Verschillende stopcontacten gehad dus dat is het niet. Toen de computer uit ging heb ik eigenlijk meteen de kast open gehaald en daar rook ik toch iets verdachts.

Hand op de videokaart gelegd en die voelde niet heel warm aan, CPU koeler daar in tegen was echt heel heet +60 graden. Dus wellicht is de fan die er op zit er mee opgehouden en is die overhit. Maar als de CPU defect is dan zou er toch nog gewoon stroom door moeten gaan, aka booten? Ik ga morgen met aFuture bellen en horen wat zij er van zeggen maar ondertussen probeer ik wat dingen uit te sluiten.

Zou het de voeding of mobo ook kunnen zijn? Ik leg daar eerder mijn geld op dan op de CPU. Misschien is de CPU te warm geworden en zodoende het moederbord beschadigt? Oh ja, ik heb vanmiddag nog gewoon WoW gespeeld zonder hickups of artifacts. Het komt echt heel onverwacht.

Specs,
AMD Phenom II X6 1055T
Seasonic M12II Bronze 520W
OCZ 4GB DDR3 PC3-10666 DC kit
CLUB3D HD5850 Overclocked Edition
MSI 870A-G54

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-12 14:01

Sebazzz

3dp

Heb je de bekende troubleshooter al gerunt, en wat kwam eruit?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-12 21:55

D4NG3R

kiwi

:)

Je PC werkt dus wel "gewoon"? Aangezien je aangeeft WoW te hebben gespeeld vanmiddag.

Ik zou zeggen: Je BIOS heeft ingegrepen, en heeft de PC automatisch af gesloten nadat het CPU boven de 100 (Meestal is het 100) graden kwam.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Doe eens een linkje naar de bekende troubleshoot voor een pc die geen stroom meer heeft? Ik heb hier toevallig ook niet een systeem staan waar ik verschillende dingen in kan testen etc.
D4NG3R schreef op maandag 03 januari 2011 @ 21:08:
Je PC werkt dus wel "gewoon"? Aangezien je aangeeft WoW te hebben gespeeld vanmiddag.

Ik zou zeggen: Je BIOS heeft ingegrepen, en heeft de PC automatisch af gesloten nadat het CPU boven de 100 (Meestal is het 100) graden kwam.
Dat dacht ik dus ook dat de BIOS (of windows?) zelf de computer zou uitschakelen als er een kritiekpunt is bereikt. Ik zal eens zien of er een BIOS batterij in zit, zien of het helpt om die te "resetten".

De pc draaide gewoon prima, in ruim 3 maand nergens last van gehad behalve een vage windows foutmelding bij het laden van windows wat al een poos geleden is opgelost.

Tevens branden er 0 geen lichtjes, niet uit de voeding en niet op het moederbord maar ik weet (helaas) ook niet zeker of die normaal wel branden als de computer uit staat.

[ Voor 74% gewijzigd door MrVegeta op 03-01-2011 21:11 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• DM.Aram
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-12-2021

DM.Aram

DMTZ.i

See you in another life, brother.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Biosbatterij er uit gehaald en er opnieuw ingedaan maar dat maakt niets uit en helaas mis ik hier de materiaal om mijn voeding door te lussen en te testen of daar nog een spark in zit. Dan morgen maar bellen en zien wat voor oplossing afture heeft.

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-12 15:13
start ie op in Barebone? (d.w.z. allen noodzakelijke, dus mobo, CPU, CPU koeler, 1 reepje RAM, onboard vga en anders 1 videokaart, geen HDD, geen DVD lezer, alle poespas eraf, alleen het hoognodige.) ram-reepjes afwisselen en dan weet je of het aan het ram ligt.

Krijg je een Moederbord piep? of helemaal niks?
Probeer je videokaart op een ander moederbord en test of deze nog werkt.
Haal de voeding eruit, sluit er een ventilator op aan en test de rails. als de 12V <11,5V of >12,5V geeft, is je PSU geknalt.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik had net de voeding op een ander mobo gezet en toen ging het moederbord dus wel aan, dus voeding _lijkt_ me okay. Daarna weer aangesloten op mijn pc, daar startte die niet op.

Geheugen er uit, videokaart er uit, fans/HDD/DVD's er uit. Niets helpt. Haal ik een 8pin stekker van het moederbord er uit (die zit op de hoek vlakbij de CPU) en doe ik hem dan aan, dan gaat die dus gewoon aan. Apparatuur weer terug aangesloten en zonder die stekker start het moederbord "gewoon" op, maar mis ik natuurlijk iets belangrijks. Ik heb namelijk geen beeld en hoor ook geen piepjes, ook doet mijn USB toetsenbord niets, knippert ook niet dus hij wil alsnog niet opstarten.

Nu kunnen het dus 2 dingen zijn (of meer, maar...) die 8pin stekker op het moederbord is stuk of de 8pin stekker van de voeding is stuk. Wel erg raar hoor, zomaar kortsluiting? Ik ga morgen misschien even naar computerland bij me op de hoek en vragen of ze een fellow nerd uit de brand kunnen helpen.

Alsnog met Afuture bellen en horen wat die zeggen aangezien het spul net 3 maand oud is en ik gewoon garantie heb. Ik hoop alleen niet dat dat lang gaat duren :/

Net bij Mediamarkt een nieuwe voeding gehaald en er op gezet, hetzelfde. Zonder die 8pin start die op en met die 8pin niet. Nu met afuture bellen en horen wat zij van plan zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door MrVegeta op 04-01-2011 16:14 ]

Pagina: 1