Toon posts:

Hoe verminder ik de temperatuur van mijn processor (E6850)?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo medetweakers :)

Ik ben nu ongeveer 3 jaar in het bezit van een Intel DualCore E6850 (3Ghz) processor. Deze heb ik nooit geoverclocked, en dit wou ik nu toch eens gaan proberen, aangezien ik op internet lees dat mijn processor "perfect" zou zijn om te overclocken.

Het enige probleempje is, dat ik na het draaien van een Intel Burntest erachter kwam dat mijn processor binnen een minuut al op 85 graden zat. Dit is toch niet echt gezond lijkt me? Via deze link ben ik erachter gekomen dat de maximum temp. van mijn processor 72 graden zou moeten zijn: http://www.hardwaresecret...mum-CPU-Temperature/143/5

Weten jullie hoe ik mijn temperatuur een heel stuk om laag kan krijgen? De koelpasta is nog nooit vervangen, en ik gebruik nog de stock-koeling die erbij zat. Vorige week heb ik de koeling helemaal schoongeblazen met een compressor, maar dit scheelt maar heel weinig in de temperatuur. Ik durf de Burntest ook niet langer te laten draaien dan een minuut, omdat ik bang ben dat mijn processor doorbrandt.:(

Twan

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2011 17:12 ]

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:56

OMD

Weet niet waar je de info vandaan haalt maar deze processor is alles behalve perfect om over te klokken.
De E8*** die later uitkam weer wel.

Ik heb hem zelf ook. Met veel pijn en moeite kom ik wel tot 3,7 maar eigenlijk draait hij al sinds tijden op 3,4.

Misschien proc koeler is schoonblacen? die van mij wordt ongeveer 68 graden full load en idle is het 25 tot 27 graden.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Verwijderd

Topicstarter
Die info had ik hier vandaan: http://forums.techarp.com...-overclocking-report.html

Nu ben ik zelf ook niet zo ervaren met overclocken.

De processor koeler heb ik vorige week helemaal schoongeblazen, maar dat had dus niet veel nut. Gebruik jij ook nog de stock koeler? Ik denk dat ik de koelpasta ook maar eens moet vervangen, maar het lijkt me sterk dat hij dan véél koeler is.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

De stock koeler is voor stock snelheden bedoeld natuurlijk ;)
Dus een betere koeler zal hem koeler houden. Een lagere Vcore haalt de temp ook naar beneden maar als die te laag is zal je systeem niet stabiel draaien.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2011 @ 17:21:
Die info had ik hier vandaan: http://forums.techarp.com...-overclocking-report.html

Nu ben ik zelf ook niet zo ervaren met overclocken.

De processor koeler heb ik vorige week helemaal schoongeblazen, maar dat had dus niet veel nut. Gebruik jij ook nog de stock koeler? Ik denk dat ik de koelpasta ook maar eens moet vervangen, maar het lijkt me sterk dat hij dan véél koeler is.
Een artikel uit 2003!?
Zoals OMD al schreef de E8xxx serie doet het beter, een E8400 loopt bijvoorbeeld met minimale aanpassingen luchtgekoeld al 2 x 3.6 GHz.
Overclocken? Beginnen met een goede processorkoeler. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Een artikel uit 2003!?
Haha, dat is de "Join date" van de meneer die dat bericht postte. Het artikel zelf komt uit 2007, rond de tijd dat ik mijn pc samengesteld heb.

Ik snap dat ik voor overclocken een betere koeler nodig heb, maar het lijkt mij eerst handig mijn processor nu al een stuk koeler te krijgen? Ik snap namelijk niet hoe de processor van OMD zo koel kan blijven, als hij dezelfde stock-cooler gebruikt.

Hebben jullie tips om hem veel koeler te krijgen, zonder de koeling te vervangen? :)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:07

D4NG3R

kiwi

:)

Foutje.

[ Voor 96% gewijzigd door D4NG3R op 03-01-2011 19:20 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:52
De beste methode mijns inziens om een processor koeler te laten lopen, is het vcore aanpassen en lager zetten. let wel op dat het systeem hierdoor instabiel kan worden, wat echter een feit is, is dat heel veel cpu's makkelijk op een lager voltage 100% stabiel kunnen draaien. minder voltage = veel minder warmte. Als de cpu bijvoorbeeld op 1.35 volt draait, zou je eens 1.25 of wellicht 1.2 kunnen proberen. Ga dan gewoon normaal met de computer om zoals je normaal ook doet en kijk of hij het goed doet. Mocht ie instabiel worden , geen probleem , volgens mij is er nog nooit een cpu kapot gegaan door te weinig voltage.

Let wel op dat je niet te grote stappen maakt, dan kan het zijn dat je pc helemaal niet meer post, en zul je het bios moeten resetten.

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-01 16:03
OMD schreef op maandag 03 januari 2011 @ 17:14:
Weet niet waar je de info vandaan haalt maar deze processor is alles behalve perfect om over te klokken.
De E8*** die later uitkam weer wel.

Ik heb hem zelf ook. Met veel pijn en moeite kom ik wel tot 3,7 maar eigenlijk draait hij al sinds tijden op 3,4.
Over het algemeen zijn G0 Core2's goede overklokkers. Mijn E6750 deed 3.5 ghz op stock voltage, en kon 4ghz draaien op lucht. De E6750 en E6850 zijn dus goede overklokkers, wel moet je natuurlijk goede koeling en een beetje fatsoenlijk mobo hebben.

De eerste 45nm CPUs van de E8xxx serie met stepping C0/C1 klokken daarentegen een stuk minder gemakkelijk. De E0's zijn weer beesten die 4.5ghz doen.

Anyways, ontopic: Als je fatsoenlijk wil overklokken heb je een goede koeler nodig. De standaard koeler is niet echt denderend, en als de temperaturen nu al zo hoog zijn zou ik een betere koeler scoren.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:56

OMD

ik draai inderdaad met stock koeler. Heb nooit hoge temps gehad.

Koeler zit er ondertussen ook alweer 3 jaar op zonder er ook maar 1 keer verwijderd geweest te zijn.
Ik blijf bij het feit dat deze 60nm processor's geen beste overklokkers zijn, ondanks dat ik met stock koeling safe op 3,6ghz kan draaien.

Misschien is mijn case veel beter qua airflow ( antec 900 met alle casefans op low )

En ik gebruik speedstep ofzoiets, hij klokt hem lager indien deze amper gebruikt wordt, misschien verklaart dat mijn lage temps?

[ Voor 14% gewijzigd door OMD op 03-01-2011 23:27 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-01 15:03

Edmin

Crew Council

get on my horse!

> CO

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-01 15:54
Dat verklaart niet je lage temperaturen in load ;)
Als je wilt overclocken is het beste aan te raden van een aftermarket koeler erop te zetten. Een cpu zal ook niet snel doorbranden, meestal valt je pc dan gewoon uit, Chipfabrikanten bouwen wel iets in dat de cpu beschermd daartegen ;)
Pagina: 1