• CristianSchriev
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-09-2025
Ik heb sinds kort nieuw RAM geheugen in mijn computer toegevoegd. Ik had hier al 4GB in zitten (namelijk 2x2GB OCZ Gold 1066MHz) Sinds kort heb ik dit uitgebreid met nieuw geheugen betrefend 2x2 GB Corsair XMS3 op 1333MHz. De verkoper vertelde mij dat dit geen problemen zou moeten geven.

de Voltages lopen wel iets anders, namelijk 1.65V voor de ocz en 1.5V voor de Corsair. Zelf heb ik gekeken en liepen ze bijde op 1.5V

Nu heb ik last van mijn pc omdat die zo nu en dan uitvalt. Hij valt vooral uit als ik bijv. simpel op internet zit.
Maar hij valt niet uit als ik zit te gamen, of helemaal niks doe op de pc.

Als mijn pc dan crasht laat die niks zien, het enige wat je ziet zijn wat random strepen en dan zwart beeld. hierna start die direct opnieuw op.

of ligt dit ergens anders aan? Want ik heb hiervoor ook een nieuwe graphische kaart gekocht. Alleen voor de RAM update had ik nergens last van.

Wat kan het probleem zijn?

4/01/11: Bios geupdate naar nieuwste versie, 1dag nergens last van nu weer wel

6/01/11 : Meerdere tests gedaan voor geheugen en Videokaart om te kijken hoe ze het bleven doen onder stress. bijde bleven het goed doen. Nu net in de bios ramsnelheid op 1066MHz en Voltage op 1.5V gezet ipv bijde AUTO. Hopenlijk helpt dit iets.

8/01/11 : Loopt hele tijd vast als ik op internet zit of andere lichte dingen doe. (niet als er niks gebeurd) Als hij vast loopt zie ik rode strepen dan word het beeld zwart en start die automatisch opnieuw op. Ik weet me echt geen raad meer wat ik nu nog kan doen

[ Voor 24% gewijzigd door CristianSchriev op 08-01-2011 17:21 ]

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04-2025
Kan zijn dat je ocz de 1,65 volt echt nodig heeft, of een van de nieuwe is niet goed. Ik zou het eens proberen met alleen de nieuwe.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Welk moederbord heb je? Staan de modules ook op de QVL van dit bord?
Sowieso is het goed instellen van het mem (zoals Diablow ook aangeeft) wel handig, als 1.65V nodig is dan kan 1.50V instabiel lopen met uitvallers als gevolg.

• CristianSchriev
ik keek even hoe alles zat en hij liep standaart dus op 1.5V altijd al denk ik? Nou heb ik dit hoger gezet op 1.7V aangezien hij geen 0.05 kan veranderen.. alleen dit gaf alleen maar meer fouten.
dit is mijn moederbord : De Asus P7p55d-LE
productreview: Asus P7P55D LE review door CristianSchriev

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een te hoog voltage is ook niet handig (en ik kan me niet voorstellen dat je niet naar 1.60 of 1.65V kan gaan vanaf 1.5V, de bios zal toch wel stappen van 0.1V toelaten?)

• CristianSchriev
jawel hij laat zeker stappen van 0.1V toe alleen niet de 0.05 stappen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

hmm, dat is best brak. Maar dan zou ik het ding eerder op 1.6V zetten dan op 1.7V, je wilt immers het voltage niet te hoog zetten, dat kan (zeker op langere termijn) weer schade opleveren (al zal het met 0.05V wel meevallen, maar toch).

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Ik heb ram dat gerate is voor 1,5V maar heb dit stabiel lopen op 1,35V(1,2V werd instabiel en crash na post)
Is er geen bios update die je meer optie's geeft?
zoals terw al zij gewoon eerst op 1,6 zetten(ik denk dat dit wel moet lukken

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-01 14:10
heb je met je nieuwe geheugen al eens memtest gedraaid?

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

• CristianSchriev
nee nog niet gedaan, zal het eens proberen dan! en een update ben ik nu naar opzoek

Heb mijn bios een flinke update gegeven, ik denk dan ook dat dat het probleem was.. aangezien ik sinds een jaar niet geupdate had. Hopelijk verhelpt dit het dan ook :)

iedereen zowizo al bedankt voor de moeite! TOP

[ Voor 57% gewijzigd door CristianSchriev op 03-01-2011 19:43 ]

• Interlace84
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-04-2022
Om je een beetje te helpen debuggen;

http://www.memtest.org/download/4.10/memtest86+-4.10.iso.zip
om een bootable cd te branden die automatisch memtest86+ voor je aan't werk zet. Als er na een paar passes errors verschijnen wissel je bankjes om te kijken welke problemen geeft.

http://www.geeks3d.com/wp...nitor/download.php?id=134
Furmark; Om je GPU te stressen om te kijken of je systeem daar instabiliteit vertoont.

http://www.eocfiles.com/b...ard/utilties/p95v2511.zip
Prime95; Om je CPU en RAM onder windows te stressen, mogelijk dat je systeem pas bij memoryload kuren gaat vertonen.

Hopelijk heb je er wat aan :)

• CristianSchriev
@inter Bedankt, ik zal het eens uitproberen.. vol belasten? dus 100%

in ieder geval sinds mobo update geen crash meer gehad

• CristianSchriev
6jan '11 probleem na 2 dagen weer dik terug!
mijn pc heeft het een dag normaal gedaan, maar nu valt die weer regelmatig uit:(
iemand een idee?

• gumbal696
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-02-2018

gumbal696

bla bla bla

Vertel dan eerst is of je de uitgevoerde testen hebt gedaan, zoals prime 95 voor een uurtje of 8 minimaal, memtest86+ gedraaid voor een nachtje, en furmark??
Wat zijn hier de resultaten van?
Misschien niet aan de orde maar je temps zijn goed in je kast?

win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• CristianSchriev
@gumbal
mijn temps zijn meer dan in orde, cpu loopt tijdens gamen rond de 55C maximaal
GPU loopt dan rond de 60/65C
zover ik weet is mijn koeling dik in orde!
Prime 95 heb ik een aantal uurtjes op 85% laten lopen en er gebeurde niks.. Furmark hetzelde, er zijn juist geen problemen als alles onder stress loopt. juist alleen als dat niet het geval is, als ik even lekker op internet zit, of wat muziek download.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-02 18:56
CristianSchriev schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 13:44:
@gumbal
mijn temps zijn meer dan in orde, cpu loopt tijdens gamen rond de 55C maximaal
GPU loopt dan rond de 60/65C
zover ik weet is mijn koeling dik in orde!
Prime 95 heb ik een aantal uurtjes op 85% laten lopen en er gebeurde niks.. Furmark hetzelde, er zijn juist geen problemen als alles onder stress loopt. juist alleen als dat niet het geval is, als ik even lekker op internet zit, of wat muziek download.
Misschien wat vergezocht, maar stress is warmte. Door warmte zetten dingen uit. Is het mogelijk dat 1 van de DIMMen niet helemaal goed in het slot zit? Contactverlies in een koele omgeving, maar zet er wat uit door te stressen en er is goed contact?

Addicted to silent computing

• oxyde
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-02 10:10
Heb zelf een kleine maand de P7P55D-E met 4096 GB geheugen.
Wilde uitbreiden naar 6 of 8 GB geheugen.
Maar het moederbord zag het niet.
Verschillende combinatie's geprobeerd, niets maar dan ook niets.
Na een telefoontje kwam ik er achter dat de geheugen controller defect is.
Het kon ook de Intel Core I5-760 cpu zijn.

Misschien heb je er iets aan?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
oxyde schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 20:20:
Heb zelf een kleine maand de P7P55D-E met 4096 GB geheugen.
Wilde uitbreiden naar 6 of 8 GB geheugen.
Maar het moederbord zag het niet.
Verschillende combinatie's geprobeerd, niets maar dan ook niets.
Na een telefoontje kwam ik er achter dat de geheugen controller defect is.
Het kon ook de Intel Core I5-760 cpu zijn.

Misschien heb je er iets aan?
Wanneer je geheugencontroller op dat board defect is dan is het niet het moederboard maar je cpu die defect is omdat namelijk die geheugencontroller in de cpu zit en niet op het moederboard.

• CristianSchriev
Nee, die is zeker niet defect. Bij mij herkent die alles wel normaal. Heb nu de spanning verhoogd naar 1.6V tot nu toe loopt die weer stabiel, ben benieuwd of dit zo blijft.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
CristianSchriev schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 13:09:
Nee, die is zeker niet defect. Bij mij herkent die alles wel normaal. Heb nu de spanning verhoogd naar 1.6V tot nu toe loopt die weer stabiel, ben benieuwd of dit zo blijft.
Je mag gerust tot 1.65 v gaan want dat kan de cpu wel aan en naar zeggen van Intel zou die controller in principe zelfs tot 1.9 v mogen gaan maar beter is natuurlijk van niet. Zelf gebruik namelijk Corsair Dominator 1600 Mhz dimms met XMP ondersteuning waarbij het bios zich aan de hand van de XMP chip op het geheugen zelf in stelt. HIerbij zag ik dus dat het voltage bij mij mij op 1.65 V staat en de pc hier verder probleemloos werkt i.s.m. een I7 930 en dan een Asus P6X58D Premium moederboard.

• CristianSchriev
Is niet nodig denk ik, heb mijn kast opengehaald en gekeken op de latjes, en de corsair is idd 1.5V maar de ocz is 1.6V dus daar heb ik hem ook opgezet sindsdien geen enkel probleem meer gehad.
Pagina: 1