Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyJIJdaar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-09 19:27
Ik heb een i5 750 met een NVidea GT240 als mijn voorname pc. Deze pc staat in een kamer naast de woonkamer.

Nu ben ik al maanden aan het kijken naar een Home Server en een HTPC voor erbij. Maar vind de totale kosten nog steeds te hoog.

Ik heb daarom het idee opgepakt om mijn pc als HTPC te gebruiken en mijn LCD tv erop aan te sluiten. Helaas zijn er wat muren, waardoor een HDMI kabel niet zal werken. Ik zou eventueel met een CAT extender het signaal kunnen versturen naar de TV, die op 10 meter afstand staat. Echter vind ik weinig informatie over de kwaliteit van het HDMI signaal. Ik hoop eigenlijk niet te veel concessies te moeten doen aan het geluid en beeld.

Mijn setup:
Marantz SR6003
Quad 21L2 (front), Quad L2 Centre (midden), Quad 9L2 (achter), Tannoy (subwoofer)
40" Samsung full hd led tv 100hz
Cisco interactieve kabelontvanger
Western Digital Live HD (die gaat verhuizen)
  1. Eigenlijk zou ik het liefst dus van 1080p signaal gebruik willen maken, het liefst met DTS MA of vergelijkbare geluidssporen. Maar in hoeverre zijn mijn videokaart en het gebruik van cat extenders hiervoor toereikend?
  2. Welke cat extenders zijn goed?
  3. Welke andere opties zijn er?
  4. Hoe bedien je de pc vanaf 10 meter?
Graag jullie mening, ervaringen en advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

PC bedienen is het probleem niet, het zal vooral gaan om het krijgen van een beeldsignaal naar de TV. Ik denk dat een home server en HTPC in een een eenvoudigere oplossing zal zijn, zeker aangezien CAT extenders toch ook niet gratis zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

reviews: Asus WiCast: hdmi zonder touwtjes zou je kunnen overwegen...

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Adviesprijs van 200 euro, voor 300 euro heb je een HTPC.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je zou inderdaad goedkoper een fatsoenlijke mediaspeler halen en via Gbit je films etc. streamen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyJIJdaar
De cat5 extenders kosten zo'n beetje 35 GBP, een HTPC an sich zal veel meer kosten (300 euro minimaal) daarbij heb ik de centen eerst nodig voor een home server (450 euro).

Maar goed ervaringen met apparaten als deze kan ik niet vinden:
http://www.thatcable.com/...ender_-_Version_1.3B.html

De 2 UTP kabels zullen wel via gaten in de vloer kunnen lopen en dan naar de pc. HDMI past niet. Draadloos zou kunnen, maar dan koop ik liever een HTPC voor 100 euro meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

300 euro minimaal? Mah voor 300 euro ben je wel echt klaar, die kan je tevens als home server aan inzetten afhankelijk van je home server eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zezke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:32
Waarom 2 gescheiden apparaten? Het lijkt me toch vrij ideaal om een HTPC en een lichte home server te combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
HeyJIJdaar schreef op maandag 03 januari 2011 @ 15:23:
De 2 UTP kabels zullen wel via gaten in de vloer kunnen lopen en dan naar de pc. HDMI past niet.
HDMI->mini-HDMI + boortje 22 + mini-HDMI->HDMI = :)

Mijn server/HTPC staat in de gangkast en middels 10m HDMI + USB via de kruipruimte aangesloten op de TV in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:12

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Waarom niet gewoon een voordelige mediaspeler zoals bijv. de Xtreamer ?

pricewatch: Xtreamer SideWinder

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyJIJdaar
Tsurany schreef op maandag 03 januari 2011 @ 15:25:
300 euro minimaal? Mah voor 300 euro ben je wel echt klaar, die kan je tevens als home server aan inzetten afhankelijk van je home server eisen.
Voor een kast die bij de versterker past, kost me minimaal 130 euro, dan nog voeding, moederbord, processor, stille koeler en hardeschijf... 300 euro zit je gauw aan. Ik wil eigenlijk in de woonkamer geen hardeschijven horen, vandaar de HTPC en de home server. Maar dit werd te duur bevonden, door mij...
janvanduschoten schreef op maandag 03 januari 2011 @ 16:37:

Ik heb al een Western Digital HD TV Live, welke via netwerk bestanden afspeelt, toch is de interface van deze apparaten een crime als je bijvoorbeeld je mp3 bibliotheek wilt beluisteren. De compatibiliteit is goed, maar regelmatig worden bestanden niet afgespeeld (5%).
Rukapul schreef op maandag 03 januari 2011 @ 15:42:
[...]

HDMI->mini-HDMI + boortje 22 + mini-HDMI->HDMI = :)

Mijn server/HTPC staat in de gangkast en middels 10m HDMI + USB via de kruipruimte aangesloten op de TV in de woonkamer.
Dit zou nog wel eens een goede oplossing kunnen zijn, voor de pc in de kamer ernaast. Helaas staat de home server straks op meer dan 15 meter afstand te ronken... met HDMI wordt dat niets, toch?

Anders zou ik inderdaad een iets zwaardere home server (AMD X3) kunnen nemen met een goede videokaart.

De usb is dus voor de bediening? Tot hoe ver kan je dat verlengen...

Hoe staat mijn GT240 aangeschreven wat betreft beeldverwerking en HD geluid?

[ Voor 18% gewijzigd door HeyJIJdaar op 03-01-2011 18:39 . Reden: extra quote opgenomen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

USB kan je wel een meter of 5 a 10 verlengen hoor, echter draadloos kan ook prima.
Ik wil je absoluut niet pushen naar een dedicated HTPC maar mijn ervaringen daarmee zijn zoveel beter dan een mediaspeler of een systeem waarbij je via een andere pc op afstand media bekijkt via lange kabels dat ik zou adviseren om wat meer geld uit te geven aan een dedicated HTPC die je eventueel als homeserver ook kan inzetten dan aan andere apparatuur die qua gebruikersgemak gewoon niet in de buurt komt.

wenslijst: HTPC
Ik heb zelf dit voor mijn ouders samengesteld, nog niet aangeschaft want ze zijn er nog niet helemaal uit. De kast is voor jou misschien interessant, een van de weinigen voor een lage prijs die er leuk uit zien.

Qua audio kan de GT240 gewoon 5.1 over HDMI uitsturen, qua beeldverwerking ondersteund hij gewoon DXVA. Verder is de videokaart niet heel interessant, zeker niet als je een i5 hebt die veel power kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-09 23:00
Je wenslijst staat niet openbaar, ik was ook wel benieuwd ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeber
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-08 15:20

Sloeber

Audiofiel met beperkt Budget

janvanduschoten schreef op maandag 03 januari 2011 @ 16:37:

Ik vind een HTPC toch wel compleet iets anders dan een mediaspeler. HTPC is gewoon ontzettend veel uitgebreider..

Things are cheaper for a reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zal er na het eten even naar kijken, ik zie nergens een optie daarvoor, enig idee toevallig?

pricewatch: Silverstone Grandia GD04B is de kast in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyJIJdaar
Tsurany schreef op maandag 03 januari 2011 @ 18:41:
USB kan je wel een meter of 5 a 10 verlengen hoor, echter draadloos kan ook prima.
Ik wil je absoluut niet pushen naar een dedicated HTPC maar mijn ervaringen daarmee zijn zoveel beter dan een mediaspeler of een systeem waarbij je via een andere pc op afstand media bekijkt via lange kabels dat ik zou adviseren om wat meer geld uit te geven aan een dedicated HTPC die je eventueel als homeserver ook kan inzetten dan aan andere apparatuur die qua gebruikersgemak gewoon niet in de buurt komt.

wenslijst: HTPC
Ik heb zelf dit voor mijn ouders samengesteld, nog niet aangeschaft want ze zijn er nog niet helemaal uit. De kast is voor jou misschien interessant, een van de weinigen voor een lage prijs die er leuk uit zien.

Qua audio kan de GT240 gewoon 5.1 over HDMI uitsturen, qua beeldverwerking ondersteund hij gewoon DXVA. Verder is de videokaart niet heel interessant, zeker niet als je een i5 hebt die veel power kan leveren.
Ik zou de HTPC met een home server kunnen combineren en deze in het gesloten gedeelte van mijn audiomeubel kunnen zetten. Ik ben echter bang dat ik het geluid van de pc zal kunnen horen.

Mijn reden van deze post was dat ik ervaringen met een soortgelijke setup wilde horen, de opties zijn
  1. "pc - cat 5 extender - cat kabel - cat 5 extender ontvanger - tv"
  2. "computer - hdmi naar mini hdmi - mini hdmi naar hdmi a - tv"
  3. "gecombineerde htpc / homeserver in de woonkamer"
  4. "router - gigabit internet - home server - gigabit internet - htpc - tv "
Mijn reden van deze post was dat ik ervaringen met een soortgelijke setup (#1) wilde horen. Ik ben met je eens dat het niet ideaal is, dat is de setup (#4) "router - gigabit interne- home server - gigabit internet - htpc - tv " wel.
Sloeber schreef op maandag 03 januari 2011 @ 18:45:
[...]

Ik vind een HTPC toch wel compleet iets anders dan een mediaspeler. HTPC is gewoon ontzettend veel uitgebreider..
Ik heb een mediaspeler, die super bevalt, toch hunker ik naar meer gebruiksgemak, de WD TV Live zou voor een andere kamer gebruikt kunnen worden. Maar goed, het (andere set-ups) kost ook veel meer (icm met broodnodige extra opslag ruimte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xesxen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 22:12
Tsurany schreef op maandag 03 januari 2011 @ 18:47:
Zal er na het eten even naar kijken, ik zie nergens een optie daarvoor, enig idee toevallig?
Er staat een Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/if/icons/eye_cross.png-plaatje erbij. Als je erop klikt verandert deze in Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/if/icons/eye.png. Dan is de lijst zichtbaar.

Rare vogel in spe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
HeyJIJdaar schreef op maandag 03 januari 2011 @ 18:17:
Dit zou nog wel eens een goede oplossing kunnen zijn, voor de pc in de kamer ernaast. Helaas staat de home server straks op meer dan 15 meter afstand te ronken... met HDMI wordt dat niets, toch?
Op zich moet het wel kunnen. Probleem met de mini-HDMI <> HDMI kan zijn dat dit niet bepaald standaard spul is en het dus lastig kan zijn gegarandeerde kwaliteit te krijgen. Ik heb met m'n el-cheapo meuk over 10m een redelijk stabiele situatie. Ik zeg redelijk en niet goed, omdat er heel af en toe (1x per maand oid) een digitale storing op het signaal zit (rode vegen) wat ik wijt aan een van de 3 onderdelen in de keten. Niet storend genoeg om er tijd in te steken.
De usb is dus voor de bediening? Tot hoe ver kan je dat verlengen...
Officieel 5m. Ik heb echter twee USB-repeater kabels van 5m gebruikt en dat werkt perfect met een USB hub met externe voeding aan het eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Xesxen schreef op maandag 03 januari 2011 @ 19:11:
[...]

Er staat een [afbeelding]-plaatje erbij. Als je erop klikt verandert deze in [afbeelding]. Dan is de lijst zichtbaar.
Aight, fixed, thnx!
HeyJIJdaar schreef op maandag 03 januari 2011 @ 19:04:
Ik zou de HTPC met een home server kunnen combineren en deze in het gesloten gedeelte van mijn audiomeubel kunnen zetten. Ik ben echter bang dat ik het geluid van de pc zal kunnen horen.
Als jij hem niet wilt horen dan hoor je hem niet. Een koeler zoals de Geminii kan de processor passief of met twee zeer stille 120mm fans koelen, dan een heel stille fan als exhaust en je hoort hem enkel als het fluisterstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

> MSH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyJIJdaar
Excuses voor als ik mijn topic in de verkeerde rubriek geplaatst heb. Het ging mij zelf meer, om de technische mogelijkheden om een pc in te richten in een ander vertrek als HTPC, dan het opzetten van een HTPC an sich.

Overigens zit er in mijn nieuwe woning in de woonkamer al een gat van 22 mm in de vloer...
Pagina: 1