Toon posts:

Overclocked i7 860

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds een paar weken geinteresseerd geraakt in overclocking dus ik was aan de slag gegaan.
Ik heb een asus maximus gene 3 + i7 860, nu snap ik er helemaal niks van dus keek ik een beetje op internet en in het kader van zwakzinnigheid heb ik m gewoon direct op 4ghz (20x200, 1.22v, HT uit) gezet en geheugen op 1200mhz (1.65v) maar wonder boven wonder blijft ie stabiel met prime95 en intelburn test.
Ook de temp blijft onder de 30C (Zalman CNPS10X Extreme) waar ik ook erg verbaast om was omdat iedereen altijd zegt dat de temp het ergst is.

Maar nu wil ik weten of mijn QPI link goed is, weet een klein beetje wat het is maar weet niet hoeveel mhz het moet zijn.

Afbeeldingslocatie: http://img522.imageshack.us/img522/5787/89566342.jpg

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
aan je qpi link kun je toch niets veranderen, want die moet op deze baseclock sowieso op de laagste stand...

wel dapper dat je zo overklokt... denk dat je beter wat theorie kunt gaan lezen, kun je er veel meer uit halen..

daarnaast draai je nu waarschijnlijk met je IMC voltage op auto en overvolt ie de boel behoorlijk. en waarom HT uit? had dan een i5 760 gekocht...

kortom, leuk dat hij stabiel is, maar of het nu 100% slim is hem zo te laten draaien: nee...

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

je moet altijd naar je temps onder load kijken hé, en niet als je cpu niks aan het doen is.. Je temps onder load zijn namelijk max 61 graden. Nou is dit niet echt iets om je zorgen over te maken maar ik zou het voltage niet heel veel hoger zetten.
Of je moet een beter koeler aanschaffen/ waterkoeling dr op gooien.

Ik las laatst ergens dat je QPI link niet hoger mag zijn als 4.0 Ghz, nou weet ik niet of dat voor de socket 1156 reeks ook zo is, maar als je CPU stabiel is lijkt het me dat je QPI link geen problemen kan vormen..

• 1337LutZ
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-07-2025
61c onder load op 4ghz is niet veel. Zet je HT aan en kijk dan naar je temps, wslijk dan rond de 70. ALs je een leuke overclock hebt wil je je temps onder de 75c houden en je Voltage niet verder dan 1.35v

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
1337LutZ schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 11:53:
61c onder load op 4ghz is niet veel. Zet je HT aan en kijk dan naar je temps, wslijk dan rond de 70. ALs je een leuke overclock hebt wil je je temps onder de 75c houden en je Voltage niet verder dan 1.35v
welk voltage? er zijn meer factoren hoor...

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
Met HT aan wordt ie te snel 80C, daar blijft ie wel bij maar het is me net te warm.
IMC voltage staat nu op 1.4v en DRAM op 1.65v
Hij blijft nog steeds stabiel alleen krijg soms problemen met HD video's, soms stopt alleen de videodriver maar ik heb ook wel eens gehad dat ik BSOD kreeg, heb bijna elke ati/amd driver geprobeert maar nog blijft ie dit probleem soms geven. Met gaming geen problemen.

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-01 21:32
Er is enorm veel info te vinden over de settings van de gene. Video's, guides, ...
Lees deze voor je iets kapot maakt.

}:O

ps: BSOD is niet stabiel hoor :X

[ Voor 13% gewijzigd door BitchCrew op 10-01-2011 13:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
BitchCrew schreef op maandag 10 januari 2011 @ 13:38:
Er is enorm veel info te vinden over de settings van de gene. Video's, guides, ...
Lees deze voor je iets kapot maakt.

}:O

ps: BSOD is niet stabiel hoor :X
Ja maar de BSOD heeft in mijn geval niks te maken met mn overclocking, t ligt aan de software.
Maar goed, tot zo ver ben ik wel geslaagd, voltages zijn goed, temp is goed, prime en burn doen het prima na 8 uur. Dus wie ben ik om te klagen over af en toe een BSOD hehe

• Moraanl
  • Laatst online: 21-01 09:07
Ik heb ook een i7 860 en kan ik nauwelijks over de 3.2 Ghz komen. Temps zijn idle rond de 35-40 graden. En als ik bijvoorbeeld ga renderen loopt die zo naar de 75 graden of meer.

Ik heb ook een zalman cooler, maar ik weet zo niet welke. Ben nu ff niet thuis.

[ Voor 20% gewijzigd door Moraanl op 13-01-2011 14:55 ]

Verwijderd

Moraanl schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 14:54:
Ik heb ook een i7 860 en kan ik nauwelijks over de 3.2 Ghz komen. Temps zijn idle rond de 35-40 graden. En als ik bijvoorbeeld ga renderen loopt die zo naar de 75 graden of meer.

en welk voltage gebruik je dan? Misschien handig om wat meer specs van je pc te posten en ook wat instellingen van het BIOS.

Verwijderd

Topicstarter

Het ligt natuurlijk ook een beetje aan je moederbord, die van mij is gemaakt om te overclocken.

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

Blord

Hello Kitty !

Bij 3,2Ghz is jouw i7-860 echt niet de bottleneck. En wat bedoel je met nauwelijks over 3,2Ghz komen ? Boot het niet in 3.2Ghz of wel maar fouten in berekeningen ? Meer info zou handig zijn.

• Moraanl
Blord schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 19:42:
[...]

Bij 3,2Ghz is jouw i7-860 echt niet de bottleneck. En wat bedoel je met nauwelijks over 3,2Ghz komen ? Boot het niet in 3.2Ghz of wel maar fouten in berekeningen ? Meer info zou handig zijn.
Wat ik bedoel is dat ik niet hoger kan clocken omdat de temperaturen te hoog worden. De temps zijn nu al rond de 40 graden idle. Als ik bijvoorbeeld een video wil gaan renderen stijgt de temperatuur zo naar de 75 graden.
Net zoals bij een stress test.

Mijn specs zijn.

Processor:
Intel(R) Core(TM) i7 CPU 860 @ 2.80GHz (8 CPUs)
Memory: 4096MB RAM
Hard Drive: 320 GB
Video Card: NVIDIA GeForce GTX 285
Operating System: Windows 7 Ultimate 64-bit (6.1, Build 7600) (7600.win7_rtm.090713-1255)
Motherboard: Asus P7P55D
Cooler: zalman CNPS9500A LED

Daarbij heb ik gewoon de Asus auto overclock optie gebruikt. Want ik weet namelijk niet al te veel van OCen

Afbeeldingslocatie: http://img510.imageshack.us/img510/7171/cpuzlw.th.jpg

Ik dacht zelf dat het misschien aan het koel pasta zou kunnen liggen. De hoeveelheid ervan.

edit:
Temps
Afbeeldingslocatie: http://img38.imageshack.us/img38/4819/tempef.th.jpg

En hier processor gebruik. Ik heb alleen maar een aantal programma's open waaronder firefox.
Afbeeldingslocatie: http://img641.imageshack.us/img641/7826/taskgb.th.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Moraanl op 13-01-2011 22:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Moraanl schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 22:21:
[...]

Wat ik bedoel is dat ik niet hoger kan clocken omdat de temperaturen te hoog worden. De temps zijn nu al rond de 40 graden idle. Als ik bijvoorbeeld een video wil gaan renderen stijgt de temperatuur zo naar de 75 graden.
Net zoals bij een stress test.

Mijn specs zijn.

Processor:
Intel(R) Core(TM) i7 CPU 860 @ 2.80GHz (8 CPUs)
Memory: 4096MB RAM
Hard Drive: 320 GB
Video Card: NVIDIA GeForce GTX 285
Operating System: Windows 7 Ultimate 64-bit (6.1, Build 7600) (7600.win7_rtm.090713-1255)
Motherboard: Asus P7P55D
Cooler: zalman CNPS9500A LED

Daarbij heb ik gewoon de Asus auto overclock optie gebruikt. Want ik weet namelijk niet al te veel van OCen

[afbeelding]

Ik dacht zelf dat het misschien aan het koel pasta zou kunnen liggen. De hoeveelheid ervan.

edit:
Temps
[afbeelding]

En hier processor gebruik. Ik heb alleen maar een aantal programma's open waaronder firefox.
[afbeelding]
Denk inderdaad dat je je koeler opnieuw moet monteren want het is absoluut geen slechte. Ik heb het zelf echt dun (halve mm) verspreid over het hele vlak. En daarnaast natuurlijk kijken hoe je airflow is, de ventilator moet wel de goede kant opblazen. Maar alle reviews zeggen hetzelfde, het werkt beter met iets te weinig pasta dan met te veel.

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

Blord

Hello Kitty !

Overclocken kun je beter manueel doen, niet met auto oc functie of iets dergelijks. De voltage van de CPU hoeft helemaal niet zo hoog. Probeer eens de Vcore zelf in te stellen in de BIOS en niet op auto laten. Lagere Vcore geeft ook lagere cpu temperaturen. Zoals je weet neemt de warmte kwadratisch toe als de voltage toeneemt.

Ik heb net een printscreen gemaakt van mijn eigen computer, i7-860 @3.8Ghz en 50graden bij 100% load. De computer staat al minstens 24uur aan het rekenen zonder fouten. Deze computer heeft wel waterkoeling.
Op een TRUE haal ik deze temperaturen bij 3.6Ghz bij mijn andere i7-860's. Ik heb op dit moment vier i7-860 aan het folden.

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/nihao/Computer/i7-860.jpg

• Moraanl
Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 23:50:
[...]

Denk inderdaad dat je je koeler opnieuw moet monteren want het is absoluut geen slechte. Ik heb het zelf echt dun (halve mm) verspreid over het hele vlak. En daarnaast natuurlijk kijken hoe je airflow is, de ventilator moet wel de goede kant opblazen. Maar alle reviews zeggen hetzelfde, het werkt beter met iets te weinig pasta dan met te veel.
Ik heb mijn pc gewoon open. Als ik hem dicht doe stijgen de temperaturen alleen maar meer. Mijn case is dan ook niet de beste...

Maar ik zal dan even kijken naar dat paste gebeuren.
Blord schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 00:23:
Overclocken kun je beter manueel doen, niet met auto oc functie of iets dergelijks. De voltage van de CPU hoeft helemaal niet zo hoog. Probeer eens de Vcore zelf in te stellen in de BIOS en niet op auto laten. Lagere Vcore geeft ook lagere cpu temperaturen. Zoals je weet neemt de warmte kwadratisch toe als de voltage toeneemt.

Ik heb net een printscreen gemaakt van mijn eigen computer, i7-860 @3.8Ghz en 50graden bij 100% load. De computer staat al minstens 24uur aan het rekenen zonder fouten. Deze computer heeft wel waterkoeling.
Op een TRUE haal ik deze temperaturen bij 3.6Ghz bij mijn andere i7-860's. Ik heb op dit moment vier i7-860 aan het folden.

[afbeelding]
Zoals ik al zei weet ik niet al te veel van OCen Als iemand misschien ongeveer het zelfde setupje heeft als ik kan die dan misschien de settings plaatsen van de bios?. Ik ben meer gewoon gericht op het eindresultaat dan het OCen zelf als je begrijpt wat ik bedoel.

• mingooski
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 16:23
Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2011 @ 13:25:
Ik ben sinds een paar weken geinteresseerd geraakt in overclocking dus ik was aan de slag gegaan.
Ik heb een asus maximus gene 3 + i7 860, nu snap ik er helemaal niks van dus keek ik een beetje op internet en in het kader van zwakzinnigheid heb ik m gewoon direct op 4ghz (20x200, 1.22v, HT uit) gezet en geheugen op 1200mhz (1.65v) maar wonder boven wonder blijft ie stabiel met prime95 en intelburn test.
Ook de temp blijft onder de 30C (Zalman CNPS10X Extreme) waar ik ook erg verbaast om was omdat iedereen altijd zegt dat de temp het ergst is.

Maar nu wil ik weten of mijn QPI link goed is, weet een klein beetje wat het is maar weet niet hoeveel mhz het moet zijn.

[afbeelding]
Loopt je geheugen normaal op 1333mhz?
Ben ook pas begonnen met overclocken en mijn i7 860 loopt nu op 3,8ghz vcore 1.245v en vtt 1.275v
en mijn geheugen op 1448mhz. (4x2gb 7-7-7-20)

Nu wil ik ook richting de 4ghz gaan(of misschien erover) maar met een memory multiplier van 4x (2:8) zal ik ver boven 1333mhz lopen en dat zal vast niet goed zijn voor mn geheugen.
Dus als ik een multiplier 3x (2:6) gebruik dan kom ik ook op 1200mhz uit.
Zal dat te merken zijn, dat ik onder spec loop? Ik werk namelijk veel met Photoshop.

Verwijderd

Topicstarter
mingooski schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 13:21:
[...]

Loopt je geheugen normaal op 1333mhz?
Ben ook pas begonnen met overclocken en mijn i7 860 loopt nu op 3,8ghz vcore 1.245v en vtt 1.275v
en mijn geheugen op 1448mhz. (4x2gb 7-7-7-20)

Nu wil ik ook richting de 4ghz gaan(of misschien erover) maar met een memory multiplier van 4x (2:8) zal ik ver boven 1333mhz lopen en dat zal vast niet goed zijn voor mn geheugen.
Dus als ik een multiplier 3x (2:6) gebruik dan kom ik ook op 1200mhz uit.
Zal dat te merken zijn, dat ik onder spec loop? Ik werk namelijk veel met Photoshop.
Ik heb OCZ 1333mhz gold/platinum dus opzich kan ik het wat hoger clocken maar behalve de voltage heb ik alles op auto gezet. Ik zit nu iop 1200mhz 7-7-7-20, ik vind het snel genoeg voor alle adobe programma's.
Ik doe zelf meer aan videobewerking, dan had ik beter een i7 950 kunnen kopen maar deze was toendertijd veel goedkoper.

• mingooski
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 16:23
Ik had volgens mij beter een i5 750 kunnen kopen, want heb nu HT uitstaan en dat zal waarschijnlijk ook zo blijven, want met gamen en photoshoppen zal dat waarschijnlijk geen verschil geven (wel leuk voor 3dmark scores HT aan)

Maar goed om te weten dat 1200mhz weinig uit maakt, ga dan de 4ghz opzoeken als ik een nieuwe cooler aanschaf (ben erg benieuwd naar de Thermalright Archon)

Verwijderd

Topicstarter
mingooski schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 19:06:
Ik had volgens mij beter een i5 750 kunnen kopen, want heb nu HT uitstaan en dat zal waarschijnlijk ook zo blijven, want met gamen en photoshoppen zal dat waarschijnlijk geen verschil geven (wel leuk voor 3dmark scores HT aan)

Maar goed om te weten dat 1200mhz weinig uit maakt, ga dan de 4ghz opzoeken als ik een nieuwe cooler aanschaf (ben erg benieuwd naar de Thermalright Archon)
Ja ik heb ook HT uit, zonder waterkoeling wordt de temp anders echt te hoog, nu scheelt t iets van 15C.
Maar 2200mhz geheugen is uiteraard veel beter, je merkt t verschil natuurlijk wel maar ik vind de prijs te hoog.

Verwijderd

Topicstarter
Net de TurboV Evo tool van asus geprobeerd met auto overclock...na alle slechte reviews te hebben gelezen wilde ik het toch een keer proberen, dikke faal. Het liet constant mn voltage op dezelfde setting staan maar probeerde wel naar 4,5 te clocken....onstabiel dus.

Heb nu alles weer terug gezet zoals eerst alleen vroeg me af of er nog een verschil in stabiliteit als ik ipv 20x200, 22x182 doe?

ps ik las net dat mensen zelfs 8x500 doen....waarom zo'n extreem verschil?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2011 18:19 ]

Pagina: 1