PC loopt vast door warme gpu?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pensacola
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 16:22
Hoi allemaal,

Graag wil ik even advies van professionals.
Ik zit namelijk met het volgende probleem
Sinds enkele maanden heb ik een nieuwe PC en die kampt met het probleem dat als de videokaart 50 graden wordt het hele systeem vastloopt.
Nu is mijn vermoeden dat dit komt omdat de voeding niet krachtig genoeg is.
Als de kaart die 50 graden haalt gaan namelijk de fans op een hogere snelheid draaien.
Er zit nu een Cooler Master Voeding GX-650W 650W in.
Het systeem bestaat uit:
- Gigabyte GA-H55M-USB3
- Intel Core i5 650
- Nvidia GeForce GTX460 768MB
- Kingston 2x2GB DDR3 PC10666 CL9.0
- 2 harde schijven.
- 1 DVD-RW drive

Is het nu verstandig om een voeding van 850 watt te kopen of de videokaart terug te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-09 14:30

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Die voeding kan op sloffen dit systeem draaien, maar hij kan natuurlijk defect zijn.
Ik zou eerst goed testen met OCCT of iets dergelijks of je voeding echt zwak is.

Probeer anders eens met iets als MSI Afterburner de fanspeed te forcen naar 50% of hoger en kjk of hij dan ook vastloopt. Dan weten we of het werkelijk aan det veranderen van de fanspeed ligt.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodemannetje
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:38
Ik ken de cooler master niet, maar ik heb een min of meer vergelijkbaar systeem, met een sli opstelling en extra hd, en een zalman 650w voeding, en heb geen enkel probleem. Al eens geprobeerd met afterburner de fan op 100% te zetten? Dan kun je zien wat er gebeurt indien de fans voluit gaan terwijl de gpu nog geen 50 graden is.

i7 860 3.94ghz/mugen 2b/lancool k62/corsair hx650/vertex II/asus p7p55e pro/msi gtx570 oc/ OCZ3G1866LV6GK /xfi pro elite/Samsung 214t tft/3 hd's/plex dvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pensacola
Hartelijk dank voor de antwoorden.
Ik ga vanavond eens kijken wat ik met de twee programma's kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pensacola
Even een kleine update:
Ik heb de drivers voor de gpu geupdate en nu duurt het wat langer voor de computer vastloopt.
Ik heb net Bad Company 2 op full setting gespeeld en toen liep ie vast bij 54 graden.
Voorlopig nog geen idee waar het aan ligt, met afterburner of occt krijg ik het probleem niet gereproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pensacola schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 20:01:
Even een kleine update:
Ik heb de drivers voor de gpu geupdate en nu duurt het wat langer voor de computer vastloopt.
Ik heb net Bad Company 2 op full setting gespeeld en toen liep ie vast bij 54 graden.
Voorlopig nog geen idee waar het aan ligt, met afterburner of occt krijg ik het probleem niet gereproduceerd.
Heb je de computer laten assembleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

titel aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOEBI
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 07:12
Probeer anders eens zonder de videokaart. Je mobo heeft toch onboard video? Of probeer de videokaart in een andere pc.

I hope I didn’t brain my damage...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pensacola
Ik heb de PC zelf in mekaar gestoken :)
Ik ben nu niet meer zeker of het aan een warme GPU ligt, ik ga vrijdag Windows eens opnieuw installeren.
Dank je voor alle hulp!
Jammer genoeg kan ik met de onboard video niet echt gamen, en een andere pc heb ik niet tot mijn beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:22

InFamous

excommunicado

zoieso ligt het niet aan een overhitte videokaart, videokaarten kunnen makkelijk tot 90-100 graden hebben voordat ze downclocken of crashen.

komt het probleem alleen voor in battlefield bad company 2 of ook andere spellen? probeer eens furmark te draaien voor een tijd en kijk of die dan ook vastloopt. Als dat gebeurt denk ik eerder aan een brakke sensor op de videokaart zelf dan zou ik even terug gaan naar de winkel waar de kaart gekocht is.

[ Voor 52% gewijzigd door InFamous op 05-01-2011 12:14 . Reden: toevoeging ]

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 03:47

ResuCigam

BOFH

Hoe warm word je CPU eigenlijk op moment van crashen?

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:20
De temperatuur van die grafische chip is geen enkele reden om bezorgd te zijn. zo'n kaart mag makkelijk 70-80c worden zonder dat stabiliteitsproblemen zouden mogen optreden.

Ik denk dat je het idd bij de CPU moet zoeken (temperatuur daarvan?) of wellicht het geheugen. test dit eens met Memtest86.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Laatst online: 23:43
Pensacola schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 20:01:
Blijft de occt psu test gewoon doordraaien??? Lijkt me sterk namelijk.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Als je graka 50g wordt en de pc dan vastloopt, dan zou ik 't niet zoeken in een videokaartdefect. Lijkt me meer dat er dan load op 't systeem staat en de boel dan zwaarder belast wordt. Check de CPU en geheugen eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MugiSNK
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-11-2024
Mijn oude GeForce 9200 werd een keer 50-60 graden toen ik voor de gein BF2: Project Reality ging spelen op max settings. However, mijn PC crashte niet. Maar toen mijn CPU warm werd begon mijn computer wel te laggen. En als hij té warm word sluit je PC automatisch af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pensacola
Progress report:
Furmark krijgt de GPU niet boven 64 graden, en blijft volkomen stabiel draaien (20 minuten getest)
Orthos krjigt de CPU niet boven 37 graden, en blijft volkomen stabiel draaien (20 minuten getest)
Memtest geeft geen enkele error
Het enige wat de games gemeenschappelijk hebben is Steam, dus ik begin te denken dat het aan Steam ligt...

Zucht, het is wel degelijk de fan van de GPU die dan veel te hard gaat blazen bij het crashen.
Ik heb per ongeluk de fan aangeraakt en nu zijn er twee bladen af, nu trilt de kaart.
Hoe kan ik dit het beste oplossen (liefst geen nieuwe gpu)?

[ Voor 25% gewijzigd door Pensacola op 07-01-2011 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEkill
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-09-2024
Kapotte fan is waarschijnlijk niet zon probleem als hij nog ongeveer even warm is kan je hem gewoon zo laten. Als het trillen heel vervelend is kan je ook de bladen aan de andere kant afbreken maar dat gaat uiteraard wel zorgen voor wat minder luchtdoorvoer. Wat je ook kan doen is gewoon een andere fan erin zetten (of erop plakken ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pensacola schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 11:12:
Progress report:
Furmark krijgt de GPU niet boven 64 graden, en blijft volkomen stabiel draaien (20 minuten getest)
Orthos krjigt de CPU niet boven 37 graden, en blijft volkomen stabiel draaien (20 minuten getest)
Memtest geeft geen enkele error
Het enige wat de games gemeenschappelijk hebben is Steam, dus ik begin te denken dat het aan Steam ligt...

Zucht, het is wel degelijk de fan van de GPU die dan veel te hard gaat blazen bij het crashen.
Ik heb per ongeluk de fan aangeraakt en nu zijn er twee bladen af, nu trilt de kaart.
Hoe kan ik dit het beste oplossen (liefst geen nieuwe gpu)?
Ik denk dat de kaart niet eens kapot is, is logisch dat die harder gaat draaien als die warmer wordt.

Beide temperaturen zijn goed dus ik denk dat "pc loopt vast door warme gpu" is uitgesloten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pensacola
Ik denk idd ook niet dat het aan een temperatuur ligt.
Enig idee waat ik een nieuwe fan kan kopen voor de gpu?
Ik denk dat ik eerst eens ga proberen Windows opnieuw te installeren
Allemaal hartelijk dank voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEkill
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-09-2024
Een fan vinden die je zo in plaats van je oude fan kan schroeven kan misschien lastig worden maar dat weet ik niet.Vanaf de buitenkant kan je er zo een andere fan opzetten beetje lijm kit plakband een tiewrap of wat anders dat plakt ;) (dan moet je waarschijnlijk wel even de oude fan eruit halen) als je iets officieels wil kan je natuurlijk ook gewoon een andere koeler kopen kost wel wat meer het ziet er ook best leuk uit :)
https://www.afuture.nl/pr...ero_Twin_Turbo_PRO__.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pensacola
Een andere fan erop draaien moet wel lukken, maar ik heb geen idee welke ik dan moet kopen en hoe ik hem aan moet sluiten :$
Sorry, ik ben echt een n00b :)
Die custom cooler van afuture ziet er leuk uit, maar dan moet ik de volledige stock cooling eraf halen en dat lijkt me toch wat moeilijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Laatst online: 21:18
[verwijderd]

[ Voor 91% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pensacola
Jammer genoeg woon ik in de buurt van Breda :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Laatst online: 21:18
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H0lyGra1l
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-11-2023
Hee,

Volgens mij heb ik het zelfde probleem (Nieuwe fan/Kaartgebogen?/Zwartbeeldop3D topic)
Ik dacht alleen dat het mijn eigen schuld was omdat de nieuwe fan die ik erop had geplaatst misschien iets te strak was. Logisch lijkt me dat niet want voor de rest draait die nog, het is inderdaad bij grafische toepassingen waarvan die warmer waardoor die lijkt uit te vallen..

Ik heb zelf een CM520 en die lijkt me net als die van jouw ruimvoldoende.
In mijn geval heb ik nog enkele hardeschijven en creative kaart eruit gehaalt en geeft geen enkel verschil.
Ook mn kaart geswitched met n 8600GT die ik had liggen, daar geen problemen mee.

Dus ik denk ook foutief kaartje?

Edit:
Ik heb ook me fan handmatig aangepast. door hem alvast op 100% te laten blazen kan ik die een game blijven draaien... temps geven wel 99graden aan.

[ Voor 21% gewijzigd door H0lyGra1l op 08-01-2011 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pensacola
Een casefan erop plakken moet me nog wel lukken, maar hoe moet ik die dan aansluiten?
En gaat de kaart niet moeilijk doen als hij merkt dat er geen fan meer aanwezig is?
Windows is nog niet geherinstalleerd, dat die ik pas als er een nieuwe fan opzit, voorlopig ligt de kaart even aan de kant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Casefan kan je gewoon op een 3 pin aansluiten van je mobo, en anders met een molex adapter kabeltje.
Je kaart hoeft niet moeilijk te doen, het zou wel kunnen, geen ervaring mee met die kaart, maar men eigen ATi 3850 heeft er geen moeite mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pensacola
De fan is besteld :)
Ik heb nog niet gekeken op mijn moederbord, maar ik hoop dat ik nog wat plaats heb ik die fan aan te sluiten
Ik denk zelfs dat de oude fan aangesloten is via een 3 pin op de kaart zelf, dus misschien kan ik de nieuwe fan daar gewoon op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
@pensacola,
Heb je alleen een fan besteld of nieuwe vga koeler incl fan?

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pensacola
Alleen een 80 mm casefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Oh die kun je er zo met een paar tie-wraps op monteren, met een nieuwe cooler had ik je wel willen helpen

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pensacola
Na een heleboel lezen op het Nvidia forum blijkt dat ik niet de enige ben met het originele probleem.
Het lijkt een incompatibiliteit te zijn tussen Win 7x64 en de GTX460.
Voorlopig is er nog geen oplossing voor en zit ik nu met een kaart die ik niet terug kan brengen :S
Hartelijk dank voor alle hulp iedereen!

Update: De 80mm fan doet behoorlijk goed zijn werk, in Furmark krijg ik de temperatuur niet boven 65 graden
Echt super bedankt voor jullie hulp allemaal, nu ben ik voor 5 euro weer verder geholpen :)

[ Voor 24% gewijzigd door Pensacola op 12-01-2011 20:37 ]

Pagina: 1